Ilmastopsykoosi -ketju

Juu,ei tarvitse kuin vilkaista duunipaikan ja vierus firmojen parkkipaikkoja,pienipalkkaiset duunarit ajaa muutaman satkun autoilla,ei Me ostella tonnien autoja kun velkaa päällä ja perhe,ja meidänlaisia on tässä maassa PALJON,utopiaa toi vouhkaaminen autokannan sähköistämisestä,ei tule tapahtumaan,ja jos pakotetaan niin monelta jää silloin menemättä töihin,ei täällä syrjässä ole julkisia niinkuin kaupungeissa,monella asuntovelallisella täysi mahdottomuus ostaa kalliimpaa autoa,eikö järki sano että miksi porukka ajaa halvoilla vanhoilla autoilla,vastaus tulee tässä: ei ole varaa ostaa uudempaa.
 
Juu,ei tarvitse kuin vilkaista duunipaikan ja vierus firmojen parkkipaikkoja,pienipalkkaiset duunarit ajaa muutaman satkun autoilla,ei Me ostella tonnien autoja kun velkaa päällä ja perhe,ja meidänlaisia on tässä maassa PALJON,utopiaa toi vouhkaaminen autokannan sähköistämisestä,ei tule tapahtumaan,ja jos pakotetaan niin monelta jää silloin menemättä töihin,ei täällä syrjässä ole julkisia niinkuin kaupungeissa,monella asuntovelallisella täysi mahdottomuus ostaa kalliimpaa autoa,eikö järki sano että miksi porukka ajaa halvoilla vanhoilla autoilla,vastaus tulee tässä: ei ole varaa ostaa uudempaa.
Samaa mieltä, ei me suomalaiset vanhoilla ropposilla ajella rakkaudesta niihin vaan pakkorako se useammalla on niillä ajaminen..
 
Ja todellisuudesta vieraantuneille pienipalkkaiset ihmiset ostaa ja elää kolikkomaailmassa,ei setelimaailmassa,ruoka maksaa,vakuutukset maksaa,veroa menee paljon,sähkö maksaa paljon,polttoaineet maksaa,palkat pysyy vaan pienenä,vakiduunit käy harvemmaksi,ja miksi se tavan duunari heittää töissä leipää ja kahvia tauolla kitusiin eikä käy syömässä ruokaloissa..kun sekin perkele maksaa enempi kuin kookaupan punalappuset sämppärit,miksi tavan duunari ostaa punalappusia ruokia,miksiköhän?
 
Tämä ei vielä vastaa kysymykseen siitä, kuinka on varaa ostaa sähköauto, jos liikenteen verokertymän pitää pysyä vakiona.
Liikenteen verokertymän ei ole mikään pakko pysyä vakiona joka vuosi. Eihän se ole vakio nytkään. Toisekseen ei vakioitu tai kasvava verokertymäkään estä siirtymistä sähköautoihin. Suomessa liikenteen verokertymä on kasvanut joka vuonna viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta sähköautojen määrä on kasvussa siitä huolimatta. Ja nythän ne sähköautot ovat vasta toden teolla tulossa.

Tietysti jos tarve vaatii, niin uusien polttomoottoriautojen myynti voidaan kieltää.

Vaikka sähköautojen hinnat laskisivat alle polttomoottoriautojen hintojen, silti suomalaisilla ei olisi varaa niihin. Jos keskiverto auto maksaa Suomessa 5000 euroa hankittaessa, niin tuohon hintaan ei tule sähköautot tippumaan

Norja oli vain havainnollistava esitys siitä kehityksestä, mikä on menossa. Sähköautot tekee tuloaan; luulen (pitäisikö kirjoittaa tiedän?), että moni foorumilainen ei tiennyt, kuinka suuri sähköautojen osuus uusista autoista Norjassa on. Jos se on Norjassa mahdollista, niin kyllä se on Suomessakin mahdollista.

Täytyy muuten tässä vielä todeta, että suomalaiset omistavat sähköautoja jo nyt. Pääkaupunkiseudulla sähköautoja näkee päivittäin. En ole varma tietävätkö kaikki keskustelijat tätä.

Ainoa järjellinen kehityskulku tässä on, että annetaan sähköautotekniikan kehittyä luonnollista vauhtiaan ja siirrytään uusiin tekniikoihin markkinoiden ehdoilla.
Tämän takia olisi hyvä hakea päästövähennyksiä muualta, esimerkiksi turpeesta, jotta voitaisiin odottaa sähköautojen kehittymistä.
 
Tämä on hyvä juttu.


