Ilmastopsykoosi -ketju

Ja jos on tarpeeksi hyvä kkpalkka niin sitähän voi ajaa vaikka uudella mersulla. Ei siinäkään sitten arvonalenemat haittaa.. :D

Valitettavasti ei ihan niin korkea ;) Mutta autoon rahan pistämistä en vaan ole koskaan ymmärtänyt kun viimeisen parin kymmenen vuoden ajan on tehty aika kestäviä, edullisia ja turvallisia autoja. Ennen oli TM:n 50 000km kestotestit, nyt tuntuu joka rutkulla voitavan ajaa aika lailla huoleti sen 300 000 kilometriä.
Toki jos pitää termiittejä ja kaatopaikkaa autossa alkavat sisätilat rapistua :)

Takaisin tähän aiheeseen, kiihkoilu autoasiassa on vähän turhanpäiväistä. Pikku hiljaa vanhat autot poistuvat markkinoilta ja korvautuvat uusilla, vähäpäästöisemmillä autoilla. Suomessa iso osa noista tullee sitten Ruotsin tai Saksan kautta. Iso hyppäys tullee n. 10 vuoden päästä kun Saksasta ym. tulvii meille käytettyjä sähköautoja joilla on vielä ihan hyvin rangea jäljellä.
 
Onneksi itselläni on aina ollut nyrkkisääntö -> auton ostohinta kuukauden bruttopalkan verran, niin ei arvonalenema haittaa :) Tämmöistä kapitalistit tiedottaa.


Päästöjen hinnoittelu fossiilisten polttoaineiden veron kautta on kustannustehokas keino vähentää päästöjä. Se on tehtävä, jotta liikenteen päästöt tavoitteen mukaisesti puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena ei ole tehdä kaikesta liikkumisesta kalliimpaa, vain tehdä kalliimpaa siitä liikkumisesta, joka aiheuttaa paljon päästöjä.

Olisikin reilua päättäjiltä noudattaa autonvalmistajien avoimuutta ja kertoa, että polttomoottoriautojen päivät ovat pian luetut.
Hyvä periaate. Mä oon joskus vetänyt jopa kolmella kuukausipalkalla...
 
Ei pidä unohtaa myöskään robottiautoja, vaikka ne saattavatkin tulla Suomen teille ehkä ensi vuosikymmenellä tai tämän vuosikymmenen lopussa.
 
Minä meinasin ylentää itseni ylempään keskiluokkaan seuraavaa autoa hankkienssani. Luin jostain, että suomalaisten omistamien autojen keskiarvohinta on noin 4000 €. Minä meinasin pistää seuraavan autoon 5000 € (+ 2000 € seuraavan vuoden korjauskuluihin). Nykyinen, vuoden 2000 Corolla, on osoittanut uskomatonta elinvoimaa joten en tiedä milloin tämä suunnitelma toteutuu.
 
Itsellä on tossa pihalla kolme autoa. Vanhin on 20 vuotias. Hyvin pelaa ja kaikki remontit pystyy tekemään itse, eikä varaosien hinnat päätä huimaa.

Nyt pitäisi, valtiovallan mukaan, laittaa kaikki paaliin. Ja ostaa tilalle sähköllä käyvä kikotin!
Oikeastaan kaksi, kun vaimokin tarvitsee töissä käymiseen auton. Noh, eihän siinä. Järkevät sähköautot näyttävät maksavan alkaen sen 60 kiloeurooppalaista! Pari sellaista sitten pihaan. Eikä maksa paljoa!

Tai sitten ylläpidän, edelleen halvalla, pihassa olevaa ranskalaista romurautaa pikkurahalla. Niinkuin ennenkin. Siinä vaiheessa kun bensiini- ja diesel-litra maksaa alkaen 3 euroa voikin jäädä valtion elätiksi ja antaa voudin huolehtia laskuista...
 
Ei ole kovin paljoa esille noussut..taitaa olla toinen juttu joka esiin tuli..
...
Rihanna ei ole ainoa kansavälisesti tunnettu henkilö, joka on joutunut Intiassa ”tikun nokkaan” maanviljelijöiden protestien yhteydessä. Torstaina Delhin poliisi rekisteröi rikosilmoituksen sosiaalisessa mediassa levinneen ”työkalupakin” tekijöitä vastaan, kertoi muun muassa Times of India.

KYSEESSÄ on julkaisu, jossa ihmisiä rohkaistiin allekirjoittamaan vetoomus valtion mielenosoittajiin kohdistaman väkivallan tuomitsemiseksi. Julkaisussa listattiin myös maanviljelijöitä tukevia aihetunnisteita sosiaalista mediaa varten sekä pyydettiin ihmisiä kaikkialla maailmassa osoittamaan mieltään Intian suurlähetystöjen luona.

Uutisotsikoihin nousi Intiassa pian ”työkalupakkiasosiaalisessa mediassa levittänyt ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg. Delhin poliisin mukaan julkaisu oli separatistiliikkeen luoma propagandatyökalu, jolla pyritään luomaan sikhienemmistöisille Intian alueille uusi, itsenäinen valtio.

