Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kyllä, tämä on hyvä uutinen
No toivottavasti näin. Että edes sitä maalaisjärkeä käytettäisiin kun sitä vastaan tehtiin oikein urakalla päätöksiä viime neljä vuotta!Kyllä, tämä on hyvä uutinen
No, ruuhkat helpottas, kun harvalla olisi varaa ajella.Ei ole ihmekkään jos Antti Herlin on kiinnostunut pakotetusta vihreästä siirtymästä kun e-polttoaine maksaa 100 euroa litra veroineen ja jakelukustannuksineen.
Mikä olisikaan sen kanattavampaa kuin myydä pakolla ihmisille tätä nestettä. Siinä jää huumekauppakin toiseksi.
Ei tarvi huolehtia kilpailevista energiaratkasiusta kun se toimii pakolla.
Herlin kyllä käärisi rahaa mutta ei tämä kansantaloudellisesti konvinkaan hyvältä diililtä tunnu.
Kuitenkin joskus kymmenen vuoden päästä tilanne voi olla toinen.
Uuden bensiinilaadun hinta paljastui viranomaisasiakirjoista
Ympäristöystävällisen sähköbensiinin tuotanto on kerrottua paljon tehottomampaa ja kalliimpaa.www.is.fi
Hieno uutinen. Aamun pikkuparlamentissa essolla pohdimme että ku ei vihreät meinaa löytää vetäjää. Totesin että vihreitten kulta-aika oli ja meni nyt. Kyllä ihmisen ymmärtävät että mitä tapahtui kun rahat loppui.Asiat tärkeysjärjestykseen sentään, toivottavasti lopullisesti. Ei Me pikkumaana voida pelastaa koko maailmaa jos se nyt edes sitten on tuhoutumassa.
"Hätkähdyttävää etenkin vihreiden kannalta on se, että kysyttäessä henkilökohtaisia voimavaroja heikentäviä asioita vain muutama prosentti yli tuhannesta vastaajasta nosti spontaanisti esiin ilmastonmuutoksen ja ympäristöasiat tai ylipäänsä politiikan.
Tutkimus osoitti raadollisuudessaan sen, että useimmille ihmisille oma arjessa jaksaminen on nyt pääasiallinen haaste. Olemme käpertyneet siilipuolustukseen. Siinä missä monet tahot hyötyvät kriiseistä, vihreiden kannatukselle ne näyttävät olevan myrkkyä."
Näkökulma: Voiko vihreitä pelastaa enää mikään?
Vihreistä on tullut epäpoliittisten entisten nuorten puolue, jonka loiston päivät ovat ainakin toistaiseksi takana päin, kirjoittaa yhteiskuntatieteiden tohtori Juho Rahkonen.www.iltalehti.fi
No, ei tähän mitään Esson baariparlamenttia välttämättä tarvita. Se nyt on vaan tosiasia, mikä taho on rahoittanut tätä.Hieno uutinen. Aamun pikkuparlamentissa essolla pohdimme että ku ei vihreät meinaa löytää vetäjää. Totesin että vihreitten kulta-aika oli ja meni nyt. Kyllä ihmisen ymmärtävät että mitä tapahtui kun rahat loppui.
Juu, siksi se toivottavasti mitä kirjoitin. Se pienempi paha( no EHKÄ se pienempi tähänkin) näin. Ans kattoo mitä seuraa.Vihreistä puhuttaessa pitäisi huomioida, että moni Vihreiden kannattaja äänesti taktisesti demareita, samoin kuin moni vasemmistolainen. Näiden vaalien äänestystuloksista on siis hankala lähteä päättelemään äänestäjien näkemyksiä puolueista. Ei siis kannata vielä riemastua ja uskoa, että kansa olisi jotenkin yhtäkkiä viisastunut taloudenhoidon saralla.
Rahoittaa tai ei, en siihen osaa ottaa kantaa. Rivivihreä ei vain sitä tiedä sen paremmin. Kyllä tuo kansanliike oli massalle eli isolle osalle jäsenistöä eräänlainen hysteria joka ruokki itseänsä kaikella lailla. Perustuu tai perustui tietynlaiseen "älylliseen haastamiseen". Ja tästä haasteesta on syntynyt uskonto. Tämä veti hyvinä aikoina, siis kun omat taloudellisesti asiat oli tolalla, tuolla uskonnolla oli tilaa levitä. Koska suurimpa piirtein kaikki ne vaatimukset joita tuo uskonto julisti, ei koskenut tai haitannut omaa elämää. Nyt muutaman sattuman summana elämä rupes potkimaan vihreääkin päätä, ja siinä se sitten oli.No, ei tähän mitään Esson baariparlamenttia välttämättä tarvita. Se nyt on vaan tosiasia, mikä taho on rahoittanut tätä.