"VTT käynnisti suomalaisen kaukolämmön tuotantoon tarkoitetun pienydinreaktorin kehitystyön. Ensimmäisessä vaiheessa tehdään suomalaiskaupunkien lämpöverkkoihin soveltuvan ydinlämpölaitoksen konseptitason suunnitelma. Hankkeen tavoitteena on luoda teknologian ympärille uusi kotimainen teollisuudenala, joka kykenee valmistamaan suurimman osan laitoksen komponenteista. Ydinlämpölaitoksen suunnittelu ja lopulta toteutus vaativat laajaa yhteistyötä eri organisaatioiden välillä. "
 
Norja kylpee äljyrahassa eikä tarvitse autoverotuloja."
Valtio tukee sähköautoilua voimakkaasti
Sähköautoilun suosio ei johdu norjalaisten ainutlaatuisesta ympäristötietoisuudesta, vaan ennen kaikkea valtion voimakkaasta tukipolitiikasta. Sähköautoista ei tarvitse maksaa autoveroa tai arvonlisäveroa eikä sähköautolla ajavilta peritä tietulli-, lautta-, tai parkkimaksuja. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa esimerkiksi Audin e-tronin lähtöhinta on noin 90 000 €, kun se Norjassa on noin 67 000 €. Sähköautoilla saa huristella myös bussikaistalla. Bensa on Norjassa kallista ja sähkö perinteisesti halpaa, minkä lisäksi se tuotetaan lähes 100 prosenttisesti vesivoimalla. Sähköautoilua tukemalla Norja on onnistunut parantamaan suurten kaupunkien ilmanlaatua ja pitkällä tähtäimellä tavoitteena on myös liikenteen päästöjen lasku.
 
Tässäkin firmassa osa porukasta tekee työtä 10,20 E tunti,vaikka valtio tukisi sähköauton ostoa muutamalla tonnilla ja vaikka uusi sähköauto maksaisi 12 tonnia niin se jää ostamatta tollasilla palkoilla,ja vuokratyö firma maksaa palkan,sopimukset on mitä on niin vajaat päivät pudottaa tienestiä,että Pelastakaa ilmasto ja Ostakaa sähköauto,se on jalo teko ylevän aatteen puolesta,j ä koko ajan kohkataan että Suomessa on liian isot palkat.
 
Helsinki on vain pienen pieni osaa Suomesta. Vituttaa se iäkaikkinen helsinginkeskseisyys melkein joka asiassa ja joks mediassa.
Diplomi-insinööri Sonja Heikkilä yllyttää luopumaan yksityisautoista ja ennustaa, mitä Helsingin liikenteeseen seuraavaksi tupsahtaa
Prahassa tulevaisuuden liikenteen parissa työskentelevä Sonja Heikkilä kertoo ymmärtävänsä, miksi yksityisautoilun kyseenalaistaminen aiheuttaa niin suuria tunteita.

Tilaajille

f41be6250ce745fabbfc14196f1b9c52.jpg

Liikennevisionääri Sonja Heikkilä uskoo, että kaupungeissa hyvin toimivat mobiilisovellukset voisivat tehostaa yksityisautojen käyttöä. Ehkä omaa autoa voisi esimerkiksi vuokrata sovelluksen avulla, kun ei itse tarvitse autoa. (KUVA: ZUZANA VORLÍKOVÁ)

 
Tähän aiheeseen olivat tamperelaiskoomikot tämänviikkoisessa poliisikomediassa ottaneet KANTAA melko voimakkain sanankääntein.
Mitähän peruspuolalainen kivihiiliduunari "vaikuttaa" asiaan ilmastomuutosasiaan käydessään ruokakaupassa 80 luvun polskiinifiiatillaan. Siinä vika missä Eu. Timo Soini syndrooma valloillaan.
 
Diplomi-insinööri Sonja Heikkilä yllyttää luopumaan yksityisautoista ja ennustaa, mitä Helsingin liikenteeseen seuraavaksi tupsahtaa
Prahassa tulevaisuuden liikenteen parissa työskentelevä Sonja Heikkilä kertoo ymmärtävänsä, miksi yksityisautoilun kyseenalaistaminen aiheuttaa niin suuria tunteita.

