Ilmastopsykoosi -ketju

Sähköautot ovat iso askel oikeaan suuntaan, mutta niiden osuutta ei kannata korostaa ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Todellinen ongelma ovat tosiaan kaukoidän kasvaneet päästöt (EI päästöt per henkilö).
Käsittääkseni noita maita ei edes vaadita pudottamaan päästöjään tietylle tasolle.

Kiina on mielellään sopimassa päästövähennyksistä. Käytännössä tämä lisää investointeja Kiinaan. Kymmenen vuoden päästä kun länsi on hoitanut osuutensa vähennyksissä ja siirtänyt teollisuutensa kiinaan, niin Kiina toteaakin: sori tällä kaudella emme vielä pystyneet vähentämään, mutta jatkossa olemme tarkkoja.

Lisäksi tulee muistaa että totalitaarinen valtio voi tuottaa kaunisteltuja tilastotietoja. Jos lasketaan vielä päästöt per henkilö on mahdollista myös kasvattaa henkilömäärää lukujen parantamiseksi.

Nämä kirjoitukseni ovat vain mielipiteitä tai perustelemattomia väitteitä. Hyväksyn jo etukäteen kaikki vastakkaiset väitteet ja todistelut.
 
Tietoja puukiukaiden hiukkaspäästöistä salataan, vaikka tutkimus on tehty julkisella rahalla – Salailu on naurettavaa
Itä-Suomen yliopiston tekemässä tutkimuksessa selvisi, että puukiukaiden hiukkaspäästöissä on hurjia eroja. Tietoa hyvistä ja huonoista kiukaista ei vain haluta kertoa. Se on väärin” kirjoittaa TM Rakennusmaailman toimituspäällikkö Juho Huttula.
testi-kiukaat-kivet-768x512.jpg

Kiuaskiven lämmönvaraamiskyky vaikuttaa kiukaan löylyihin. Tummat ja lohkotut oliviinidiabaasikivet olivat omaa luokkaansa. Niihin varastoitunut lämpöenergia riitti testikiukaissa useisiin peräkkäisiin löylyn heittoihin ja lisäksi ilma pääsee virtaamaan hyvin kulmikkaiden kivien välissä.

TEKSTI JUHO HUTTULA
Itä-Suomen yliopiston Kiuas-tutkimushanke on erinomainen esimerkki siitä, miten huonosti asiakirjojen julkisuus saattaa toteutua.
Hankkeessa ovat mukana Itä-Suomen yliopisto, ympäristöministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Suomen ympäristökeskus, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY sekä Helsingin, Kuopion ja Turun kaupungit.

Tulosten kuuluisi siis ilman muuta olla julkisia ja kansalaisten saatavilla. Mutta ei, salailua perustellaan sillä, että tutkimusmenetelmästä ei ole yksimielisyyttä tutkijoiden ja yritysten kesken.
Tämähän on naurettavaa. Jos julkisin – valtion ja kunnallisin – varoin tehdään tutkimusta, tuloksia ei voi salata, vaikka mukana olisi minkälaisia yrityksiä tahansa. Niiden intressi ei voi olla tärkeämpi kuin kuluttajien. Kun kerrotaan, että tuotteissa on hiukkaspäästöjen suhteen jopa satakertaisia eroja, kyllä kuluttajan oikeuksiin kuuluu silloin saada tietää mitkä ovat huonoja ja mitkä hyviä tuotteita.
TAUSTAKSI voi ottaa vaikkapa Tulisija- ja savupiippuyhdistyksen tuoreen kyselytutkimuksen, jonka mukaan vaarallisten hiukkaspäästöjen vähentäminen koetaan yleisesti tärkeäksi. Kansalaiset ovat valmiita laittamaan huomattavan summan rahaa vanhan tulisijan uusimiseen vähäpäästöisemmäksi; pieni romutuspalkkio vanhasta tulisijasta nostaisi investointihaluja vielä merkittävästi lisää.
Puukiukaat ovat kiinteisiin tulisijoihin verrattuna paitsi kulutustavaraa, myös huomattavasti pahempia hiukkaspäästöjen lähteitä. Nykyisin vaadittava CE-hyväksyntä ei kerro hiukkaspäästöistä mitään. Siksi onkin erityisen tyhmää ja harmillista, että tietoa pimitetään. Siinä eivät paljon lämmitä ministeriön neuvottelevien virkamiesten hurskastelut ”asian edistämisestä niin, että kaikki olisivat voittajia”.
Jos ette halua kertoa mitkä ovat huonoja kiukaita, kertokaa edes ne, joissa on pienet hiukkaspäästöt!
Tietoja puukiukaiden hiukkaspäästöistä salataan, vaikka tutkimus on tehty julkisella rahalla – Salailu on naurettavaa

