Ilmasota

Mikäs on muuten itäisin piste missä saakka Luftwaffe lensi sodassa?
Kiinnostaisi kyllä tietää. On mahdollista, että saksalaiset kävivät Ningxiassa Sisä-Mongolian naapurissa. En kyllä tiedä mitä he siitä olisivat kostuneet, sillä alue ei ollut Japanin tai sen liittolaisten hallussa. Manchurian ja Japanin lennoista en ole nähnyt mitään todisteita. Japanihan suhtautui kielteisesti kaikkiin Saksan lentoihin jotka olisivat käyttäneet Siperian ilmatilaa, koska ei halunnut ärsyttää Neuvostoliittoa. Italia kyllä teki yhden edestakaisen lennon Japaniin. Saksalaisten väitetyistä Japanin lennoista kerrotaan, että yksi lähtöpiste oli Nautsissa Petsamossa.
 
Kiinnostaisi kyllä tietää. On mahdollista, että saksalaiset kävivät Ningxiassa Sisä-Mongolian naapurissa. En kyllä tiedä mitä he siitä olisivat kostuneet, sillä alue ei ollut Japanin tai sen liittolaisten hallussa. Manchurian ja Japanin lennoista en ole nähnyt mitään todisteita. Japanihan suhtautui kielteisesti kaikkiin Saksan lentoihin jotka olisivat käyttäneet Siperian ilmatilaa, koska ei halunnut ärsyttää Neuvostoliittoa. Italia kyllä teki yhden edestakaisen lennon Japaniin. Saksalaisten väitetyistä Japanin lennoista kerrotaan, että yksi lähtöpiste oli Nautsissa Petsamossa.
@fulcrum tietää kuitenkin.
 

Mielenkiintoinen artikkeli. Ja lähteenä oli käytetty mm. Mike Youngin Aircrew Interview -sivuston mainioita lentäjähaastatteluja.
 
Starfightereiden hankintaa vastustanut Erich Hartmann päätyi everstinä lentämään kirjoituspöytää ja siitä eläkkeelle.

Hankintaa kannattanut Gunther Rall Bundesluftwaffen komentajaksi ja setvimään runsaiden onnettomuuksien aiheuttamaa kriisiä.

Molemmat herrasmiehet siis melkoisen tunnettuja lentäjiä toisen maailmansodan ajoilta.

Tarjolla oli myös Mirage III. Jälkikäteen asioita tarkastellen ei ehkä huonompi vaihtoehto. Ottaen myös huomioon Israelin saavutukset Miragella.
 
Starfightereiden hankintaa vastustanut Erich Hartmann päätyi everstinä lentämään kirjoituspöytää ja siitä eläkkeelle.

Hankintaa kannattanut Gunther Rall Bundesluftwaffen komentajaksi ja setvimään runsaiden onnettomuuksien aiheuttamaa kriisiä.

Molemmat herrasmiehet siis melkoisen tunnettuja lentäjiä toisen maailmansodan ajoilta.

Tarjolla oli myös Mirage III. Jälkikäteen asioita tarkastellen ei ehkä huonompi vaihtoehto. Ottaen myös huomioon Israelin saavutukset Miragella.

Tiettävästi myös kenraali Johannes Steinhoff sai paljon aikaan lentoturvallisuuden paranemisen saralla.
 
Lockheed oli 1950-1970-luvuilla mukana monissa lahjusskandaaleissa. Entinen Lockheedin lobbari Ernest Hauser kertoi senaatin tutkimuksissa, että Länsi-Saksan puolustusministeri Franz Josef Strauss ja hänen puolueensa saivat ainakin USD 10 milj. lahjuksia Starfighter kauppojen yhteydessä. Asiaa ei voitu varmistaa eivätkä myöhemmät tutkimukset tuoneet selvyyttä asiaan. Suurin osa kauppoihin liittyvistä asiakirjoista oli tuhottu jo1962.
 
Starfightereiden hankintaa vastustanut Erich Hartmann päätyi everstinä lentämään kirjoituspöytää ja siitä eläkkeelle.

Hankintaa kannattanut Gunther Rall Bundesluftwaffen komentajaksi ja setvimään runsaiden onnettomuuksien aiheuttamaa kriisiä.

Molemmat herrasmiehet siis melkoisen tunnettuja lentäjiä toisen maailmansodan ajoilta.

Tarjolla oli myös Mirage III. Jälkikäteen asioita tarkastellen ei ehkä huonompi vaihtoehto. Ottaen myös huomioon Israelin saavutukset Miragella.
Saikohan Rall bonuksia ameriikasta...
 
