Ilmastopsykoosi -ketju

Tässä on Norjan NRK:n (Yleisradio, mutta vähemmän poliittinen - ja silloinkin lähinnä kielipoliittinen, bokmal vs. nynorsk, 25% artikkeleista ja ohjelmista pitää olla jälkimmäisellä rannikkokielellä tjms.) erinomainen laaja raportti uusien (alle 5-v eli takuuta vielä jäljellä) Teslojen ruttaamisesta kierrätykseen, syynä pienehköt lommot, hajonneet etuvalot yms.
Vakuutusyhtiöt vetävät ne lähinnä lunariin 60%:n säännön mukaan, ja johtuen verohelpotuksista uusien sähköautojen hankintaporkkanana, jotka eivät pikku kuprun sattuessa koska siis varaosia (tehdas) ja korjaustöitä, joista menee 25% ALV, niin uusia Tessuja ja Audi e-Troneja menee satoja murskaamoon tänäkin vuonna.

Ja tarjolla olisi resepti uuteen kiertotalouteen, vs. kierrätystalouteen... ja tarjolla myös automaahantuojien (Tesla) melko suoraviivainen vastine.
Ideana oli liittää lunariin muuten menevään sähköautoon osa (esim. akku, tai pohjapanssari+akku) samaa, tai uudempaa vuosimallia olevasta vastaavasta autosta, testattuna, sertifioituna ja osa-takuulla.

Hinnat noissa tehdasosissa on muuten sähköautoissa sen verran hyytäviä, että aloitan niillä (EUR/ NOK on nyt noin 10,37, eli jaatte noin kybällä ja vähän veke):


Audi E-tron 2020. Høyenergi batteri
  • Ny: 454.145 kroner (uusi, tehtaalta)
  • Brukt 145.000 kroner (Norjassa ensi-rekisteröity, käytetty, sama vuosimalli tai uudempi allaolevissa)
Audi E-tron 2020. Panser (pohjasuoja paristolle)
  • Ny: 37.592 kroner
  • Brukt: 5000 kroner
VW-EUP 2015. Elektrisk motor
  • Ny: 107.330 kroner
  • Brukt: 7450 kroner
VW E-golf 2016. Høyenergi batteri

  • Ny: 291.315 kroner
  • Brukt: 17.500 kroner
VW E-golf 2018. LED hovedlyskater (LED-ajovaloumpio, 1 kpl.)
  • Ny: 23.875 kroner
  • Brukt: 5950 kroner
Kia Soul 2016. Dør foran. (etuovi, 1 kpl.)
  • Ny: 12.242 kroner
  • Brukt: 1994 kroner
Kia Soul 2016. Høyenergi batteri
  • Ny: 255.022 kroner
  • Brukt: 25.000 kroner
Misubishi Outlander Hybrid 2017. Navigasjonsenhet (navigaattori)
  • Ny: 72.000
  • Brukt: 6500 kroner
Tesla Model S 2015. Panser
  • Ny: 12.345 kroner
  • Brukt: 3750 kroner
Tesla Model S 2015. Støtfanger komplett (alaetupuskuri)
  • Ny: 12.354 kroner
  • Brukt: 2500 kroner
Kilde: Grønvolds Bil-Demontering. Finndel.no.


Tämä kääntyy todella hyvin google-kääntäjällä, kielet ovat sen verran lähellä toisiaan olevia pohjois-germaanisia kieliä. Varsinkin norjasta englanniksi homma toimii, jälkimmäiseen tuli paljon ranskalaisia sanoja (30%) 1066 AD Normanni-invaasion myötä.

Mielenkiintoista tietoa ainakin meikäläiselle, ja Norjastakin huudetaan nyt EU:ta apuun panemaan Teslalle kampoihin.