Tilaajille

f41be6250ce745fabbfc14196f1b9c52.jpg

Liikennevisionääri Sonja Heikkilä uskoo, että kaupungeissa hyvin toimivat mobiilisovellukset voisivat tehostaa yksityisautojen käyttöä. Ehkä omaa autoa voisi esimerkiksi vuokrata sovelluksen avulla, kun ei itse tarvitse autoa. (KUVA: ZUZANA VORLÍKOVÁ)

Sitten kun sonja tarvii tavaraa tai remonttia, niin tekijä sanoo hinnan josta ei voi tinkiä, odotellaan tässä :cool: helsingin rapistumista
 
Sitten kun sonja tarvii tavaraa tai remonttia, niin tekijä sanoo hinnan josta ei voi tinkiä, odotellaan tässä :cool: helsingin rapistumista
Tuo yksityisten autovuokraus on täyttä fuulaa, kuka uskaltaa ottaa riskin auton vuokrauksesta tuntemattomille?
Sitä tasan tarkkaan tietää jo etukäteen että vuokra-autoa ei säästellä yhtään, onnettomuuksia ja vaurioita tulee kun kokemattomat kuskit ajavat kaupunkiliikenteessä jne...
 
EU ajaa Suomeen tuhansia sähköautoja ja satoja sähköbusseja – bussilipun hinta voi nousta monissa kunnissa
Direktiivin tarkoitus on lisätä nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta, kun tehdään julkisia ajoneuvo- ja kuljetuspalveluhankintoja.
c64c76f4a7a94b3cb1076fbb9bd38062.jpg

Suomi pyrkii nopeuttamaan autokannan sähköistymistä. Tavoitteena on, että Suomessa olisi vuonna 2030 kaikkiaan 25000 julkista sähköistä latauspistettä. (KUVA: RIO GANDARA / HS)
Joonas Laitinen HS
Julkaistu: 25.2. 15:59

SUOMEN julkisen sektorin autokanta sähköistyy tämän vuosikymmenen aikana voimakkaasti, mikäli EU:n puhtaita julkisia ajoneuvohankintoja koskeva direktiivi toteutuu.

Direktiivin tarkoitus on lisätä nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta, kun tehdään julkisia ajoneuvo- ja kuljetuspalveluhankintoja. Julkisella sektorilla tarkoitetaan esimerkiksi valtion, kuntien ja kuntayhtymien toimijoita.

Konsulttiyritys Ramboll Finlandin liikenne- ja viestintäministeriölle tekemän selvityksen mukaan direktiivi toisi tällä vuosikymmenellä kuntiin muun muassa tuhansia sähköhenkilöautoja sekä satoja sähköbusseja.

”Tavoitteet ovat kunnianhimoisia, mutta huomioiden liikenteen tiukat päästövähennystavoitteet on tärkeää, että julkinen sektori on päästöjen pienentämisessä vahva suunnannäyttäjä”, sanoo liikenne- ja viestintäministeriön erityisasiantuntija Eleonoora Eilittä HS:lle.

EU-DIREKTIIVIN mukaan Suomen julkisen sektorin uusista henkilöautoista 38,5 prosenttia pitää olla puhtaita. Vuoden 2025 loppuun asti puhtaaksi ajoneuvoksi lasketaan korkeintaan 50 grammaa kilometriltä hiilidioksidia tuottava lataushybridi, sen jälkeen hiilidioksidipäästöjen pitää olla pyöreä nolla.

Rambollin selvityksessä esitetyn arvion mukaan direktiivin toteutuminen toisi tällä vuosikymmenellä Suomeen noin neljä tuhatta uutta sähköautoa. Pelkästään Helsinkiin julkisin varoin kustannettuja täyssähköautoja tulisi noin 700, Espooseen noin 300 ja Turkuun hieman yli 100.

Sähköautojen suosio on kasvanut Suomessa voimakkaasti viimeisten vuosien aikana. Täyssähköautojen osuus suhteessa kaikkiin viime vuonna ensirekisteröityihin autoihin on kuitenkin vielä pieni, vajaa kaksi prosenttia. Viime vuonna ensirekisteröitiin kaikkiaan 114 199 henkilöautoa.

Lue lisää: Suomen autokanta sähköistyy vauhdilla: ”Vähäpäästöisten autojen tuleminen markkinoille on käytännön pakko”, sanoo asiantuntija

Suomi pyrkii nopeuttamaan autokannan sähköistymistä. Tavoitteena on, että Suomessa olisi vuonna 2030 kaikkiaan 25 000 julkista sähköistä latauspistettä. Hallituksen tavoitteena on myös, että kaikki Suomessa vuonna 2030 myytävät uudet autot voisivat hyödyntää joko sähköä, vetyä tai maa- ja biokaasua tai nestemäisiä biopolttoaineita myös korkeina pitoisuuksina.

Latauspisteverkoston tavoitteena on muun muassa kattaa kaikki kunnat ja kaupungit, liikenteen solmukohdat, rautatieasemat ja lentokentät sekä tieverkko aina kantateihin saakka.

