8.4.202005:31
BMW on julkaissut toisen sukupolven vetyvoimalinjan. Sen kokonaisteho on 275 kilowattia. Tankkaus vie kolme minuuttia ja pakokaasuina syntyy vesihöyryä.KUVA: BMW GROUP
BMW panostaa tosissaan vetyyn.
BMW on kertonut yksityiskohtia suureen katumaasturiinsa X5:een pohjaavasta uudesta vetyajoneuvosta. Autoa kaavaillaan pientuotantoon vuodesta 2022.
BMW on tehnyt ”BMW i Hydrogen Next” -vetyautokehityksessään tiivistä yhteistyötä vuodesta 2013
Toyotan kanssa, joka on profiloitunut yhdeksi maailman johtavista vetyajoneuvokehittäjistä.
”Polttokennoon pohjaava vetyteknologia voi nähdäksemme toimia pitkällä aikavälillä BMW:n portfolion neljäntenä voimalinjana, erityisesti mallistomme yläpäässä”, BMW:n tutkimus- ja kehitysjohtaja Klaus Froelich sanoo.
Suorituskykyinen voimalinja
Voimalinja tuottaa polttokennotekniikalla vedyn ja hapen kemiallisesta reaktiosta autoa eteenpäin kuljettavaa sähköä 170 hevosvoiman edestä. Päästöinä syntyy puhdasta vesihöyryä.
Sähkömoottori ja pieni ajoakku hyödyntävät myös jarrutusenergiaa. Järjestelmään kuuluu kaksi vetytankkia, joihin molempiin saadaan varastoitua kuusi kiloa vetyä 700 barin paineella. Tankkaaminen vie 3–4 minuuttia.
Akusta saadaan esimerkiksi ohituksien ajaksi hetkelliseksi kokonaishuipputehoksi käyttöön 374 hevosvoimaa, mikä vastaa BMW Groupin vety- ja polttokennoteknologioiden varapääjohtaja Jürgen Guldnerin mukaan suorituskyvyltään kaikkea, mitä brändin asiakas saattaa odottaa.
Yhteistyötä Toyotan kanssa
BMW painottaa olevansa vakuuttunut vedyn ja päästöttömän polttokennotekniikan soveltuvuudesta autojen voimanlähteeksi. Kuten Toyota aiemmin, se nimeää kompastuskiveksi vielä lähes olemattoman vedyn jakeluverkoston kuluttajille.
Kauppalehden aiemmassa
vetyyn paneutuneessa artikkelissa energiayhtiö
Shell kertoi paneutuvansa vedyn jakelumahdollisuuksiin tosissaan. Myös maailman muut merkittävät öljy-yhtiöistä energiayhtiöiksi brändiään muuttavat megayritykset omaavat samanlaisia projekteja.
Toyotan Euroopan johtaja Johan Van Zyl
kertoi Kauppalehdelle aiemmin öljy-yhtiöiden tiedustelevan autovalmistajilta mahdollisista yhteistyökuvioista vetyautojen kehitystyön ja niihin liittyvän infran rakentamiselle.
BMW i Hydrogen Next on X5-katumaasturiin pohjautuva vetyauto.KUVA: BMW GROUP