Ilmastopsykoosi -ketju

Lataushybridit ovat tosiaankin iso vitsi paitsi niille jotka niitä haluavat käyttää oikein. Mutta tuleeko valtio tukeneeksi haitallista toimintaa.
En sitten tiedä mitä mahtaa oikea käyttö olla, mutta omaani olen ihan tyytyväinen. Sähköllä menee kauppamatkat ja pikkutiet motarille saakka. Sitten siellä bensakoneelle ja akustonlataus päälle. Motarin päättyessä ja kaupunkiin saapuessa, missä kulutus olisi muutenkin suurta, niin sähkö päälle taas. Latailkoon sitten itseään jarrutuksissa. Vihertytötkin tykkää kun auto surisee hiljaisesti ohi. :)
 
Lataushybridit ovat tosiaankin iso vitsi paitsi niille jotka niitä haluavat käyttää oikein. Mutta tuleeko valtio tukeneeksi haitallista toimintaa.
Kysymys kuuluu, että kuinka kauan meillä on tähän varaa verokertymän osalta. Se on täysin yhdentekevää tässä vaiheessa, miten "haitalliseksi" katsoo plugarien laiminlyömisen käyttäjien toimesta. Tätä halpuutuskampanjaa kun ei pystytä ylläpitämään kovin pitkään ja valtion kassa jo huutaa hoosiannaa kommunistihallituksen myötä alle vuodessa. Saati sitten, jos jatketaan autojen halpuuttamista 2035 asti. Kyseessä on siis hyvin tilapäinen ja heikoille kantimille asetettu päästöjenvähennyskampanja, jolta katoaa pohja, kun valtion verotulot tyrehtyvät tieliikenteestä.
 
Kysymys kuuluu, että kuinka kauan meillä on tähän varaa verokertymän osalta. Se on täysin yhdentekevää tässä vaiheessa, miten "haitalliseksi" katsoo plugarien laiminlyömisen käyttäjien toimesta. Tätä halpuutuskampanjaa kun ei pystytä ylläpitämään kovin pitkään ja valtion kassa jo huutaa hoosiannaa kommunistihallituksen myötä alle vuodessa. Saati sitten, jos jatketaan autojen halpuuttamista 2035 asti. Kyseessä on siis hyvin tilapäinen ja heikoille kantimille asetettu päästöjenvähennyskampanja, jolta katoaa pohja, kun valtion verotulot tyrehtyvät tieliikenteestä.

Joku lienee laskenut, että kun X määrää polttoaine/energiakustannuksita siirtyy sähköön, voidaan sähkölämmittäjille tarjota sähköveroale (vaaliteema 2035) Y ja ceteris paribus (energia) verokertymä jää ennalleen. En keksi muuta kuin tuon, että tieliikenteen verotus kompensoi tulevaisuudessa muuta energiaverotusta. Julkisen sektorin kustannuksien sopeuttaminen alenevaa verokertymää kohti voisi tulla kyseeseen, vaan se tuskin tässä verotuksen ja ylisuuren julkisen sektorin luvatussa maassa toteutuu.
 
En sitten tiedä mitä mahtaa oikea käyttö olla, mutta omaani olen ihan tyytyväinen. Sähköllä menee kauppamatkat ja pikkutiet motarille saakka. Sitten siellä bensakoneelle ja akustonlataus päälle. Motarin päättyessä ja kaupunkiin saapuessa, missä kulutus olisi muutenkin suurta, niin sähkö päälle taas. Latailkoon sitten itseään jarrutuksissa. Vihertytötkin tykkää kun auto surisee hiljaisesti ohi. :)
Omaankin olen tyytyväinen. Valitettavasti nyt tulee arkisin kaupunkiajoa 85 km / vrk, johon 40 km:n akku ei riitä kotilatauksilla. Mutta kun päästään normaaliin arkeen, auto kulkee akulla kauppakassina kauppareissut.

