Ilmastopsykoosi -ketju

Päivän Hesarissa on juttu metsien osalta. Kohtuullisen hyytävää luettavaa, toimittaja Elonen kirjoittaa: "Esimerkiksi VTT tiedotti tammikuussa teoreettisesta mallinnuksestaan, jossa se tarkasteli, mitä bioperäisen hiilen hinnoittelu tekisi suomalaiselle metsäteollisuudelle. Etenkin kuituteollisuus joutuisi koville, tai suomeksi ala pikemminkin muuttuisi kannattamattomaksi."
Tuo ei tietenkään vielä tarkoita, että näin tehtäisiin pikapuoliin, mutta keskustelu on avattu ja osa äänestäjistä jo ajattelee näin.
Jotenkin tuntuu, että jos humpan joutuu maksamaan teollisuus tai yhteiskunta, iso osa toteaa, ettei kohdistu (suoraan) minuun, antaa mennä vain. Vihreä siirtymä; deal with it.
Luulisi, että äänestäjää alkaa kiinnostamaan, kun keskikokoisen auton tankkaaminen 2 €/l -hinnalla tuntuu lompsassa ja varakkaille annetaan suoraa tukea sähköauton hankintaan 2 k€, ajavat ilmaisella tai todella halvalla sähköllä. Tavan taaplaaja kattelee Nettiautosta 15 vuotta vanhoja katiskoja, joilla seuraavaan leimaukseen pääsisi.
Toivoisin todella että uurnilla tavattaisiin oikein runsaslukuisina vaalipäivänä JA että ihmiset miettisivät vähän omaa äänestämistään. Nyt ei ole oikea hetki äänestää ilmastohihhuleita enää jatkoon..
 
Toivoisin todella että uurnilla tavattaisiin oikein runsaslukuisina vaalipäivänä JA että ihmiset miettisivät vähän omaa äänestämistään. Nyt ei ole oikea hetki äänestää ilmastohihhuleita enää jatkoon..
Älä menetä toivorikkauttas, kylä maailmassa ilmastohihhuleita ja ituhippejä piisaa.
Mää kyllä luulen, että me on valitettavasti hävitty tää peli, liikaa on tuota porukkaa, joka ajattelee vain: Deal with it, kun seuraukset ei osu omalle kohdalle.
 
Älä menetä toivorikkauttas, kylä maailmassa ilmastohihhuleita ja ituhippejä piisaa.
Mää kyllä luulen, että me on valitettavasti hävitty tää peli, liikaa on tuota porukkaa, joka ajattelee vain: Deal with it, kun seuraukset ei osu omalle kohdalle.
Joo, voi tässä käydä niinkin. Pessimistikin voi pettyä vielä . Huonoltahan tämä näyttää. Sota tuhannen kilometrin päässä ja meillä on mies mikkoalatalo-laseissa, joka haluaa saada peltojamme pois viljekykäytöstä ja metsämme lahoamaan pystyyn. Joskus mietityttää, että mitä pahaa suomalaiset ovat tehneet saadakseen tällaista kohtelua osakseen? Tai mitä MUUTA tyhmää kuin äänestäneet "väärin"..
 
Luulisi, että äänestäjää alkaa kiinnostamaan, kun keskikokoisen auton tankkaaminen 2 €/l -hinnalla tuntuu lompsassa ja varakkaille annetaan suoraa tukea sähköauton hankintaan 2 k€, ajavat ilmaisella tai todella halvalla sähköllä. Tavan taaplaaja kattelee Nettiautosta 15 vuotta vanhoja katiskoja, joilla seuraavaan leimaukseen pääsisi.
On se perkele kun pitää sähköautot sotkea joka asiaan ja se että vain rikkaat niillä ajelee. Rikkaat ajaa bensalla tai dieselillä. Itsellä menee 1/4 palkasta suoraan pelkkään työmatkaan, sähköautolla.. Ja palkka on vähän alle valtakunnallisen keskipalkan.. Entisellä dieselillä olisi mennyt yli 1/3 ja muiden laskujen kanssa ei olisi jäänyt mitään käteen. Ja käytetyn patteriauton ostin, osarilla vielä saatana, mitään tukia en saanut.
 