Ja vaikka kuinka yritetään luoda kuvaa venäjä vastaisuudesta ei se nyt vaan mene läpi.
Vety kävisi kyllä polttoaineeksi sellaisenaan polttomoottoriin. Esim Volvo on tehnyt kokeita kuorma-autoilla Westportin polttoainejärjestelmällä joka on modifioitu maakaasujärjestelmästä. Noin 50 % kuormalla oli saatu muistaakseni yli 50 % hyötysuhteita eli parannusta verrattuna maakaasuun.No, ruuhkat helpottas, kun harvalla olisi varaa ajella.
Tutulla on vene, joka haukkaa 400 l dieseliä tunnissa, kun ajaa 25 solmua. Ja se on siis taloudellinen nopeus liukuessa. Viime kesän hinnoilla tyytyi runkonopeuteen.
Mutta näistä e-polttoaineista: Koko konsepti on vähän tyhmä, kun palamisen lopputuotteista (Vety palaa vedeksi ja hiili CO2:ksi) aletaan pusaamaan uudelleen poltettavaa ainetta. Vaati helvetikseen energiaa (sähkö), että saadaan palautettua kemialliseksi energiaksi ja elektrolyysi-vety kannattaisi ehkä mieluummin polttaa vetynä, eikä yrittää rakennella hiilivetyjä, kuten bensaa.
Elektrolyysin kalleudesta kertoo se että vety tuotetaan fossiilista kaasua pilkkomalla, eikä ilmaisesta vedestä.
Vaikea uskoa, että e-polttoaine koskaan olisi kilpailukykyinen fossiilisiin verrattuna. Tai esim kivihiilestä jalostettuun polttoaineeseen verrattuna.
Metanoli vs. bensiini -vertailussa pitää huomioida ottomoottorissa metanolin selvästi korkeampi puristuskestävyys, ts. tarvittava määräero ei ole suoraan suhteessa lämolarvoeroon, vaan on pienempi, jos moottori suunnitellaan hyödyntämään korkeamman puristussuhteen antama hyötysuhde-etu.Vety kävisi kyllä polttoaineeksi sellaisenaan polttomoottoriin. Esim Volvo on tehnyt kokeita kuorma-autoilla Westportin polttoainejärjestelmällä joka on modifioitu maakaasujärjestelmästä. Noin 50 % kuormalla oli saatu muistaakseni yli 50 % hyötysuhteita eli parannusta verrattuna maakaasuun.
Vedyn varastointi ja käsittely vaan on erittäin hankalaa. Tankkausasemien vaatimaan 700 bar paineeseen pumppaamiseen tarvitaan toteutuneissa installaatioissa energiaa luokkaa 3 kWh/kgH2. Vedyn alempi lämpöarvo on luokkaa 120 MJ/kg eli 33 kWh/kg. Tuohon yhteen pumppaamiseen menee siis 10 % energiasisällöstä. Vaadittavan pumpun hinta on luokkaa 1 ... 2 miljoonaa €. Esim ilman kompressointiin verrattuna tehontarve vedyllä on massayksikköä kohti on luokkaa 20 kertainen ja kompressorin hinta jotain luokkaa 500 kertainen.
Wikipedia kertoo, että vedyn tuottamisen hyötysuhde power to x menetelmällä 80 bar putkipaineeseen on 57 - 73 %. Vastaavasti, jos vety muutetaan vielä synteettiseksi metaaniksi, kokonaishyötysuhteen väitetään olevan 50 - 64 %. Kokonaishyötysuhde luonnollisesti heikkenee mitä pidemmälle mennään alkutuote vedystä. Tuollainen heikennys on kuitenkin täysin hyväksyttävissä käytön ja varastoinnin helpottumisen takia. Metaanimuunnoksessa tiheys saadaa moolimassojen mukaan 16 / 2 = 8 kertaiseksi. Energiatiheys metaanilla jää 3,3 kertaiseksi vetyyn verrattuna.
Toinen Wikisivu kertoo metanolin tuottamisen power to x hyötysuhteeksi ehkä hiukan optimististisemmin 59 -78 %. Tällöin käsittely ja varastointi muuttuu jo samanlaiseksi kuin tavanomaisilla nestemäisillä polttoaineilla. Liikkuvassa kalustossa tarvittaisiin samaan ajomatkaan noin kaksinkertainen tankki verrattuna bensaan / dieseliin. Tämä kuitenkin olisi täysin järjestettävissä toisin kuin kaasumaisilla polttoaineilla.
