Ilmastopsykoosi -ketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kyllä se 95E10 on 95 ja 98E5 98. Eli ihan mitä mittarin kyljessä lukee.
RE85 oktaani on sit väliltä 102-106, riippuen minkälaista seosta on säiliössä.
Muistelen jostain että eivät yleensä olisi mitä lukee, vaan että tuo olisi se mitä maksimissa on oktaaneja. Kiero öljykapitalisti säästää. Mutta enpä nyt löydä mistään mitään muistikuvani tueksi.
 
Etanolin osuus on maksimissaan toi, se voi olla vähemmäkin. Talvella RE85 etanolin osuus tais olla jotain 70% luokkaa, että käynnistyy paremmin.
Piti oikein kaivaa mitä ihmettä oli jäänyt takaraivoon, ja se oli RON (tutkimusoktaani arvo) / MON (moottorioktaani arvo kovassa kuormassa) oktaanien erot.

Esim St1 95E10 on 95,4 RON oktaania ja 85,2 MON oktaania
 
Mitäpä luulette, seuraako Suomi perässä 😂. On se muuten jännä että etelä euroopan maat ei osallistu näihin biopolttoaine talkoisiin. 40 senttiä halvempaa ainetta kuin Suomessa.

DIESELIN litrahinta alenee Ruotsissa 5,50 kruunulla eli noin 50 sentillä vuodesta 2024 alkaen, kertoo Dagens Nyheter.

DN: Ruotsi alentaa dieselin hintaa rajusti – myös bensiinin hinta laskee​

Vääntö biokomponenttien lisäämisestä bensiiniin ja dieseliin ehti ajaa Ruotsin lähes hallituskriisiin. Nyt sopu on kuitenkin syntynyt.

 
Metanoli on liian myrkyllinen käytettäväksi normi ajossa, + sen aiheuttama korroosio vaatii osilta paljon enemmän kuin E85. Ja turha yrittää pakkasilla käyntiin. Eka pitäisi kone käyttää lämpöseksi bensalla ja sit vaihtaa metanoliin ja silti moottori olisi jäämöykky jossain vaiheessa.
Ei metanolia olla laittamassa olemassa olevaan kalustoon. Polttoaineelle altistuvat materiaalit luonnollisesti valitaan oikein. Tällä hetkellä käytettävissä olevalla teknologialla kylmäkäynnistyminenkin saadaan hoidettua.

EU:ssa metanolia saa käyttää esim. grillin sytytysnesteenä ja tuulilasinpesunesteenä. Suomi sai pari vuotta sitten poikkeuksena luvan kieltää metanolin myyminen tuulilasinpesunesteeksi kuluttajille, koska osa kansalaisista halusi juoda sitä. Ammattikäyttäjille metanolituulilasinpesunestettä myydään edelleen esim. tynnyreistä läträttäviksi. Metanolitankki ja tankkausjärjestelmä saadaan tarvittaessa täysin suljetuksi jolloin käyttäjä ei altistu sille.

Metanoli on ollut hintakilpailukykyinen meripolttoaine. Ainakin MAN ja Wärtsilä ovat toimittaneet metanolilla toimivia moottoreita laivoihin. Tieliikenteessä esim Kiinassa on ollut käytössä M85 sekoitusta (85% metanolia). Eräillä tieliikennevalmistajilla on tällä hetkellä tutkimushankkeita metanolin osalta.

Metanoli voidaan yksinkertasella prosessilla muttaa dimetyylieetteriksi (DME) joka korkean setaanilukunsa ansiosta soveltuu käytettäväksi tarkoitukseen muutetussa dieselmoottorissa. Reilu 20 vuotta sitten jo ehdotettiin myös ratkaisua jossa DME toimii pilot polttoaineena ja metanoli pääpolttoaineena tieliikenteessä.
 
Ei metanolia olla laittamassa olemassa olevaan kalustoon. Polttoaineelle altistuvat materiaalit luonnollisesti valitaan oikein. Tällä hetkellä käytettävissä olevalla teknologialla kylmäkäynnistyminenkin saadaan hoidettua.

