Taitaa nyt alkaa olemaan niin, että markkinat ovat päättäneet, että tulevaisuudessa ajellaan sähköllä eikä kaasu tähän yhtälöön oikein sovi.
VW:kin lopettaa kaasuautojen kehittämisen.
Markkinat määräävät, Volkswagen-ryhmä ilmoitti maanantaina lopettavansa kaasuautojen kehittämisen niiden vähäisen kysynnän vuoksi. Kaasuautot pysyvät kuitenkin toistaiseksi tuotannossa.
moottori.fi
Volkswagen-ryhmä hylkää kaasun keskittyäkseen sähköautoihin
Markkinat määräävät. Volkswagen-ryhmä ilmoitti maanantaina lopettavansa kaasuautojen kehittämisen niiden vähäisen kysynnän vuoksi. Tekniikka pysyy kuitenkin toistaiseksi tuotannossa.
Volkswagen ilmoitti maanantaina lopettavansa bio- ja maakaasukäyttöisten autojen kehittämisen, kertoo
uutistoimisto AFP.
Lähteenään AFP käyttää saksalaista
Handelsblatt-sanomalehteä.
Tähän saakka autojätti on ollut ainoa, joka on aktiivisesti kehittänyt CNG-kaasumalleja.
Saksalaisjätti kertoo kehityksen lopettamisen syyksi sähköautojen todennäköisen voiton ympäristötietoisten kuljettajien keskuudessa, CNG-autojen hylkäämisen myötä Volkswagen keskittyy entistä vahvemmin paikallispäästöttömien sähköautojen kehittämiseen.
Vuonna 2019 koko Volkswagen-ryhmä möi maailmanlaajuisesti ainoastaan 110 000 kaasuautoa.
– Jos suhtaudumme vakavasti liikkuvuuden muutokseen ja ympäristötavoitteisiin, meidän on keskityttävä akkukäyttöisiin sähkömoottoreihin.
Kaikki muu on resurssien tuhlausta, kertoi Volkswagenin kehitysjohtaja
Frank Welsch.
Vaikka kaasuautojen kehitystyö loppuu Volkswagen-ryhmän osalta, pysyy tekniikka toistaiseksi tuotantolinjoilla.
Suomessa kaasuautojen myynti kasvoi vuonna 2019 lähes 85 prosenttia, joka tarkoitti
kappalemäärissä 2 142:a ensirekisteröityä kaasuautoa.
Täyssähköautoja ensirekisteröitiin Suomessa hiukan kaasukäyttöisiä vähemmän, 1 897 kappaletta.
Kaasuautoilijat ry:n mukaan Volkswagenin päätöksen taustalla on EU-direktiivi, joka vaatii autonvalmistajien kaikkien henkilöautomallien keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen alittavan 95 grammaa kilometriä kohti. Kaasuautoilijat ry:n mukaan direktiivi voi lopettaa kokonaan biokaasuautojen valmistuksen.
Yhdistyksen tiedotusvastaava
Jukka Roinila on lähettänyt aiheesta kirjeen Suomen mepeille ja kirje on ladattavissa
yhdistyksen verkkosivuilla.