Ilmastopsykoosi -ketju

Sarek1

Ylipäällikkö
Puhutaan välillä taas autoista.
BMW:ltä toisen sukupolven vetyvoimalinja – polttokennomaastureita jo parin vuoden päästä

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bmwlta-toisen-sukupolven-vetyvoimalinja-polttokennomaastureita-jo-parin-vuoden-paasta/4747c685-d358-478c-90f8-9039dbe71347

8.4.202005:31

BMW on julkaissut toisen sukupolven vetyvoimalinjan. Sen kokonaisteho on 275 kilowattia. Tankkaus vie kolme minuuttia ja pakokaasuina syntyy vesihöyryä.KUVA: BMW GROUP

BMW panostaa tosissaan vetyyn.
BMW on kertonut yksityiskohtia suureen katumaasturiinsa X5:een pohjaavasta uudesta vetyajoneuvosta. Autoa kaavaillaan pientuotantoon vuodesta 2022.

BMW on tehnyt ”BMW i Hydrogen Next” -vetyautokehityksessään tiivistä yhteistyötä vuodesta 2013 Toyotan kanssa, joka on profiloitunut yhdeksi maailman johtavista vetyajoneuvokehittäjistä.

”Polttokennoon pohjaava vetyteknologia voi nähdäksemme toimia pitkällä aikavälillä BMW:n portfolion neljäntenä voimalinjana, erityisesti mallistomme yläpäässä”, BMW:n tutkimus- ja kehitysjohtaja Klaus Froelich sanoo.


Suorituskykyinen voimalinja
Voimalinja tuottaa polttokennotekniikalla vedyn ja hapen kemiallisesta reaktiosta autoa eteenpäin kuljettavaa sähköä 170 hevosvoiman edestä. Päästöinä syntyy puhdasta vesihöyryä.

Sähkömoottori ja pieni ajoakku hyödyntävät myös jarrutusenergiaa. Järjestelmään kuuluu kaksi vetytankkia, joihin molempiin saadaan varastoitua kuusi kiloa vetyä 700 barin paineella. Tankkaaminen vie 3–4 minuuttia.

Akusta saadaan esimerkiksi ohituksien ajaksi hetkelliseksi kokonaishuipputehoksi käyttöön 374 hevosvoimaa, mikä vastaa BMW Groupin vety- ja polttokennoteknologioiden varapääjohtaja Jürgen Guldnerin mukaan suorituskyvyltään kaikkea, mitä brändin asiakas saattaa odottaa.

Yhteistyötä Toyotan kanssa

BMW painottaa olevansa vakuuttunut vedyn ja päästöttömän polttokennotekniikan soveltuvuudesta autojen voimanlähteeksi. Kuten Toyota aiemmin, se nimeää kompastuskiveksi vielä lähes olemattoman vedyn jakeluverkoston kuluttajille.

Kauppalehden aiemmassa vetyyn paneutuneessa artikkelissa energiayhtiö Shell kertoi paneutuvansa vedyn jakelumahdollisuuksiin tosissaan. Myös maailman muut merkittävät öljy-yhtiöistä energiayhtiöiksi brändiään muuttavat megayritykset omaavat samanlaisia projekteja.

Toyotan Euroopan johtaja Johan Van Zyl kertoi Kauppalehdelle aiemmin öljy-yhtiöiden tiedustelevan autovalmistajilta mahdollisista yhteistyökuvioista vetyautojen kehitystyön ja niihin liittyvän infran rakentamiselle.


BMW i Hydrogen Next on X5-katumaasturiin pohjautuva vetyauto.KUVA: BMW GROUP
 

Marakatti

Kapteeni
Huoli pois, ilmastonmuutosta ei ole peruttu:
Joo ei muuta ku ruoka ja vastaavat rekat saa kulkea ulkona. Lentokoneet tietysti kans mut henkilöautot kaikkialla kielettävä ja kaikki mopot yms. Vain julkistaliikennettä mikä on sähköllä tuotettua tarjotaan kansalle joiden on pakko kaupassa käydä. Muuten istutaan neljän seinän sisällä ni maapallo on muutamassa vuodessa sen näköinen ettei kukaan tunnista sitä vanhoista kuvista.

