Ilmastopsykoosi -ketju

Liikennekäytöstä poistaminen ja käyttöönotto onnistuu verkkopankkitunnuksilla. Ei maksa paljoa ja säästää veroissa potentiaalisesti paljonkin, jos auto tupruttaa reippaasti ja sillä ajetaan harvakseltaan.

Tarkoitin lähinnä uuden auton hinnassa olevaa ostohetkellä maksettavaa autoveroa. Tämä vero saattaa olla jopa 100% auton verovapaasta hinnasta ja sitä ei pysty välttämään, vaikka autolla ei koskaan ajaisi. Esimerkki tällaisesta autosta on esimerkiksi Ford Mustang 5.0 V8 GT.
 
Tarkoitin lähinnä uuden auton hinnassa olevaa ostohetkellä maksettavaa autoveroa. Tämä vero saattaa olla jopa 100% auton verovapaasta hinnasta ja sitä ei pysty välttämään, vaikka autolla ei koskaan ajaisi. Esimerkki tällaisesta autosta on esimerkiksi Ford Mustang 5.0 V8 GT.

Berner voi väläyttää mitä hyvänsä, mutta epäilen vahvasti autoverosta luopumista kilometripohjaisen käytön verotuksen myötä. Autovero on ihan helkutin kätevää protektionismia, jolla pidetään raha kotimaassa, kun meillä ei pahemmin ole tuota omaa autoteollisuutta.
 
Ruotsissa testataan ratkaisua, joka mullistaisi yhteiskunnan ja romauttaisi päästöt – ja idea voi tulla käyttöön ensimmäisenä Suomessa
Yksi ainoa terästehdas aiheuttaa seitsemän prosenttia Suomen koko hiilijalanjäljestä. Tämä voi kuitenkin muuttua.

 
"Pitkän linjan ilmatieteen asiantuntija ei näe perusteita maailmanlopun ennusteille, joita on nyt liikkeellä yhä enemmän.

”Ei tästä maailmanloppua tule, maailma vain muuttuu harmaammaksi. Osalla planeetasta elinolot muuttuvat vaikeammiksi, mutta ihmisiä on elänyt vaikeissakin oloissa”, Taalas sanoo.
"

"Tämä on vähentynyt, mutta nyt asiantuntijoita haastetaan Taalaksen mukaan toiselta laidalta.

”Asiantuntijat ovat sellaisen hyökkäyksen kohteena, että meidän pitäisi olla paljon radikaalimpia. On maailmanlopulla uhkailijoita ja ääritoimijoita.”
"

"Hän ei myöskään usko, että ilmastopolitiikassa olisi pakko tai kannattaisi mennä laajalti kieltoihin tai jonkinlaiseen komentotalouteen.

Ilmastonmuutoksen torjunnan takia elintason ei tarvitse laskea.
"

Tällä hetkellä maailmalla eletään poikkeuksellisen hyvää aikakautta ympäri maailman, vaikka ihmisiä on enemmän kuin koskaan. Suhteellisesti absoluuttista köyhyyttä ei ole koskaan aiemmin ollut näin vähän. Siihen nähden muutos vaikeammaksi voikin kuulostaa ikävältä, mutta edes pahimman skenaarion mukaan ihmiskunta ei vielä kohtaa vaikeimpia aikojaan.
 
Ruotsissa testataan ratkaisua, joka mullistaisi yhteiskunnan ja romauttaisi päästöt – ja idea voi tulla käyttöön ensimmäisenä Suomessa
Yksi ainoa terästehdas aiheuttaa seitsemän prosenttia Suomen koko hiilijalanjäljestä. Tämä voi kuitenkin muuttua.


Tätä pitäisi vastustaa. Suomi tuo hiiltä Venäjältä, Australiasta ja USA:sta, viimeksi mainitusta tulee hiili teräksen tuotantoon. Kansantaloudellisesti on tuhoisaa, jos maastamme ei päästä viemään rahaa hiilen ostoon ulkomailta.
 
Berner voi väläyttää mitä hyvänsä, mutta epäilen vahvasti autoverosta luopumista kilometripohjaisen käytön verotuksen myötä. Autovero on ihan helkutin kätevää protektionismia, jolla pidetään raha kotimaassa, kun meillä ei pahemmin ole tuota omaa autoteollisuutta.

