Ilmasota

Erikoinen kertomus siitä miten RAF:n F-4 Phantom ampui keväällä 82 Länsi-Saksassa vahingossa ohjuksella alas oman Jaguar -rynnäkkökoneen.

https://defenceoftherealm.wordpress.com/2015/10/27/the-jaguar-that-got-foxed-by-a-phantom/

Mitä olen lukenut noista NATO:n Länsi-Saksassa sijainneista matalalentoharjoitusalueista, on meininki ollut villiä. Suunnilleen kaikki lentävä on ollut vapaata riistaa ja harjoituskurvatappeluja on väännetty enimmillään kymmenillä koneilla. Tässä tapauksessa tosin kävi pikku vahinko. Olen lukenut, että tapauksella oli yksi silminnäkijä. Muuan Luftwaffen pilotti sattui olemaan lähellä ja näki miten Jaguar tuli tonttiin. Oli kuulemma ottanut radiolla heti yhteyttä kotikentälleen ja todennut että: "Voi pyhä paska ! Engländerit leikkivät tänään ihan tosissaan. Minä häivyn ennen kuin pudottavat vielä minutkin."
 
Vähän aikaa sitten laitoin ketjuun SR-71 -pilotti Brian Shullin yleisöluennon. Tässä toinen vastaavanlainen. Noin kohdassa 19.30 ja vähän eteenpäin kaveri kertoilee lennoista Itämerellä ja siitä miten 80-luvun alussa pari kertaa ruotsalaiset Viggenit koettivat hätyytellä Blackbirdiä tässä onnistumatta.

 
Ilmavoimien JASSM -rynnäkköohjusten koeammunnat ovat lykkääntyneet USA:ssa.

Jutussa kerrotaan, että ilmavoimilla on kyky suorittaa koeammunnat, mutta lykkäys on tapahtunut suomalaisista riippumattomista syistä. Uutta ajankohtaa selvitetään nyt amerikkalaisten kanssa. Uusi suorituskyky pitäisi olla käytössä Horneteissa ensi vuonna.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/ks...ksilla-lykkaantyvat-yhdysvalloissa-200359099/
 
Kuolema iski Kallioon yötaivaalta jatkosodan alussa – lähes unohdetun pommituksen tuhoista on poikkeuksellisen paljon hätkähdyttäviä kuvia
Neuvostoliiton lentokoneet pommittivat jatkosodan alussa tuhoisasti Helsingin Kalliota. Arkkitehti Pekka Lahti paikansi ensimmäistä kertaa vanhoista sotakuvista räjähdysten paikat.

”KAIKKI tapahtui niin nopeasti, ettei monikaan tästä talosta ennättänyt porraskäytävää pidemmälle. Mutta siellä säilyikin jo hengissä, vaikka tärähdys ja ilmanpaine paiskelikin meitä pitkin seiniä”, kirjoitti Helsingin Sanomat 10. heinäkuuta 1941.
http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005360355.html
 
Luin hiljan jostain lehdestä( ilkka tai joku ep:n paikallislehti) juttua lamminmaan lentokentästä (kauhajoki). Siinä sanottiin kentän rakennetun sodan aikana venäläisillä sotavangeilla saksalaisten käyttöön varakenttänä.

Ihan mielenkiinnosta olen kentän historiaa googlettanu. Ei löydy oikeastaan mitää mainintaa mistää.

Ainoat maininnat on

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kauhajoen_lentokenttä
"Lentokentän rakentamisen aloitteen teki Kauhajoen Ilmailuyhdistys ry 16. helmikuuta 1971, anoessaan puolustusministeriöltä lupaa kunnostaa sodanaikainen varalaskukenttä lentokelpoiseen kuntoon. Selvisi kuitenkin, että Metsähallitus olisikin mahdollisen luvan myöntäjä. 4. tammikuuta 1972 Metsähallitus teki vuokrasopimuksen monivaiheisten selvitysten jälkeen."

http://www.nummijarvi.fi/sotaaika.html (kauhajokinen kylä)
" kun huomasin, että pohjoisen suunnasta lähestyi kolme lentokonetta. Arvasin, että ne ovat saksalaisia, koska heillä oli lentotoimintaa Lamminmaan ja Porin välillä.



Täällä sitten jokin tälläinen josta kenttä löytyy.

http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/wartime_airfields/
Sotakentät - Finnish Wartime Airfields
A Google Earth Project

4.jpg



Mielenkiinnosta haluaisinki tietää olisiko jollain parempaa tietoa kyseisen kentän käytöstä sota-aikana.