On se perkele kun pitää sähköautot sotkea joka asiaan ja se että vain rikkaat niillä ajelee. Rikkaat ajaa bensalla tai dieselillä. Itsellä menee 1/4 palkasta suoraan pelkkään työmatkaan, sähköautolla.. Ja palkka on vähän alle valtakunnallisen keskipalkan.. Entisellä dieselillä olisi mennyt yli 1/3 ja muiden laskujen kanssa ei olisi jäänyt mitään käteen. Ja käytetyn patteriauton ostin, osarilla vielä saatana, mitään tukia en saanut.
Tämä on tuttua monelle. Käyt töissä, jotta voit ylläpitää kulkuneuvoa, jolla käyt töissä....
 
On se perkele kun pitää sähköautot sotkea joka asiaan ja se että vain rikkaat niillä ajelee. Rikkaat ajaa bensalla tai dieselillä. Itsellä menee 1/4 palkasta suoraan pelkkään työmatkaan, sähköautolla.. Ja palkka on vähän alle valtakunnallisen keskipalkan.. Entisellä dieselillä olisi mennyt yli 1/3 ja muiden laskujen kanssa ei olisi jäänyt mitään käteen. Ja käytetyn patteriauton ostin, osarilla vielä saatana, mitään tukia en saanut.
Missasit täysin viestini pointin, talous- tai yhteiskuntapoliittisia mielipiteitä ei muodosteta juuri sinun (tai minun) henkilökohtaisen tilanteen pohjalta. Tilastollisten osajoukkojen ylitse katsottuna vihervasemmistolaisesta sähköautoilun edistämisestä ei pienituloiset ole eniten hyötyneet. Ei enempää tähän ketjuun.
 
Viisaita... https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009407238.html

Joo, kyllähän työssäkäyntimotivaatio on vähän hukassa. Meillä kävi diisselin hinta pahimmillaan 2,52 €urossa ja kolme kertaa kuukaudessa tankkaan autoni kun on pakko. Nyt ku se diisselin hinta laski 35 centtiä niin sähkön hinta kuusinkertaistui. 900 € menee energiaan joka kk. Ainakin vihreä sähkö tuntuu olevan kallista. Toivottavasti ei tule vihreää diisseliä ikinä.
 
Tämä on tuttua monelle. Käyt töissä, jotta voit ylläpitää kulkuneuvoa, jolla käyt töissä....
Noh, ehkä minulla vähän oli provosointi tarkoitus aiemmassa. Sorry siitä.
Ja tottahan se on että hankintatuet sähköautoille menevät niille jotka eivät sitä muutenkaan rahanpuolesta tarvitse eikä se vaikuta hankintapäätökseen varsinkaan kun yli 50k€ autoon sitä ei saa.
Tuen voisi ulottaa myös käytettyihin. Esim. polttomoottorista sähköiseen vaihtamalla tuki tilille, vähän kuin romutuspalkkio.
 
Päivän Hesarissa on juttu metsien osalta. Kohtuullisen hyytävää luettavaa, toimittaja Elonen kirjoittaa: "Esimerkiksi VTT tiedotti tammikuussa teoreettisesta mallinnuksestaan, jossa se tarkasteli, mitä bioperäisen hiilen hinnoittelu tekisi suomalaiselle metsäteollisuudelle. Etenkin kuituteollisuus joutuisi koville, tai suomeksi ala pikemminkin muuttuisi kannattamattomaksi."

Puhumattakaan siitä kuituteollisuudesta leipänsä saavalle palkansaajalle.. kannattamattomilla aloilla ei ole kovin pitkää tulevaisuutta, mutta voihan kaikki lukea itsensä lääkäreiksi tai lähihoitajiksi...
 