Good luck.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä on Norjan NRK:n (Yleisradio, mutta vähemmän poliittinen - ja silloinkin lähinnä kielipoliittinen, bokmal vs. nynorsk, 25% artikkeleista ja ohjelmista pitää olla jälkimmäisellä rannikkokielellä tjms.) erinomainen laaja raportti uusien (alle 5-v eli takuuta vielä jäljellä) Teslojen ruttaamisesta kierrätykseen, syynä pienehköt lommot, hajonneet etuvalot yms.
Vakuutusyhtiöt vetävät ne lähinnä lunariin 60%:n säännön mukaan, ja johtuen verohelpotuksista uusien sähköautojen hankintaporkkanana, jotka eivät pikku kuprun sattuessa koska siis varaosia (tehdas) ja korjaustöitä, joista menee 25% ALV, niin uusia Tessuja ja Audi e-Troneja menee satoja murskaamoon tänäkin vuonna....
Sähköautobisnes on vasta lastenkengissä ja valtioiden tuen varassa. Terveellisten markkinoiden sijaan rahaa otetaan nyt irti niin paljon, kun vain saadaan (valtion sponssaama kerskakulutus). Lisätään tähän vielä leasing-autojen suuri suosio, jonka myötä taviksetkin pääsevät uudempiin autoihin käsiksi takuukorjauksilla ja varaosien hinnoilla on vain taivas rajana uudemmissa autoissa.

Sähköautojen puolelta puuttuu vielä ne tärkeimmät yhteensopivuutta lisäävät standarditkin, joita on esim. mobiilipuolelle työstetty ahkerasti viimeiset 20 vuotta - puhumattakaan polttomoottoriautoista.
 
Sähköautobisnes on vasta lastenkengissä ja valtioiden tuen varassa. Terveellisten markkinoiden sijaan rahaa otetaan nyt irti niin paljon, kun vain saadaan (valtion sponssaama kerskakulutus). Lisätään tähän vielä leasing-autojen suuri suosio, jonka myötä taviksetkin pääsevät uudempiin autoihin käsiksi takuukorjauksilla ja varaosien hinnoilla on vain taivas rajana uudemmissa autoissa.

Sähköautojen puolelta puuttuu vielä ne tärkeimmät yhteensopivuutta lisäävät standarditkin, joita on esim. mobiilipuolelle työstetty ahkerasti viimeiset 20 vuotta - puhumattakaan polttomoottoriautoista.
Tuo pitänee täysin paikkansa... täällä vain tuntuu tulleen kaikille yllätyksenä että noi veroinsentiivit, plus Euroopan kallein työvoima, saavat aikaan ihan loogisiakin lieveilmiöitä, kun tarkoitus on vaan myydä sähköautoja niin paljon kuin mahdollista, valtion siunauksella.

Ympäristön kannaltahan tossa ei ole mitään järkeä, niinkuin pitkä artikkeli totesi.

Ja sama on edessä Suomessa, jonain päivänä.

Koko "pelastakaa planeetta" -projekti on ihan tyhjää puhetta, kun tarkoitus on MYYDÄ ENEMMÄN UUSIA AUTOJA, piste. Tesla on S&P 500:ssa nyt, miksi? Koska luonnonsuojelu?
Ei, vaan koska se tahkoaa UUSIEN AUTOJEN MYYNNILLÄ IHAN HELVETISTI RAHAA.

Ei 3 vuotta vanhojen korjaamisella, 2,5 vuotta vanhoilla osilla...

Anteeksi turhautumisen ilmaisu.
 
Tuo pitänee täysin paikkansa... täällä vain tuntuu tulleen kaikille yllätyksenä että noi veroinsentiivit, plus Euroopan kallein työvoima, saavat aikaan ihan loogisiakin lieveilmiöitä, kun tarkoitus on vaan myydä sähköautoja niin paljon kuin mahdollista, valtion siunauksella.

Ympäristön kannaltahan tossa ei ole mitään järkeä, niinkuin pitkä artikkeli totesi.

Ja sama on edessä Suomessa, jonain päivänä.

