Ilmastopsykoosi -ketju

Mitä sitä pyyhkimään,kyllä aikuisella ihmisellä kuuluu hiukan paskaa housuissa ollakkin:) ...on nää sitten hauskoja ihmisiä..
Nuoret toimittajattaret paskansivat housuihinsa bussissa aikoinaan:

edit:
Kumpikin nykyään Suomen kuvalehden toimittajia...
 
Keväällä ja kesällä tehdään Suomessakin todella kunnianhimoisia ilmastotekoja. Pääkaupungissa ei autoilla, ei lennetä. Liikutaan vain kun on välttämätöntä. Ruuan kulutuskin tulee vähenemään. Niin lihan- kuin kasvisten syöjillä.

Suomi "ottaa vaikutteita Kiinasta"
 
Mitä sitä pyyhkimään,kyllä aikuisella ihmisellä kuuluu hiukan paskaa housuissa ollakkin:) ...on nää sitten hauskoja ihmisiä..

Eikun tosimiehellä sitä paskaa on aina vähän kalsareissa. Ja eihän naiset edes kakkaa...
 
Ei pelastu maailma kun ihmiset ei edes osaa pyyhkiä perstään sormilla vaan on pakko käyttää paperia ;)
Ja on se yhtä h••vettiä kun ei edes tiedostavat yksilöt ymmärrä pyyhkiä pelkillä sormilla.


https://yle.fi/uutiset/3-11220564


Jaa artikkeli Whatsapissa
Jaa artikkeli Facebookissa178
Jaa artikkeli Twitterissä
Moni suomalainen tekee kestäviä kulutusvalintoja tiedostamatta. Tuoreessa LUT-yliopiston tutkimuksessa selvitettiin, kuinka paljon arjen välttämättömyyskulutuksen kestävyys on tietoisia valintoja, ja kuinka paljon se liittyy totuttuihin tapoihin.
Nuorempi tutkija Tiia-Lotta Pekkanen seurasi 18 henkilön arkea reilun viikon ajan. Tutkittavat henkilöt olivat 20–40-vuotiaita lappeenrantalaisia, ja heillä oli korkeakoulututkinto.
– Nämä ihmiset valokuvasivat arjen kulutustaan kotona. Ohje oli, että kun arkeen liittyy kulutustuote, ota siitä kuva.
Kuvasarjojen lisäksi Pekkanen kävi ihmisten mukana heidän tavallisella kauppareissulla. Pekkanen seurasi, miten ihmiset puntaroivat vaihtoehtoja kaupassa. Hän ei aluksi kertonut ihmisille, että hän tutkii kestävää kuluttamista, etteivät tulokset vääristyisi.
– Valitsin tällaisen tutkimusryhmän, koska usein ajatellaan, että he ovat lähtökohtaisesti tietoisia ja kiinnostuneita kestävyysasioista. Jos tämä ryhmä ei tee tietoisesti motivoituneita kestäviä valintoja, niin kuka tekee, Pekkanen selittää.
Kestäviä valintoja muista kuin kestävyyssyistä
Tiia-Lotta Pekkasen mukaan osa ihmisistä käyttää paljonkin aikaa kulutusvalintojen pohtimiseen ja toimimiseen niiden mukaan.
– Tutkimukseni valossa en usko, että pääsemme yhteiskunnan tasolla kestävään kulutukseen sitä kautta, että kaikki ihmiset alkaisivat kuluttaa tietoisen vastuullisesti.
Tietoisten valintojen lisäksi ihmiset tekevät Pekkasen tutkimuksen mukaan yllättävän paljon tiedostamattomia kestäviä valintoja. Kestäviä valintoja tehdään muista syistä kuin kestävyyden takia.
– Joku voi tehdä päätöksen kuluttaa mahdollisimman vähän materiaa ja elää minimalistisesti. Syynä minimalistisesti elämiseen voi olla esimerkiksi se, että ihminen on muuttanut usein. On epäkäytännöllistä, että on hirveän paljon tavaraa. Mutta se ei liity ekologisuuteen.
Kulttuuriset tavat ja tottumukset ohjaavat myös ihmisten kulutustottumuksia ja saavat meidät tekemään tiedostamattomia valintoja – joko kestäviä tai ei-kestäviä.
– Nämä tavat muodostavat ääriviivoja arkielämälle. Emme ole niistä välttämättä tietoisia. Ja vaikka olisimme, emme ajattele niitä kestävyyden kautta.
Paperituotteiden kestävyyttä ei ajatella
Ihmisten kuluttamat tuotteet jakautuivat tutkimuksessa neljään kategoriaan: ruoka, paperi-, hygienia- ja siivoustuotteisiin.
– Ruokaostoksissa näkyivät paljon ihmisten omat mieltymykset, kun taas paperituotteet olivat hyvin samanlaiset kaikilla. Paperituotteiden kohdalla harvemmin mietittiin, ovatko ne kestäviä valintoja, kertoo Tiia-Lotta Pekkanen.
Kestävä valinta voisi Pekkasen mukaan olla esimerkiksi ympäristömerkityn wc-paperin ostaminen.
– Tutkimani ihmiset luottivat ympäristömerkintöjä enemmän siihen, oliko paperituote valkaistu vai ei. Valkaisematon paperi ymmärrettiin ympäristöystävällisempänä.
Asia ei ole kuitenkaan näin yksinkertainen. Nykyään sellun valkaisuun(siirryt toiseen palveluun) käytetään klooridioksidia, happea ja peroksidia. Ne eivät ole haitallisia ympäristölle tai ihmisille, toisin kuin aikoinaan käytetty kloorikaasu. Valkaisematon paperi ei ole siis välttämättä sen ympäristöystävällisempää kuin valkaistu paperi.
Vessapaperi a.