Puhumattakaan siitä kuituteollisuudesta leipänsä saavalle palkansaajalle.. kannattamattomilla aloilla ei ole kovin pitkää tulevaisuutta, mutta voihan kaikki lukea itsensä lääkäreiksi tai lähihoitajiksi...
Niinpä, koko ekosysteemi, joka on rakentunut sellutehtaan ympärille...
Jostakin pitäisi löytää sellutehtaan tilalle se tulonlähde, josta se entinen sellunkeittäjä, joka on lääkäriksi lukenut, saisi palkkansa.
 
Viisaita... https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009407238.html

Joo, kyllähän työssäkäyntimotivaatio on vähän hukassa. Meillä kävi diisselin hinta pahimmillaan 2,52 €urossa ja kolme kertaa kuukaudessa tankkaan autoni kun on pakko. Nyt ku se diisselin hinta laski 35 centtiä niin sähkön hinta kuusinkertaistui. 900 € menee energiaan joka kk. Ainakin vihreä sähkö tuntuu olevan kallista. Toivottavasti ei tule vihreää diisseliä ikinä.
Lähempänä kuin luuletkaan..

 
Niinpä, koko ekosysteemi, joka on rakentunut sellutehtaan ympärille...
Jostakin pitäisi löytää sellutehtaan tilalle se tulonlähde, josta se entinen sellunkeittäjä, joka on lääkäriksi lukenut, saisi palkkansa.
Puutuotepuolen arvonlisä ei ole noussut sitten 60-luvun. Eli samoilla perustuotteilla - sellulla, paperilla/pahvilla ja sahatavaralla - mennään. Jos halutaan selluekosysteemien varaan rakennetun talouden kasvavan, pitää tuottaa enemmän sellua. Jossain vaiheessa tulee stoppi vastaan - Suomen(kin) metsien kasvulle on rajansa. Minkä lisäksi riskillä mennään, mitäs jos joku biotekniikkaneropatti onnistuu kehittämään pitkää kuitua tuottavan eukalyptuksen?

Puutuoteala on kohta 20 vuotta kehittänyt (myös yhteiskunnan rahoilla) ja hehkuttanut uusia supertuotteita - vaatekuituja, komposiitteja, rakennusmateriaaleja, akkujen raaka-aineita, ym. - jotka mullistaa maailman ja on tuota pikaa valtava tulonlähde metsäsektorille. Niitä odotellessa.
 
Lähempänä kuin luuletkaan..

Sittempä menen kortistoon. Kela maksaa minun sähkölaskut sen jälkeen. Moni muu tekee saman ja maailma pelastuu siinä samalla. Ja ei vaivaa hyvinvointivaltiota nimeltä suomi, koska "rahaa on".

Jakeluvelvoitehan on alun perin S.Hassin lanseeraama tuote jolla Neste sai liikevoittoa helposti ja vihreät sai sulan hattuun. Biokomponentti perustui lähinnä halpaan palmuöljyyn. No kun neste sai melkein tuhottua indonesian saaren, hekin hoksas että ei paska, tää homma kusahti. No, nyt sitte koitetaan kinkkurasvoista ja muista raapia kasaan se tarvittava, en tiedä mikä sitä tarvii, biokomponentti niin alkaahan tuo maksamaan, ainakin kuluttajalle. Koko biokomponentti itsessään todennäköisesti on ympäristölle vahingollisempaa kokonaissummana kuin sen pois jättäminen. Mutta niinhän tuo usein tuppaa olemaan, iso vihreä siirtymä tuhoaa maapalloa aina enemmän kuin sen siirtymän tekemättä jättäminen.