Itä-Suomen yliopiston tekemässä tutkimuksessa selvisi, että puukiukaiden hiukkaspäästöissä on hurjia eroja. Tietoa hyvistä ja huonoista kiukaista ei vain haluta kertoa. Se on väärin” kirjoittaa TM Rakennusmaailman toimituspäällikkö Juho Huttula.
testi-kiukaat-kivet-768x512.jpg

Kiuaskiven lämmönvaraamiskyky vaikuttaa kiukaan löylyihin. Tummat ja lohkotut oliviinidiabaasikivet olivat omaa luokkaansa. Niihin varastoitunut lämpöenergia riitti testikiukaissa useisiin peräkkäisiin löylyn heittoihin ja lisäksi ilma pääsee virtaamaan hyvin kulmikkaiden kivien välissä.
TEKSTI JUHO HUTTULA
Itä-Suomen yliopiston Kiuas-tutkimushanke on erinomainen esimerkki siitä, miten huonosti asiakirjojen julkisuus saattaa toteutua.
Hankkeessa ovat mukana Itä-Suomen yliopisto, ympäristöministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, Suomen ympäristökeskus, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY sekä Helsingin, Kuopion ja Turun kaupungit.
Tulosten kuuluisi siis ilman muuta olla julkisia ja kansalaisten saatavilla. Mutta ei, salailua perustellaan sillä, että tutkimusmenetelmästä ei ole yksimielisyyttä tutkijoiden ja yritysten kesken.
Tämähän on naurettavaa. Jos julkisin – valtion ja kunnallisin – varoin tehdään tutkimusta, tuloksia ei voi salata, vaikka mukana olisi minkälaisia yrityksiä tahansa. Niiden intressi ei voi olla tärkeämpi kuin kuluttajien. Kun kerrotaan, että tuotteissa on hiukkaspäästöjen suhteen jopa satakertaisia eroja, kyllä kuluttajan oikeuksiin kuuluu silloin saada tietää mitkä ovat huonoja ja mitkä hyviä tuotteita.
TAUSTAKSI voi ottaa vaikkapa Tulisija- ja savupiippuyhdistyksen tuoreen kyselytutkimuksen, jonka mukaan vaarallisten hiukkaspäästöjen vähentäminen koetaan yleisesti tärkeäksi. Kansalaiset ovat valmiita laittamaan huomattavan summan rahaa vanhan tulisijan uusimiseen vähäpäästöisemmäksi; pieni romutuspalkkio vanhasta tulisijasta nostaisi investointihaluja vielä merkittävästi lisää.
Puukiukaat ovat kiinteisiin tulisijoihin verrattuna paitsi kulutustavaraa, myös huomattavasti pahempia hiukkaspäästöjen lähteitä. Nykyisin vaadittava CE-hyväksyntä ei kerro hiukkaspäästöistä mitään. Siksi onkin erityisen tyhmää ja harmillista, että tietoa pimitetään. Siinä eivät paljon lämmitä ministeriön neuvottelevien virkamiesten hurskastelut ”asian edistämisestä niin, että kaikki olisivat voittajia”.
Jos ette halua kertoa mitkä ovat huonoja kiukaita, kertokaa edes ne, joissa on pienet hiukkaspäästöt!

 
Todellinen ongelma ovat tosiaan kaukoidän kasvaneet päästöt (EI päästöt per henkilö).

Viitsisitkö perustella tämän.

edit: Ei istu ainakaan minun oikeudentajuuni, että alueella A, jossa asuu 5M ihmistä, saisi päästellä yhtä paljon C02-tonneissa, kuin alueella B asuvat, jossa asuu vaikkapa 7M ihmistä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sir
Viitsisitkö perustella tämän.

edit: Ei istu ainakaan minun oikeudentajuuni, että alueella A, jossa asuu 5M ihmistä, saisi päästellä yhtä paljon C02-tonneissa, kuin alueella B asuvat, jossa asuu vaikkapa 7M ihmistä.
CO2_p__st_jen_kehitys (1).jpg
Eikö tässä ole tarkoitus estää ilmaston muutosta? Afrikastakin löytyy lisää populaa. Ei tämä hoidu sillä että kiina ja afrikka alkavat saastuttaa yhä enemmän.
 