EU:ssa metanolia saa käyttää esim. grillin sytytysnesteenä ja tuulilasinpesunesteenä. Suomi sai pari vuotta sitten poikkeuksena luvan kieltää metanolin myyminen tuulilasinpesunesteeksi kuluttajille, koska osa kansalaisista halusi juoda sitä. Ammattikäyttäjille metanolituulilasinpesunestettä myydään edelleen esim. tynnyreistä läträttäviksi. Metanolitankki ja tankkausjärjestelmä saadaan tarvittaessa täysin suljetuksi jolloin käyttäjä ei altistu sille.

Metanoli on ollut hintakilpailukykyinen meripolttoaine. Ainakin MAN ja Wärtsilä ovat toimittaneet metanolilla toimivia moottoreita laivoihin. Tieliikenteessä esim Kiinassa on ollut käytössä M85 sekoitusta (85% metanolia). Eräillä tieliikennevalmistajilla on tällä hetkellä tutkimushankkeita metanolin osalta.

Metanoli voidaan yksinkertasella prosessilla muttaa dimetyylieetteriksi (DME) joka korkean setaanilukunsa ansiosta soveltuu käytettäväksi tarkoitukseen muutetussa dieselmoottorissa. Reilu 20 vuotta sitten jo ehdotettiin myös ratkaisua jossa DME toimii pilot polttoaineena ja metanoli pääpolttoaineena tieliikenteessä.
Tunnut tietävän tästä:
Olen ollut ymmärryksessä, että laivadieselit suostuvat käymään lähes millä hyvänsä energiapitoisella liemellä? Voiko teollisesti valmistettu metanoli olla oikeasti kilpailukykyinen vai onko siinäkin ollut jokin "poliittinen" päätös taustalla, kuten oma metanolituotanto tai jokin muu sellainen kiekura? Eiks ne merillä kuitenkin ajele verottomilla polttoaineilla? Raskasöljy kai luokkaa 600 $/t?
Mistä nämä metanolit ovat lähtöisin? Teollisestihan sitä kai valmistetaan, mutta onko siellä taustalla biojakeet vai fossiiliset?
Polttoaineeksi tarkoitetut etanolit ovat kai biopohjaisia?
Eli ilmastoteemaan liittyen: Onko tällä alkoholeilla lotraamisella todellista mahdollisuutta suuressa mittakaavassa vähentää fossiilisten käyttöä?
Biopohjaisia raaka-aineita ei kuitenkaan kaikkialle riitä?
 
Tunnut tietävän tästä:
Olen ollut ymmärryksessä, että laivadieselit suostuvat käymään lähes millä hyvänsä energiapitoisella liemellä? Voiko teollisesti valmistettu metanoli olla oikeasti kilpailukykyinen vai onko siinäkin ollut jokin "poliittinen" päätös taustalla, kuten oma metanolituotanto tai jokin muu sellainen kiekura? Eiks ne merillä kuitenkin ajele verottomilla polttoaineilla? Raskasöljy kai luokkaa 600 $/t?
Mistä nämä metanolit ovat lähtöisin? Teollisestihan sitä kai valmistetaan, mutta onko siellä taustalla biojakeet vai fossiiliset?
Polttoaineeksi tarkoitetut etanolit ovat kai biopohjaisia?
Eli ilmastoteemaan liittyen: Onko tällä alkoholeilla lotraamisella todellista mahdollisuutta suuressa mittakaavassa vähentää fossiilisten käyttöä?
Biopohjaisia raaka-aineita ei kuitenkaan kaikkialle riitä?
Metanoli ei ole vaikea polttoaine sellaiselle moottorille joka on tehty / muutettu metanolia varten. Metanolilla saadaan suuri palamisen nopeus joka johtaa hyvään hyötysuhteeseen. Päästöt ovat myös pienet.

Metanoli valittiin ensimmäisiin aluksiin rikkirajan tiukennusten ja taloudellisten syiden takia. Varustamo olisi joutunut investoimaan rikkipesuriin, käyttämään rikitöntä polttoöljyä tai investoimaan retrofittiin metanolille jossa ei ole rikkiä.

Metanolin hintakehitystä löytyy esim tuolta:

Alimmat hinnat alle 200 $/t ovat varmasti kilpailukykyisiä.