Jep. Iso määrä tuohta palaa TUONTIKALUJEN maksamiseen. Vaihtotaseen päältä kahtominen ei ole turhake edes euron kaudella.
 
Niinpä nyt ei auta ilkkua paljon saastuttavien autojen ostajille, koska sama tulee olemaan edessä sähköautoilijoilla 15-20 vuoden sisällä. Tietty nyt juuri voi säästää sähköauton veroedulla, mutta pysyvä olotila se ei tule olemAn

Kun tämä yksi kauppakeskuksen omistaja osti Lambonsa, ja ihmiset vähän kommentoivat, olin sitä mieltä että hänelle kuuluisi joku veronmaksajien kunniamerkki... ihan vapaaehtoisesti lahjoitti 200k valtiolle..
 
Ydinvoimaan liittyy omat taloudellisensa haasteet. Mutta niinpä liittyy omat haasteensa uusiutuviinkin:

"Nuclear’s future in Europe, Japan and the US is limited by these unanswered challenges. Of course there are alternatives. Wind and solar are becoming cheaper, and there is huge scope for energy efficiency. But until large grid-level storage capacity is available, economically viable renewables will always need some back-up — which means gas or, in many countries, coal. "

 
Ilmastonmuutossoturit lähtivät katsomaan hupenevia jäitä ja jäivät jäihin kiinni. Jouduttiin hakemaan hiilidioksidia tupruttelevalla helikopterilla pois.

Arctic tours ship MS MALMO with 16 passengers on board got stuck in ice on Sep 3 off Longyearbyen, Svalbard Archipelago, halfway between Norway and North Pole. The ship is on Arctic tour with Climate Change documentary film team, and tourists, concerned with Climate Change and melting Arctic ice. All 16 Climate Change warriors were evacuated by helicopter in challenging conditions, all are safe. 7 crew remains on board, waiting for Coast Guard ship assistance.
Something is very wrong with Arctic ice, instead of melting as ordered by UN/IPCC, it captured the ship with Climate Change Warriors.


https://www.climatedepot.com/2019/0...-activists-evacuated-from-ship-by-helicopter/
 
Jep. Iso määrä tuohta palaa TUONTIKALUJEN maksamiseen. Vaihtotaseen päältä kahtominen ei ole turhake edes euron kaudella.

Onhan meillä autoteollisuutta. Suurin osa vaan siitä menee vientiin. Mutta eikös se vaihtotaseen kannalta loppupeleissä oli ihan sama/parempi, että tehdään vientiin Mersuja paremmalla katteella ja ostetaan tänne halvempia kotteroita? Vai olisiko juuri sen kansanautokotteron tuottaminen kotimaassa joku itseisarvo? Yleensä kansantalouden teorioissa kannustetaan jalostusasteen nostamiseen..
 
Ruotsissa testataan ratkaisua, joka mullistaisi yhteiskunnan ja romauttaisi päästöt – ja idea voi tulla käyttöön ensimmäisenä Suomessa
Yksi ainoa terästehdas aiheuttaa seitsemän prosenttia Suomen koko hiilijalanjäljestä. Tämä voi kuitenkin muuttua.



Luitko jutun. Yksi tuolla tekniikalla toteutettu terästehdas kiskaisee Olkiluodon nykyisten reaktorien koko sähköntuoton. Yhtä tuollaista terästehdasta varten pitäisi käytännössä rakentaa oma ydinvoimala. Ihanan halpaa.
Kiinassa, Indonesiassa ja muualla jatketaan hiilenpolttoa terästuotannossa huonommalla hyötysuhteella, kuin täällä nykyisin.

Ja tuotanto kilpailee markkinoista maailmanmarkkinahintaan. Mitäs luulet, onkohan taloudellisesti kannattavaa?
 
Suomalainen tuotanto ei ole saasteetonta ja täydellistä, mutta vaihtoehtona on tämä:

"”Tsingshanin Indonesian-sulaton teräs ei tule Kiinasta, mutta tuotanto on kiinalaisten hallinnassa. Kyse on epäreilusta kilpailusta. Tehtaalla ei ole samanlaisia ekologisia ja kestäviä prosesseja kuin Euroopassa. Laitoksen hiilijalanjälki tonnia kohti on arviolta kuusinkertainen Tornioon verrattuna”, Roeland Baan sanoo.

