En ole kuullut Migien tunnistaneen SR-71-konetta koskaan. SR-71 on syyllinen varmaan suurimpaan osaan ns. UFO-havainnoista...
Tästä oli vuosia sitten Flightforumilla juttua.
Referoin vähän keskustelua omin lisäyksin, koska mukana oli myös MIG- tyyppikurssin käyneitä.
MIG-21 oli tehty torjumaan strategisia pommittajia ja parhaimmillaan osapuilleen 11 000 metrissä. Sinällään sillä pääsi korkealle, mutta vauhtia olisi pitänyt olla 2 machia, lakikorkeudessa löpö jäljellä paluukaartoon (siinä vauhdissa 150 km) ja liukuun takaisin kentälle. Blackbird olisi pitänyt saada janojen leikkaukseen ikään kuin tiettyyn hyvin lyhyeen - miten nyt sanoisin - kohtaamisaikaikkunaan.
Jyrki Laukkaselta voit kysyä lisää, jos satut näkemään Jämin saunassa.
Jyrki Laukkanen on kertonut omaksi korkeusennätyksekseen 21 300 m.
Mörskyllä on hallussaan Ilmavoimien korkeusennätys, vähän yli 22. Yli 20 km:n korkeuksissa siiveketeho ei tahdo riittää, roikkumista on.
Ruotsalaiset tunnistivat SR-71:n kerran. Blackbirdin toinen moottori sammui, ja se meni hiljaa ja matalalla jossain Gotlannin paikkeilla. Se myös samalla loukkasi hiukan Ruotsin ilmatilaa. Ehkä lentäjä oli keskittynyt ongelmaan.
Blackbird-lentojen reitti alkoi Tanskan kohdalta, meni yli Bornholmin, pohjoiseen Puolan kohdalla. Saaremaan kohdalta alkoi kaarto Ruotsia kohti, jossa Tukholman kohdalla oli suunta taas etelään. Matka jatkui Gotlannin ja Öölannin välistä taas Bornholmin korkeudelle, josta reitti kääntyi länteen.
Reitti on kansainvälisillä alueilla. Gotlannin ja Öölannin välissä käytävä on todella kapea mutta SR-71 loukkasi Ruotsin ilmatilaa ilmeisesti
vain kerran. Tämä vain kuriositeettina niille, jotka selittävät, että Suomen ja Viron välisestä kapeasta ilmatilasta.
Aikaa Blackbird-lentoon kului puoli tuntia.
Ruotsalaiset hätyyttelivät Viggenillä Blackbirdiä harjoitusmielessä. Paras tukikohta oli F17 Rönneby joka oli nousua ja kiihdyttämistä ajatellen sopivasti sijoittunut Gotlantiin nähden.
Lainattu Flightforumilta (Pete Heino):
Kun SR-71 oli kaartamassa etelään Ahvenanmaan eteläpuolella oli Viggen valmiina Gotlannin ja Öölammin valissä korkeudella 8000m. Koneen suunta oli suoraan kohti SR-71 arvioitua tulosuuntaa. Aluksi kiihdytettiin nopeudelle Ma 1.35 jonka jälkeen vedettiin rauhallisesti ylös ja jatkettiin kiihdytystä nopeudelle Ma 1.7-2.0. Nousu päättyi korkeudelle 18500-20000m. Datalinkin avulla maalitiedot näkyivät karttanäytöllä. Viggen PS-46 tutka sai myös maalitiedot ja lukittui maksimietäisyydellä kohteeseen. Simuloidussa ohjuslaukaisussa kohtaamismisnopeus oli Ma 4.5 - 5.0. SR-71 lensi nopeudella 2.98 ja korkeudella 21500m.
Heino painottaa, että tässä kyse on tutkan ja datalinkin ominaisuuksista, ei samasta lentokorkeudesta, että sinne päästäisiin ja ihan iholle.
Oma kommentti loppuun: BUK-1 laittoi SR-71:n eläkkeelle.