Methanex tekee bisnestä metanolilla ja sivuillaan on tietoa tuotannosta / käytöstä:
 


Otsikosta voisi päätellä että Ruotsille tulee miljardilasku. Tarkemmin katsottuna kysymys on toistaiseksi viherpiirien on pelottelusta.

Dieselin hintaa päätettiin alentaa 50 sentillä per litra – SvD: EU:lta tulossa miljardilasku​

RUOTSIN valtio saattaa joutua maksamaan bensiinin ja dieselin uusista hinnanalennuksista jopa yli 3,5 miljardin euron sakkomaksut, kirjoittaa Svenska Dagbladet.

Olisi kyllä aika ihme jos emme menisi tässä asiassa Ruotsin perässä.

Onko kukaan ajatatellut sitä että Borneon sademetsiää kaatuu biopolttoainetta tuottavien palmuplantaasien tieltä. Se tarkoittaa mm orankien tappamista sukupuuttoon.
 
Dieselin hintaa päätettiin alentaa 50 sentillä per litra – SvD: EU:lta tulossa miljardilasku
RUOTSIN valtio saattaa joutua maksamaan bensiinin ja dieselin uusista hinnanalennuksista jopa yli 3,5 miljardin euron sakkomaksut, kirjoittaa Svenska Dagbladet.

Olisi kyllä aika ihme jos emme menisi tässä asiassa Ruotsin perässä.

Onko kukaan ajatatellut sitä että Borneon sademetsiää kaatuu biopolttoainetta tuottavien palmuplantaasien tieltä. Se tarkoittaa mm orankien tappamista sukupuuttoon.

Onhan se koomista jos Suomessa perustellaan joitakin asioita metsäkadolla, mutta Euroopan biopolttoaineiden valmistamiseksi Euroopan ulkopuolella joudutaan kaatamaan metsää. Ihan kuin ongelmaa ei olisi kunhan se tapahtuu EU:n ulkopuolella.
 
Onhan se koomista jos Suomessa perustellaan joitakin asioita metsäkadolla, mutta Euroopan biopolttoaineiden valmistamiseksi Euroopan ulkopuolella joudutaan kaatamaan metsää. Ihan kuin ongelmaa ei olisi kunhan se tapahtuu EU:n ulkopuolella.
Ei se ole koomista: Se on tragikoomista, ellei peräti suoraan tragedia?
Tämä kertoo vain siitä viherpesun ja osaoptimoinnin asteesta, mihin me ollaan täällä päädytty. Poliitikot tähän mielestäni pääsyyllisiä ovat, kun ymmärtämättömät pösilöt päästetään ideologia edellä tekemään ohjausta, jonka lopputuloksena globaalit päästöt vain kasvavat. Talouselämän lobbarit ovat todenneet aikoja sitten, ettei näitä pösilöitä saada muuttamaan mieltään, kun ideologia on niin vahva. Keskittyvät sitten lobaamaan säätelyyn omille päämiehilleen mieluisia porsaanreikiä. Yhtiöt sitten tietysti hölmön säätelyn pohjalta pyrkivät maksimoimaan voittoja.
Lähtökohtaisesti: Globaaliin ongelmaan pitää tehdä globaali ratkaisu, mutta tähän humppaan ei tahdo löytyä halukkuutta muualta kuin Länsi-Euroopasta.
Nyt sitten suomalainen varakas Diesel-autoilija hyvesignaloi ajamalla kalliilla biodieselillä, johon tarvittavaan palmuöljyn tuotantoon on tuhottu sademetsää, mikä olisi todennäköisesti sitonut huimat määrät CO2:ta ennalleen jätettynä. Puhumattakaan niistä elinympäristöistä, mitä tuossa ruljanssissa on tuhottu.
Insinööriratkaisu: Poltetaan edullista fossiilista dieseliä ja kompensoidaan päästö. Kompensoidaan oikeasti, ei näiden huuhaajärjestöjen kvasikompensaatiota. Kuten ST1-Anttosen (kenen idea lie alunperin?) ajatus Saharan alueella toteutettavista massiivisista metsityshankkeista.
Ja tietysti kannattaa ne biojakeet, mitä normaalissa elämässä syntyy kierrättää polttoaineiksi mieluummin kuin kipata kaatopaikalle tai hyödyntää muuten. Nyt tuotu Vantaalle Italiasta yhdyskuntajätettä poltettavaksi, kannattaisiko mieluummin polttaa energiaintensiivistä kotimaista biojaetta tai työntää sinne kattilaan ihan kivihiiltä ja kompensoida syntynyt (fossiilinen) CO2-päästö. Jätteen Italiasta roudaaminen on pahimmasta päästä osaoptimointia, mitä itse olen nähnyt.
 