Suomalaiset eivät useinkaan kyseenalaista vessapaperin käyttöä.Mari Jäntti / Yle
Kukaan tutkimukseen osallistuneista ei myöskään kyseenalaistanut vessapaperin käyttöä.
– Suomessa on totuttu käyttämään vessapaperia, vaikka se ei ole universaalia tai välttämätöntä. Se on kuitenkin kuluttamista, mutta emme ajattele aktiivisesti, että käytän vessapaperia, olen kuluttaja.
Pekkanen ei halua tarkemmin arvioida, mikä olisi kestävin valinta vessakäynnin suorittamiseen.
– Haluan vain tuoda esiin, että vaihtoehtojakin olisi, esimerkiksi vedellä pesu. Tietysti veden käyttämisen ekologisuus riippuu esimerkiksi siitä, minkälaiset vesivarannot valtiolla on.
Uudenaikainen vessanpönttö kuluttaa jokaisella huuhtelulla noin neljä litraa vettä.(siirryt toiseen palveluun)
WWF arvioi vuonna 2005, että maailmassa huuhdotaan joka päivä 270 000 puuta alas(siirryt toiseen palveluun) vessa- ja talouspaperin muodossa. Suomalainen käyttääkin vuodessa noin 60 rullaa vessapaperia(siirryt toiseen palveluun). Vessapaperin hiilidioksidivaikutus on samaa tasoa kuin puolella kilolla naudanlihaa tai sillä, että ajaisi autolla 75 kilometriä.
Vesipesulla voidaan säästää paperia, mutta silloin vedenkulutus kasvaa.
Pakastaminen itsestäänselvyys
Toinen esimerkki arkisesta tavasta, johon Suomessa on totuttu, on metsän antimien hyödyntäminen.
– Kukaan ei tule kysymään, miksi keräät syksyllä marjoja. Niin vain tehdään ja sitten marjat laitetaan pakastimeen. Sehän on tosi hyvä, ekologista toimintaa. Eivät ihmiset kuitenkaan lähtökohtaisesti tee sitä siksi, että haluan olla ekologinen, nyt menen metsään.
Lapsi poimii puolukoita koriin.