Tietysti vihreät ja muut saa kulkea ihan miten haluaa koska heidän täytyy päästä tutustumaan erilaisiin kulttuureihin ulkomaille. Valtioa tietysti kustantaa nämä monikulttuurireissut
 

vehamala

Kenraali
Mod
Ai jai, raivoisasti ajetaan liikenteen polttoainepäästöjä alas, mutta CO2-uskovaisilta on jäänyt jälleen yksi ilmastoomme/ympäristöömme vaikuttava "detalji" huomaamatta.


eli rengaskuluman hiukkaspäästöt saattavat olla paria kertaluokkaa suurempi asia kuin CO2

Tähän ei auta edes sähkön pakottaminen liikenteen voimanlähteeksi...
 

ER

Luutnantti
Sähköautot ovat robottiautojen ohella tulevaisuuden menopeli, joten niitä pitää kehittää koko ajan.:D
 

Lapinukko

Kenraali
Greetta on kadonnut täysin. Ei uskalla näyttää naamaansa kun fanit on joutuneet ihan oikeasti ilmastotalkoisiin.
Enää eivät fanit lentele, eksoottisille toreille ja rannoille. Maailmaa parantamaan, halaamaan ja tuomaan tänne kaikenlaisia tuliaisia sekä vieraslajeja.

Tuumailin joskus puolittain tosissani, että jos virus olisi karannut laboratorioista niin ehkä sen teki "Kiinan Greta".
Ohjelmoitu tappamaan vanhoja ihmisiä, niitä joita on muutenkin kuunneltu liikaa.

Paitsi että tämä tappaa muitakin kuin valkoisia setämiehiä - joten ei se sitten laboratoriosta ole lähtenyt :D

Mutta voi olla että ilmastokiihko saa vaan lisää tuulta alleen, kun tämä epidemia menee edes osittain ohi. Viruksen ja "ilmaston" välille keksitään tarina. Vaikka viruksiahan on ollut aina.
 
Viimeksi muokattu:

Lapinukko

Kenraali
Tää Pantsar taitaa olla täys kommunisti:
Mari Pantsar
@MariPantsar 4h
Capitalism is turning us into addicts. Kapitalismi ilman rajoja on mestari saamaan ihmiset haluamaan tavaroita, mitä eivät itse asiassa edes tarvitse. Koska maapallolla on rajat, tarvitsee kapitalismikin rajat.
Missä vaihessa äärivasemmisto sai Sitran haltuunsa? Gläbälisäätiön aikaan?
 

Lapinukko

Kenraali
Hahah:
Mari Pantsar retweeted
Jyrki Katainen Jyrki Katainen
@jyrkikatainen Mar 27
Tärkeä päivä! Hallintoneuvostomme valitsi tänään Sitralle uuden hallituksen. Puhetta johtaa 1.4. alkaen @AnitaOKM, muina jäseninä @TarjaHalonen, @KeijoHamalainen, @PaiviNerg , DI, VTM Jorma Ollila ja @petri_peltone
Siellähän se.
 
Viimeksi muokattu:

Mortti

Kenraali
Koronan on ilmeisesti arvioitu pudottaneen päästöjä vain 5%. Edes tällaiset rajoitukset eivät siis auttaisi paljoakaan suhteessa ilmastotavoitteisiin.
 

SJ

Supreme Leader
Koronan on ilmeisesti arvioitu pudottaneen päästöjä vain 5%. Edes tällaiset rajoitukset eivät siis auttaisi paljoakaan suhteessa ilmastotavoitteisiin.
Olisiko Kiinassa edelleen voimalat käynnissä. Vai onkohan tuossa tarkasteltu vuosittaisia päästöjä?
 