Tsingshanin uuden Indonesian-sulaton kapasiteetti on noin kolme miljoonaa tonnia. Se vastaa kuutta prosenttia globaalista ruostumattoman teräksen kapasiteetista. Outokummun toimitukset olivat 2,4 miljoonaa tonnia viime vuonna. Delong ja Tsingshan ovat täydessä tuotannossa vuonna 2021, jolloin Indonesian ruostumattoman teräksen tuotanto nousee kymmeneen prosenttiin maailmanmarkkinasta."

Muistaakseni tämä tehdas rakennettiin sademetsästä raivatulle alueelle.

https://www.talouselama.fi/uutiset/...antoihin/badd53dc-47df-3e21-84f9-ec0d550539a0
 
Luitko jutun. Yksi tuolla tekniikalla toteutettu terästehdas kiskaisee Olkiluodon nykyisten reaktorien koko sähköntuoton. Yhtä tuollaista terästehdasta varten pitäisi käytännössä rakentaa oma ydinvoimala. Ihanan halpaa.
Kiinassa, Indonesiassa ja muualla jatketaan hiilenpolttoa terästuotannossa huonommalla hyötysuhteella, kuin täällä nykyisin.

Ja tuotanto kilpailee markkinoista maailmanmarkkinahintaan. Mitäs luulet, onkohan taloudellisesti kannattavaa?
Luin ja siksi postasin.. pistää hieman miettimään mitä tämä tarkoittaa sähköntuotannolle, hinnalle jne...kannattavuutta unohtamatta
 
Luin ja siksi postasin.. pistää hieman miettimään mitä tämä tarkoittaa sähköntuotannolle, hinnalle jne...kannattavuutta unohtamatta

Jos a) sähkön hinta nousee ja b) lakataan rakentamasta ainutkertaisia pioneeriydinvoimalaitoksia, niin ydinvoiman kannattavuus nousee takuulla. Kiinalaiset tekevät alusta loppuun neljä vierekkäistä yksikköä 1/4 siitä ajasta kun eurooppalaiset yrittävät saada valmiiksi edes yhtä laitosyksikköä. Siitä huolimatta Kiina on iso maa, jossa riittää hiilenpolttajia vielä pitkään sen jälkeen kun tämän palstan lukijoista enemmistö jo kasvaa koiranputkea, arvaan ma.
 
Viimeksi muokattu:
Saksalaiset ammattikuski manasi kun ovat vihreät keksivät aikanaan jalankulkijoiden suojatien ylitysnappulan.
Menee kallista työaikaa hukkaan teollisuudesta ja talouselämästä kun eläkeläiset keskellä päivää pysäyttävät kiireisemmät.
 
Saksalaiset ammattikuski manasi kun ovat vihreät keksivät aikanaan jalankulkijoiden suojatien ylitysnappulan.
Menee kallista työaikaa hukkaan teollisuudesta ja talouselämästä kun eläkeläiset keskellä päivää pysäyttävät kiireisemmät.

Ja eniten näissä pysäyttelijöissä ottavat päähän ne, jotka painavat sitä nappia, mutta eivät jää odottamaan valon vaihtumista vaan painavat suoraa päätä yli päin punaisia. Muutaman kerran on ollut pakko antaa välitön ja rehellinen palaute auton ikkunasta.
 
Ruotsissa testataan ratkaisua, joka mullistaisi yhteiskunnan ja romauttaisi päästöt – ja idea voi tulla käyttöön ensimmäisenä Suomessa
Yksi ainoa terästehdas aiheuttaa seitsemän prosenttia Suomen koko hiilijalanjäljestä. Tämä voi kuitenkin muuttua.


Täysin järjetön idea.
 
"Ensimmäisenä käyttöön Suomessa..." . Täysin järjetön idea. Käsi pystyyn kuka yllättyy kun tämä konkretioituu...
 
Täysin järjetön idea.
Uutisessa oli hintaerosta todettu.
"Toissa vuonna tehdyn selvityksen mukaan raakaraudan tuottaminen uudella menetelmällä oli 20–30 prosenttia kalliimpaa kuin hiilellä. Sen jälkeen päästökaupassa hinnat ovat kuitenkin koventuneet, joten nykyään ero ei ole yhtä suuri."
Vastaavaa lukua on esitetty muistaakseni toistenkin uusien teknologioiden kohdalla. Usein tuo suhteellinen hintaero on sitkeä pysymään. Jää nähtäväksi.
 
Back
Top