Koko "pelastakaa planeetta" -projekti on ihan tyhjää puhetta, kun tarkoitus on MYYDÄ ENEMMÄN UUSIA AUTOJA, piste. Tesla on S&P 500:ssa nyt, miksi? Koska luonnonsuojelu?
Ei, vaan koska se tahkoaa UUSIEN AUTOJEN MYYNNILLÄ IHAN HELVETISTI RAHAA.

Ei 3 vuotta vanhojen korjaamisella, 2,5 vuotta vanhoilla osilla...

Anteeksi turhautumisen ilmaisu.

Ilmiö on resurssien tuhlauksen näkökulmasta huolestuttava, mutta pidemmällä aikavälillä ajateltuna tässä voi olla järkeäkin. Valtiot pakottavat markkinat tukemaan uutta teknologiaa ja tavikset riemuitsevat, kun uusien autojen hinnat ovat normaalia alemmat ostaessa tai liisatessa. Käytetyille akuille keksitään uusia käyttötarkoituksia autoilun ulkopuolella esim. varastoimaan uusiutuvaa energiaa.

Kaikki on toki vielä lastenkengissä ja nyt valitettavasti tämä kaikki näkyy säälimättömänä rahastuksena ja kerskakulutuksena, kunnes käytettyjen ja varaosien markkinat pääsevät polttomoottoritasolle.
 
Krista Mikkonen on sekaisin

Mennyt hulluksi lumisateista ja ehdotti nyt valtion takaamia
TESLALAINOJA
Saavathan Virheet puoluetukia sen ~3,6Meuroa/v. Että ei muuta kuin takailemaan lainoja. Osa varmaan kannattaa laittaa syrjään kaskovakuutuksia varten... Model 3 näyttää olevan sen ~60donaa, että saahan tuolla jo muutaman. :D
 
Krista Mikkonen on sekaisin

Mennyt hulluksi lumisateista ja ehdotti nyt valtion takaamia
TESLALAINOJA
Noh eikös pääministerikin ehdottanut puol vuotta sitten että valtio rupeaa tekemään sanomalehti- ja vessapaperia Kaipolassa, ettäs tiiätte, kapitalistit. Koska sosialistinen fasismi tietää aina paremmin... tehdään vittu selluloosaa, rakennetaan pommi, räjäytetään suomalaiset ugrit vittuun että saadaan lisää tilaa muslimimiehille.
Jatkumo jatkuu.... ja joku vitun # tohon vielä. Who cares. Viimeinen ulos on valomestari.

#sammutane
#maailmapelastuu
 
Kun maahan tuodaan koko ajan enemmän mm. kiinalaisia polkupyöriä ja sähköautoja niin eikö yritysvastuuseen, ja suomalaisen yhteiskunnan vastuullisuuteen, kuulu kyseenalaistaa sellainen koska Kiinassa on edelleen diktatuuri? Mihin sieltä on yksinpuoluejärjestelmä kadonnut? Missä ovat kunnianhimoiset poliitikot kun ihmisoikeudet eivät kiinnosta?

On tietysti vapaus tuoda maahan ja myydä mutta sellaiseen ei pidä valtion sotkeutua tukemalla moraalisesti väärää toimintaa vielä lisää.
 
Saattaisi olla vähän pätevämpi vaikkapa pääministeriksi kuin nykyinen. Tissivako tietysti, mutta onhan MP-netin minkkiketju sitä puutetta paikkaamaan :rolleyes:

"Vihreä kasvu on suurta huijausta" – ST1:n Mika Anttonen roimii rajusti Suomen hiilettömyystavoitetta ja näkee ilmastonmuutokseen vain yhden ratkaisun​

Talous
06:00
Eija Mansikkamäki
Voi olla hyvin vahingollista olla edelläkävijä, Anttonen varoittaa. "Suomalaisten kustannuksellako tätä PR-politiikkaa tehdään?"
JAANA KANKAANPÄÄ
Mika Anttonen uskoo suomalaisiin metsiin ja maatalouteen, sillä maailmaan tulee miljardi uutta ihmistä joka 15. vuosi. Hänen oma talonsa Helsingissä lämpenee kaukolämmöllä eli kivihiilellä.