Ai jai, raivoisasti ajetaan liikenteen polttoainepäästöjä alas, mutta CO2-uskovaisilta on jäänyt jälleen yksi ilmastoomme/ympäristöömme vaikuttava "detalji" huomaamatta.


eli rengaskuluman hiukkaspäästöt saattavat olla paria kertaluokkaa suurempi asia kuin CO2

Tähän ei auta edes sähkön pakottaminen liikenteen voimanlähteeksi...
Tiede etenee ja tietoa tulee jatkuvasti lisää. Tieteelle on täysin normaalia, että uutta tietoa tulee ja sillä täydennetään olemassaolevia teorioita. Löydökset rengaskuluman aiheuttamista päästöistä eivät kuitenkaan kumoa jo olemassaolevaa tietoa. On hieman epäjohdonmukaista niputtaa CO2 - päästöt tiedostavien ymmärrys aiheesta samaan nippuun uskonnon kanssa. Harva meistä todennäköisesti niputtaa mikroaaltouunin tai auton toiminnan tieteellistä ymmärrystä samaan nippuun uskonnon kanssa. Kun ymmärtää ilmastonlämpenemisen ja kasvihuoneilmiön taustalla piileviä fysiikan lakeja, on aivan päivän selvää että hiilidioksidi vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen. Noin yksinkertaisena esimerkkinä, ilman ilmakehän hiilidioksidia maapallon keskilämpötila olisi -18 asteen tienoilla. Kasvihuoneilmiön vaikutuksesta maapallon keskilämpötila on tällä hetkellä sitä mitä se on.

Maapallon ilmakehästä 99% koostuu kaasuista, jotka eivät kiihdytä kasvihuoneilmiötä sillä nämä kaasut ovat käytännössä näkymättömiä infrapunasäteilylle. Hiilidioksidi ei ole näkymätön infrapunasäteilylle. Kun ymmärtää kasvihuoneilmiön fysikaaliset syyt, ymmärtää myös miksi hiilidioksidin vaikutuksien tiedostaminen ja päästöjen vähentäminen ei ole uskonto vaan välttämättömyys jos halutaan välttää Maapallon muuttuminen toiseksi Venukseksi.

Uuden datapointin lisääminen ei invalidoi aiempaa teoriaa. Einsteinin teoriat eivät kumonneet Newtonin liikkeenlakeja, vaan täydensivät kokonaisuutta niiltä osin missä Newtonin käsitys oli ollut puutteellinen.

Kun vertaillaan hiilidioksidin ja NEE-päästöjen vaikutusta ilmastonlämpenemiseen, on tärkeää huomioida muutama seikka:
- Millaisia hiukkasia renkaista ja jarruista irtoaa kuluman myötä?
- Kuinka suuri osa rengas- ja jarrukulumasta aiheutuvista hiukkasista siirtyy ilmakehään?
- Kuinka kauan ilmakehään siirtyneet NEE-päästöjen hiukkaset pysyvät ilmakehässä?
- Mitkä ovat NEE-päästöistä aiheutuneiden hiukkasten lämpöominaisuudet ilmakehässä?
Ennen kuin ylläoleviin tiedetään vastauksia, on epäjohdonmukaista yrittää spekuloida NEE-päästöistä aiheutuvien hiukkasten vaikutuksia ilmastonlämpenemiseen ja edelleen epäjohdonmukaista spekuloida että nämä päästöt jollain tavalla kumoaisivat hiilidioksidia ja sen vaikutuksia koskevaa tiedettä.

Koronan on ilmeisesti arvioitu pudottaneen päästöjä vain 5%. Edes tällaiset rajoitukset eivät siis auttaisi paljoakaan suhteessa ilmastotavoitteisiin.
Kun lukee uutisen kunnolla ilmenee että 5% tiputusarvio koskee tätä vuotta. Uutisessa myös huomioidaan että hiilidioksidi pysyy ilmakehässä suhteellisen pitkään ja sen vähentäminen vaati pitkäaikaisia, pysyviä toimenpiteitä. Kun katsotaan kuinka paljon suorat päästöt ovat tippuneet koronan aikana, ovat numerot huomattavasti merkittävämpiä.