@Loyd Joo, absoluuttiset päästötasot ovat kyllä minunkin tiedossani. Noilla käppyröillä et voi perustella mitään.

Eli uudelleen. Minkä vuoksi USA:n ja EU:n tulee saada päästellä, mutta Kiina ei sitä saisi tehdä? Kiina sai ulkoistusbuumista paljon ilmaa siipiensä alle 2000-2015, minkä takia päästöt nousivat. Vasta nyt ne alkavat pikkuhiljaa olemaan henkilöä kohden länsimaalaisissa lukemissa.

Ja sitten edelleen, Kiina on kova tekijä esimerkiksi liikenteen sähköistämisen suhteen. Samoin tuuli -ja aurinkovoiman. On aika turha länkyttää, etteikö se tekisi osaansa. Se nyt vaan vie aikansa, että asiat alkavat konkretisoitumaan hiilidioksiditonneissa eli kun tuota Kiinan päästötasoa vilkuilet, niin ovat selkeästi taittumaan päin.
 
@Loyd Joo, absoluuttiset päästötasot ovat kyllä minunkin tiedossani. Noilla käppyröillä et voi perustella mitään.

Eli uudelleen. Minkä vuoksi USA:n ja EU:n tulee saada päästellä, mutta Kiina ei sitä saisi tehdä? Kiina sai ulkoistusbuumista paljon ilmaa siipiensä alle 2000-2015, minkä takia päästöt nousivat. Vasta nyt ne alkavat pikkuhiljaa olemaan henkilöä kohden länsimaalaisissa lukemissa.

Ja sitten edelleen, Kiina on kova tekijä esimerkiksi liikenteen sähköistämisen suhteen. Samoin tuuli -ja aurinkovoiman. On aika turha länkyttää, etteikö se tekisi osaansa. Se nyt vaan vie aikansa, että asiat alkavat konkretisoitumaan hiilidioksiditonneissa eli kun tuota Kiinan päästötasoa vilkuilet, niin ovat selkeästi taittumaan päin.
Maailmassa on hyviä mutta epäoikeudenmukaisia sopimuksia.
Esim Ydinaseiden leviämistä rajoitetaan. Hyvä juttu vaikka kaikilla mailla ei olekaan yhtä paljon niitä per henkilö.
Afrikassa väestö kasvaa aivan turhan ripeästi. Palkitaanko tämä päästöoikeuksilla?
Kiinassa ja kaukoidässä jurppii se, että päästökasvu johtuu länsimaista siirretystä teollisudesta (ei henkilömääristä). Ja että sama tuotetaan siellä saastuttavammin.
 
Afrikassa väestö kasvaa aivan turhan ripeästi. Palkitaanko tämä päästöoikeuksilla?

Se palkitaan todennäköisesti nälänhädällä ja siirtolaisuudella.

Maailmassa on hyviä mutta epäoikeudenmukaisia sopimuksia

Jep, ja tietysti epäoikeudenmukaisuudet kuuluvat muille, meille jää mansikat. Länsimainen elintaso vain ja ainoastaan MULLE, MULLE, MULLE.
Saisiko vieläkin enemmän lisää yksisilmäisyyttä?

Kiinassa ja kaukoidässä jurppii se, että päästökasvu johtuu länsimaista siirretystä teollisudesta (ei henkilömääristä). Ja että sama tuotetaan siellä saastuttavammin.

On 100% selvä juttu, että jos ei muuta keksitä, niin EU ottaa tässä asiassa käyttöönsä raippatullit. Turha tosin odottaa, että EU voisi pyytää enemmän kuin mitä itse on valmis tekemään. Suomi on osa EU:ta. Parempi pistää oma pesä kuntoon ajoissa, kuin alkaa tekemään perkeleellisen raskaita yhteiskunnan rakennemuutoksia kiireessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sir
Mielestäni ihan turha väittää, että Suomen työ on tehty ilmastonmuutoksen osalta. Ei ole, kuten tämä osoittaa: https://knoema.com/atlas/Finland/CO2-emissions-per-capita?compareTo=CN,SE,DK,NO,US

Asumme liian pohjoisessa. Ja tänne tulee vielä lisää väkeä. Paljon helpompi on päästöjä kiristää päiväntasaajalla jossa riittää aurinkoa.