Moottoritielle kiihdyttäessä tuplamoottori takaa sen, että auto kiihtyy nopeammin kuin kuski. Alamäissä kun nostaa jalan kaasulta, auto rullaa ja lataa akkua. Ja aina on latausta sen verran jäljellä, että liikkeellelähtö sujuu äänettömästi.
 
Kyllä sähköllä "motukka" kiihtyvyyksiin päästään, esim Tesla S-model P100D, mutta polttomoottorin ääntä ja tunnetta se ei kyllä voita.
Juu ei, kaverilla oli vette jollain vajaalla kuudella litrasella. Painotus sanalla oli, päätyi katulampun puun ympärille, kun oli aika "peräherkkä", eli sladiin lähti hyvin, mutta jos kuskilta loppui uskallus ja päästi kaasun, niin autohan suuttui ja nakkasi toiseen suuntaan... Mutta kyllä siinä meinasi etuveitikka nousta kun kaasua vähän antoi joskus tyypitellessä.

edit.
 
Juu ei, kaverilla oli vette jollain vajaalla kuudella litrasella. Painotus sanalla oli, päätyi katulampun ympärille, kun oli aika "peräherkkä", eli sladiin lähti hyvin, mutta jos kuskilta loppui uskallus ja päästi kaasun, niin autohan suuttui ja nakkasi toiseen suuntaan... Mutta kyllä siinä meinasi etuveitikka nousta kun kaasua vähän antoi joskus tyypitellessä.
Aikaisemmin kun ei ilmastopsykoosi ja bensan hinta häirinnyt, ajelin Chryslerin 300c STR:llä, jossa oli 6.1 litran V8.

Elävästi muistan erään aamun, kun auto oli parkissa jalkakäytävän vierellä. Vilkaistessani taakse huomasin, että nuorehko nainen tulee takaa jalkakäytävää kävellen auton ohi. Juuri kun hän oli sivuikkunan kohdalla, käynnistin auton.

Samalla näkyi pikkupojan pää sivuikkunassa. Poika oli niin lyhyt, etten ollut huomannut häntä äitinsä kanssa takaikkunasta. Mutta kun V8 ärjähti käyntiin, pikkumies pelästyi ja hypähti ilmaan, niin että pää vilahti ikkunan tasalla. Sittemmin olin varovaisempi käynnistäessä.
 
Viimeksi muokattu:
Menisköhän tämä ilmastopsykoosiin, vaikka kyse lienee kunnon kommunistisesta meiningistä - ainakin kun tekijää tutkailee.


Kommunisti joka ei sietänyt Mannerheimin kuvaa yliopistolla.
Olisikohan ukolle ok, jos joku tulisi maalailemaan kommunismin vastaisia mielipitetä hänen talonsa seinään?

Tuskin, huutelisi poliittisesta väkivallasta ja äärioikeistosta.
 
Kyllä sähköllä "motukka" kiihtyvyyksiin päästään, esim Tesla S-model P100D, mutta polttomoottorin ääntä ja tunnetta se ei kyllä voita.
Tunne ja ääni... plääh. Aivan toisarvoisia seikkoja. Eihän nämä nykyajan valokuitu netitkään enää pidä sitä samaa ääntä ja tunnelmaa, kuin vanhat kunnon puhelin modeemit. Silti niitä ei kukaan käytä ihan vain nostalgia syistä. Suorituskyky sen pitäisi olla joka ratkaisee ja jolla loppuviimein se merkitys on.
Jotenkin vanhojen jäärien väkisin menneisyydessä roikkumista tuollainnen menneisyyden "ääni ja tunnelma".
Joo, söihän ne bensaa.., olihan ne litroihin nähden laiskoja.., joutuihan niitä kokoajan remppaan.., eivätkä olleet edes kovin häävejä ajettaviakaan, MUTTA se ääni ja tunnelma:rolleyes:

Taidan olla liian tuoretta sukupolvea näin kolmekymppisenä, kun näen nuo reliikkien nostalgia ominaisuudet ennemminkin miinuksena, kuin tavoiteltavina ominaisuuksina.
Jos saman(tai usein paremmankin) suorituskyvyn saa nykyään pienemmällä metelillä, vähemmällä polttoaineella ja vieläpä paremmalla ajettavuudella sekä lisälaitteilla, niin on pakko olla jotain masokistin vikaa jos silti ottaa mielummin sen vanhan bensasyöpön rätinälaatikon.
Ei siinä, ostakoot kukin toki mitä haluaa ja ajakoot millä huvittaa. En ole kieltämässä mitään keneltäkään vain sen takia, kun itse en tarvitse/halua. Tämä on vain oma mielipiteeni asiasta, eikä uhkaa kenenkään muun mieltymyksiä tai elämäntapaa.
 