Metanoli ei ole vaikea polttoaine sellaiselle moottorille joka on tehty / muutettu metanolia varten. Metanolilla saadaan suuri palamisen nopeus joka johtaa hyvään hyötysuhteeseen. Päästöt ovat myös pienet.

Metanoli valittiin ensimmäisiin aluksiin rikkirajan tiukennusten ja taloudellisten syiden takia. Varustamo olisi joutunut investoimaan rikkipesuriin, käyttämään rikitöntä polttoöljyä tai investoimaan retrofittiin metanolille jossa ei ole rikkiä.

Metanolin hintakehitystä löytyy esim tuolta:

Alimmat hinnat alle 200 $/t ovat varmasti kilpailukykyisiä.

Methanex tekee bisnestä metanolilla ja sivuillaan on tietoa tuotannosta / käytöstä:

Joopa, Methanex valtaosa tuotetusta metanolista "harmaata" metanolia, eli fossiilista kaasuahan ne siinä pilkkoo? Lähtökohtaisesti kai ollaan sitä mieltä, että ne fossiiliset olisi parempi jättää sinne maahan?
Siniset, e-metanolit tai bio-metanolit taitavat olla vielä suunnitteilla.
Varmaan voidaan ratkoa noita oikeiden saasteiden vähentämistarpeita, mikä sinänsä hyvä, mutta fossiilisten raaka-aineiden varassahan ne on.
Bio-metanoleissa ongelmana bio-pohjaisten jakeiden puute ja toisaalta sininen ja e-methanol on oikeastaan sitä samaa kuin hiilivetyjen pusailu palamisen lopputuotteista.
Kannattaako sitten metanolillekin alkaa rakentaan jakeluinfraa?
Puhtaampaa kyllä, joten "oikeiden" saasteiden rajoittamisessa käyttökelpoinen.
Energiasisältö vain n. 50 % öljyn vastaavasta, joten hinta 488 €/t ei taida kuitenkaan edullisempi olla? Ei kai se hyötysuhde voi niiiin paljon parempi olla?
Ilmastopsykoosiketjussa voi kai todeta, ettei metanolikaan se game-changer ole.
Mää sitä psykoosia hoitaisin edelleen kompensoimalla oikealla hiilensidonnalla.
 
Taimikko kasvaa aikansa, ja sitoo silloin sitä hiiltä. Sitten ajastaan siinä alkaa puut lahoamaan, ja syntyy taas niitä päästöjä. Päästöjä jotka aiheuttavat ns. "pienen jääkauden 1300-1850" jälkeisen ajan huiman 0,8 asteen lämpötilan nousun.

Hölmölän väki kärsii nyt kovasti koko ajan "käristyskuboleista" ja kuolee ihan kaikki. Hölmölän väki voisi siis valita edes hiukan paremmin pseudotieteellä ja valheilla eli näillä päästöjutuillaan hassuttavia henkilöitä kuin se vakikalusto kuten hassurilli, ylioppilas-oras ja katiainen. Vaikkapa minut.

Minä voin kertoa että oikeasti tehokas tapa sitoa hiiltä olisi esimerkiksi sahata kaikki vanhat metsät ja tehdä sahatavarasta LIIMAPUUTA. Sitten tästä liimapuusta tehtäisiin suuria PUUKUUTIOITA ja niistä sitten edelleen valtavan suuria PYRAMIDEJA. Kunhan rakennustyö olisi hyvässä vauhdissa niin me voitaisiin valita FAARAO. Sopiva olisi kuka tahansa neekeri tai Sanna Marin. Sitten me te voisitte palvoa Häntä ja kiittää Häntä (she/her) aina kun vuoro KV ruoka-avun jakopisteessä tulisi kohdalle. Onhan Hän (she/her) taas sytyttänyt auringon ja täyttänyt massun!

