Herra tykkimies
Kersantti
P-51 mustangit Japanin yllä
Embedded media from this media site is no longer available
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Isot on ollut resurssit briteillä, kun ovat teettäneet ihan pelkästään maalinhinaukseen varta vasten suunnitellun koneen. Miles Martinet. Näitä tehtiin 1.724 vuosien 1942 ja 1945 välillä.
Yksi vissiin säilyi romuna, ja sitä entisöidään pitkän kaavan kautta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Miles_Martinet
Tässä alkuperäinen blogaus, huomattavasti parempi ulkoasu. Mielenkiintoinen teksti, melkonen fiasko tuo Starfighter. Ulkonäkö on ainakin simplistisen tyylin ystäville sopiva.http://blogivirta.fi/blogit/2929714-starfighter-eli-miten-lentokonetta-ei-tule-suunnitella
Kolumni Starfighteristä. Erich Hartmann kritisoi voimakkaasti konetta ja sen hankintaa. Rall oli taas eri linjoilla. Entisillä sotakavereilla meni tässä asiassa sukset ristiin. Rall muistelmissaan kertoo asiasta.
Hartman lensi sitten viimeiset vuotensa Bundesluftwaffessa kirjoituspöytää, mutta kun katsomme onnettomuustilastoja koneella, hän oli oikeassa.
http://blogivirta.fi/blogit/2929714-starfighter-eli-miten-lentokonetta-ei-tule-suunnitella
Kolumni Starfighteristä. Erich Hartmann kritisoi voimakkaasti konetta ja sen hankintaa. Rall oli taas eri linjoilla. Entisillä sotakavereilla meni tässä asiassa sukset ristiin. Rall muistelmissaan kertoo asiasta.
Hartman lensi sitten viimeiset vuotensa Bundesluftwaffessa kirjoituspöytää, mutta kun katsomme onnettomuustilastoja koneella, hän oli oikeassa.
Pakko olla kanssasi tällä kertaa eri mieltä, hyvä @tulikomento
Onnettomuustilastot muuttuivat siedettäviksi, kun käyttörajoituksia tuli riittävästi. Lennettiin hyvällä säällä ja pienellä kohtauskulmalla, vältettiin suurta kuormituskerrointa jne.
Saksalaisten lentäjien onneksi koneella ei koskaan jouduttu sotaan.
Rall, joka oli Starfighter miehiä alusta loppuun, ei muistelmissaan myöntänyt hankintaa virheeksi. Wolfrum, jonka entinen pidetty esimies Rall oli, ei muistelmissaan halunnut nolata Rall ia, vaan tyytyi toteamaan, että kone oli ihan jees. Tosiasia kuitenkin on, että jos hankinta olisi kohdistunut Mirage III:een, olisi moni Bundesluftwaffen sotilaslentäjä tällä hetkellä nautiskelemassa ansaituista eläkepäivistä, koiranputken lykkäämisen sijaan.
Mirage III oli aikansa parhaita hävittäjiä, Starfighter aikansa vaarallisin.
Minäkin, joka olen monenlaisella kangaspuurihvelillä tullut lentäneeksi, lähtisin erittäin varautuneissa tunnelmissa Starfigter lennolle, jos tälläinen tarjolle tulisi, takapenkkiläisenäkin Pahoin pelkään, etten lähtisi.