Oman alueen historia kun kiinnostaa.
 
Luin hiljan jostain lehdestä( ilkka tai joku ep:n paikallislehti) juttua lamminmaan lentokentästä (kauhajoki). Siinä sanottiin kentän rakennetun sodan aikana venäläisillä sotavangeilla saksalaisten käyttöön varakenttänä.

Ihan mielenkiinnosta olen kentän historiaa googlettanu. Ei löydy oikeastaan mitää mainintaa mistää.

Ainoat maininnat on

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kauhajoen_lentokenttä
"Lentokentän rakentamisen aloitteen teki Kauhajoen Ilmailuyhdistys ry 16. helmikuuta 1971, anoessaan puolustusministeriöltä lupaa kunnostaa sodanaikainen varalaskukenttä lentokelpoiseen kuntoon. Selvisi kuitenkin, että Metsähallitus olisikin mahdollisen luvan myöntäjä. 4. tammikuuta 1972 Metsähallitus teki vuokrasopimuksen monivaiheisten selvitysten jälkeen."

http://www.nummijarvi.fi/sotaaika.html (kauhajokinen kylä)
" kun huomasin, että pohjoisen suunnasta lähestyi kolme lentokonetta. Arvasin, että ne ovat saksalaisia, koska heillä oli lentotoimintaa Lamminmaan ja Porin välillä.



Täällä sitten jokin tälläinen josta kenttä löytyy.

http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/wartime_airfields/
Sotakentät - Finnish Wartime Airfields
A Google Earth Project

4.jpg



Mielenkiinnosta haluaisinki tietää olisiko jollain parempaa tietoa kyseisen kentän käytöstä sota-aikana.

Oman alueen historia kun kiinnostaa.

Oliskohan tästä kenties apua ? Käsittelee noita Kauhavan ns. apukenttiä, joita käytettiin 30-luvulla ja sota-aikana.

https://www.ilmailumuseoyhdistys.fi/tuotteet.html?id=0/540997

EDIT: Äh, liian hätäisesti postasin. Tuo sinun mainitsemasi ei taida kuulua kirjassa käsiteltyihin kenttiin. Sori.

EDIT 2: Jos ihan konkreettinen tutkimustyö kiinnostaa, niin vinkkinä totean että Ilmavoimamuseon arkistossa on läjäpäin ns. lentokenttäkansioita. Näistä löytyy eri lentokenttien perustiedot, ilmavalokuvia eri ajoilta ym. Joistain kentistä saattaa löytyä myös rakennuspiirustuksiakin.
 
Viimeksi muokattu:
DACT, Dissimilar Air Combat Training. Eli suomeksi ilmataistelukoulutus eri konetyyppien välillä on minusta yksi mielenkiintoisimpia modernin ilmasodankäynnin osa-alueita. Linkissä juttua siitä mitenkä F-15 -pilotti arvioi F-14 Tomcatin, F-16 Viperin ja F-4 Phantomin vastustajina.

https://hushkit.net/2017/09/15/f-15-versus-tomcat-and-phantom-and-f-16/amp/

EDIT: toinen uutinen ilmasodankäynnin historiasta.

https://www.raf.mod.uk/history/Actions,lossesandmovementsonlandandsea.cfm

Tiesittekö muuten, että argentiinalaiset saivat yhden brittiläisen lentäjäsotavangin ? Flight Lieutenant Jeff Glover, RAF:n 1. hävittäjälaivueen Harrier-pilotti ammuttiin 21.5.1982 tiedustelulennolla alas Blowpipe-ilmatorjuntaohjuksella. Glover hyppäsi heittoistuimella, sai pahoja luumurtumia mutta säilyi hengissä. Jäi välittömästi argentiinalaisten maajoukkojen vangiksi.

Glover sai ensiapua ja ilmeisesti tätä kohdeltiin tahdikkaasti. Vanki kuljetettiin Argentiinaan ja palautettiin brittijoukoille sodan päätyttyä.

Kuva otettu heti heittoistuinhypyn jälkeen.

2.jpg

Glover ja argentiinalainen lääkintämies.