Mika Anttonen uskoo suomalaisiin metsiin ja maatalouteen, sillä maailmaan tulee miljardi uutta ihmistä joka 15. vuosi. Hänen oma talonsa Helsingissä lämpenee kaukolämmöllä eli kivihiilellä.
JaaJaaLähetä
Kuuntele
TulostaAvaa

Mika Anttonen on kummajainen.
Ensinnäkin on Suomen kuudesta miljardööristä toinen omalla työllään eikä perimisellä rikastunut. Jalat tuntuvat olevan silti tukevasti maassa, ja hän on kertonut elävänsä samanlaista elämää kuin muutkin suomalaiset ja pärjäävänsä lääkärivaimonsa kanssa omilla palkoillaan.
Toisekseen: hänellä on kuin onkin pää pilvissä eli visio. Sitä noudattamalla vaurastuminen on tullut ikään kuin sivutuotteena.
Diplomi-insinööri Anttonen, 54, aloitti uransa jo opiskeluaikoina Nesteellä, myi ja osti maailman merillä seilaavia raakaöljylasteja, nousi johtajaksi, irtisanoutui 1996, alkoi tehdä samaa omissa nimissään ja seuraavaksi jalostaa öljyä ja myydä polttoaineita muun muassa Greenergy-yrityksessä. Hän oli yksi omistajista ja osti sille ST1-ketjun vuonna 2000, avasi ST1:lle ensimmäiset omat huoltoasemat Ruotsissa 2004 ja Suomessa 2005 ja sähkömyynnin suomalaisille kotitalouksille ilman omaa tuotantoa vuonna 2005.
Ketju laajeni kätevästi, kun Anttonen osti Suomen Shell-asemat ja loppu on historiaa. ST1- ja Shell-jakeluasemia on nyt Pohjoismaissa puolitoista tuhatta ja ST1-ryhmä paisunut lähes tyhjästä Pohjoismaiden suurimpien polttoainevalmistajien ja -jakelijoiden joukkoon. Anttonen omistaa ST1-konsernista yli 80 prosenttia, mikä tarkoittaa arvoltaan 1,9 miljardin omistusta.


Anttonen ei silti ole tyytyväinen, pikemminkin turhautuneen tuntuinen, kun tapaamme ST1:n uudessa pääkonttorissa Pasilan Triplassa. Hän suhtautuu vakavasti ilmastomuutokseen ja kokeilee siksi Marokossa Saharan metsittämistä, tutkii etanolin valmistusta Thaimaassa tärkkelystehtaan maniokista, rakentaa biodiesellaitosta Göteborgissa ja valmistaa etanolia leipomoteollisuuden jätteistä. Tosin koko maapallon ravintolarasvat riittävät vain 20 miljoonan biodieseltonnin valmistukseen, kun fossiilisen öljyn kysyntä on viisi miljardia tonnia.
Peruskuvio onkin pielessä, ja pahasti. Göteborgin biodieselinvestointi maksaa 200 miljoonaa euroa ja on Anttosen mukaan "hullu".
"Keräämme Kiinasta ja ympäri maailmaa ravintoloiden paistinrasvoja ja teemme dieseliä. Ollaan investoitu pirusti ja saadaan näyttämään, että Suomi tai Ruotsi on tehnyt jotakin fiksua. Mutta oikein laskettuna hiilidioksidipäästöt eivät vähene ja rahat olisi voitu käyttää estämään fossiilinen investointi jossakin muualla."
Ja kaikki vain siksi, että poliitikot ovat päättäneet, että tietty osa myydystä polttoaineesta pitää olla uusiutuvaa ja että Suomi haluaa olla maailman ensimmäiseksi hiilineutraaliksi valtioksi vuonna 2035.
"Olen yrittänyt kysyä ministeriön besserwiss...virkamiehiltä, mistä vuosiluku tulee, kun Ruotsin tavoite on 2045 ja EU:n 2050. Kaikkien väittämien jälkeen jää yksi vastaus: olla muille maille rohkaiseva esimerkki. Mutta minä kysyn, että suomalaisten kustannuksellako tätä PR-politiikkaa tehdään ja kuinka se edistää kansantaloutta?"
Anttosen mielestä on nimittäin hyvin vahingollista olla edelläkävijä teknologiassa volyymimielessä, sillä se vanhenee, hinta halpenee ja kilpailijat painavat pahimmillaan ohi, kun edelläkävijällä on vanhentunut infra kourassa. Esimerkiksi tuulivoimaloiden omakustannushinta on puolittunut kymmenessä vuodessa.