Olen tullut siihen tulokseen vihreään siirtymään siirtyessäni, että olen lakannut kuluttamasta. Maapallon päästöistä iso osa johtuu siitä että ihmiset ostaa tarpeetonta krääsää. Osa lentää ostoksille toiselle puolelle maapalloa. Turha tulla lehmiä syyttämään vaikka vähä piereskelevätkin. Vaikka suomalaiset ajaisivat diisseleillänsä käsijarru päällä läpi vuoden niin tuskin pääsevät samalle ilmastontuholevelille kuin mitä on maapallon täysin turha mainos t-paitateollisuus.
 
Sittempä menen kortistoon. Kela maksaa minun sähkölaskut sen jälkeen. Moni muu tekee saman ja maailma pelastuu siinä samalla. Ja ei vaivaa hyvinvointivaltiota nimeltä suomi, koska "rahaa on".

Jakeluvelvoitehan on alun perin S.Hassin lanseeraama tuote jolla Neste sai liikevoittoa helposti ja vihreät sai sulan hattuun. Biokomponentti perustui lähinnä halpaan palmuöljyyn. No kun neste sai melkein tuhottua indonesian saaren, hekin hoksas että ei paska, tää homma kusahti. No, nyt sitte koitetaan kinkkurasvoista ja muista raapia kasaan se tarvittava, en tiedä mikä sitä tarvii, biokomponentti niin alkaahan tuo maksamaan, ainakin kuluttajalle. Koko biokomponentti itsessään todennäköisesti on ympäristölle vahingollisempaa kokonaissummana kuin sen pois jättäminen. Mutta niinhän tuo usein tuppaa olemaan, iso vihreä siirtymä tuhoaa maapalloa aina enemmän kuin sen siirtymän tekemättä jättäminen.

Olen tullut siihen tulokseen vihreään siirtymään siirtyessäni, että olen lakannut kuluttamasta. Maapallon päästöistä iso osa johtuu siitä että ihmiset ostaa tarpeetonta krääsää. Osa lentää ostoksille toiselle puolelle maapalloa. Turha tulla lehmiä syyttämään vaikka vähä piereskelevätkin. Vaikka suomalaiset ajaisivat diisseleillänsä käsijarru päällä läpi vuoden niin tuskin pääsevät samalle ilmastontuholevelille kuin mitä on maapallon täysin turha mainos t-paitateollisuus.
Kyllähän tämä tolkuton hintojen kohoaminen laittaa kulutuksen pakosta pienemmälle. Pienemmälle saisi itsekin vielä säätää kulutustaan. Työt ei onneksi vaadi työpaikalle kulkemista. Pihassa 1000€ dieseliauto ja ei ihan lähitulevaisuudessa ole vaihtumassa ja jos pakkorako tulee, niin alle 10t kiulu tilalle..sähkökulkimet on poissa laskuista. Sähköpyörän tosin tilasin..
 
Tähän ilmastopelleilyyn on olemassa hyvä nyrkkisääntö:

Vihreät ovat olleet kaikissa asioissa väärässä tähän asti, joten se mitä he kannattavat, on juuri päinvastoin.

Edit: Lisään vielä, että en ole ilmastonmuutoksen kiistäjä, mutta ne keinot - mm hakkuiden vähentäminen - ovat haitallisia. Samoin se, että savustetaan teollisuus ja työpaikat pois täältä ja kannattavuus kaikkiaan ajetaan niin alas, että ollaan pelkästään kiinantuonnin varassa, siis ne kenellä on vielä varaa jotakin ostaa.

Samoin se, että tehdään työssäkäynnistä mahdotonta täällä pitkien etäisyyksien maassa - aja enemmän, maksa enemmän. Kuka helvetti huvikseen ajaa. Ja kun työpaikkoja ja tekijöitä ei mm edellä mainitusta syystä saada kohtaamaan, tuodaan hiekkamaista elätettäviä lisää.

Niet ponimai.
 