Blogista kopiotua tekstiä alla:
Ensimmäinen soraääni tuli Saksasta. Eikä sen vähempää kuin Erich Hartmannin suusta. Hartmann oli maailman eniten ilmavoittoja (352 kpl) saavuttanut hävittäjä-ässä, ja nyt Bundesluftwaffen eversti, jonka tehtävänä oli evaluoida uudet hävittäjäkoneet. Hän oli sitä mieltä, että Starfighter oli Saksan käyttöön kelvoton kone: liian arvaamaton, liian huono kaartamaan ja liian huono asekapasiteetti. Hän olisi halunnut ranskalaisia Mirageja Bundesluftwaffelle. Ikävä kyllä poliitikot olivat toista mieltä, ja Hartmann pakotettiin eläkkeelle. Kävi ilmi, että Hartmann oli ollut oikeassa. Konetyyppi sai pilottien suussa lempininmet Sargfighter ("ruumisarkkuhävittäjä"), Selbstmordrohr("itsemurhaputki"), Witwenmacher ("leskentekijä") ja Erdnagel("maakiila"). Siitä ei tykätty. Länsi-Saksan Bundesluftwaffella oli kaikenkaikkiaan 916 Starfighteriä, joista se menetti 298 kplonnettomuuksissa, jotka vaativat 110 lentäjän hengen. 177 pilottia pelastautui heittoistuimella, 8 heistä kahdesti. Saksalaisessa F-104G:ssä oli kokonaan uusittu Grundigin tutka ja kokonaan uusi Martin-Bakerin ylöspäin laukeava heittoistuin. Se poistui palveluskäytöstä Bundesluftwaffesta 1986.
Seuraava protesti tuli Japanista. Siellä lahjusskandaali maksoi pääministeri Kakuei Tanakan poliittisen uran. Japanissa on ollut pitkällinen itsemurhalentämisen perinne, ja vaikka sielläkään koneesta ei tykätty, sen kanssa tultiin toimeen kunnes se korvattiin F-15 Eagle -kalustolla.
Kanadassa koneesta ei pidetty yhtään sen enempää kuin Saksassakaan. Siellä kone sai lempinimet Zipper, Suicide TubeAluminum Coffin ja Lawn Dart. Noin 46% kanadalaisista Starfightereistä menetettiin onnettomuuksissa. Kamala luku! Meillä on tiedossamme Utin Mersukulma ja mistä nimi tulee; mutta kuinka monella kanadalaislentokentällä mahtaa olla Starfighter Corner?
Pakistan ei pärjännyt yhtään paremmin omien Starfighteriensä kanssa. Siellä koneella oli lempinimi Badmash ("P*skiainen") ja niillä otettiin mittaa intialaisista MiG-21:kkösistä. Tulos: Intia 6 - Pakistan 1 (ja sekin 1 oli Dassault Mysteré). Taiwan on ainoa maa, joka pääsi voiton puolelle omilla Starfightereillään: heillä tulos oli 2-1 Kiinan MiG-21:kösiä vastaan.
Ainoa maa, joka lopulta sai Starfighterin toimimaan, oli Italia. Siellä havaittiin, että koneeseen pitää tehdä liki 2000 muutosta ja modifikaatiota, jotta se toimisi. Italialainen versio vuodelta 1969 tunnetaan nimellä F-104S, Spaghetti, ja koneeseen uusittiin täysin uusi tutka ja sen ohjuskapasiteettia nostettiin kahdeksaan - se kykeni ottamaan nyt kuusi lämpöhakeutuvaa Sidewinderiä keskimatkoille ja kaksi tutkahakeutuvaa Sparrowia pitkille matkoille. Italia rakensi 256 Starfighteria, jotka saivat lempinimen Spillone, "hattuneula". Niistä menetettiin onnettomuuksissa 137. Mutta konetyyppi otettiin pois palveluskäytöstä vasta 2004 - se siis oli palvellut yhtäjaksoisesti liki 40 vuoden ajan Italian ilmavoimissa.
On muuten tosiaan kumma, että Italia piti omia koneitaan palveluskäytössä niinkin kauan.
Taisi muuten Hartmannilta jäädä kenraalin natsat saamatta kun esitti kovaa julkista arvostelua. Muistelen, että joku vanha toveri totesikin tilanteesta, että "Bubi on mainio lentäjä mutta huono upseeri." Vaikka mitä ilmeisimmin lentorykmentti JG 71:n komentajana oli varmasti mies paikallaan. Starfighteriin oli vaan ladattu niin paljon kenraalien ja poliitikkojen arvovaltaa ja mainetta, että varmasti ihan asiallinenkin kritiikki koettiin kiusalliseksi.
Mutta mikäs oli Suomessa Drakenin onnettumuus rate...
Yksi tuhoutui Tikkakoskella ja sekin lentäjän virhe.
Korkeusmittari unohtui nollata Tikkakoskelle (painemittari)