Anttosen mukaan energiajärjestelmä on kuin liikkuva juna, jossa kaikki osat pitäisi vaihtaa vauhdissa. Hänestä päättäjät eivät ymmärräkään energiainvestointeja, eikä niitä ole koskaan tehty meillä markkinaehtoisesti.
"Siksi meillä on 77 sähkönsiirtoyhtiötä, kun yksi riittäisi. Ja siksi turpeessa homma loppuu kuin seinään, ja tilalle tulee hakelaivoja Louisianasta, jotta kattiloita voidaan pyörittää."
Uutta tekniikkaa pitää ottaa käyttöön, mutta ilman pakkoa yritykset hankkivat halvinta eli fossiilista. Anttonen perääkin Suomen ja EU:n rahaa ratkaisuihin, joilla kehittyvissä maissa saadaan suhteessa suurimpia tuloksia aikaan.
"On ihan kiva, että meillä on hiilivapaa Mynämäki, mutta ei sitä kannata tehdä mihin hintaan tahansa, vaan miettiä ratkaisuja, jotka voidaan ottaa käyttöön muuallakin. Nyt avaruudesta katsottuna näkyy, kuinka tuossa yksi sulkee hiilivoimalan ja tuossa toinen rakentaa uuden."
Anttosen mielestä ilmastonmuutokseen onkin vain yksi ratkaisu: maailmanlaajuinen hiilipörssi eli hiilelle hinta. Se estäisi sellaiset järjettömyydet kuin valtiokohtaiset päästötavoitteet ja biodieselpajat. Ilmastotyötä pitäisi tehdä yli rajojen – niinhän yritykset ja ilmastonmuutoskin toimivat.
"Kansainvälinen sopiminen on vaikeaa, mutta ilmastonmuutosta ei voida hallita paikallisesti. Sitä ei voi tehdä kysymällä, suostuvatko kaikki, vaan päättämällä, että hiilipäästöt laitetaan lailla kuntoon."
Pientä toivoa sopimista kohtaan tuo Kiina ja Yhdysvaltain presidentinvaihdos.
Enemmän kuin bioenergiaan Anttonen uskoo nykyisin ilmasta, vedestä, auringosta ja tuulesta saatavaan muodosta toiseen muunneltavaan energiaan.

Hiilipörssi toimisi niin, että yrityksille asetetaan velvoite vähentää päästöjä ja annetaan mahdollisuus toteuttaa rakentamalla uusiutuvaa energiaa tai istuttamalla vaikka metsää. Anttonen itse valmistautuu myymään fossiilista polttoainetta siten, että tankkaaja voi osoittaa pikkusumman ja netistä paikan, jossa "lyödään taimi maahan". Saharan kokeilun seurauksena alueeksi on valikoitunut Aasia, missä ST1:n istutukset voivat alkaa jo tänä vuonna.
Omaa metsää ei Anttosella ole, vaikka voisi ostaa omaisuudellaan joka 60. metsähehtaarin Suomesta. Hän hehkuttaa meikäläistä metsänhoitoa "todella hyväksi", kun metsiä ylläpidetään istuttamalla enemmän kuin kaadetaan ja meneillään on hyviä kehityshankkeita.
"Metsäosaamisella on globaalia kysyntää ja se on just hyvä esimerkki skaalautumisesta, jolla muutosta voidaan saada aikaan nopeastikin. Ilmastotieteilijät ovat sanoneet, että metsittäminen on välttämätön osa ilmastoratkaisua. Metsiä tarvitaan, ja paljon."