Carbon emissions are falling sharply due to coronavirus. But not for long.
Poiminta artikkelista: "In China, carbon emissions were down an estimated 18 percent between early February and mid-March due to falls in coal consumption and industrial output, according to calculations first published by climate science and policy website CarbonBrief. That slowdown caused the world’s largest emitter to avoid some 250 million metric tons of carbon pollution—more than half the annual carbon emissions of the United Kingdom. "

EU carbon emissions tumble during lockdowns
Poiminta artikkelista: "Emissions from cars and motorcycles were down 88 per cent, for example, while those from the energy sector fell almost 40 per cent from before the crisis. "

Koronalla on ollut hyvin suuri vaikutus päästöjen määrään, on kuitenkin selvää että vähennykset voivat jäädä vuositasolla alle 10% mikäli normaalit päästötasot palaavat nopeasti ja koronan aiheuttamat rajoitukset puretaan täysimittaisesti ja nopealla aikataululla.
 

Sarek1

Ylipäällikkö
Tämä on ollut jo jonkin aikaa mediassa. Litium-rikkiakuilla saatettaisiin ehkä päästä lähemmäksi allekirjoittaneen toiveiden mukaista toimintasädettä (1000km kovalla pakkasella) sähköautossa. Myös hybridit voisivat hyötyä tehokkaammista ja kestävämmistä akuista. Puhumattakaan tietysti nykyaikaisista hipellysriippuvuusesineistä ja muista akulla toimivista sähkölaitteista.

Hurja akkuläpimurto lupaa suuria: Viikon akunkesto älypuhelimeen, 2000 kilometriä sähköautolla...
https://www.tivi.fi/uutiset/hurja-akkulapimurto-lupaa-suuria-viikon-akunkesto-alypuhelimeen-2000-kilometria-sahkoautolla/37104633-c19c-4c24-b5e5-c64ddaf6e98b?ref=box:8a73?utm_source=.iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kooste_luetuimmat_ohjausboksi

Superakut latautuvat sekunneissa ja tarjoavat viikon akunkeston – uusi läpimurto lupaa suuria
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/14f4abb7-93c3-4413-aee6-52401d4ca52a
 

Solidsnake

Kenraali
Tämä on ollut jo jonkin aikaa mediassa. Litium-rikkiakuilla saatettaisiin ehkä päästä lähemmäksi allekirjoittaneen toiveiden mukaista toimintasädettä (1000km kovalla pakkasella) sähköautossa. Myös hybridit voisivat hyötyä tehokkaammista ja kestävämmistä akuista. Puhumattakaan tietysti nykyaikaisista hipellysriippuvuusesineistä ja muista akulla toimivista sähkölaitteista.

Hurja akkuläpimurto lupaa suuria: Viikon akunkesto älypuhelimeen, 2000 kilometriä sähköautolla...
https://www.tivi.fi/uutiset/hurja-akkulapimurto-lupaa-suuria-viikon-akunkesto-alypuhelimeen-2000-kilometria-sahkoautolla/37104633-c19c-4c24-b5e5-c64ddaf6e98b?ref=box:8a73?utm_source=.iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kooste_luetuimmat_ohjausboksi

Superakut latautuvat sekunneissa ja tarjoavat viikon akunkeston – uusi läpimurto lupaa suuria
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/14f4abb7-93c3-4413-aee6-52401d4ca52a
On ihan kuin maailma ja me lehdestä takavuosina:cool:
 

aj77

Respected Leader
Tämä oli mukava uutinen. Vasemmistoaktivistit ja ecoterroristit vaativat esikuvansa Michael Mooren uusinta dokumenttia sensuroitavaksi. Leffa muuttui heti mielenkiintoiseksi.
 
Top