Onneksi on tullut pelattua kortit niin ettei tarvitse täällä paikan päällä katsoa Hölmölän vääjäämätöntä loppua.. :facepalm:
 
Joopa, Methanex valtaosa tuotetusta metanolista "harmaata" metanolia, eli fossiilista kaasuahan ne siinä pilkkoo? Lähtökohtaisesti kai ollaan sitä mieltä, että ne fossiiliset olisi parempi jättää sinne maahan?
Siniset, e-metanolit tai bio-metanolit taitavat olla vielä suunnitteilla.
Varmaan voidaan ratkoa noita oikeiden saasteiden vähentämistarpeita, mikä sinänsä hyvä, mutta fossiilisten raaka-aineiden varassahan ne on.
Bio-metanoleissa ongelmana bio-pohjaisten jakeiden puute ja toisaalta sininen ja e-methanol on oikeastaan sitä samaa kuin hiilivetyjen pusailu palamisen lopputuotteista.
Kannattaako sitten metanolillekin alkaa rakentaan jakeluinfraa?
Puhtaampaa kyllä, joten "oikeiden" saasteiden rajoittamisessa käyttökelpoinen.
Energiasisältö vain n. 50 % öljyn vastaavasta, joten hinta 488 €/t ei taida kuitenkaan edullisempi olla? Ei kai se hyötysuhde voi niiiin paljon parempi olla?
Ilmastopsykoosiketjussa voi kai todeta, ettei metanolikaan se game-changer ole.
Mää sitä psykoosia hoitaisin edelleen kompensoimalla oikealla hiilensidonnalla.
Metanolin hintaa tulee verrata MGO:hon. Tuolla on hyvä vertailu:

Kun valitsee yksikön €/MWh, hintoja voi verrata suoraan toisiinsa. Enimmäkseen metanoli on ollut kalliimpaa. Laivakäyttäjillä lienee ollut toimitussopimukset jonkinlaisella alennushinnalla. Muuten uusia metanolilaivoja ei olisi hankittu.

Eri tahoilla on kovia visioita sähkön tuottamiseksi tuulimyllyillä ja tuotannon muuttamiseksi sähköpolttoaineiksi. Ensimmäistä sähköpolttoainetta eli vetyä ei pysty varastoimaan eikä kuljettamaan teknistaloudellisesti järkevällä tavalla. Metanoli on yksinkertaisin helposti kuljetettava ja varastoitava sähköpolttoaine. Metanoli voidaan tuottaa missä tahansa maapallolla ja siirtää minne tahansa satamaan kustannustehokkaasti laivoilla.

Aika näyttää, että tuleeko näistä sähköpolttoaineista ikinä mitään. Jos niitä ei saada tehtyä, ihmiskunnalla on edessään ongelma ja mahdollisesti taantuminen. Jossain vaiheessa fossiiliset hiilivedyt kuitenkin loppuvat. Maapallon viljelyala ei riitä fossiilisten korvaamiseen biopolttoaineilla. Henrik Ryti (suomalainen termodynamiikan edelläkävijä, presidentin poika) on sanonut tähän tyyliin: "Polttomoottorin kehittäminen lopetti orjuuden, koska kurjinkin ruoka on kalliimpaa kuin polttoaine." Saattaa olla, että orjuuskin otetaan jälleen käyttöön, jos polttoaineista tulee kunnolla pula.
 
Metanolin hintaa tulee verrata MGO:hon. Tuolla on hyvä vertailu:

Kun valitsee yksikön €/MWh, hintoja voi verrata suoraan toisiinsa. Enimmäkseen metanoli on ollut kalliimpaa. Laivakäyttäjillä lienee ollut toimitussopimukset jonkinlaisella alennushinnalla. Muuten uusia metanolilaivoja ei olisi hankittu.

