Ja jos on tarpeeksi hyvä kkpalkka niin sitähän voi ajaa vaikka uudella mersulla. Ei siinäkään sitten arvonalenemat haittaa..Onneksi itselläni on aina ollut nyrkkisääntö -> auton ostohinta kuukauden bruttopalkan verran, niin ei arvonalenema haittaa![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja jos on tarpeeksi hyvä kkpalkka niin sitähän voi ajaa vaikka uudella mersulla. Ei siinäkään sitten arvonalenemat haittaa..Onneksi itselläni on aina ollut nyrkkisääntö -> auton ostohinta kuukauden bruttopalkan verran, niin ei arvonalenema haittaa![]()

Ja jos on tarpeeksi hyvä kkpalkka niin sitähän voi ajaa vaikka uudella mersulla. Ei siinäkään sitten arvonalenemat haittaa..![]()
Mutta autoon rahan pistämistä en vaan ole koskaan ymmärtänyt kun viimeisen parin kymmenen vuoden ajan on tehty aika kestäviä, edullisia ja turvallisia autoja. Ennen oli TM:n 50 000km kestotestit, nyt tuntuu joka rutkulla voitavan ajaa aika lailla huoleti sen 300 000 kilometriä.
Hyvä periaate. Mä oon joskus vetänyt jopa kolmella kuukausipalkalla...Onneksi itselläni on aina ollut nyrkkisääntö -> auton ostohinta kuukauden bruttopalkan verran, niin ei arvonalenema haittaaTämmöistä kapitalistit tiedottaa.
![]()
Autosi arvo romahtaa pian
www.eva.fi
Päästöjen hinnoittelu fossiilisten polttoaineiden veron kautta on kustannustehokas keino vähentää päästöjä. Se on tehtävä, jotta liikenteen päästöt tavoitteen mukaisesti puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena ei ole tehdä kaikesta liikkumisesta kalliimpaa, vain tehdä kalliimpaa siitä liikkumisesta, joka aiheuttaa paljon päästöjä.
Olisikin reilua päättäjiltä noudattaa autonvalmistajien avoimuutta ja kertoa, että polttomoottoriautojen päivät ovat pian luetut.
Hyvä periaate. Mä oon joskus vetänyt jopa kolmella kuukausipalkalla...

Takaisin tähän aiheeseen, kiihkoilu autoasiassa on vähän turhanpäiväistä. Pikku hiljaa vanhat autot poistuvat markkinoilta ja korvautuvat uusilla, vähäpäästöisemmillä autoilla. Suomessa iso osa noista tullee sitten Ruotsin tai Saksan kautta. Iso hyppäys tullee n. 10 vuoden päästä kun Saksasta ym. tulvii meille käytettyjä sähköautoja joilla on vielä ihan hyvin rangea jäljellä.
Tiivistät hyvin, mikä suomen autoilun politiikassa on mennyt pieleen jo vuosikymmeniä. Omat markkinat on verotuksella ja politiikalla tapettu, joten kelvolliset autot tuodaan muualta käytettyinä.
Ensimmäisen autoni hain Saksasta ja hintalaatusuhde oli ihan eri planeetalta kuin Suomen vastaavissa käytetyissä. Myytyäni sen, laskin auton omistuksen maksaneen kaikkine kuluineen n. 200€/kk. Sillä hinnalla saisi nyt jonkinlaisen liisatun pikkuauton, mutta ei vielä lähellekään käytännöllistä sähköautoa.
Nyt ajelen 1500€ maksaneella melkein 20v saksalaisella pikkuautolla, jonka myyn kesän koittaessa pois. Kulut tälle autolle jäävät minimaalisiksi ja vähävaraisen on taloudellisesti kannattavinta hankkia juuri tällaisia ajoneuvoja. Suomi on ihan ansaitusti samanlainen vanhojen autojen kaatopaikka kuin muukin itäinen Eurooppa. Sillä erotuksella tosin, että Suomessa ei ole vaihtoehtoisia polttoaineita vähentämässä päästöjä myös alemmille tuloluokille.
Ois jännä päästä kaivelemaan Gretan taustajoukkoja, että mihin saakka jäljet johtaa. Onko Venäjä, Kiina vai joku yksityinen toimija?
Joo, nämä kaikkiOis jännä päästä kaivelemaan Gretan taustajoukkoja, että mihin saakka jäljet johtaa. Onko Venäjä, Kiina vai joku yksityinen toimija?
Miksi ihmeessä Kiina tai Venäjä tukisi Thunbergiä tai muuta ilmastoliikettä? Venäjälle ilmastonmuutos on fake news, Kiina puolestaan on yhdistymisvapautta ja kansalisliikehdintää vastaan järjestelmällisesti.
Onneksi itselläni on aina ollut nyrkkisääntö -> auton ostohinta kuukauden bruttopalkan verran, niin ei arvonalenema haittaaTämmöistä kapitalistit tiedottaa.
![]()
Autosi arvo romahtaa pian
www.eva.fi
Päästöjen hinnoittelu fossiilisten polttoaineiden veron kautta on kustannustehokas keino vähentää päästöjä. Se on tehtävä, jotta liikenteen päästöt tavoitteen mukaisesti puolitetaan vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena ei ole tehdä kaikesta liikkumisesta kalliimpaa, vain tehdä kalliimpaa siitä liikkumisesta, joka aiheuttaa paljon päästöjä.
Olisikin reilua päättäjiltä noudattaa autonvalmistajien avoimuutta ja kertoa, että polttomoottoriautojen päivät ovat pian luetut.
Tämä pitäisi kuitenkin ottaa tosissaan, sillä sähköautot yleistyvät koko maailmassa. Veikkaan, että jossain vaiheessa ensi vuosikymmenellä, Suomessa myytäneen pelkästään sähköautoja.
Veikkaan, että Suomen autokannan keski-ikä pahenee entisestään, koska ei ihmisillä ole varaa ostaa sähköautoja, tehtailla ei ole varaa myydä jatkuvasti tappiollä, eikä valtiolla ole varaa maksaa autoista - kun ennen saivat rahaa jokaisesta myydystä autosta. Sitä graalin maljaa odotellessa, mitä ilman sähköautot eivät yleisty keskimääräiseksi autoksi.Tämä pitäisi kuitenkin ottaa tosissaan, sillä sähköautot yleistyvät koko maailmassa. Veikkaan, että jossain vaiheessa ensi vuosikymmenellä, Suomessa myytäneen pelkästään sähköautoja.