Etelä-Euroopassakin. Miksi Espanjassa, Kreikassa ja Italiassa on niin vähän sähköautoja? Vaikka riittää aurinkoa?

Yritin arvailla miten energiasyöppöjä vanhat kerrostalot ja julkiset rakennukset ovat. Miksi lämmityksen päästöistä ei puhuta lehdissä muuten kuin omakotitalojen osalta?

Aina kun Vihreiden poliitikko puhuu ilmastosta niin häneltä pitää kysyä siitä miksi he houkuttelivat kohti pohjoista väkeä juuri sieltä missä on aurinkoa ja lämpöä. Someen vaan twiittailtiin kylttejä "tänne mahtuu" ja hassuteltiin. Pimeään ja kylmään maahan? Jos sen politiikan järkevyyttä kyseenalaisti ===> rasisti!

Saksakin päätti luopua ydinvoimasta ja otti maahan jopa noin miljoona asukasta lisää.
Sieltä missä on lämmintä. Ensiksimainittu teko, ydinvoimasta luopuminen, oli se iso virhe.
 
Asumme liian pohjoisessa. Ja tänne tulee vielä lisää väkeä. Paljon helpompi on päästöjä kiristää päiväntasaajalla jossa riittää aurinkoa.

Etelä-Euroopassakin. Miksi Espanjassa, Kreikassa ja Italiassa on niin vähän sähköautoja? Vaikka riittää aurinkoa?

Mikähän tämänkin viestin sanoma mahtoi olla? Mielestäni joku Italia on kantanut taakkaa ihan kiitettävästi. He kun taitavat olla maailman viidenneksi eniten maailmassa sähköä aurinkovoimalla tuottava maa, sähköautojen määrän arvioidaan lisääntyvät miljoonalla kolmessa vuodessa ja ulkomaalaisia on saapunut kutsumatta päälle neljä miljoonaa tällä vuosituhannella. Moni heistä paremman elämän perässä tulleita ilmastopakolaisia.
 
Asumme liian pohjoisessa. Ja tänne tulee vielä lisää väkeä. Paljon helpompi on päästöjä kiristää päiväntasaajalla jossa riittää aurinkoa.

Etelä-Euroopassakin. Miksi Espanjassa, Kreikassa ja Italiassa on niin vähän sähköautoja? Vaikka riittää aurinkoa?

Yritin arvailla miten energiasyöppöjä vanhat kerrostalot ja julkiset rakennukset ovat. Miksi lämmityksen päästöistä ei puhuta lehdissä muuten kuin omakotitalojen osalta?

Aina kun Vihreiden poliitikko puhuu ilmastosta niin häneltä pitää kysyä siitä miksi he houkuttelivat kohti pohjoista väkeä juuri sieltä missä on aurinkoa ja lämpöä. Someen vaan twiittailtiin kylttejä "tänne mahtuu" ja hassuteltiin. Pimeään ja kylmään maahan? Jos sen politiikan järkevyyttä kyseenalaisti ===> rasisti!

Saksakin päätti luopua ydinvoimasta ja otti maahan jopa noin miljoona asukasta lisää.
Sieltä missä on lämmintä. Ensiksimainittu teko, ydinvoimasta luopuminen, oli se iso virhe.

Helpointa päästöjen vähentäminen lienee siellä missä niitä tuotetaan paljon ja missä on rahaa. Suomi on yksi tällaisista paikoista maailmassa.

Seuraavaksi helpointa se on siellä missä niitä tuotetaan paljon ja missä on vähän rahaa.

Vaikeinta se on siellä missä niitä tuotetaan vähän ja missä on vähän rahaa. Päiväntasaaja on monessa kohtaa juuri tällainen paikka. Silti sielläkin se on tehtävä, ihan kuten muuallakin.
 
Suomen osalta? Miltäpä näyttää? Kuvan otin äsken.

Liikenteen osuus CO2-päästöistä on 13-16%. Lentoliikenteen osuus lienee siitä kymmenesosan luokkaa?