Anttosen ilmastoajattelun ajurina toimii luonto.
"Maapallolle tulee joka 15. vuosi miljardi tallaajaa lisää, siinä on yhdeksän nollaa. Se tarkoittaa isoa luonnonvarojen tarvetta, liikaväestöstä johtuvien vaikutusten korjaamista ja sitä, että perinteistä talouskasvua ei ole enää mahdollista saavuttaa. Ei maapallo tuhoudu, luonto on aina pärjännyt ja dinosaurusten tilalle tullut uutta. Mutta voi tulla surullinen ajanjakso, joka voidaan vielä välttää."
"Ilmastonmuutoksen hillintä ja hallinta tarkoittaa sitä, että elintasomme laskee. On harhaanjohtava kuva, että olisi joku vihreä kasvu eli että nykyinen talouskasvu jatkuisi mutta kestävämmin. Se on utopiaa."
"Talouselämän edustajat ja poliitikot kertovat, että syntyy vihreää kasvua ja kaikkea hyvää ja samaan aikaan voidaan siirtyä fossiilisesta maailmasta uusiutuvan. Mutta tämä perustuu tietynlaiseen epärehellisyyteen koko juttu. En ole huomannut, että ihmiset olisivat valmiita tinkimään yhtään mistään."
Hänestä kaikilla on oikeus pyrkiä parempaan elintasoon, mutta itse kolmen lapsen isä näkisi hyvänä vaihtoehtona vapaaehtoiselle lapsettomuudelle vaikka ulkomailta adoptoinnin.
Utopiaa on myös, että asia ratkeaisi 20–30 vuodessa. "Tämä on sellainen 50–100 vuoden projekti. Ihmisten määrä tulee ilmaston lämpenemisen kautta väkisinkin pienenemään, se on luonnon oma mekanismi säädellä ihmisten määrää."
Kehitys avaa suotuisia näkymiä suomalaiselle maataloudelle, Anttonen uskoo.
"Nyt eletään vaikeita aikoja vielä jokunen vuosi, mutta kun sen yli jaksetaan mennä, puhdas ruoka tulee olemaan hyvässä huudossa ja hyvin hoidetut maatilat ihan kelpo elinkeino. Meillä on 15 vuoden kuluttua taas miljardi uutta suuta ruokittavana."
Anttonen uskoo hajautettuun energiantuotantoon, koska raaka-aineita ei kannata kuljettaa. Hän ajattelee, että jatkossa karjatilat voivat muuttaa lantaa lannoitteiksi ja biokaasuksi ja käyttää sitä omaan ja tilan lähistöllä käyvien ajoneuvojen ja työkoneiden tankkaukseen.
"Laajaan kaasukäyttöisten henkilöautojen määrään en usko ollenkaan, koska niitä ei valmisteta."

 
Kun maahan tuodaan koko ajan enemmän mm. kiinalaisia polkupyöriä ja sähköautoja niin eikö yritysvastuuseen, ja suomalaisen yhteiskunnan vastuullisuuteen, kuulu kyseenalaistaa sellainen koska Kiinassa on edelleen diktatuuri? Mihin sieltä on yksinpuoluejärjestelmä kadonnut? Missä ovat kunnianhimoiset poliitikot kun ihmisoikeudet eivät kiinnosta?

On tietysti vapaus tuoda maahan ja myydä mutta sellaiseen ei pidä valtion sotkeutua tukemalla moraalisesti väärää toimintaa vielä lisää.

