Ilmastopsykoosi -ketju

Bensiinin ja dieselin hinnat uhkaavat räjähtää tammikuussa 2024 – korotus jopa yli 50 senttiä litralta​

Tuleva hallitus pääsee ratkomaan myös jakeluvelvoitteesta ja EU:n ilmastopolitiikasta aiheutuvia suuria hinnankorotuspaineita.

Juuri katselin raakaöljyn brent hintaa 78dollaria näytti, eli samalla tasolla ennen sotaa. Ei kyllä täällä idässä näy pumpulla, kummallista. Dieselin hinta tulisi olla 1,9e kieppeillä itäsuomessakin.

En tiedä ketä tuo jatkuva polttoaineen hinnan nousu palvelee, kurjaa kädestä suuhun elämääkö tänne on tultu elämään. 🤬
 
Laitampa tännekin, eli:

Uutena myytävien henkilö- ja pakettiautojen on oltava päästöttömiä 2035 lähtien.

Iltalehden toimittaja on vieläpä tulkinnut että polttomoottoriautotkin kielletään. Mutta roskaa kaikki tyyni. Polttaminen pitää vain olla päästötöntä, kuten esimerkiksi vetyauto. Polttokennovetyviritelmä ei taida saada tuulta allensa vaan aletaan tekemään synteettistä, vetypohjaista tislettä jolla porschenkin mäntämoottori pyörii.
Tämä nollapäästöisyys ilmeisesti koskee vain hiilidioksidia. Silloin esim. vetyä tai ammoniakkia polttava voimalaite olisi sallittu. Jos polttoaineen elinkaari ei saa tuottaa hiilidioksidia, niin myös hiilineutraalit polttoaineet olisivat sallittuja.

Jos polttomoottorin tulisi olla täysin päästötön, jäljelle jäisi vain argon työkierto vety polttoaineena. Valitettavasti tämä ei tule mahtumaan henkilöautoihin.

Jännä tilanne tulee sitten jossakin vaiheessa, kun Suomessa on saatu kaikki tai suurin osa polttomoottoriautoista pois liikenteestä. Mikäli esim. Venäjä on silloin olemassa ja haluaisi hyökätä, niin riittäisi pelkän sähköverkon lamauttaminen. Sen jälkeen olisi pakko antautua, kun mikään logistiikka ei toimisi.
 
Jännä tilanne tulee sitten jossakin vaiheessa, kun Suomessa on saatu kaikki tai suurin osa polttomoottoriautoista pois liikenteestä. Mikäli esim. Venäjä on silloin olemassa ja haluaisi hyökätä, niin riittäisi pelkän sähköverkon lamauttaminen. Sen jälkeen olisi pakko antautua, kun mikään logistiikka ei toimisi.
Meinaat että varautuminen on herran hallussa
 
Meillä on vaan paskat päättäjät pallipaikoilla! Ei se oikein ole että tälläinen pieni maa tekee muidenkin puolesta päästövähennykset ja veronmaksajia kuritetaan keinotekoisesti korotetuilla polttoaineen hinnoilla. Alueellisesti hinnan vaihtelu on vielä jopa 30senttiä litralta! Ja veroa 50% hinnoissa. Taas tänään radiossa selitettiin miksi polttoaineen hinnat yön aikana nousseet, no venäjän hyökkäys, globaali tilanne bla bla blaa.

Tuosta pääsette katsomaan maailman hintoja ja voi päätellä mitä suurimmat saastuttajat maksaa "vihreästä siirtymästä polttoaineissaan".


Tässä 13.päivä dieselin keski hintoja euroopasta.

Venäjä - 0,736e
Turkki - 1,050e
Moldova - 1,124e
Malta - 1,210e
Makedonia - 1,244e
Ukraina - 1,3e
Slovenia - 1,489e
Romania - 1,5e
Portugali - 1,533e
Kroatia - 1,550e
Slovakia - 1,553e
Puola - 1,560e
Tsekki - 1,565e
Luxemburg - 1,581e
Espanja - 1,612e
Liettua - 1,619e
Latvia - 1,660e
Itävalta - 1,682e
Unkari - 1,693e
Viro - 1,699e
Serbia - 1,705e
Belgia - 1,707e
Kreikka - 1,724e
Irlanti - 1,725e
Alankomaat - 1,746e
Saksa - 1,774e
Ranska - 1,828e
Italia - 1,843e
Tanska - 1,847e
UK - 1,924e
Norja - 1,950e
Suomi - 2,007e
Sveitsi - 2,044e
Ruotsi - 2,078e
Monaco - 2,106e
Islanti - 2,135e
 
RIP polttomoottorit. Eiköhän polttokennot ehdi tuohon mennessä arkipäiväistyä.


Eipä tuo haittaa kun ei autotehtaatkaan paljoa polttomoottoriautoja tuota tuolloin enää. Ja jos on ihan pakko saada sellainen, niin ostaa uuden -34 ja ajaa sen "teini-ikäiseksi" vuoteen ~ -48. Eiköhän siihen mennessä ole jotain kehitystä tapahtunut...

