Ilmasota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Starfightereiden hankintaa vastustanut Erich Hartmann päätyi everstinä lentämään kirjoituspöytää ja siitä eläkkeelle.

Hankintaa kannattanut Gunther Rall Bundesluftwaffen komentajaksi ja setvimään runsaiden onnettomuuksien aiheuttamaa kriisiä.

Molemmat herrasmiehet siis melkoisen tunnettuja lentäjiä toisen maailmansodan ajoilta.

Tarjolla oli myös Mirage III. Jälkikäteen asioita tarkastellen ei ehkä huonompi vaihtoehto. Ottaen myös huomioon Israelin saavutukset Miragella.
Eikös Rall muistelmissaan ollut sitä mieltä ettei Sabren seuraajaa valitessa ollut käytännössä muita vaihtoehtoja kuin F-104.
Muut kuten Mirage oli keskeneräisiä tai muuten vielä Starfighteriäkin soveltumattomampia.
Jos nyt oiken muistan.
 
Eikös Rall muistelmissaan ollut sitä mieltä ettei Sabren seuraajaa valitessa ollut käytännössä muita vaihtoehtoja kuin F-104.
Muut kuten Mirage oli keskeneräisiä tai muuten vielä Starfighteriäkin soveltumattomampia.
Jos nyt oiken muistan.
En nyt ihan kirkossa mene vannomaan, mutta muistaakseni Mirage III :n he koelensi.

Olihan tuossa Starfigterissä raakaa nopeutta, mutta Miragella myös liikehtimiskykyä. Israel ruoski arabit taivaalta juuri Miragella kuuden päivän sodassa.

Myös ydinase oli sen kuljetettavaksi integroitavissa.

Lauri Pekuri ylitti ensimmäisenä suomalaisena mach 2:n Miragen koelennolla. Sitten tulikin tieto, että äijät Ranskasta kotiin, ruskit myy puoliväkisin MiGit.
 
En nyt ihan kirkossa mene vannomaan, mutta muistaakseni Mirage III :n he koelensi.

Olihan tuossa Starfigterissä raakaa nopeutta, mutta Miragella myös liikehtimiskykyä. Israel ruoski arabit taivaalta juuri Miragella kuuden päivän sodassa.

Myös ydinase oli sen kuljetettavaksi integroitavissa.

Lauri Pekuri ylitti ensimmäisenä suomalaisena mach 2:n Miragen koelennolla. Sitten tulikin tieto, että äijät Ranskasta kotiin, ruskit myy puoliväkisin MiGit.
Saksa teki Starfighter kaupat lokakuussa 1958 jolloin Miragella oli vasta esisarjan kone Mirage IIIA koelentovaiheessa. Ensimmäinen varsinainen tuotantomalli Mirage IIIC lensi lokakuussa 1960 ja se oli optimoitu torjuntahävittäjäksi. Monikäyttöinen Mirage IIIE tuli vasta 1964 käyttöön.

Eipä 1958 ollut kovin suurta valinnanmahdollisuutta nopeaksi rynnäkkö/pommikoneeksi, lähinnä F-104 ja F-105.
 
Eipä 1958 ollut kovin suurta valinnanmahdollisuutta nopeaksi rynnäkkö/pommikoneeksi, lähinnä F-104 ja F-105.
F-104 ei kyllä ollut hyvä valinta pommikoneeksi.. :unsure:
Hartmann ehdotti F-100 Super Sabrea, koska se oli kaikin puolin "helpompi" kone. Hänetkin sitten savustettiin ulos Luftwaffesta.
 
Back
Top