HENKILÖAUTOJEN lisäksi EU-direktiivi koskettaa merkittävästi myös joukkoliikennekalustoa. Direktiivin mukaan uusista linja-autoista puhtaita pitää olla elokuun 2021–2025 välisenä aikana 41 prosenttia ja 59 prosenttia vuodesta 2026 alkaen. Direktiivin mukaisella puhtaalla linja-autolla tarkoitetaan biopolttoaineella, sähköllä, kaasulla tai vedyllä kulkevaa bussia.

Rambollin selvityksessä esitetyn arvion mukaan esimerkiksi Helsingin seudun kuntien alueella toimiva HSL hankkii vuosien 2021–2030 aikana enimmillään yli 800 uuta täyssähköbussia. Tampereella vastaava enimmäismäärä on hieman yli 100 sähköbussia.


Helsinki saa viime vuonna 30 sähköbussia. Bussi numero 51 päätepysäkillään Hakaniemen torikadulla. (KUVA: AKU ISOTALO / HS)
Selvityksen mukaan kaupunkiliikenteeseen sopivan dieselbussin hinta on noin 200 000 euroa ja täyssähköbussin noin 400 000 euroa.

Rambollin selvityksen mukaan puhtaisiin busseihin siirtyminen voisi ainakin siirtymävaiheessa nostaa lippujen hintoja elleivät kaupungit tue lippujen hintoja. Hintojen nousu johtuisi lähinnä kalliimmasta kalustosta sekä investoinneista lataus- ja tankkausinfraan.

Ramboll pitää mahdollisena huolenaiheen myös esimerkiksi pitkien alueellisten sähkökatkojen riskiä. Tällainen riski on suurin haja-asutusalueilla, joissa sähköverkko on edelleen toteutettu ilmajohdoilla.

Rambollin mukaan huolena on myös mahdollinen sähköbussien latausjärjestelyiden eriytyminen kaupunki-, liikennöitsijä- tai toimittajakohtaisiksi. Tämä voisi heikentää jälkimarkkinoita ja vaikuttaa seuraaviin kilpailutuksiin.

EU-DIREKTIIVI ei koske esimerkiksi kaukoliikenteessä ja tilausliikenteessä käytettäviä linja-autoja. Jäsenvaltio voi myös vapauttaa direktiivissä säädetyistä vaatimuksista esimerkiksi hälytysajoneuvot, asevoimien käytössä olevat ajoneuvot sekä rakennustyömaiden ajoneuvot.

Ilmasto- ja energiapoliittinen ministerityöryhmä käsittelee lainsäädännön sisältöä keväällä. Lakiehdotuksesta järjestetään lausuntokierros ja kuulemistilaisuus touko-kesäkuussa. Direktiivin vaatimuksia tulee soveltaa elokuusta 2021 alkaen.

 
Liikenteen verokertymän ei ole mikään pakko pysyä vakiona joka vuosi. Eihän se ole vakio nytkään. Toisekseen ei vakioitu tai kasvava verokertymäkään estä siirtymistä sähköautoihin. Suomessa liikenteen verokertymä on kasvanut joka vuonna viimeisen kymmenen vuoden aikana, mutta sähköautojen määrä on kasvussa siitä huolimatta. Ja nythän ne sähköautot ovat vasta toden teolla tulossa.

Tietysti jos tarve vaatii, niin uusien polttomoottoriautojen myynti voidaan kieltää.



Norja oli vain havainnollistava esitys siitä kehityksestä, mikä on menossa. Sähköautot tekee tuloaan; luulen (pitäisikö kirjoittaa tiedän?), että moni foorumilainen ei tiennyt, kuinka suuri sähköautojen osuus uusista autoista Norjassa on. Jos se on Norjassa mahdollista, niin kyllä se on Suomessakin mahdollista.

Täytyy muuten tässä vielä todeta, että suomalaiset omistavat sähköautoja jo nyt. Pääkaupunkiseudulla sähköautoja näkee päivittäin. En ole varma tietävätkö kaikki keskustelijat tätä.


Tämän takia olisi hyvä hakea päästövähennyksiä muualta, esimerkiksi turpeesta, jotta voitaisiin odottaa sähköautojen kehittymistä.
Tuohon päälle akun vaihto eli hinnan voi ainakin kaksin ellei kolminkertaistaa.
 
Keitä tämän sähköauto hömpötyksen takana on? Keitäs tämä hyödyttää eniten? Jäljet johtaa sylttytehtaalle..
 
Tuohon voi lisätä vielä ateistin ja crossfit-harrastajan.

Mahdollisesti myös jatkuvaa yötyötä tekevän. Tai ainakin itse tunnen että joudun jatkuvasti selittämään itseäni toisille. Mielestäni minulla on siihen hyvä syy, mutta voisin kuvitella, että joku näkee sen vastaavanlaisena tekosyynä.
 
Back
Top