Tuossa ruokatunnilla juttelin erään vihreää tunnustavan kanssa. Jostain viattomasta se lähti ja sitte päädyttiin johonkin älyttömään viherasenteeseen. Tuumasin että ei tuollainen ääriuskonnollinen näkökulma ole välttämättä se paras tie. Sepä siinä vähän halveksuvalla ja holhoavalla äänellä että no miten se minä sitte haluaisin elää, rietastellen ja porsastellen mitään mistään välittämättä ja tuhoten kaiken. Ihmettelin että miksi vihreät kuvittelee että kaikki muut haluaa elää noin ja tuhota luonnon. Miksette te osaa ymmärtää että enemmistö voi haluta elää ja myöskin osaa elää järkevästi ja vastuullisesti olematta fanaattinen. Vastausta tietenkään en saanut.
 
Puutuotepuolen arvonlisä ei ole noussut sitten 60-luvun. Eli samoilla perustuotteilla - sellulla, paperilla/pahvilla ja sahatavaralla - mennään. Jos halutaan selluekosysteemien varaan rakennetun talouden kasvavan, pitää tuottaa enemmän sellua. Jossain vaiheessa tulee stoppi vastaan - Suomen(kin) metsien kasvulle on rajansa. Minkä lisäksi riskillä mennään, mitäs jos joku biotekniikkaneropatti onnistuu kehittämään pitkää kuitua tuottavan eukalyptuksen?

Puutuoteala on kohta 20 vuotta kehittänyt (myös yhteiskunnan rahoilla) ja hehkuttanut uusia supertuotteita - vaatekuituja, komposiitteja, rakennusmateriaaleja, akkujen raaka-aineita, ym. - jotka mullistaa maailman ja on tuota pikaa valtava tulonlähde metsäsektorille. Niitä odotellessa.
En ole ihan varma, mitä tarkoitat tässä yhteydessä arvonlisällä? Nehän ovat nykyään biotuotetehtaita, joten jalostusarvo käytettyä puukuutiota kohti on noussut, mutta selluhan se päätuotete on edelleenkin. On siellä kehitystä tapahtunut, mutta ei vallankumousta. Sitäpä se pakkaa olemaan, kun business on kypsynyt, toki sellulla (ja kartongilla) on tehnyt viime vuosina (arvonlisää) huipputulosta, kun pakkausmateriaalien kysyntä on räjähtänyt. Tyhymäähän se olisi ollut jättää voitot korjaamatta. Tuo nyt on ihan normaali markkinatalousmekanismi, mikä on auttanut, ei esim oma kehitystyö.
Mää luulen, että nuo uudet supertuotteet ovat insinööripornoa, perinteisellä tavoilla tehdyt matskut (raakaöljy, puuvilla) ovat globaalisti edelleen niin halpoja, ettei näillä puupohjaisilla ole hirveästi mahkuja maailman valloitukseen. Hyvätuloinen länsimaissa voi hyvesignaloida puuperäisestä kuidusta tehdyssä vaatteessa, mutta massat Afrikassa ja Aasiassa käyttää puuvillaa tai jotain öljypohjaista keinokuitua.
Meilläkin on valmistekniikka dieselin valmistamiseen puusta, mutta raakaöljyn hinnan pitäisi olla yli 200 taalaa tynnyriltä, että olisi kilpailukykyistä. Eivätkä öljy, kaasu tai kivihiili ole todellakaan loppumassa, helpoimmin hyödynnettävät paikat vähenevät. Puupohjaisen materiaalin käyttö suuressa mittakaavassa uudella tavalla taitaa olla ihan kuten kirjoitit: "Niitä odotellessa".
Perusteollisuus on yksinkertaistettuna pääomaa, työvoimaa, raaka-aineita ja energiaa yhteensaatettuna. Metsä on kuitenkin uusiutuva raaka-aine, joten näkisin, että kasvun verran voimme puuraaka-ainetta käyttää. Edellyttää tietysti, että muutkin tuotannontekijät ovat kilpailukykyisesti tarjolla. Lähdetäänkö vaikkapa hyväksymään väliaikaisia hiilivarannon notkahduksia? Kyllä minä senkin hyväksyisin, mutta ymmärrän jos joku vetää rajan lisäkasvun määrään. Nämä olisivat niitä poliittisen keskustelun aiheita, joita pitäisi käydä, mutta meidän keskustelu on kovin yksiniittistä: "Metsien hiilinielun kasvu on hidastunut, me kuollaan kaikki!" Teollisuus on mielestäni edelleen tarpeen tämän yhteiskunnan ylläpidossa, myös ihan perusteollisuus.
Nyt esitellään ajatusta, että meidän pitää alkaa kasvattamaan hiilinielun kokoa (siis varastoimaan hiiltä metsiin), koko EU:n puolesta. Veikkaan, että esim Viro (palava kivi) tai Puola (kivihiili) ovat paljon laimeammalla kunnianhimolla toteuttamassa hiilineutraaliustavoitteita. Etelä-Eurooppa jatkaa kaasun polttamista, joutuvat vain hankkimaan sen Afrikasta tai LNG:nä globaalisti. Saksa lisännyt ruskohiilen polttamista, kylläkin hölmön ydinvoimapolitiikan vuoksi, mutta ei ne näköjään metsiään lähde kasvattamaan. Euroopassa nuo eivät ajattele, että oman maan etu ensin on aikansa elänyttä ajattelua.
Turpeen käyttö ja sen luokittelu fossiiliseksi / uusiutuvaksi on aihe, josta en nyt viitsi alkaa, mutta pösilöjä (Suomi yleensä, ei MPNET) me ollaan, kun ei saada asiaperustein edes keskusteltua.