Alkaahan noissa nykyisissäkin täyssähköissä olemaan "rangea" aika kivasti, mutta tuppaavat olemaan premium-malleja, kuten yleensäkin kaikki uutuuksilla varustellut. Sieltä sitten pikkuhiljaa valuvat kohti karvalakkimallistoa
 
Eipä tuo haittaa kun ei autotehtaatkaan paljoa polttomoottoriautoja tuota tuolloin enää. Ja jos on ihan pakko saada sellainen, niin ostaa uuden -34 ja ajaa sen "teini-ikäiseksi" vuoteen ~ -48. Eiköhän siihen mennessä ole jotain kehitystä tapahtunut...

Alkaahan noissa nykyisissäkin täyssähköissä olemaan "rangea" aika kivasti, mutta tuppaavat olemaan premium-malleja, kuten yleensäkin kaikki uutuuksilla varustellut. Sieltä sitten pikkuhiljaa valuvat kohti karvalakkimallistoa
Melkein tekis mieli panna pullakahviveikat että isoin osa autotehtaan tuotannosta on mäntä/kiertomäntämoottorilla varustettuja vekottimia 2036. Akkusähköautolla ei yksinkertaisesti ole tulevaisuutta. Se on nyt sellainen "otetaampa rahat pois tyhmältä kansalta" -vaihe.
 
Metsien käytöstä tulee tulevalla hallituskaudella kiistaa, arvioi Hukkinen.


Hänen mukaansa tilanne luonnonvarojen suhteen alkaa kiristyä.


Tajutaan, että tässä puhutaan kriittisestä raaka-aineesta ja kilpailuasetelmasta, mitä sillä tehdään”, Hukkinen sanoo.


Metsäteollisuus on Suomelle tärkeä ala, mutta Hukkinen ei usko, että noin vain todettaisiin metsäteollisuuden olevan niin arvokasta, että sen toimintaedellytykset turvataan hinnalla millä hyvänsä.


HUKKISEN mukaan on yllättävää, kuinka vähän Suomessa säädellään metsien käyttöä, kun otetaan huomioon, kuinka paljon ilmastonmuutoksesta ja sen hillinnästä tiedetään.

”Meillä on ajateltu, että metsät ovat ikään kuin vapaa, hallitsematon rintama, jota vaan valloitetaan.”


Hukkisen mukaan hakkuiden säätely on punainen vaate monille metsänomistajille ja metsäteollisuudelle, jonka raaka-aineesta on kysymys. Säätely olisi kuitenkin mahdollista.

Meillä on taloudellisia instrumentteja, joilla metsän käyttöä voitaisiin säännellä, ja sitten on ohjaavat instrumentit”, joilla rajoitetaan metsän käyttöä.


Hukkisen twitteristä..
Fkk6iqRWAAAaLt4
 
Juuri katselin raakaöljyn brent hintaa 78dollaria näytti, eli samalla tasolla ennen sotaa. Ei kyllä täällä idässä näy pumpulla, kummallista. Dieselin hinta tulisi olla 1,9e kieppeillä itäsuomessakin.

En tiedä ketä tuo jatkuva polttoaineen hinnan nousu palvelee, kurjaa kädestä suuhun elämääkö tänne on tultu elämään. 🤬
Se on tilipäivä sano, naruista vetelijöille..
 
Mut kun hiilinielut on romahtanut..
Joo, sama homma kuin muinoisella työnantajalla, normi myynti per kk oli n. Sata tonnia, yhtenä kuukautena tulikin kaksi sataa, kunnes palattiin vanhaan n.sataan tonniin, saatiin sitten kuulla että tehdään sata tonnia tappiota per kuukausi. Metsien pitäisi vissiin sitten kasvaa progressiivisesti, että nielut säilyy, siis hitaammalla kasvulla olemassaoleva hiilinielu haipuu?joo
 
Meinaat että varautuminen on herran hallussa

Mikähän se varajärjestelmä voisi olla? Tehdäänkö kuten sotilaskalustolle, että "hävitetyksi ilmoitettu kalusto" (=polttomoottoriautot) säilötäänkin luolastoihin ja otetaan ratti irti, jolloin ne on varaosia? 500 000 auton huollosta ja ylläpidosta vastaa maakuntajoukot ehtiessään, foorumin perinteiseen tapaan.

Vai ostetaanko Huoltovarmuuskeskukselle sata supertankkerillista raakaöljyä, kenttäöljynjalostamoja ja 10 000 merikontin kokoista aggregaattia? Siitä sopii sitten ladata PERK-majurin Tesla Model X:ää ja huoltojoukkojen Tesla Semiä, CO2-päästöistä viis.

Kyllä minä(kin) näkisin, että riippuvaisuus sähköverkosta on ihan todellinen riski ja ongelma. PV voi omalta osaltaan vaikuttaa asioihin, samoin muutkin viranomaistoimijat. Mutta siviiliyhteiskunta? Jos sähköauto on ainoa järkevä auto, niin niitähän ihmiset ostavat. Jos HSL haluaa sähköbusseja, niin niitähän liikennöitsijät hankkivat. Jos sähkö on taloudellisin valinta tavarakuljetuksiin, niin ne on sitten sähkökuorma-autoja, millä kuljetusyrittäjät ajavat leivät ja maidot kauppoihin.