Marjastaessa ei useinkaan ajatella ekologisuutta.Arja Lento / Yle
Marjojen keräämiseen liittyy myös pakastimen käyttö, joka on monelleitsestäänselvyys.
– Puoli vuosisataa sitten ihmiset säilöivät marjoja monella muulla tavalla. Esimerkiksi survominen saattaisi olla pakastimeen nähden paljon kestävämpää, koska pakastin kuluttaa tietysti energiaa.
Opittujen käytäntöjen päälle ihmiset rakentavat Pekkasen mukaan omia rutiinejaan, jotka voivat olla kestäviä tai epäkestäviä. Rutiineista ollaan käytäntöjä enemmän tietoisia.
Ylimmällä tasolla ovat tietoiset valinnat, joita ihmiset tekevät.
Kestävää kulutusta on tutkittu runsaasti niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Esimerkiksi Kulutustutkimuksen seuran helmikuun lehdessä julkaistussa tutkimuksessa selvitettiin kotitalouksien mahdollisuuksia muutta arkisia tapoja(siirryt toiseen palveluun)yksin tai yhdessä.
Helsingin yliopiston kotitaloustieteen ja -opetuksen professori Minna Autio on tutkinut kestävää kulutusta muun muassa kotitaloustieteen(siirryt toiseen palveluun) näkökulmasta. Kotitaloustiede tutkii kotitalouksien arjen toimintaa, kuten rahankäyttöä, ruuanlaittoa, asumista ja perhe-elämää.
Kulutustutkimus on kuitenkin keskittynyt länsimaisiin hyvinvointiyhteiskuntiin.
– Meillä on pitkät perinteet tutkia, minkälainen on kestävä kuluttaja. Itse yritän linkittää ihmisten käytäntöjä yhteiskunnallisiin rakenteisiin ja tutkia näiden asioiden välistä dynamiikkaa, sanoo Tiia-Lotta Pekkanen.
Kestäväksi kuluttajaksi ei haluta tunnustautua
Tutkimuksessa nousi esiin myös se, että ihmiset eivät välttämättä halua identifioitua kestäviksi kuluttajiksi. Pekkasen mukaan esimerkiksi eräs tutkittava sanoi, että hän käyttää vain vapaan kanan munia.
– Siinähän on selvä eettinen ulottuvuus. Mutta hän perusteli, että ei vain halua käyttää häkkikananmunia. Hän ei halunnut sanoa, että hänellä on esimerkiksi huoli eläimien hyvinvoinnista.
Pekkasen tutkimus ei pureudu tarkemmin siihen, miksi ihmiset eivät halua identifioida itseään kestäviksi kuluttajiksi.
– Tutkimuksen valossa kuitenkin näyttää siltä, ettei niin tarvitsekaan tehdä ollakseen kestävä kuluttaja. Kaikki ihmiset ovat jossain määrin kestäviä ja epäkestäviä kuluttajia.
Tiedostamaton ekologisuus ei ole aitoa ekologisuutta, häpeisivät saatanat.
 
Nuoret toimittajattaret paskansivat housuihinsa bussissa aikoinaan:

edit:
Kumpikin nykyään Suomen kuvalehden toimittajia...
Paska lehti
 
Näin en ole väittänyt. On syytä lopettaa turpeen poltto ja puhdistaa energiantuotantoa yleisemmin sekä vähentää liikenteen aiheuttamia päästöjä. Selvää kuitenkin on, että kasvisruoka auttaa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan.

Lihansyönnin vähentämisellä on tietysti muitakin etuja kuin vain ilmastonmuutoksen torjuminen. On nimittäin niin, että lihansyönnin vähentäminen on monen henkilön kohdalla terveyttä edistävä valinta. Tämä on se syy, miksi olen itsekin vähentänyt lihansyöntiä. Syövät, sydän- ja verisuonisairaudet ja diabetes ei houkuttele.

"Predominantly plant-based diets are key not only for the planet (Chart 2), but also for people, as they slash the risk of cancer, cardiovascular diseases, type 2 diabetes, and obesity "


Miten vähentäisit liikenteen tuottamia päästöjä? Vaihtoehtoja on nähdäkseni seuraavat:

1) nostetaan ajamisen kustannukset niin kalliiksi, että vain rikkailla on varaa ajaa autolla. Tiemaksut, polttoaineveron korotukset, pysäköintimaksujen korotukset, jne.

2) Uusitaan meidän 12 vuotta vanha autokanta uusilla vähäpäästöisillä autoilla.

Ongelma vain on siinä, että nämä kaksi ovat toisiaan vastaan toimivia päämääriä. Mitä kalliimmaksi ajaminen tehdään, sitä vähemmän ihmisillä on varaa ostaa uusia sähköautoja, ja sitä enemmän saastuttavilla vanhoilla koslilla ajetaan.

Jo lähtökohtainen ajatus siitä, että liikenteen kokonaisverokertymä ei saa laskea siirryttäessä sähköautoihin itsessään estää siirtymisen sähköautoihin. Vaikka kuinka tukisit sähköauton ostamista, niin jos ne tukirahat kerätään samoilta ihmisiltä takaisin tiemaksuina, niin taas ollaan tilanteessa, että autokanta ei uudistu
 
Siirrytään intialaiseen vessaan, vettä ämpäristä käteen ja sillä huuhtoo takapuolen. Niillä ei ole paperia.

Indian-Toilet.jpg
 
Siirrytään intialaiseen vessaan, vettä ämpäristä käteen ja sillä huuhtoo takapuolen. Niillä ei ole paperia.
Ei sitä Intiaan asti tarvitse mennä. Paperittomuus on ollut itänaapurissakin jonkinlainen perinne, nykyään tosin tämä länsimainen paperihapatus on tunkeutunut sinnekin. Käynti jossain Venäjän syrjäseudun vessassa on kyllä elämys, siellä kävijät ovat viisipiikkisellä pyyhkäisseet päällimmäiset, ja sormet on sitten putsattu vessan seinään, joka on sitten täynnä näitä ruskeita 111-merkintöjä.
 