Ikävä juttu on, että nuo tupruaa käsittääkseni ilmakehän herkempiin osiin, jolloin lentoliikenteen haitta on jonkin verran osuuttaan suurempi.
 
Moni heistä paremman elämän perässä tulleita ilmastopakolaisia.

Ilmastopakolaisia? Eivätköhän ne vielä tällä hetkellä pakene sitä että lähtömaissa on lisäännytty liikaa suhteessa resursseihin? Tulevaisuudessa kun ilmasto muuttuu niin todellisiakin ilmastopakolaisia tietysti tulee. Mutta että nämä viime vuosina Eurooppaan tulleetko ilmastopakolaisia. Eivät ne ole sitä muualla kuin Greenpeacen propagandassa.

Miksi ilmastokeskustelussa ei huomioida sitä että suomalaiset tekevät ilmastotekoja myös lisääntymällä maltillisesti?

Siksikö että olisi "rasistista" sanoa että jotkut lisääntyvät vastuuttomasti? :D
 
Ilmastopakolaisia? Eivätköhän ne vielä tällä hetkellä pakene sitä että lähtömaissa on lisäännytty liikaa suhteessa resursseihin? Tulevaisuudessa kun ilmasto muuttuu niin todellisiakin ilmastopakolaisia tietysti tulee. Mutta että nämä viime vuosina Eurooppaan tulleetko ilmastopakolaisia. Eivät ne ole sitä muualla kuin Greenpeacen propagandassa.

Miksi ilmastokeskustelussa ei huomioida sitä että suomalaiset tekevät ilmastotekoja myös lisääntymällä maltillisesti?

Siksikö että olisi "rasistista" sanoa että jotkut lisääntyvät vastuuttomasti? :D
Tässä tehokas lääke ilmastonmuutospakolaisuuteen..
1408931134.jpg
 
Ilmastopakolaisia? Eivätköhän ne vielä tällä hetkellä pakene sitä että lähtömaissa on lisäännytty liikaa suhteessa resursseihin? Tulevaisuudessa kun ilmasto muuttuu niin todellisiakin ilmastopakolaisia tietysti tulee. Mutta että nämä viime vuosina Eurooppaan tulleetko ilmastopakolaisia. Eivät ne ole sitä muualla kuin Greenpeacen propagandassa.

Miksi ilmastokeskustelussa ei huomioida sitä että suomalaiset tekevät ilmastotekoja myös lisääntymällä maltillisesti?

Siksikö että olisi "rasistista" sanoa että jotkut lisääntyvät vastuuttomasti? :D

Olet ihan ytimessä mutta ei ilmastonmuutos asiaa ole mitenkään parantanut. Nämä puheet nykyisistä ilmastopakolaisista ovat ihan YK:n arvioita. Ihmiset ovat lisääntyneet liikaa ja sitten köyhä porukka on ylilaiduntanut, hakannut puut ja ylikäyttänyt vesivarannot. Seurauksena aavikoituminen on edistynyt Sahelin alueella, Saharassa, Afrikan sarvessa ja Syyriassa. Ilmastonmuutoksesta johtuva sademäärän väheneminen ei ole ainakaan parantanut tilannetta ja Sahara nyt on kasvanut jääkauden jälkeen muutenkin. Tämä on taas ajanut porukkaa esimerkiksi Välimeren etelärannalle ja osa on valunut siitä meren yli Italiaan.
 

Facebookin kommenteissa joku kirjoitti. :)

VK kirjoitti:
1970-luvulla SDNLn piiri järkkäs tapahtuman ja mielenosoituksen Hyrylässä. Maanantaina nimismies soitti piirisihteerille ja tiedusteli onko jokin joukko-osasto tuhoutunut viimeiseen henkilöön, kun paikkakunnalta löytyi hylätty lippu.
 
Jos kaljakelluntaporukka saataisiin osoittamaan mieltään asian X puolesta niin sotkuahan tulee. Sakotetaako niitä sotkijakellujoita vieläkään.
 