Kiina pakkosyöttää possua uiguureille – ”Pyritään kitkemään kulttuuri ja uskonto”​

Hallinto edistää valtaväestön muuttoa sianlihan tuotantoalueille, sillä uiguurit eivät itse halua työskennellä sikatiloilla.
AASIA & TYYNIMERI 9.1.2021 08:30


Suomalainen sika raivasi tien kiinalaisten sydämiin – Markkinalle menee jo 17 prosenttia Suomessa tuotetusta sianlihasta​

7.1.202106:45
 
Virus pysäytti lennot, ja sotkenee matkailua vielä parin vuoden ajan. Seuraavaksi tapetaan kotimaanmatkailua
nostamalla polttoaineveroa. Älkää liikkuko, pysykää kaupungeissanne.

Niidenkö seurauksena Helsingissäkin taitaa olla lunta?
 

Pohjolassa ei tuule – sähkö huippuhinnassa, puolikas turverekka olisi korvannut koko tuulivoiman tuntituotannon Suomessa tänä aamuna​

Talous 11:26
Jouko Kyytsönen
Sähkön pörssihinta nousi aamulla yli 13 senttiin kilowattitunnilta, kun keskihinta oli viime vuonna 1,1 senttiä.


Hienoja vehkeitä. Pitäsköhän viereen asennella aurinkopaneelit varalle.
 

Hienoja vehkeitä. Pitäsköhän viereen asennella aurinkopaneelit varalle.
Juu aurinkopaneleita vaan varalle näin tuulettomille talvipäiville. Tossa naapurikylällä ainakin yhden isännän varaston katolla ne paneelit on kivasti piilossakin, eivät häikäise kirkkaallakaan kelillä.
Ohimennen vinkkasin hänelle että sun tarvii rakentaa sähköllä toimiva sulatusjärjestelmä. Mulkas alta lipan että onkohan toi tosissaan.
 

“Gretan” käsikirjoitus paljastui – aikuiset aktivistit käyttivät Thunbergia kyynisen politiikanteon välikappaleena​

ANDERS HELLBERG, WIKIPEDIA

greta_wiki-640x320.png

Ilmastoaktivisti Greta Thunbergin sosiaalisen median tilillä jaettiin ilmeisesti epähuomiossa taustajoukkojen sisäisiä dokumentteja, jotka näyttävät kuinka 18-vuotiaan aktivistin kannanottoja käsikirjoitetaan. Dokumentit katosivat pian, mutta nopeimmat ehtivät saada ne talteen. Näin toimii vedätys.

Ruotsalaisen 18-vuotiaan ilmastoaktivisti Greta Thunbergin Twitter-tilille ilmestyi keskiviikkona hetkellisesti dokumentteja, jotka näyttävät, kuinka “Gretan” poliittisia kannanottoja käsikirjoitetaan valmiiksi hänen taustajoukoissaan.

Koulunsa 15-vuotiaana ilmastolakon vuoksi keskeyttänyt Thunberg on ottanut kantaa paitsi ilmastonmuutokseen, myös esimerkiksi Yhdysvaltain presidentinvaaleihin ja viimeisimpänä maanviljelijöiden protestiliikkeeseen sekä maataloushyödykkeiden hintoihin Intiassa.

Thunbergin kannanotot ja näkemykset, joita maailman johtajat näyttävät kuuntelevan tarkalla korvalla, ovat herättäneet kysymyksiä siitä, ovatko ne hänen omiaan. Nyt näyttää siltä, että asiaan on ainakin osittain saatu vastaus.

Ilmeisesti vahingossa julkaistuista dokumenteista, jotka katosivat pian julkaisunsa jälkeen, käy ilmi kuinka Thunbergille käsikirjoitetaan twiittejä valmiiksi. Dokumenteissa Thunbergia kehotetaan esimerkiksi kannustamaan seuraajiaan mielenosoituksiin Intian suurlähetystöjen luona.

Thunbergilla on vajaat 5 miljoonaa seuraajaa Twitterissä ja yli 10 miljoonaa seurajaa kuvapalvelu Instagramissa.

