Panssari Salama
Respected Leader
Oliko 95E 92-oktaanista ja E85 98-oktaanista? Iso ero niissä muistaakseni on.E85 on edullinen polttoaine jos mielii woimaa bensamoottorista, eli nelinumeroisia lukuja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oliko 95E 92-oktaanista ja E85 98-oktaanista? Iso ero niissä muistaakseni on.E85 on edullinen polttoaine jos mielii woimaa bensamoottorista, eli nelinumeroisia lukuja.
Kyllä se 95E10 on 95 ja 98E5 98. Eli ihan mitä mittarin kyljessä lukee.Oliko 95E 92-oktaanista ja E85 98-oktaanista? Iso ero niissä muistaakseni on.
Muistelen jostain että eivät yleensä olisi mitä lukee, vaan että tuo olisi se mitä maksimissa on oktaaneja. Kiero öljykapitalisti säästää. Mutta enpä nyt löydä mistään mitään muistikuvani tueksi.Kyllä se 95E10 on 95 ja 98E5 98. Eli ihan mitä mittarin kyljessä lukee.
RE85 oktaani on sit väliltä 102-106, riippuen minkälaista seosta on säiliössä.
Etanolin osuus on maksimissaan toi, se voi olla vähemmäkin. Talvella RE85 etanolin osuus tais olla jotain 70% luokkaa, että käynnistyy paremmin.Muistelen jostain että eivät yleensä olisi mitä lukee, vaan että tuo olisi se mitä maksimissa on oktaaneja. Kiero öljykapitalisti säästää. Mutta enpä nyt löydä mistään mitään muistikuvani tueksi.
Piti oikein kaivaa mitä ihmettä oli jäänyt takaraivoon, ja se oli RON (tutkimusoktaani arvo) / MON (moottorioktaani arvo kovassa kuormassa) oktaanien erot.Etanolin osuus on maksimissaan toi, se voi olla vähemmäkin. Talvella RE85 etanolin osuus tais olla jotain 70% luokkaa, että käynnistyy paremmin.
Laitetaan vesiruiskutus, niin tulee reilusti tehoa lisää.Piti oikein kaivaa mitä ihmettä oli jäänyt takaraivoon, ja se oli RON (tutkimusoktaani arvo) / MON (moottorioktaani arvo kovassa kuormassa) oktaanien erot.
Esim St1 95E10 on 95,4 RON oktaania ja 85,2 MON oktaania
DN: Ruotsi alentaa dieselin hintaa rajusti – myös bensiinin hinta laskee
Vääntö biokomponenttien lisäämisestä bensiiniin ja dieseliin ehti ajaa Ruotsin lähes hallituskriisiin. Nyt sopu on kuitenkin syntynyt.
Ei metanolia olla laittamassa olemassa olevaan kalustoon. Polttoaineelle altistuvat materiaalit luonnollisesti valitaan oikein. Tällä hetkellä käytettävissä olevalla teknologialla kylmäkäynnistyminenkin saadaan hoidettua.Metanoli on liian myrkyllinen käytettäväksi normi ajossa, + sen aiheuttama korroosio vaatii osilta paljon enemmän kuin E85. Ja turha yrittää pakkasilla käyntiin. Eka pitäisi kone käyttää lämpöseksi bensalla ja sit vaihtaa metanoliin ja silti moottori olisi jäämöykky jossain vaiheessa.
Tunnut tietävän tästä:Ei metanolia olla laittamassa olemassa olevaan kalustoon. Polttoaineelle altistuvat materiaalit luonnollisesti valitaan oikein. Tällä hetkellä käytettävissä olevalla teknologialla kylmäkäynnistyminenkin saadaan hoidettua.
EU:ssa metanolia saa käyttää esim. grillin sytytysnesteenä ja tuulilasinpesunesteenä. Suomi sai pari vuotta sitten poikkeuksena luvan kieltää metanolin myyminen tuulilasinpesunesteeksi kuluttajille, koska osa kansalaisista halusi juoda sitä. Ammattikäyttäjille metanolituulilasinpesunestettä myydään edelleen esim. tynnyreistä läträttäviksi. Metanolitankki ja tankkausjärjestelmä saadaan tarvittaessa täysin suljetuksi jolloin käyttäjä ei altistu sille.
Metanoli on ollut hintakilpailukykyinen meripolttoaine. Ainakin MAN ja Wärtsilä ovat toimittaneet metanolilla toimivia moottoreita laivoihin. Tieliikenteessä esim Kiinassa on ollut käytössä M85 sekoitusta (85% metanolia). Eräillä tieliikennevalmistajilla on tällä hetkellä tutkimushankkeita metanolin osalta.
Metanoli voidaan yksinkertasella prosessilla muttaa dimetyylieetteriksi (DME) joka korkean setaanilukunsa ansiosta soveltuu käytettäväksi tarkoitukseen muutetussa dieselmoottorissa. Reilu 20 vuotta sitten jo ehdotettiin myös ratkaisua jossa DME toimii pilot polttoaineena ja metanoli pääpolttoaineena tieliikenteessä.
Metanoli ei ole vaikea polttoaine sellaiselle moottorille joka on tehty / muutettu metanolia varten. Metanolilla saadaan suuri palamisen nopeus joka johtaa hyvään hyötysuhteeseen. Päästöt ovat myös pienet.Tunnut tietävän tästä:
Olen ollut ymmärryksessä, että laivadieselit suostuvat käymään lähes millä hyvänsä energiapitoisella liemellä? Voiko teollisesti valmistettu metanoli olla oikeasti kilpailukykyinen vai onko siinäkin ollut jokin "poliittinen" päätös taustalla, kuten oma metanolituotanto tai jokin muu sellainen kiekura? Eiks ne merillä kuitenkin ajele verottomilla polttoaineilla? Raskasöljy kai luokkaa 600 $/t?