Edit: Typoja
 
Viimeksi muokattu:
Tähän ilmastopelleilyyn on olemassa hyvä nyrkkisääntö:

Vihreät ovat olleet kaikissa asioissa väärässä tähän asti, joten se mitä he kannattavat, on juuri päinvastoin.

Edit: Lisään vielä, että en ole ilmastonmuutoksen kiistäjä, mutta ne keinot - mm hakkuiden vähentäminen - ovat haitallisia. Samoin se, että savustetaan teollisuus ja työpaikat pois täältä ja kannattavuus kaikkiaan ajetaan niin alas, että ollaan pelkästään kiinantuonnin varassa, siis ne kenellä on vielä varaa jotakin ostaa.

Samoin se, että tehdään työssäkäynnistä mahdotonta täällä pitkien etäisyyksien maassa - aja enemmän, maksa enemmän. Kuka helvetti huvikseen ajaa. Ja kun työpaikkoja ja tekijöitä ei mm edellä mainitusta syystä saada kohtaamaan, tuodaan hiekkamaista elätettäviä lisää.

Niet ponimai.
On ne varmaan jossakin asiassa olleet oikeassa? Tosin en tähän hätään yhtään casea muista.
Voitaisiin vaikka mussuttelussa koittaa keksiä joku teema, jossa Virheät olisivat olleet oikeassa.
Pääpalakintona 10 litran pänikkä bensaa tai naftaa?
 
Olen kuullut että jotkut ihmiset ovat ruvenneet saunomaan, pesemään pyykkiä yms. kummallisiin vuorokaudenaikoihin.... syynä pelkästään jäätävä energian hinta.
 
On ne varmaan jossakin asiassa olleet oikeassa? Tosin en tähän hätään yhtään casea muista.
Voitaisiin vaikka mussuttelussa koittaa keksiä joku teema, jossa Virheät olisivat olleet oikeassa.
Pääpalakintona 10 litran pänikkä bensaa tai naftaa?
Venäläinen ydinvoima?

Tosin tuokin on pelkkää valkopesua, oikeasti vastustivat tasan tarkkaan kaikkea ydinvoimaa. Paitsi tietysti sitä venäläistä ydinvoimaa mitä ostettiin vuosikaudet, mutta kun se tuli rajan toiselta puolelta niin siinä ei ollut ongelmaa.
 
Back
Top