Ei sitä Intiaan asti tarvitse mennä. Paperittomuus on ollut itänaapurissakin jonkinlainen perinne, nykyään tosin tämä länsimainen paperihapatus on tunkeutunut sinnekin. Käynti jossain Venäjän syrjäseudun vessassa on kyllä elämys, siellä kävijät ovat viisipiikkisellä pyyhkäisseet päällimmäiset, ja sormet on sitten putsattu vessan seinään, joka on sitten täynnä näitä ruskeita 111-merkintöjä.
Muutama vuosi sitten oli vielä rakennustyömailla samoja jälkiä vessan seinissä ja kengänjäljet pöntön reunuksella. Nykyään on ohjeet kuvallisena ja 50 kielellä kun näitä lammaspaimenia tulee ammattihommiin.
 
Muutama vuosi sitten oli vielä rakennustyömailla samoja jälkiä vessan seinissä ja kengänjäljet pöntön reunuksella. Nykyään on ohjeet kuvallisena ja 50 kielellä kun näitä lammaspaimenia tulee ammattihommiin.
Taannoin erään yrityksen venäläiset keikkatyöläiset saivat porttikiellon firman saunaan, koska lauteisiin jäi aina liikaa jarrutusjälkiä.
 
Ei sitä Intiaan asti tarvitse mennä. Paperittomuus on ollut itänaapurissakin jonkinlainen perinne, nykyään tosin tämä länsimainen paperihapatus on tunkeutunut sinnekin. Käynti jossain Venäjän syrjäseudun vessassa on kyllä elämys, siellä kävijät ovat viisipiikkisellä pyyhkäisseet päällimmäiset, ja sormet on sitten putsattu vessan seinään, joka on sitten täynnä näitä ruskeita 111-merkintöjä.
Kilrovski was here :p
 
Mari Pantsar
@MariPantsar Jun 29
EU runnoi #ilmastonmuutos'ksen Kiinan tuella G20-julkilausumaan. Hyvä !! ❤️ Maailman suurimman talousalueen ilmastojohtajuus on paitsi välttämätöntä, myös tuo toivoa. Ja hyvä kun Kiina kaverina

Janne Lehtinen
@JanneLeht
Jun 29
Replying to @MariPantsar @SitraFund
Kiina lisää päästöjään > @SitraFund kehuu Kiinaa. Yhdysvallat vähentää päästöjään > Sitra ottaa Yhdysvallat hampaisiin. Venäjäkin saa jatkaa saastuttamista eikä Sitra kritisoi Putinia.
View conversation · Reply Retweet Like

Näin eilen videoita Kiinasta. Olivatko tosia, vaiko eivät. Mutta brutaalia oli. Ihmisiä vietiin leireille joissa eivät todennäköisesti saa mitään hoitoa. Kommunistien unelmamaa. Sitä erityisesti.

Sini Harkki
@SiniHarkki 14 Jul 15
Replying to @VAhoniemi @GreenpeaceSuomi @MariPantsar
@VAhoniemi @GreenpeaceSuomi @MariPantsar Kiina on osa muutosta, edelläkävijöillä viittasimme investoijiin, jotka luopuvat hiilestä

Mari Pantsar
@MariPantsar
25 Mar 15
Kysytään onko Kiina tosissaan? ON: Beijing to Shut All Major Coal Power Plants to Cut Pollution bloom.bg/18TX7cv käyttäjält

Mitäs kytköksiä Kiinan koneistolla on Sitraan, jos on?
 
Miten vähentäisit liikenteen tuottamia päästöjä? Vaihtoehtoja on nähdäkseni seuraavat:

1) nostetaan ajamisen kustannukset niin kalliiksi, että vain rikkailla on varaa ajaa autolla. Tiemaksut, polttoaineveron korotukset, pysäköintimaksujen korotukset, jne.

2) Uusitaan meidän 12 vuotta vanha autokanta uusilla vähäpäästöisillä autoilla.

Ongelma vain on siinä, että nämä kaksi ovat toisiaan vastaan toimivia päämääriä. Mitä kalliimmaksi ajaminen tehdään, sitä vähemmän ihmisillä on varaa ostaa uusia sähköautoja, ja sitä enemmän saastuttavilla vanhoilla koslilla ajetaan.

