Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Eilen huomasin Manseen mennessä ett Tuulokseen on ilmestynyt Hanssin Jukan seuraksi hävittäjä, se oli ulkona ja pressulla peitettynä.
Uusimmasssa Siivet-lehdessa 4/2016 ruotsalainen Gripen-pilotti kertoo että, Arctic Fighter Meetissä Hornetit jäävät harjoituksissa alakynteen Gripeneille.
Lainaus lehdestä: "Jos ajatellaan ilmataistelua näkökentän ulkopuolella, niin F-18:ssa ei ole sellaista tilannetietoisuutta kuin meillä on, joten tällä hetkellä voitamme jokaisen harjoituksen"
Mihin asioihin Gripen-pilotin sanomiset perustuvat?
Nyt alkaa hävettämään.
Gripenin datalinkki-yhteydet mahdollistavat sen, ettei koneiden tarvitse pitää tutkaa ollenkaan päällä, tai lentueesta vain yksi pitää tutkaa päällä. Lentueen koneiden tutkatietoja voi myös matemaattisesti verrata keskenään, mikä auttaa havaitsemaan muuten piilossa olevan vihollisen.
Valistunut arvaukseni on, että tähän Gripen-kuskin sanomiset perustuu.
Gripeneillä on horneteihin verrattuna parempi avioniikka, pienempi tutkapoikkipinta-ala ja niiden kuskeilla parempi tilannekuva.Voisi olla. Toinen on se, ketä Arctic Fighter Meetiin osallistuu. Norjan osuuteen täältä ainakin lähtivät nuorimmat oppia hakemaan.
Gripeneillä on horneteihin verrattuna parempi avioniikka, pienempi tutkapoikkipinta-ala ja niiden kuskeilla parempi tilannekuva.
Lähietäisyydellä lentäjän taidot ratkaisevat. Näköetäisyyden ulkopuolella tapahtuvassa tappelussa ei em puutteita hanskalla paikata.
Jos vihollinen näkee sinut ensin ja ampuu sinua ensin olet kusessa ja pahasti.
Gripen kuski puhui bvr, ei wvr-taisteluista. Bvr-etäisyyksillä lentäjän kyvyt ovat pienemmässä roolissa kuin vwr-taistelussa. Joten en usko kuskien kokemattomuuden näyttelevän suurta roolia jos takkiin tulee. Tai sitten ymmärsin viestisi yllä väärin.Tästä juuri on puhe.
Gripen kuski puhui bvr, ei wvr-taisteluista. Bvr-etäisyyksillä lentäjän kyvyt ovat pienemmässä roolissa kuin vwr-taistelussa. Joten en usko kuskien kokemattomuuden näyttelevän suurta roolia jos takkiin tulee. Tai sitten ymmärsin viestisi yllä väärin.
Kuljetuskoneet ruotsalaisilla ainakin toimivat.
http://www.reservilainen.fi/uutiset...-kone_pelasti_suomalaisten_paivan_gotlannissa
Eli vanha ja käytössä hyväksi havaittu tekniikka jyräsi modernimman konetyypin. Casa oikutteli mutta TP84 Hercules porskutti.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/materiel-och-teknik/luft/tp-84/
Tulivat käyttöön jo 60-luvulla.
18.08.2016 Suomen Ilmailumuseon pihalla säilytyksessä ollut Suomen Ilmavoimien MiG-21BIS-kone tunnukseltaan MG-111 romutettiin tänään. Puolustusvoimat romuttivat koneen, koska se oli huonokuntoinen eikä sille ollut sijoituspaikkaa. Romutuksen yhteydessä koneen runko katkaistiin sekä ohjaamon etu- että takapuolelta. Ilmailumuseoyhdistys on pyytänyt koneen ohjaamo-osaa käyttöönsä simulaattorin rakentamisen pohjaksi. MG-111 oli ensimmäinen Suomeen saapunut MIG-21BIS. Se saapui Suomeen 21.9.1978.
http://www.ilmailumuseot.fi/uutiset.html?62806
Saab j35f Draken DK-247 saapui kauppakeskus Tuuloseen Tuuloksessa keskiviikkona 31.8. Seurakseen DK-247 saa 20.9. Mikojan-Gurevits MiG-21 bisin, MG-124:n. Kun MiG on saapunut molemmat hävittäjät nostetaan jalustoilleen yleisön ihailtaviksi.
Jos joku tuolla suunnalla liikkuu, voi käydä näppäämäässä kuvan/kuvia koneista foorumille.