Ilmastopsykoosi -ketju

Mutta tosiaan EU:n liikenteen hiilidioksidipäästöistä 72% tulee tieliikenteestä, siviili-ilmailusta vain 13%.
Ja koska ilmailu ei ole samalla lailla pakollista kuin kotimaan liikenne tai syöminen niin verotetaan rankasti tätä turhaa ilmailua, ja käytetään vaikka ne rahat puiden istuttamiseen.
Kun sinua tetra tuo ilmasto huolettaa noin kovasti niin miksi et esimerkiksi osta viljelysmaata ja istuta sitä metsälle? Tulisi niitä hiilinieluja lisää.
 
Ja koska ilmailu ei ole samalla lailla pakollista kuin kotimaan liikenne tai syöminen niin verotetaan rankasti tätä turhaa ilmailua, ja käytetään vaikka ne rahat puiden istuttamiseen.
Kun sinua tetra tuo ilmasto huolettaa noin kovasti niin miksi et esimerkiksi osta viljelysmaata ja istuta sitä metsälle? Tulisi niitä hiilinieluja lisää.
Tai istuta salaattia lentokoneen ruumaan, eväät valmistuisi ihan reissatessa
 
Mutta tosiaan EU:n liikenteen hiilidioksidipäästöistä 72% tulee tieliikenteestä, siviili-ilmailusta vain 13%.
Mutta kun se Ilmasto ei tunne rajoja

Suomalaisten lentämisen päästöistä näkyy vain murto-osa – lentokoneet saastuttavat jo saman verran kuin autot
 
Ja koska ilmailu ei ole samalla lailla pakollista kuin kotimaan liikenne tai syöminen niin verotetaan rankasti tätä turhaa ilmailua, ja käytetään vaikka ne rahat puiden istuttamiseen.
Ilmailu ei suinkaan ole turhaa. Kotimaan liikennettä (siitäkin osa on ilmailua, mutta toki tulee pyrkiä korvaamaan se muilla liikkumismuodoilla) ja syömistä voimme muuttaa ilmastoystävällisempään suuntaan.

Kun sinua tetra tuo ilmasto huolettaa noin kovasti niin miksi et esimerkiksi osta viljelysmaata ja istuta sitä metsälle? Tulisi niitä hiilinieluja lisää.
Ilmasto ei minua huoleta yhtään sen enempää kuin vaikka Venäjän sotilaallinen uhka, koronavirus tai potentiaaliset meteorien iskut. En aijo tuhlata rahojani viljelysmaahan, sillä rahoilleni on parempaakin käyttöä. Metsitys toki voi olla ihan hyvä juttu ilmastonmuutoksen torjumisessa.
 
Ilmailu ei suinkaan ole turhaa. Kotimaan liikennettä (siitäkin osa on ilmailua, mutta toki tulee pyrkiä korvaamaan se muilla liikkumismuodoilla) ja syömistä voimme muuttaa ilmastoystävällisempään suuntaan.
Suomalaisten lentämisen päästöistä näkyy vain murto-osa – lentokoneet saastuttavat jo saman verran kuin autot


Suomalaisten ulkomaanmatkailusta aiheutuvat päästöt lähentelevät henkilöautoilla tehtävien matkojen päästöjä.
Lentoliikenne on muuta liikennettä hankalampi ilmaston muutoksen kannalta, sillä lentäminen muuttaa ilmastoa myös usealla muulla tavalla. Näitä muita vaikutuksia ei vielä huomioida, kun muun muassa suomalaisten ilmastorasitusta lasketaan.
Lentämisen kokonaisvaikutuksen mittaamiseen liittyy vielä paljon epävarmuuksia, mutta tällä hetkellä arvioidaan, että lentämisen niin sanottu lämpövaikutus on vähintään kaksinkertainen sen puhtaasti hiilidioksidipäästöihin verrattuna.
Lentoliikenteen ilmastopäästöt
Suomalaiset tekevät noin 5 miljoonaa ulkomaanmatkaa lentokoneilla, joista suurin osa vapaa-ajanmatkoja.
Ulkomaanmatkojen hiilidioksidipäästöt ovat karkeasti 4 miljoonaa hiilidioksiditonnia vuodessa.
Määrä lähentelee kaikkia kotimaassa tehtäviä henkilöautomatkojen päästöjä.
Rasitus on vajaat kymmenkunta prosenttia suomalaisen kasvihuonepäästöistä.
Rasituksessa ei huomioida lentämisestä aiheutuvia muita ilmastonmuutosta vauhdittavia tekijöitä.
Suomalaisten lennoista syntyvät päästöt ovat karkeasti 4 miljoonaa tonnia hiilidioksidia. Kuitenkin kokonaisvaikutus huomioiden lentojen osuus on jo selvästi suurempi kuin henkilöliikenteen päästöt Suomessa. Henkilöliikenteen päästöt olivat toissa vuonna noin 6,5 miljoonaa tonnia muutettuna hiilidioksidiekvalenteiksi.
– Konsensus ilmailualalla on, että lentämisen ilmastovaikutus on kaksinkertainen, ynnää johtaja Mikko Viinikainen lentokentistä vastaavasta Finaviasta. Hän vastaa valtionyhtiössä kestävästä kehityksestä ja ympäristökysymyksistä.
Erikoistutkija Johanna Niemistö Suomen ympäristökeskuksesta pitää kaksinkertaista vaikutusta pohjalukuna.