Jo lähtökohtainen ajatus siitä, että liikenteen kokonaisverokertymä ei saa laskea siirryttäessä sähköautoihin itsessään estää siirtymisen sähköautoihin. Vaikka kuinka tukisit sähköauton ostamista, niin jos ne tukirahat kerätään samoilta ihmisiltä takaisin tiemaksuina, niin taas ollaan tilanteessa, että autokanta ei uudistu
Korkea polttoainevero (vähentää ajamista ja tekee sähköautoihin ja muihin vähäpäästöisiin autoihin siirtymisestä houkuttelevampaa), hiilidioksidipäästöjen mukaan porrastuva autovero (ohjaa sähköautojen ja muihin vähäpäästöisiin autoihin siirtymistä), julkisen liikenteen kehitys (helpottaa julkisten käyttöä) ja tarvittaessa sähköautojen latausverkoston rakentamista voidaan tukea. Niin, ja tietysti sähköautojen hankintaa voidaan tukea, jos niin halutaan.

Sähköautojen hintojen ennustetaan laskevan ja akkujen kehittyvän.

Bergenissä 20% autoista on sähköautoja. Tammikuussa Norjassa myydyistä uusista autoista 44% oli sähköautoja. Luku ei edes ole ollut suurin kuukausittainen osuus: viime maaliskuussa sähköautojen osuus uusista myydyistä autoista oli 58%. Eiköhän Suomi seuraa Norjan esimerkkiä.
 
Korkea polttoainevero (vähentää ajamista ja tekee sähköautoihin ja muihin vähäpäästöisiin autoihin siirtymisestä houkuttelevampaa), hiilidioksidipäästöjen mukaan porrastuva autovero (ohjaa sähköautojen ja muihin vähäpäästöisiin autoihin siirtymistä), julkisen liikenteen kehitys (helpottaa julkisten käyttöä) ja tarvittaessa sähköautojen latausverkoston rakentamista voidaan tukea. Niin, ja tietysti sähköautojen hankintaa voidaan tukea, jos niin halutaan.

Sähköautojen hintojen ennustetaan laskevan ja akkujen kehittyvän.

Bergenissä 20% autoista on sähköautoja. Tammikuussa Norjassa myydyistä uusista autoista 44% oli sähköautoja. Luku ei edes ole ollut suurin kuukausittainen osuus: viime maaliskuussa sähköautojen osuus uusista myydyistä autoista oli 58%. Eiköhän Suomi seuraa Norjan esimerkkiä.

Tämä ei vielä vastaa kysymykseen siitä, kuinka on varaa ostaa sähköauto, jos liikenteen verokertymän pitää pysyä vakiona.

Norjaan on turha verrata, koska siinä maassa ihmisten palkat, varallisuus ja verotus on ihan eri tasolla kuin Suomessa. Vaikka sähköautojen hinnat laskisivat alle polttomoottoriautojen hintojen, silti suomalaisilla ei olisi varaa niihin. Jos keskiverto auto maksaa Suomessa 5000 euroa hankittaessa, niin tuohon hintaan ei tule sähköautot tippumaan
 
Bergenissä 20% autoista on sähköautoja. Tammikuussa Norjassa myydyistä uusista autoista 44% oli sähköautoja.
Luku ei edes ole ollut suurin kuukausittainen osuus: viime maaliskuussa sähköautojen osuus uusista myydyistä autoista oli 58%.
Eiköhän Suomi seuraa Norjan esimerkkiä.
Kyllä seuraa heti kun meillä valtio tukee sähköauton hankintaa edes lähelle samoja lukuja Norjan kanssa.

Ainoa järjellinen kehityskulku tässä on, että annetaan sähköautotekniikan kehittyä luonnollista vauhtiaan ja siirrytään uusiin tekniikoihin markkinoiden ehdoilla.

Toinen juttu on sitten se, että polttokennotekniikkaan ei tunnu olevan juurikaan kiinnostusta.
Jos sen kehitykseen panostettaisiin edes suunnilleen saman verran kuin sähköön, niin tulokset voisivat olla hienoja ja ilman sähköautojen miinuspuolia.
 
Tuossa ei Suomen pidä lähteä sooloilemaan etuajassa. Odotetaan kymmenen vuotta kun isoista maista tulee käytettyjä sähkö- tai vetyautoja ja tiedämme mikä on se tulevaisuuden energia, sekä tiedämme kuinka pitkään nuo systeemit kestävät. Tuossa olisi sitten aikaa rakentaa tarvittava infra, mahdollisesti valtion tuella.
 
Back
Top