1.png
 
Viimeksi muokattu:
Siivet-lehden naamakirjasivulta bongasin kyseisen kuvan. Suomalaista sotilasilmailun historiaa. Uunituore kuva suomalaisista Draken-ritareista Kauhavan lentokonepuiston vitriinin edessä. Joitain herroja varmasti puuttunee, mutta pienen sotilaslentäjiemme eliitin he palvelusvuosinaan muodostivat. Sen verran pitää kehuskella, että tunnen henkilökohtaisesti yhden kuvassa esiintyvistä herrasmiehistä. :)

kuva.jpg
 
Siivet-lehden naamakirjasivulta bongasin kyseisen kuvan. Suomalaista sotilasilmailun historiaa. Uunituore kuva suomalaisista Draken-ritareista Kauhavan lentokonepuiston vitriinin edessä. Joitain herroja varmasti puuttunee, mutta pienen sotilaslentäjiemme eliitin he palvelusvuosinaan muodostivat. Sen verran pitää kehuskella, että tunnen henkilökohtaisesti yhden kuvassa esiintyvistä herrasmiehistä. :)

Katso liite: 16688
Tuttuja miehiä.... :)
 
Jos F-14 Tomcat ja F-15 tappelis niin kumpi voittais ? Tässä vastaus.

https://theaviationgeekclub.com/f-14-tomcat-vs-f-15-eagle-aircrews-perspective/

Niin sanotussa "fleet defender" -roolissa Tomcat oli lyömätön. Hawkeye-tutkakoneiden avustuksella ja omaa AWG-9 -tutkaa käyttämällä se saattoi ampua AIM-54 Phoenix ilmataisteluohjuksensa kaukaa näköetäisyyden ulkopuolelta. Lisäksi se kykeni kehittyneen tutkansa ansiosta seuraamaan useita maaleja yhtäaikaisesti. Vastaavasti F-15 Eagle sai samanlaisen kyvyn vasta 80-luvun loppupuolella ja aivan 90-luvun alussa AIM-120 AMRAAM -ohjuksen myötä.

Lähitaistelussa sen sijaan F-15 C kykeni vetämään 9 g:tä. Tomcatin raja oli 6,5 - 7 g:tä.
 
Ilmavoimilla on lokakuussa parikin laajempaa harjoitusta. Ruska 17 on vuoden suurin. Siihen ottaa osaa yli 30 Hornetia, 14 Hawkia, sekä maavoimien NH-90 -koptereita. Lisäksi siihen osallistuvat myös ruotsalaiset. Ruotsista on tulossa kahdeksan Gripeniä, sekä Saab 100B Argus tutka- ja taistelunjohtokone (mahtaako olla mukana nyt ensimmäistä kertaa?).

http://www.lentoposti.fi/uutiset/ba...mien_harjoituksessa_my_s_ruotsalaisia_koneita
 
Hyvä juttu ilmataistelusta, jossa molemmat osapuolet kirjasivat olemattoman voiton. Irak 1991.

In January 1991, Both Iraq and America Claimed Fictional Air-to-Air Victories
No, a U.S. EF-111 didn't force an Iraqi Mirage to crash
P-0017-970x328.jpg


WIB airWIB history September 28, 2017 Tom Cooper

During the U.S.-led air war on Iraq in 1991, a U.S. Air Force EF-111A electronic-warfare plane forced an Iraqi air force Mirage F.1EQ to fly into the ground. The EF-111 thus scored an air-to-air kill without ever firing a shot.

At least, that’s what the U.S. Air Force claimed. For their part, the Iraqis believed the Mirage pilot had shot down the EF-111. In fact, both the Iraqi and American plane survived the encounter — and no one scored any kill at all that night.

The story began shortly after 3:00 in the morning, local time, on Jan. 17. A formation of 21 U.S. Air Force F-15Es entered Iraqi air space on a mission to bomb 26 fixed Scud missile launchers within a complex of airfields in western Iraq known in the West as “H-2” and “H-3.”

Two EF-111 stand-off jammers, variants of the F-111 bomber, supported the F-15s by scrambling the radars that guided Iraq’s surface-to-air missiles.

Well behind these 23 fighters, and just south of the Saudi border, three squadrons of F-15C fighters were airborne. Their task was to wait for the F-15Es to begin their exits, before sweeping into Iraqi airspace to attack any enemy interceptors pursuing the egressing fighter-bombers.

The U.S. formation was under the control of an E-3A radar plane flying over northwestern Saudi Arabia. This initially tracked four radar contacts over Iraq, arrayed in a wide arc from Ar Rutbah to Habbaniyah.

