Kommentti: Teollisuuden ja autoilun päästöt saisi alas jopa tuskattomasti – jos löytyisi poliittista halua
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006124974.html
Tuo kommentti on heikkoa journalismia ja jälleen osoitus siitä, että meille ohjeita kirjoittelevat lähinnä vähäjärkiset. Siis ainakin ne ohjeet, mitä lehdissä on painettuna.
Sivukommentti:
Journalismi on nykyään matalapalkka-ala, jonne päätyvät töihin yhteiskunnan luuserit ja hipit. Nuo ihmiset sitten kirjoittelevat meille muille ohjeita ja direktiivejä, kuinka asioita pitäisi ratkoa. Ennustus: suurin osa asoista tulee menemään päin vittua. Kuten meni jo Saksassa (Energiewende: Ydinvoimalat kiinni ja hiilivoimalat käyntiin. Olipa fiksu veto?)
Sitten itse asiaan:
Taloussanomien toimittelija on sitä mieltä siis että sähköautoilu pelastaa ilmaston. Olisi kannattanut tehdä kotiläksyt paremmin.
Lainaus artikkelista: " Sähköautoja siis, se ratkaisee monta asiaa. Ellei satu olemaan sähköautoskeptikko. Arvioiden mukaan sähköautot tulevat polttomoottoriautojen hintojen tasoille vuoden 2023–2025 tienoilla.Eikä vielä sitäkään, että isolla osalla suomalaisia ei ole varaa tai halua pistää 30 tonnia uuden sähköauton hankintaan."
En ole sähköautoskeptikko, mutta joudun huomauttamaan sen tosiasian, että sähköauton VALMISTAMINENKIN aiheuttaa CO2 päästöjä. Lisäksi sähköauto käyttää voimanlähteenään sähköenergiaa - ja se millä se tuotetaan ja mitkä ovat siirtohäviöt, on merkitystä.
Sähköauto ei itseasiassa ole niin vihreä valinta kuin mitä ituhipit luulevat.
Oheisessa artikkelissa vähän parempijärkisempi (?) toimittaja tekniikan puolelta yrittää* edes avata asiaa vähän monipuolisemmin.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekn...oa-koko-energiapalettia-ja-elinkaarta-6752745
* kirjoitin yrittää, koska monen vihaisen kommentaattorin mielestä, siellä on nimekkäitäkin nimiä joukossa, ei tuokaan artikkeli ihan moitteeton tainnut olla - aihe on ilmeisesti liian vaikea toimittajille kirjoittaa? No minähän varoitin jo avauksessa, että journalisteiksi ei päädy nykyään kansakunnan penaalin terävimmät kynät...
Ainakin minun silmääni nuo luvut näyttävät noin nopeasti vilkaistuna siltä, että parhaimmillaankin - siis parhaimmillaan ja posiitiivisesti tulkittuna, sähköautoilla saavutetaan optimiolosuhteissa pienehkö säästö liikenteen CO2 päästöihin kun tarkastelleen koko elinkaaren aikaisia päästöjä vs. polttomoottoriautoihin. Sähköauton elinkaaren mittaiset päästöt ei ole alkuunkaan sitä tasoa millä sähköautoja lobataan meille heikkotasoisten journalistien toimesta eli keskitytään vain ajonaikaisiin päästöihin! Ei todellakaan mitään "puhdasta autoilua". Tuohon pienehköön CO2 säästöön päästäksemme
on kuitenkin tehtävä massiivisia infrastruktuuri-investointeja. On vaihdettava autokanta, on paranneltava sähkönjakelua yms. Nyt nouseekin sitten ajatus, että voisiko niitä investointeja tehdä jonnekin muualle ja saavuttaa parempia tuloksia? Vaihtoehtoistarkastelut yleensä puuttuvat näistä journalistien sepitelmistä. Niin tuostakin.
Jos taas on skeptikko ja pessimisti, niin sähköauto on jopa tehokasta modernia polttomoottoriautoa (esim. pikkudiesel) kamalampi vaihtoehto. Kannattaa muistaa, että polttomoottoriautojakin voi ajaa nykyään biovaihtoehdoilla. Biokaasu on yksi, mutta onhan sitä bioetanolia ja biodieseliäkin (RME) olemassa. Molemmissa pienempi hiilijalanjälki kuin fossiilisissa vastaavissa polttoaineissa.