No, toivotaan, että vety tai jokin vastaava nousee vielä sähkön yli. Mutta tällä hetkellä kehitys ei näytä hyvältä.
 
Juuri katselin raakaöljyn brent hintaa 78dollaria näytti, eli samalla tasolla ennen sotaa. Ei kyllä täällä idässä näy pumpulla, kummallista. Dieselin hinta tulisi olla 1,9e kieppeillä itäsuomessakin.

En tiedä ketä tuo jatkuva polttoaineen hinnan nousu palvelee, kurjaa kädestä suuhun elämääkö tänne on tultu elämään. 🤬
Dieselin hin ta tuolla barrel-hinnalla pitäs olla alle euron litra. 2000-luvun alussa barrel hinta kävi 140 eurossa ja polttoaineen hinta ei noussu juuri mihinkään. Olikohan diisseli 1,2€/litra. Nyt sen hinta on senjasen selityksen takana joka ei aukea mulle. Jakeluvelvoite ? se biokomponentti mitä neste laittaa joukkoon, taitaa olla konjakkiaki kalliimpaa.
 
Mutqu miten ne onkaan yhdessä vuodessa romahtanut.. Täsä ei voi kohta metän omistaja tehä muutako juua vahavat kahavit ja tilata moton pistää kaikki sileäksi vieläkö voi
Ja uudistamiseen ei kannata panostaa, koska lopputuloksesta ei pääse kukaan hyötymään.

Itselläkin olisi yksi harvennuspalsta neuvottelun alla. Pitäisikö kuitenkin pistää kokonaan matalaksi keskenkasvuisena?
 
Mikähän se varajärjestelmä voisi olla? Tehdäänkö kuten sotilaskalustolle, että "hävitetyksi ilmoitettu kalusto" (=polttomoottoriautot) säilötäänkin luolastoihin ja otetaan ratti irti, jolloin ne on varaosia? 500 000 auton huollosta ja ylläpidosta vastaa maakuntajoukot ehtiessään, foorumin perinteiseen tapaan.

Vai ostetaanko Huoltovarmuuskeskukselle sata supertankkerillista raakaöljyä, kenttäöljynjalostamoja ja 10 000 merikontin kokoista aggregaattia? Siitä sopii sitten ladata PERK-majurin Tesla Model X:ää ja huoltojoukkojen Tesla Semiä, CO2-päästöistä viis.

Kyllä minä(kin) näkisin, että riippuvaisuus sähköverkosta on ihan todellinen riski ja ongelma. PV voi omalta osaltaan vaikuttaa asioihin, samoin muutkin viranomaistoimijat. Mutta siviiliyhteiskunta? Jos sähköauto on ainoa järkevä auto, niin niitähän ihmiset ostavat. Jos HSL haluaa sähköbusseja, niin niitähän liikennöitsijät hankkivat. Jos sähkö on taloudellisin valinta tavarakuljetuksiin, niin ne on sitten sähkökuorma-autoja, millä kuljetusyrittäjät ajavat leivät ja maidot kauppoihin.

No, toivotaan, että vety tai jokin vastaava nousee vielä sähkön yli. Mutta tällä hetkellä kehitys ei näytä hyvältä.
Jopa viranomaisilla tulee asioista vaikeaa siinä vaiheessa, kun valmistajat lopettavat polttomoottoriajoneuvojen valmistamisen. Auton valmistaminen on volyymibisnestä. Jos asiakkaana on ainoastaan viranomaiset, niin hinnoista tulee tähtitieteellisiä valikoiman supistuessa olemattomaksi.

Jos polttoaineiden kysyntä pienenee riittävästi, Suomen ainut öljynjalostamo myös lopettaa toimintansa.
 
Ja uudistamiseen ei kannata panostaa, koska lopputuloksesta ei pääse kukaan hyötymään.

Itselläkin olisi yksi harvennuspalsta neuvottelun alla. Pitäisikö kuitenkin pistää kokonaan matalaksi keskenkasvuisena?
Mikä tästä ilmaston kanssa kohkaamisesta seuraa, sitä ei tiedä kukaan. Kuitenkin todennäköisesti viiden vuoden päästä on jo joku muu asia agendalla. Jos vähän muistellaan taakse: happosateet, otsonikato, väkiluvun hallitsematon kasvu jne. Nämä kaikki on jo painettu unholaan.

Itse en kuitenkaan keskenkasvuisina silittele. Harvennukset ja muut hoitotoimet ajallaan, päätehakkuu järeänä puuna.
 
Patteriautojen yleistyessä, kannattaa ostella lithuimiin liittyviä osakketa. Ei osakkeen omistajaa haittaa yhtään vaikka Lithiumia raavitaan laariin vaikka paljainkäsin.
 
Back
Top