Viimeksi muokattu:
Diplomi-insinööri teki kansalaisaloitteen sähköautojen tuen lopettamisesta: "Polttaisin tukirahat viiden euron seteleinä takassa"
Kansalaisaloitteen tekijä vaatii sähköautojen tukemisen lopettamista, koska se ei juuri nyt paranna ilmastoa. Tutkijan mielestä uusi sähköauto on pitkän päälle hyvä valinta.
Sähköautot
18.3.2019 klo 06:15
Tankkaajat

Henkilöautojen käyttövoimavalikoimaan on tullut sähköä ja kaasua, mutta bensa- ja dieselautot ovat selvästi yleisimpiä liikenteessä.Jari Hakkarainen / Yle
13-3-9250146.jpg

Jari Hakkarainen

Jaa artikkeli Facebookissa322
Jaa artikkeli Twitterissä
Jaa artikkeli Whatsapissa

Pirkkalalainen diplomi-insinööri Juha Kuismanen on tehnyt kansalaisaloitteen valtion maksamien täyssähköautojen tuen lopettamiseksi. Pääperusteluna on väärä ajoitus. Sähköautojen kysyntää on enemmän kuin tuotantoa.
– Miksi tukea nyt sitä kysyntää? Se ei tässä tilanteessa auta globaalisti.
– Tällä hetkellä maailmassa sähköautojen tuotantomäärä on vakio, mitä tulee linjalta ulos. Jos näistä osa saadaan hankittua tukien avulla Suomeen, niin se ei paranna maailmanlaajuisesti ilmastoa mitenkään, Juha Kuismanen perustelee.
Sähköautojen hankintatukea on maksettu vuoden 2018 alusta alkaen ja aiotaan maksaa vuoteen 2021. Tuki on 2 000 euroa uuden sähköauton ostajalle tai pitkäaikaisvuokraajalle. Yli 50 000 euroa maksaville autoille tukea ei enää myönnetä.
– Paras olisi lopettaa se tuki ilman muuta. Toiseksi paras olisi suunnata se muualle, kuten investointeihin biodieseliin.
Juha Kuismanen

Juha Kuismanen kyseenalaistaa sähköautointoilun.Jari Hakkarainen / Yle
– Itse polttaisin ne viiden euron seteleinä takassa, niin silläkin säästäisin omaa lämmitysenergiaa, Juha Kuismanen lämpenee.
"Valtavirran vastustajat naulitaan"
Kuismasen mielestä sähköautotuesta on puolueille ja poliitikoille kilven kiillottaja. Näyttää että ilmastonmuutokselle ja kasvihuonepäästöille tehdään jotain, kun jaetaan tukirahaa.
Keskustelu siitä, millä polttoaineella tai energialla olisi paras ajaa, jakaa ihmisiä hyvinkin tiukkiin lahkoihin.
– Jos valtavirrasta poikkeaa, naulitaan sinut seinälle ja uskotaan vain yhteen ratkaisuun, vaikka liikenteen päästöjen vähentämiseen tarvitaan useita ratkaisuja.
Juha Kuismanen voisi hyväksyä sähköautoille maksettavan tuen siinä vaiheessa, kun autojen tarjonta ylittäisi kysynnän – ja silloin tuki oikeasti lisäisi sähköautojen määrää. Mutta nyt kannattaisi vielä odottaa uuden akkuteknologian kehittymistä.
Kuismanen aikoo ainakin toistaiseksi ajaa dieselautollaan, mutta tankkaa siihen hieman kalliimpaa biodieseliä. Hän perustelee valintaansa polttoaineen ympäristöystävällisyydellä ja sillä, että jakeluverkosto on valmiina.
– Lisää kotimaista valmistusta ja uudet tarrat vaan bensamittareihin.
Sähköauto latauksessa

Sähköllä voi ajaa pelkästään tai muun polttoaineen ohella.Jari Hakkarainen / Yle
Kansalaisaloite Sähköautotukien kieltämiseen vaatisi 50 000 allekirjoitus tullakseen eduskunnan käsittelyyn. Siitä ollaan vielä kaukana.
Ajamisen kustannuksia on vertailtu
Suomen kasvihuonepäästöistä noin viidennes tulee liikenteestä. Ilmastopolitiikan tavoitteena on hiilineutraalius vuoteen 2045 mennessä.
Yhtenä keinona on saada vähempipäästöisiä henkilöautoja liikenteeseen. VTT:ssä tehdyn selvityksen mukaan vuoteen 2030 mennessä tavoitellun 250 000 sähköauton saavuttaminen on mahdollista, mutta suurin osa olisi ladattavia hybridejä ja täyssähköautoja olisi noin 50 000. Myös kaasuautojen määrän uskotaan nousevaan 50 000:een. Edellytyksenä on, että tankkaus- ja latauspaikkoja on nykyistä huomattavasti enemmän.
Tuet ja verotus ohjaavat valintoja, mutta käyttökustannukset on kuitenkin merkittävä henkilöauton valintaperuste.
Tampereen yliopiston yhteydessä toimivan liikenteen tutkimuskeskus Vernen tutkija Riku Viri on tehnyt ajamisen hinnasta vertailuja käyttövoiman mukaan.
Polttoaineiden hinnat vertailu