Eri tahoilla on kovia visioita sähkön tuottamiseksi tuulimyllyillä ja tuotannon muuttamiseksi sähköpolttoaineiksi. Ensimmäistä sähköpolttoainetta eli vetyä ei pysty varastoimaan eikä kuljettamaan teknistaloudellisesti järkevällä tavalla. Metanoli on yksinkertaisin helposti kuljetettava ja varastoitava sähköpolttoaine. Metanoli voidaan tuottaa missä tahansa maapallolla ja siirtää minne tahansa satamaan kustannustehokkaasti laivoilla.

Aika näyttää, että tuleeko näistä sähköpolttoaineista ikinä mitään. Jos niitä ei saada tehtyä, ihmiskunnalla on edessään ongelma ja mahdollisesti taantuminen. Jossain vaiheessa fossiiliset hiilivedyt kuitenkin loppuvat. Maapallon viljelyala ei riitä fossiilisten korvaamiseen biopolttoaineilla. Henrik Ryti (suomalainen termodynamiikan edelläkävijä, presidentin poika) on sanonut tähän tyyliin: "Polttomoottorin kehittäminen lopetti orjuuden, koska kurjinkin ruoka on kalliimpaa kuin polttoaine." Saattaa olla, että orjuuskin otetaan jälleen käyttöön, jos polttoaineista tulee kunnolla pula.
Joo, onhan nämä pirullisia ongelmia.
Sähköön perustuvat uudet hankkeet (teräksen vetypelkistys, e-polttoaineet) ovat kyllä haastavia: Jos halutaan hyödyntää (yksinkertaistettuna) tuulisen päivän liki ilmaista sähköä ne prosessit pitäisi olla sellaisia, että vain pätkittäin edullisen energian aikana pantaisiin homma käyntiin. Vetypelkistyksessä pitäisi tuottaa hillitön määrä vetyä ja olen itsekin siinä käsityksessä, että vedyn varastointi on vaikeaa tai ihan kuten kuvasit:
vetyä ei pysty varastoimaan eikä kuljettamaan teknistaloudellisesti järkevällä tavalla.
Itse ajattelen, ettei mittavia teollisia prosesseja voi rakentaa sattumalta syntyvien halvan energian tarjontajaksoihin. Täytyy ne jotenkin saada järkeistettyä käyttöasteiltaan ja toisaalta pääoman tarpeiltaan. Järjetöntä investoida valtava kapasiteetti ja pyörittää laitosta vain silloin, kun halpaa tai ilmaista sähköä on saatavilla.
Kyllä kai se sähkön tuotanto näihin järjestelmiin pitäisi ydinvoimaan perustaa. Helpotetaan voimaloiden luvitusta vaikkapa jollain tyyppihyväksynnän tapaisella menettelyllä ja edistetään reaktoriyksiköiden sarjavalmistusta. OL3 oli surullinen esimerkki luvituksen ohjaavasta vaikutuksesta, lähdettiin tekemään maailman tehokkainta yksikköä, kun lupa salli vain yhden reaktorin. Sitten sitä protoa taikinoitiin todella pitkään. Kiitos ranskalaisten veronmaksajien, meillä on nyt sitten kilpailukykyinen jättiydinvoimala, kun Areva valtaosin kustansi investoinnin rajun pitkäksi menemisen. Kun ydinvoimalan pääomakustannus saadaan hallintaan, se tuottaa hyvällä käyttöasteella ja vakaalla hinnalla sähköä, jolloin sähköä käyttävät prosessit voidaan optimoida tehokkaasti ja perustaa kalkkyylit todelliseen sähkön hintaan, ei toiveajatteluun. Uraani ja torium ei ole muutamaan vuosisataan muuttumassa niukaksi luonnonvaraksi ja eiköhän ydinpolttoaineen uudelleenkierrätys ole edullisempaa kuin hiilivetyjen rakentelu hiilidioksidista ja vedestä.
Fossiilisia riittää vielä pitkään, mutta uudet varannot ovat useimmiten hankalammin hyödynnettävissä paikoissa, joten väistämättä ne kallistuvat, jolloin näiden uusien tekniikoiden taloudellinenkin kilpailukyky paranee.
Toivottavasti maailmantalous pitkässä juoksussa kestää energian kallistumisen, ettei kuvaamasi dystopia toteudu.
 
Back
Top