Intian poliisi on ilmoittanut aloittaneensa Thunbergin taustadokumenttien kirjoittajista rikostutkinnan nimikkeellä “rikollinen salaliitto”. Jo satoja poliiseja on loukkaantunut Intian väkivaltaisiksi yltyneissä mielenosoituksissa.

Intian poliisin mukaan ainakin osa Thunbergin jakamista materiaaleista olisi peräisin Kanadassa toimivalta järjestöltä, jolla olisi yhteyksiä Pohjois-Intian sikhivähemmistön separatistiseen Khalistan-liikkeeseen.

“Greta” – tai kuka ikinä hänen twiittinsä sitten kirjoittaakaan – twiittasi tämän jälkeen edelleen tukevansa mielenosoittajia, jotka vastustavat Intian pääministeri Narendra Modin maatalouspolitiikkaa.

“Nämä ovat vain ehdotettuja julkaisuja…” – Näin Thunbergin taustatiimi toimii

Dokumenteista käy ilmi, kuinka Thunbergin taustajoukot kirjoittavat hänen twiittinsä valmiiksi häntä varten.
“Nämä ovat vain ehdotettuja julkaisuja, mutta voit twiitata myös omiasi”, dokumentissa kerrotaan.
Tässä esimerkiksi Thunbergille kirjoitettu twiitti:
@rihanna (Julkkis / Vaikutusvaltainen henkilö) Miksi emme puhu tästä?” sanoo yksi viesti, johon on kirjoitettu Intian mielenosoituksiin liittyvät hashtagit #FarmersProtest, #StandWithFarmers ja #TheWorldIsWatching ja liitetty uutislinkki CNN:n uutisjuttuun, joka käsittelee internet-yhteyksien katkaisemista Intian pääkaupungissa New Delhissä.

Muissa Thunbergille käsikirjoitetuissa viesteissä taas vedotaan YK:hon, koska Modin uudistusten kerrotaan vaikuttavan hyödykkeiden hintoihin Intiassa tavalla, joka olisi ihmisoikeusrikkomus. Osassa viesteistä vedotaan taas Iso-Britannian pääministeri Boris Johnsoniin.

Greta-ilmiö – lapset edellä ja itse perässä

Skeptisemmät kommentoijat ovat jo pidempään epäilleet, että 16-vuotiaana ilmastokampanjointinsa aloittanutta Thunbergia käytetään kyynisen politiikan välikappaleena.
Näitä epäilyjä on vain toistaiseksi ollut hankala todistaa.
Lasten käyttämistä ilmastopolitiikan työvälineinä tai esimerkiksi koululaitoksen käyttämistä ilmastonmuutokseen liittyvään aivopesuun ei ole nähty niin sanotusti paremmissa ja tiedostavissa piireissä ongelmallisena.

Thunberg ei toistaiseksi ole kommentoinut poistettuja dokumentteja. Toistaiseksi ei myöskään tiedetä, kuinka pitkään Thunbergin kampanjaviestien käsikirjoittaminen on mahdollisesti jatkunut.

Thunbergin paljastuksesta kirjoittaa muun muassa Breaking911-sivusto.



 
Onneksi itselläni on aina ollut nyrkkisääntö -> auton ostohinta kuukauden bruttopalkan verran, niin ei arvonalenema haittaa :) Tämmöistä kapitalistit tiedottaa.


Päästöjen hinnoittelu fossiilisten polttoaineiden veron kautta on kustannustehokas keino vähentää päästöjä. Se on tehtävä, jotta liikenteen päästöt tavoitteen mukaisesti puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena ei ole tehdä kaikesta liikkumisesta kalliimpaa, vain tehdä kalliimpaa siitä liikkumisesta, joka aiheuttaa paljon päästöjä.

Olisikin reilua päättäjiltä noudattaa autonvalmistajien avoimuutta ja kertoa, että polttomoottoriautojen päivät ovat pian luetut.
 
Back
Top