Greta Thunbergin ja Rihannan lisäksi Intian hallituksen tukijoiden hampaisiin on joutunut maanviljelijöille tukensa niin ikään osoittanut Yhdysvaltain varapresidentti Kamala Harrisin sisarentytär Meena Harris.

Greta Thunbergin ja Rihannan lisäksi Intian hallituksen tukijoiden hampaisiin on joutunut maanviljelijöille tukensa niin ikään osoittanut Yhdysvaltain varapresidentti Kamala Harrisin sisarentytär Meena Harris.KUVA: DANISH SIDDIQUI / REUTERS

Hämmennystä herätti se, että intialaiset kaapeliuutiskanavat kertoivat ensin, että Delhin poliisi olisi nostanut rikosilmoituksen Thunbergiä vastaan muun muassa ”kansainvälistä salaliittoa” epäillen. Poliisi korjasi tiedon myöhemmin.

Thunberg kommentoi asiaa myöhemmin torstaina Twitterissä.

– Seison edelleen farmareiden puolella ja tuen heidän rauhanomaista protestiaan. Mikään määrä vihaa, uhkauksia tai ihmisoikeusrikkomuksia ei tule koskaan muuttamaan sitä, Thunberg twiittasi.




 
Viimeksi muokattu:
Takaisin tähän aiheeseen, kiihkoilu autoasiassa on vähän turhanpäiväistä. Pikku hiljaa vanhat autot poistuvat markkinoilta ja korvautuvat uusilla, vähäpäästöisemmillä autoilla. Suomessa iso osa noista tullee sitten Ruotsin tai Saksan kautta. Iso hyppäys tullee n. 10 vuoden päästä kun Saksasta ym. tulvii meille käytettyjä sähköautoja joilla on vielä ihan hyvin rangea jäljellä.

Tiivistät hyvin, mikä suomen autoilun politiikassa on mennyt pieleen jo vuosikymmeniä. Omat markkinat on verotuksella ja politiikalla tapettu, joten kelvolliset autot tuodaan muualta käytettyinä.

Ensimmäisen autoni hain Saksasta ja hintalaatusuhde oli ihan eri planeetalta kuin Suomen vastaavissa käytetyissä. Myytyäni sen, laskin auton omistuksen maksaneen kaikkine kuluineen n. 200€/kk. Sillä hinnalla saisi nyt jonkinlaisen liisatun pikkuauton, mutta ei vielä lähellekään käytännöllistä sähköautoa.

Nyt ajelen 1500€ maksaneella melkein 20v saksalaisella pikkuautolla, jonka myyn kesän koittaessa pois. Kulut tälle autolle jäävät minimaalisiksi ja vähävaraisen on taloudellisesti kannattavinta hankkia juuri tällaisia ajoneuvoja. Suomi on ihan ansaitusti samanlainen vanhojen autojen kaatopaikka kuin muukin itäinen Eurooppa. Sillä erotuksella tosin, että Suomessa ei ole vaihtoehtoisia polttoaineita vähentämässä päästöjä myös alemmille tuloluokille.
 
Tiivistät hyvin, mikä suomen autoilun politiikassa on mennyt pieleen jo vuosikymmeniä. Omat markkinat on verotuksella ja politiikalla tapettu, joten kelvolliset autot tuodaan muualta käytettyinä.

Ensimmäisen autoni hain Saksasta ja hintalaatusuhde oli ihan eri planeetalta kuin Suomen vastaavissa käytetyissä. Myytyäni sen, laskin auton omistuksen maksaneen kaikkine kuluineen n. 200€/kk. Sillä hinnalla saisi nyt jonkinlaisen liisatun pikkuauton, mutta ei vielä lähellekään käytännöllistä sähköautoa.

Nyt ajelen 1500€ maksaneella melkein 20v saksalaisella pikkuautolla, jonka myyn kesän koittaessa pois. Kulut tälle autolle jäävät minimaalisiksi ja vähävaraisen on taloudellisesti kannattavinta hankkia juuri tällaisia ajoneuvoja. Suomi on ihan ansaitusti samanlainen vanhojen autojen kaatopaikka kuin muukin itäinen Eurooppa. Sillä erotuksella tosin, että Suomessa ei ole vaihtoehtoisia polttoaineita vähentämässä päästöjä myös alemmille tuloluokille.

Voihan tässä toisaalta ajatella eurooppalaista ulottuvuutta. Autokanta uusiutuu Saksassa ja Ruotsissa kun vanhat autot saa myytyä meille. Kannamme vastuuta.
 
Ois jännä päästä kaivelemaan Gretan taustajoukkoja, että mihin saakka jäljet johtaa. Onko Venäjä, Kiina vai joku yksityinen toimija?

Miksi ihmeessä Kiina tai Venäjä tukisi Thunbergiä tai muuta ilmastoliikettä? Venäjälle ilmastonmuutos on fake news, Kiina puolestaan on yhdistymisvapautta ja kansalisliikehdintää vastaan järjestelmällisesti.