Lockheed oli 1950-1970-luvuilla mukana monissa lahjusskandaaleissa. Entinen Lockheedin lobbari Ernest Hauser kertoi senaatin tutkimuksissa, että Länsi-Saksan puolustusministeri Franz Josef Strauss ja hänen puolueensa saivat ainakin USD 10 milj. lahjuksia Starfighter kauppojen yhteydessä. Asiaa ei voitu varmistaa eivätkä myöhemmät tutkimukset tuoneet selvyyttä asiaan. Suurin osa kauppoihin liittyvistä asiakirjoista oli tuhottu jo1962.

Korruptiotapauksia oli myös Italiassa, Japanissa ja Hollannissa. Alankomaiden prinssi Bernhard sai Lockheedilta yli miljoonan dollarin lahjuksen. Hänen piti suhteillaan vaikuttaa siihen että Hollanti päätyisi Lockheedin hävittäjään Dassault Miragen sijaan.

Länsi-Saksassa lehdistö kirjoitteli tiuhaan myös Starfighterista. Der Spiegel erityisesti joutui valtiovallan hampaisiin ärhäkkäällä paljastusjournalismillaan.

Spiegelcover.jpg
 
Saikohan Rall bonuksia ameriikasta...
Tuskinpa sentään. Politiikka hävittäjän hankinnassa tietenkin oli mukana, Saksa oli ja on edelleen vahvasti sidoksissa puolustuksessaan Atlantin taakse.

Starfightereiden mukana saatiin järjestelmä ydinpommien pudotukseen koneesta. Jos oikein muistan, koneella oli tarkoitus singota pommi ballistiselle radalle. Tämä mahdollisti poistumisen turvalliselle etäisyydelle.

Mikään ergonomian ihme kone ei ollut. (Kuten ei muutkaan tuon ajan koneet.) Järjestelmiä koneessa sellainen määrä, että niitä opeteltiin käyttämään sitä mukaa kuin tarvittiin. Tätä kuvaa kirjassaan Rall.

Raakaa voimaa ja nopeutta. Kaartotaistelukone se ei edes etäisesti ollut.
 
Tuskinpa sentään. Politiikka hävittäjän hankinnassa tietenkin oli mukana, Saksa oli ja on edelleen vahvasti sidoksissa puolustuksessaan Atlantin taakse.

Starfightereiden mukana saatiin järjestelmä ydinpommien pudotukseen koneesta. Jos oikein muistan, koneella oli tarkoitus singota pommi ballistiselle radalle. Tämä mahdollisti poistumisen turvalliselle etäisyydelle.

Mikään ergonomian ihme kone ei ollut. (Kuten ei muutkaan tuon ajan koneet.) Järjestelmiä koneessa sellainen määrä, että niitä opeteltiin käyttämään sitä mukaa kuin tarvittiin. Tätä kuvaa kirjassaan Rall.

Raakaa voimaa ja nopeutta. Kaartotaistelukone se ei edes etäisesti ollut.

Hartmann muistini mukaan oli sitä mieltä että F-104 oli liian haastava kone Bundesluftwaffelle jolla oli tuohon aikaan vielä rajallista kokemusta suihkukoneista. Aiempi päähävittäjähän oli Starfighteria reilusti kesympi F-86 Sabre. Muistelen myös että yksi ongelma oli se, että länsisaksalaiset yrittivät soveltaa lento- ja tyyppikoulutuksessa suoraan amerikkalaisia koulutusohjelmia jotka oli suunniteltu pääasiassa Arizonan kaltaisiin jatkuvan hyvän kelin olosuhteisiin. Sää keskisessä Euroopassa oli jotain ihan muuta. Ja ongelmia tuli myös siinä, että huoltohenkilöstölle F-104 oli vaikeahko ja haastava tyyppi. Koneita seisotettiin mm. keskellä talvea lumikinosten alla.
 
Oliko kyseinen konetyyppi sama joka on suuressa roolissa Kunnian Miehet elokuvassa? Sillä tehtiin korkeus ennätys.
Edit: Siis Valiojoukko leffassa
 
Oliko kyseinen konetyyppi sama joka on suuressa roolissa Kunnian Miehet elokuvassa? Sillä tehtiin korkeus ennätys.
Edit: Siis Valiojoukko leffassa

Valiojoukossa Chuck Yeagerin NF-104 -lento on melko lailla romantisoitu. Tässä ilmeisesti kuvaa oikeasta haaverista.


Yeager ei ihan välttämättä ollut tilanteen tasalla.

 
Back
Top