Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei ihan liveä vastaa, mutta korvike tämäkin. Kannattaa käydä katsomassa paikanpäällä jos mahdollisuus.Tikkakoskella lainassa vieläkin.
edit. Muokkasin linkin suoraksi.Museolla lainassa oleva Brewster 239, tunnukseltaan BW-372 - Suomen Ilmavoimamuseo
Brewster on paikallaan museon näyttelyssä ainakin vuoteen 2022 asti. Brewster BW-372:n restaurointi on saatettu loppuun National Museum of Naval Aviationinilmavoimamuseo.fi
Videossa on kaksi asiavirhettä, löydätkö ne?
NATO ei operoinut Korean sodassa, vaan YK
Mig-21 ei ollut tuolloin vielä olemassa eikä näin ollen ollut uhka, kuvissa on MiG-15
Lähde tälle väitteelle ?Super Sabre olisi ollut kyllä huono valinta. Se oli ihan yhtä onnettomuusaltis laite kuin Starfighterikin.
Seventy-one German F-104 accidents between 1978 and 1986 were analyzed by reviewing the original accident files. A Human Factors Analysis and Classification System (HFACS) Level-1 analysis was used as methodology. It was found that more than 50% of the reviewed German F-104 accidents occurred due to technology and/or physical environment. More than half of the sample’s accidents were engine related. It was concluded that the F-104 was indeed more accidentprone than other co-era types. Moreover, the J-79 engine was found to be a weak link in the F-104’s safety record, and the Starfighter’s unforgiving handling characteristics induced an elevated level of skill-based errors.
Luvut vaihtelee eri ilmavoimien välillä, mutta esimerkiksi Tanskassa 72 Super Sabresta menetettiin 38 (eli yli puolet fliitistä kaputeerattiin), 51 Starfighteristä menetettiin 12 (23%). Tanskalaiset tosin hyötyivät siitä että Starfighteriä käytettiin lähinnä torjuntahävittäjänä. USAFissa taisi tilasto olla sellainen että Starfighter oli onnettomuustilastojen ykkönen ja Super Sabre 'hyvä' kakkonen. Viimeksimainittuja menetettiin onnettomuuksissa lähes 900.Lähde tälle väitteelle ?
Luvut vaihtelee eri ilmavoimien välillä, mutta esimerkiksi Tanskassa 72 Super Sabresta menetettiin 38 (eli yli puolet fliitistä kaputeerattiin), 51 Starfighteristä menetettiin 12 (23%). Tanskalaiset tosin hyötyivät siitä että Starfighteriä käytettiin lähinnä torjuntahävittäjänä. USAFissa taisi tilasto olla sellainen että Starfighter oli onnettomuustilastojen ykkönen ja Super Sabre 'hyvä' kakkonen. Viimeksimainittuja menetettiin onnettomuuksissa lähes 900.
Tanskalainen Starfighter-vitsi: "Optimisti: Starfighter-lentäjä joka lopettaa tupakanpolton keuhkosyövän pelossa".
Yhtä tiukaksi meni äänestys kuin kilpa Suomen turvetuotannon orgaanisuudesta, tuskin sentään ilpotkaan arvalla hoitivat jakojäännöksen...Lavikin jäi putkiunelmaksi.
Tampere-Härmälän lentokenttää vuodelta 1946. Kuva kaivettu paikkatietoikkuna.fi -palvelusta:
Artikkeli siitä mitenkä Starfighteria käytettiin harjoitusvastustajana F-15 Eaglelle. Simuloivat MiG-23 Floggeria.
Starfighter 4 Eagle 0: that time two F-104s scored four simulated kills against an F-15B in a single training mission - The Aviation Geek Club
Starfighter 4 Eagle 0: that time two F-104s scored four simulated kills against an F-15B in a single training missiontheaviationgeekclub.com
"Fox-1"?!? Minä kun luulin, että vain Italialaiset variantit kykenivät ampumaan Fox-ykkösiä!At 20nm, the F-15 made a large blip on my radar and I was able to get a lock. The plan was to Fox-1 at about 16nm and then have Hartmut peel off into a hard 360 to follow me.
Jos MiG-23 pystyy siihen niin kai sitä kuvaava Starfighterkin pystyy: "Our simulated armament was to be Apex, Aphid, and the gun."."Fox-1"?!? Minä kun luulin, että vain Italialaiset variantit kykenivät ampumaan Fox-ykkösiä!
Äh! Niinpä tietenkin!Jos MiG-23 pystyy siihen niin kai sitä kuvaava Starfighterkin pystyy: "Our simulated armament was to be Apex, Aphid, and the gun.".