Ajaminen autolla, lentäminen, sukeltaminen. Maa,meri,ilma ja mikä muu tahansa on simulle vaan vielä liikaa, että päästään liven kanssa samaan. G-voimaa pitää itse henk.koht kokea.

Ps. Olen yllättävän nykyaikainen, mutta fysiikkaa en voi muuksi muuttaa. Ei edes nuoremmat sukupolvet, vaikka fiksuja ovatkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tunne ja ääni... plääh. Aivan toisarvoisia seikkoja. Eihän nämä nykyajan valokuitu netitkään enää pidä sitä samaa ääntä ja tunnelmaa, kuin vanhat kunnon puhelin modeemit. Silti niitä ei kukaan käytä ihan vain nostalgia syistä. Suorituskyky sen pitäisi olla joka ratkaisee ja jolla loppuviimein se merkitys on.
Jotenkin vanhojen jäärien väkisin menneisyydessä roikkumista tuollainnen menneisyyden "ääni ja tunnelma".
Joo, söihän ne bensaa.., olihan ne litroihin nähden laiskoja.., joutuihan niitä kokoajan remppaan.., eivätkä olleet edes kovin häävejä ajettaviakaan, MUTTA se ääni ja tunnelma:rolleyes:

Taidan olla liian tuoretta sukupolvea näin kolmekymppisenä, kun näen nuo reliikkien nostalgia ominaisuudet ennemminkin miinuksena, kuin tavoiteltavina ominaisuuksina.
Jos saman(tai usein paremmankin) suorituskyvyn saa nykyään pienemmällä metelillä, vähemmällä polttoaineella ja vieläpä paremmalla ajettavuudella sekä lisälaitteilla, niin on pakko olla jotain masokistin vikaa jos silti ottaa mielummin sen vanhan bensasyöpön rätinälaatikon.
Ei siinä, ostakoot kukin toki mitä haluaa ja ajakoot millä huvittaa. En ole kieltämässä mitään keneltäkään vain sen takia, kun itse en tarvitse/halua. Tämä on vain oma mielipiteeni asiasta, eikä uhkaa kenenkään muun mieltymyksiä tai elämäntapaa.
Suorituskyvystä ei yleensä kovin pääse nauttimaan, kun jo tulee laista tulevat rajoitukset vastaan, mutta äänestä ja hytinästä voi nauttia koko ajan.
 
Tunne ja ääni... plääh. Aivan toisarvoisia seikkoja. Eihän nämä nykyajan valokuitu netitkään enää pidä sitä samaa ääntä ja tunnelmaa, kuin vanhat kunnon puhelin modeemit. Silti niitä ei kukaan käytä ihan vain nostalgia syistä. Suorituskyky sen pitäisi olla joka ratkaisee ja jolla loppuviimein se merkitys on.
Jotenkin vanhojen jäärien väkisin menneisyydessä roikkumista tuollainnen menneisyyden "ääni ja tunnelma".
Joo, söihän ne bensaa.., olihan ne litroihin nähden laiskoja.., joutuihan niitä kokoajan remppaan.., eivätkä olleet edes kovin häävejä ajettaviakaan, MUTTA se ääni ja tunnelma:rolleyes:

Taidan olla liian tuoretta sukupolvea näin kolmekymppisenä, kun näen nuo reliikkien nostalgia ominaisuudet ennemminkin miinuksena, kuin tavoiteltavina ominaisuuksina.
Jos saman(tai usein paremmankin) suorituskyvyn saa nykyään pienemmällä metelillä, vähemmällä polttoaineella ja vieläpä paremmalla ajettavuudella sekä lisälaitteilla, niin on pakko olla jotain masokistin vikaa jos silti ottaa mielummin sen vanhan bensasyöpön rätinälaatikon.
Ei siinä, ostakoot kukin toki mitä haluaa ja ajakoot millä huvittaa. En ole kieltämässä mitään keneltäkään vain sen takia, kun itse en tarvitse/halua. Tämä on vain oma mielipiteeni asiasta, eikä uhkaa kenenkään muun mieltymyksiä tai elämäntapaa.
Arkikäyttö on arkikäyttöä ja arkikäytössä sähköauton ongelmat ja puutteet ovat ihan muulalla kuin tunteessa ja äänessä.
Harrasteautot sitten erikseen, niissä nuo tunne ääni asiat nousevat korkeammalle.

Ostaisin pistokehybridin jos sain ladattua sen kotona. Siksi päädyin vuosi sitten vaihtaessani tavalliseen dieseliin, enkä jo valmiiksi katsottuun pistokehybridiin.
Sähköautossa tuon lataamisen lisäksi ahdistaa hyvin rajoitettu kyky ajaa maan halki. Ehkä sähköauto on sitten vaihtoehto, kun akkutekniikka ja latauspisteet ovat kehittyneet järkeväksi ja saatavissa tavallisen ihmisen budjetilla.
 
Nimenomaan. Sopiva työkalu valitaan aina toki käyttötarkoituksen mukaan. Ja harrastus taas on aina harrastus, eikä ole olemassa oikeaa tai väärää tapaa harrastaa. Kyllähän sitä moni tykkää tänäkin päivänä ampua mosineilla huvikseen, vaikka eivät sitä sotaan mukaan ottaisikaan. Autoista on helposti löydettävissä tätä samaa nostalgiaa. Harva sitä jenkkimuskelia päivittäiseen kaupunkiajoon valitsisi, vaikka mukava sitä tallissa onkin välillä vähän puunailla ja hienolla ilmalla käydä ulkoiluttamassa.

Itsellä menisi helposti noin 90% ajoista lataushybridin akustoilla. En silti ole sen takia autoa vaihtamassa, mutta sitten kun vaihdan niin plugari on kyllä enemmän kuin todennäköinen vaihtoehto. En itsekään vielä ihan täyssähköön uskalla siirtyä. Hieman saa vielä tekniikka kehittyä sen osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Inarissa pakkasta yli 40. Siperiassa 55. Mahtaa muuten olla mielenkiintoiset ajat edessä jos vuosikymmenen lopussa on etelässäkin asti yli 30 asteen pakkaset, kuten kävi 30 -luvulla. Talvi 1930 oli lämmin, talvi 1939 kylmä.

Mitähän kusetettu kansa siinä tilanteessa miettii :D

Riittääkö ydinvoima?
 
Viimeksi muokattu:
On muuten vaikea ymmärtää miksi niin moni haluaa kieltää tai rajoittaa yksityisautoilua.

Vastaukseksi ei käy edes naiset, koska olen kysellyt tätä tamperelaisilta naisilta ja suurin osa heistä on sitä mieltä, ettei tarvisi rajoittaa. Vastaus löytynee sieltä uudeltamaalta/ennemminkin kehä 3 sisäpuolelta.
 
On muuten vaikea ymmärtää miksi niin moni haluaa kieltää tai rajoittaa yksityisautoilua.

Vastaukseksi ei käy edes naiset, koska olen kysellyt tätä tamperelaisilta naisilta ja suurin osa heistä on sitä mieltä, ettei tarvisi rajoittaa. Vastaus löytynee sieltä uudeltamaalta/ennemminkin kehä 3 sisäpuolelta.
Yksityisautoilun kieltäminen perustuu vapaan liikkuvuuden kauheuteen. Massoja on helpompi hallita kun ihmiset eivät kykene liikkumaan miten haluavat.
 
Back
Top