Due to their ingress at a very low altitude, and activity of the two EF-111s, the F-15Es remained undetected by the Iraqi early warning radars until their bombs began exploding on the Scud sites at 3:05. Correspondingly, not one of Iraqi fighters that was airborne reacted to them.

P-0034-1024x350.jpg

At top — an EF-111A in flight in 1980s. Albert Grandolini Collection. Above — Mirage F.1EQ serial number 4021 – the aircraft flown by Jabouri during his encounter with an EF-111A, on Jan. 17, 1991 – as seen before delivery to Iraq. Albert Grandolini Collection


Things changed about a minute later when, alerted by attack on Scud launched sites, Iraqi ground control scrambled a single Mirage F.1EQ from Sa’ad air base, better known in the West as “H-2.”

The Iraqi fighter in question bore the serial number 4021, and was flown by Capt. Nafie Najim Al Jabouri, from No. 79 Squadron of the Iraqi air force. Jabouri was a veteran fighter pilot. Graduating as one of the best in his class from the Helenic Air Force Academy in 1986, he accumulated nearly 1,000 hours on Mirage F.1s during the war with Iran.

While flying in a northwestern direction, Jabouri saw flashes from the F-15s’ bombs. He spotted a number of unknown aircraft in the sky around him, and plenty of white contrails from SAMs.

At around 3:20, a target appeared on his radar screen, and Jabouri requested permission from his ground controller to open fire. Permission granted, the Iraqi locked-on a single Matra Super 530F-1 semi-active radar homing air-to-air missile at a range of around 10 kilometers.

He was targeting an EF-111 flown by Capt. James Denton. Capt. Brent Brandon was the electronic warfare officer. Unaware of the presence of an Iraqi Mirage, Denton and Brandon were taken by surprise when their radar warning gear alerted them they were under fire.

Denton flew abrupt defensive maneuvers while Brandon released chaff and activated electronic countermeasures. Decoyed by the stream of flares, the French-made air-to-air missile missed. It detonated before actually reaching its target.

Behind them, Jabouri lost the lock on on the EF-111 around the same time his missile was supposed to hit the target. He concluded he’d scored a kill. Nevertheless, he continued in the same direction for a few seconds longer.

P-0028-962x1024.jpg

One of last official photographs of Nafie Najim Al Jabouri, taken shortly before the U.S. invasion in 2003. Photo via Ali Tobchi


To the U.S. crew, it thus appeared as if the Mirage continued to pursue them. Certainly enough, Jabouri’s radar was still emitting and thus “painted” the American aircraft. Denton threw the EF-111 into an evasive maneuver, while Brandon released another stream of flares.

When even this proved insufficient to shake off the Mirage, the U.S. pilot decided to descend to the safest possible altitude, then suddenly accelerate up and away. As the EF-111 approached the rocky desert ground of western Iraq, on Brandon’s instruction Denton suddenly pulled on the stick, while simultaneously ramming the throttles forward.

The EF-111 jumped into a climb, accelerating to supersonic speed.

A second later, there was a flash in the darkness behind them. Apparently, the Mirage had hit the ground and disappeared in a giant ball of fire.

Actually, Jabouri had turned away. He was briefly detected by one of the F-15Cs that was speeding north from the Saudi border and thus decided to disengage before it was too late. Flying at maximum speed and very low level, he evaded his pursuer and returned safely to Sa’ad.

When the smoke of this and following air battles cleared, both sides claimed a kill.

In February 1991, the U.S. Air Force wrote off the EF-111 that had been involved in the January engagement. EF-111 serial number 66-0023 crashed on the Iraq-Saudi Arabia border. The Iraqis took the write-off to mean that, in fact, Jabouri had shot down the plane. Baghdad credited the pilot with a confirmed kill.

Denton and Brandon were not only never shot down, they were credited with flying a Mirage F.1 into the ground and decorated with the Distinguished Flying Cross for their action.

Nafie Najim Al Jabouri continued flying Mirages with the Iraqi air force for the following 12 years. He was killed in March 2003 while attempting to take off from a makeshift runway for the only combat sortie the Iraqi air force launched in response to the U.S. invasion of Iraq.

Brig. Gen. Ahmad Sadik assisted with this article, which appeared in part in International Air Power Review, Vol. 26, in 2009.

http://warisboring.com/45910-2/?mc_cid=c514e3f3b6&mc_eid=45a4b1a714
 
Back
Top