– Joissain tutkimuksissa puhutaan kahden ja viiden välillä olevista kertoimista. Nykytietämys suuntautuu suunnilleen kahteen, Niemistö haarukoi.
 
Laitetaan Vitunmoiset haittaverot, kyllä se sitte puree ihmisten haluun lentää;)
En usko, että näin tulee tapahtumaan. Lentäminen jatkuu jatkossakin.
 
Juu tottakai jatkuu. Mutta toivottavasti vain rankasti verotettuna
Keskityt lillukanvarsiin. Lentäminen aiheuttaa vain 2% globaaleista hiilidioksidipäästöistä. Eihän tuo ole osuus eikä mikään.
 
Paljonkos turpeen poltto aiheuttaa globaaleista päästöistä?
Turve voidaan korvata muilla energialähteillä ja siksi turpeesta tullaan luopumaan. Pidemmillä matkoilla Lentämistä on vaikea korvata, minkä takia lentäminen jatkuu (itseasiassa yleistyy) jatkossa.
 
Paljonkos turpeen poltto aiheuttaa globaaleista päästöistä?
Yksikään ilmastohihhuli ei elä sillä tavalla, mitä muilta ihmisiltä edellyttää. Heinänsyönti esitetään sankarillisena ilmastonmuutoksen torjumisena, samanaikaisesti vähätellään lentämisellä tehtyjä reissuja, lässytetään kierrättämisestäynnämuuta tuubaa. Kaksinaismoraali syö uskottavuuden koko touhulta
 
Turve voidaan korvata muilla energialähteillä ja siksi turpeesta tullaan luopumaan. Pidemmillä matkoilla Lentämistä on vaikea korvata, minkä takia lentäminen jatkuu (itseasiassa yleistyy) jatkossa.
Kerrotko millä
Turve voidaan korvata muilla energialähteillä ja siksi turpeesta tullaan luopumaan. Pidemmillä matkoilla Lentämistä on vaikea korvata, minkä takia lentäminen jatkuu (itseasiassa yleistyy) jatkossa.
Mulle käy turpeesta luopuminen sitten kun on täysin kotimaista enerkiaa sen tilalle, ennen sitä se on vain typerää lopettaa.
ja kunhan kaikki maat ovat lopettaneet fossiilisten käytön. Ennen tuota on täysin typerää ja idioottimaista lopettaa turpeen käyttö koska globaalisti sen päästöt ovat hyvin pienet.
 
Kerrotko millä

Mulle käy turpeesta luopuminen sitten kun on täysin kotimaista enerkiaa sen tilalle, ennen sitä se on vain typerää lopettaa.
ja kunhan kaikki maat ovat lopettaneet fossiilisten käytön. Ennen tuota on täysin typerää ja idioottimaista lopettaa turpeen käyttö koska globaalisti sen päästöt ovat hyvin pienet.
Turvesuot tulee vielä arvoihinsa kun öljynsaanti vaikeutuu, jossei nyt heti niin jossain vaiheessa kuitenkin. Piiperöiden naukumista ei kukaan kuuntele siinä vaiheessa kun on kylmä ja vilu
 
Kotimaisen tomaatin ja kurkun hiilijalanjälkeä taas kasvattaa erityisesti näin talviaikaan kasvihuoneviljelyn vaatima lämpö ja valo. Kun vaakakupissa toisella puolella on kuljetus, toisella kasvihuoneen energiankulutus, lopputuloksena lienee tasapeli?

Ei. - Kasvihuonevihannesten hiilijalanjälki on moninkertainen, kertoo Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen tutkija Juha-Matti Katajajuuri - ellei valoa ja lämpöä ole tuotettu vihreästi."

Näin voi olla, mutta so what?
 
Back
Top