 
Miksi ihmeessä Kiina tai Venäjä tukisi Thunbergiä tai muuta ilmastoliikettä? Venäjälle ilmastonmuutos on fake news, Kiina puolestaan on yhdistymisvapautta ja kansalisliikehdintää vastaan järjestelmällisesti.

Jos ilmaston varjolla ajetaan paskainvestointeja ja muuta korruptiota, niin sehän sataa suoraan Venäjän pussiin. Varsinkin, jos osa näistä p-investoinneista ja korruptiosta menee venäläisille oligarkeille.

Esimerkiksi, jos länsimaat resursseistaan uhraavat 100biljoonaa vaikka RusPasko firman paskakaivoihin, jotka eivät edes pidemmän päälle toimi, niin se suoraan heikentää länsimaiden liikkumavaraa tulevaisuuden investointien kanssa. Tarvinnee muutaman vuoden, että saadaan maksettua ne paskatkin investoinnit.

Venäjä on varmasti siinä tilasteessa auttamassa ja tarjoamassa halpaa energiaa.

---

Tuo RusPasko paskakaivo on vain ääriesimerkki, eli siihen ei kannata jumittua. Eli tuskin todellisuudessa kukaan investoi toimimattomiin paskakaivoihin, eikä varsinkaan määrää siitä lailla.
 
Onneksi itselläni on aina ollut nyrkkisääntö -> auton ostohinta kuukauden bruttopalkan verran, niin ei arvonalenema haittaa :) Tämmöistä kapitalistit tiedottaa.


Päästöjen hinnoittelu fossiilisten polttoaineiden veron kautta on kustannustehokas keino vähentää päästöjä. Se on tehtävä, jotta liikenteen päästöt tavoitteen mukaisesti puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena ei ole tehdä kaikesta liikkumisesta kalliimpaa, vain tehdä kalliimpaa siitä liikkumisesta, joka aiheuttaa paljon päästöjä.

Olisikin reilua päättäjiltä noudattaa autonvalmistajien avoimuutta ja kertoa, että polttomoottoriautojen päivät ovat pian luetut.

Kaikenlaista paskaa. Minusta tuntuu että moni muukin asia romahtaa sen jälkeen jos vasemmistohallitus koskee ihmisten liikkumiseen. Autojen arvo on siinä tilanteessa pieni asia.

Meillä on tiedossa ketkä lähtivät Suomea sotkemaan. Ketkä ovat syyllisiä. Ei se paljon nykyistäkään pääministeriä auta jos sotkee, ei se presidentinpalli auta. Kyllä Suomi korjataan.

Liikenne, ja ihmisen liikkuminen, siinä on puolueiden ja poliittisten liikkeiden oltava tarkkana.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä pitäisi kuitenkin ottaa tosissaan, sillä sähköautot yleistyvät koko maailmassa. Veikkaan, että jossain vaiheessa ensi vuosikymmenellä, Suomessa myytäneen pelkästään sähköautoja.

Sehän on aivan hyväksyttävää jos markkinat toimivat niin. Mutta ei se ole hyväksyttävää jos hallitus päättää että rankaistaan niitä jotka ajavat vasemmistohallituksen mielestä väärillä autoilla. Ei sekään ole oikein että otetaan rahaa vanhoilla autoilla ajavilta, yleensä köyhemmiltä, ja tehdään tulonsiirtoja yleensä varakkaammille sähköautoilijoille (kelpaa tietysti minullekin mutta se on väärin)

Sitäpaitsi, missä päätettiin että sähköautoja pitää tukea? Missä ovat kaasuautot? Millä ihmeen oikeudella?? EU, Bryssel, mikä vittu?

Niin vääristynyttä, aivan kuin vihreiden tuulivoimala-agenda. Eivät ne voimalat talvella sähkö tuota, kun sähköä tarvittaisiin.

Kaiken lisäksi kieroa, ihmisten liikkuminen halutaan saada valvonnan alaiseksi. Autojen omistaminen on nähtävästi paha asia. Autot pitää saada valtion haltuun (tai suuryritysten jotka ovat melkein sama asia)
 
Vielä yksi lisäys. Sinä päivänä kun autojen arvo romahtaa, niin sinä päivänä romahtaa luottamus Euroopan Unioniin. Miettisivät sitäkin.
 
Tämä pitäisi kuitenkin ottaa tosissaan, sillä sähköautot yleistyvät koko maailmassa. Veikkaan, että jossain vaiheessa ensi vuosikymmenellä, Suomessa myytäneen pelkästään sähköautoja.
Veikkaan, että Suomen autokannan keski-ikä pahenee entisestään, koska ei ihmisillä ole varaa ostaa sähköautoja, tehtailla ei ole varaa myydä jatkuvasti tappiollä, eikä valtiolla ole varaa maksaa autoista - kun ennen saivat rahaa jokaisesta myydystä autosta. Sitä graalin maljaa odotellessa, mitä ilman sähköautot eivät yleisty keskimääräiseksi autoksi.
 
Back
Top