Metanoli on liian myrkyllinen käytettäväksi normi ajossa, + sen aiheuttama korroosio vaatii osilta paljon enemmän kuin E85. Ja turha yrittää pakkasilla käyntiin. Eka pitäisi kone käyttää lämpöseksi bensalla ja sit vaihtaa metanoliin ja silti moottori olisi jäämöykky jossain vaiheessa.Toinen Wikisivu kertoo metanolin tuottamisen power to x hyötysuhteeksi ehkä hiukan optimististisemmin 59 -78 %. Tällöin käsittely ja varastointi muuttuu jo samanlaiseksi kuin tavanomaisilla nestemäisillä polttoaineilla. Liikkuvassa kalustossa tarvittaisiin samaan ajomatkaan noin kaksinkertainen tankki verrattuna bensaan / dieseliin. Tämä kuitenkin olisi täysin järjestettävissä toisin kuin kaasumaisilla polttoaineilla.
Metanolin huonompi höyrystyvyys ei ole ongelma suorasuihkutusmoottoreissa. Silloin kun mäntämoottoreiden lippulaivana olivat isot lentokonemoottorit, yhtenä avainetuna suorasuihkutukselle pidettiin juuri huonommin kaasuuntuvien "turvallisten polttoaineiden" (=vähemmän paloarkojen) käyttömahdollisuutta. Mutta sitten suihkarit tuhosivat ilmailusta mielenkiinnon.Metanoli on liian myrkyllinen käytettäväksi normi ajossa, + sen aiheuttama korroosio vaatii osilta paljon enemmän kuin E85. Ja turha yrittää pakkasilla käyntiin. Eka pitäisi kone käyttää lämpöseksi bensalla ja sit vaihtaa metanoliin ja silti moottori olisi jäämöykky jossain vaiheessa.
Tämä oli hyvä analyysi. Täysin samaa mieltä en parista johtopäätöksestä ole: Sanna Marin on mielestäni suurin yksittäinen syy Vihreiden vaalitappioon. Hän vetosi suoraan vihreiden suurimpaan kohderyhmään eli koulutettuihin nuoriin naisiin. Jos Marin olisi ollut ehdolla Vihreiden listalta, niin vihreillä olisi ollutkin vaalivoitto käsissään. Jos seuraavissa vaaleissa Marin ei ole ehdolla, niin kannatus palannee Vihreisiin. Ja toinen asia: vihreitä povattiin pääministeripuolueeksi Ville Niinistön ansiosta - kun hän lähti puheenjohtajan pallilta, ja kun seuraajat olivat umpisurkeita, romahti kannatus.Asiat tärkeysjärjestykseen sentään, toivottavasti lopullisesti. Ei Me pikkumaana voida pelastaa koko maailmaa jos se nyt edes sitten on tuhoutumassa.
"Hätkähdyttävää etenkin vihreiden kannalta on se, että kysyttäessä henkilökohtaisia voimavaroja heikentäviä asioita vain muutama prosentti yli tuhannesta vastaajasta nosti spontaanisti esiin ilmastonmuutoksen ja ympäristöasiat tai ylipäänsä politiikan.
Tutkimus osoitti raadollisuudessaan sen, että useimmille ihmisille oma arjessa jaksaminen on nyt pääasiallinen haaste. Olemme käpertyneet siilipuolustukseen. Siinä missä monet tahot hyötyvät kriiseistä, vihreiden kannatukselle ne näyttävät olevan myrkkyä."
Näkökulma: Voiko vihreitä pelastaa enää mikään?
Vihreistä on tullut epäpoliittisten entisten nuorten puolue, jonka loiston päivät ovat ainakin toistaiseksi takana päin, kirjoittaa yhteiskuntatieteiden tohtori Juho Rahkonen.www.iltalehti.fi
E85 on edullinen polttoaine jos mielii woimaa bensamoottorista, eli nelinumeroisia lukuja.Metanoli on liian myrkyllinen käytettäväksi normi ajossa, + sen aiheuttama korroosio vaatii osilta paljon enemmän kuin E85. Ja turha yrittää pakkasilla käyntiin. Eka pitäisi kone käyttää lämpöseksi bensalla ja sit vaihtaa metanoliin ja silti moottori olisi jäämöykky jossain vaiheessa.