Pidemmässä ajossa syntyy eroja eri energiamuotojen välille. Kilometrikustannuksissa autojen jälleenmyyntiarvoja on arvioitu Autoliiton laskentakaavan ja käytettyjen autojen nykytarjonnan mukaan.Marko Melto / Yle
Vertailuissa on huomioitu hankinta- ja käyttökulut sekä arvio jälleenmyyntiarvosta. Kilometrikustannuksissa eroja on vähän 15 000 kilometrin vuotuisessa ajossa, mutta tuplakilometreillä syntyy eroja, kun pääomakustannus tasoittuu.
– Jos puhutaan 30 000 km vuosittaisesta suoritteesta, niin olettaen, että kaikki lataus tapahtuu kotona, sähköauto nousee kustannustehokkaimmaksi vaihtoehdoksi, Riku Viri sanoo.
– Tosin näin suuressa kilometrimäärässä ei käytännössä voi ladata aina kotona, vaan joutuu käyttämään matkan varrella erikseen maksettavia pikalatauspalveluja.
Auton jälleenmyyntiarvon muutokset ovat arvion varassa. Bensa- ja dieselautojen osalta kysymysmerkkejä aiheuttaa se, jos niille tulee uusia rajoitteita.
– Niistä ei välttämättä saa samalla tavalla rahaa takaisin kuin tänä päivänä kymmenen vuotta vanhasta saisi, Riku Viri pohdiskelee.
Mikä olisi se paras auto päästöjen vähentämiseksi, tutkija Riku Viri?
– Se vähän riippuu. Jos on vaihtamassa uuteen autoon, ja ajaa paljon, niin sähköauto kompensoi valmistushiilipäästönsä, ja se muodostuu ympäristöystävälliseksi vaihtoehdoksi. Tietenkin edellyttäen, että sähkö tuotetaan siihen asianmukaisesti eli mahdollisimman ympäristöystävällisesti.
Riku Viri

Riku Virin mielestä sähkö ja biokaasu ovat hyviä energialähteitä päästöjen vähennysten ja kustannusten kannalta.Jari Hakkarainen / Yle
– Biokaasullakin pääsee aika pitkälle päästöjen vähentämisessä. Käytettyjen autojen markkinat ovat vilkastuneet, kun kaasuautoja tuodaan Ruotsista. Ehkä käytetty kaasuauto on edullisempana hyvä valinta ympäristön kannalta, jos tankkausverkosto mahdollistaa jatkuvan kaasun käytön.
Entä biodiesel, joka käy dieselmoottoreihin sellaisenaan?
– Se on hyvä vaihtoehto, mutta siinä on noin 10 sentin ero pumppuhinnassa keskimäärin, eli kuskin on päätettävä, että haluaa sitä käyttää. Se nostaa kilometrihintaa
– Biodieselillä nähdään ilmastopolitiikan selvityksissä merkittävä rooli raskaassa liikenteessä, jota on hankalampi sähköistää. Biodieselin tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä rajallista. ja jos sen lisääntyvä tuotanto ohjataan raskaampaan liikenteeseen, siitä saadaan enemmän hyötyjä.
Ilmastonmuutoksen hillintään voidaan vaikuttaa uusiutuvien polttoaineiden ja teknisen kehityksen lisäksi ja myös vähentämällä ajamista.
Se on ainakin varmaa, että liikenteen päästöjen vähentäminen kuuluu teille.
Pitääkö sähköauton hankintaa tukea? Mikä on mielestäsi järkevin keino vähentää liikenteen päästöjä? Kerro mielipiteesi. Keskustelu suljetaan maanantaina 18.3. kello 22.00.

 
Back
Top