Mistä nämä metanolit ovat lähtöisin? Teollisestihan sitä kai valmistetaan, mutta onko siellä taustalla biojakeet vai fossiiliset?
Polttoaineeksi tarkoitetut etanolit ovat kai biopohjaisia?
Eli ilmastoteemaan liittyen: Onko tällä alkoholeilla lotraamisella todellista mahdollisuutta suuressa mittakaavassa vähentää fossiilisten käyttöä?
Biopohjaisia raaka-aineita ei kuitenkaan kaikkialle riitä?
Dieselin hintaa päätettiin alentaa 50 sentillä per litra – SvD: EU:lta tulossa miljardilasku
RUOTSIN valtio saattaa joutua maksamaan bensiinin ja dieselin uusista hinnanalennuksista jopa yli 3,5 miljardin euron sakkomaksut, kirjoittaa Svenska Dagbladet.
Dieselin hintaa päätettiin alentaa 50 sentillä per litra – SvD: EU:lta tulossa miljardilasku
EU-säännöt pakottavat Ruotsin maksamaan päätöksestään.www.is.fi
Olisi kyllä aika ihme jos emme menisi tässä asiassa Ruotsin perässä.
Onko kukaan ajatatellut sitä että Borneon sademetsiää kaatuu biopolttoainetta tuottavien palmuplantaasien tieltä. Se tarkoittaa mm orankien tappamista sukupuuttoon.
Ei se ole koomista: Se on tragikoomista, ellei peräti suoraan tragedia?Onhan se koomista jos Suomessa perustellaan joitakin asioita metsäkadolla, mutta Euroopan biopolttoaineiden valmistamiseksi Euroopan ulkopuolella joudutaan kaatamaan metsää. Ihan kuin ongelmaa ei olisi kunhan se tapahtuu EU:n ulkopuolella.
Metanoli ei ole vaikea polttoaine sellaiselle moottorille joka on tehty / muutettu metanolia varten. Metanolilla saadaan suuri palamisen nopeus joka johtaa hyvään hyötysuhteeseen. Päästöt ovat myös pienet.
Metanoli valittiin ensimmäisiin aluksiin rikkirajan tiukennusten ja taloudellisten syiden takia. Varustamo olisi joutunut investoimaan rikkipesuriin, käyttämään rikitöntä polttoöljyä tai investoimaan retrofittiin metanolille jossa ei ole rikkiä.
Metanolin hintakehitystä löytyy esim tuolta:
Monthly methanol spot prices by region | Statista
In July 2024, methanol spot prices were the highest in the U.S.www.statista.com
Alimmat hinnat alle 200 $/t ovat varmasti kilpailukykyisiä.
Methanex tekee bisnestä metanolilla ja sivuillaan on tietoa tuotannosta / käytöstä:
Marine Fuel - Methanex
Methanol as a Marine Fuel The use of methanol as an alternative marine fuel was pioneered by Methanex’s subsidiary Waterfront Shipping and its shipping partners. Methanol is a safe, proven, cost-competitive marine fuel for the commercial shipping industry that can meet or exceed current and...www.methanex.com
No niinpä. Toivottavasti järjen valo alkaisi vilkkua poliitikoilla.Mää sitä psykoosia hoitaisin edelleen kompensoimalla oikealla hiilensidonnalla.
Metanolin hintaa tulee verrata MGO:hon. Tuolla on hyvä vertailu:Joopa, Methanex valtaosa tuotetusta metanolista "harmaata" metanolia, eli fossiilista kaasuahan ne siinä pilkkoo? Lähtökohtaisesti kai ollaan sitä mieltä, että ne fossiiliset olisi parempi jättää sinne maahan?
Siniset, e-metanolit tai bio-metanolit taitavat olla vielä suunnitteilla.
Varmaan voidaan ratkoa noita oikeiden saasteiden vähentämistarpeita, mikä sinänsä hyvä, mutta fossiilisten raaka-aineiden varassahan ne on.
Bio-metanoleissa ongelmana bio-pohjaisten jakeiden puute ja toisaalta sininen ja e-methanol on oikeastaan sitä samaa kuin hiilivetyjen pusailu palamisen lopputuotteista.
Kannattaako sitten metanolillekin alkaa rakentaan jakeluinfraa?
Puhtaampaa kyllä, joten "oikeiden" saasteiden rajoittamisessa käyttökelpoinen.
Energiasisältö vain n. 50 % öljyn vastaavasta, joten hinta 488 €/t ei taida kuitenkaan edullisempi olla? Ei kai se hyötysuhde voi niiiin paljon parempi olla?
Ilmastopsykoosiketjussa voi kai todeta, ettei metanolikaan se game-changer ole.
Mää sitä psykoosia hoitaisin edelleen kompensoimalla oikealla hiilensidonnalla.
Joo, onhan nämä pirullisia ongelmia.Metanolin hintaa tulee verrata MGO:hon. Tuolla on hyvä vertailu:
Kun valitsee yksikön €/MWh, hintoja voi verrata suoraan toisiinsa. Enimmäkseen metanoli on ollut kalliimpaa. Laivakäyttäjillä lienee ollut toimitussopimukset jonkinlaisella alennushinnalla. Muuten uusia metanolilaivoja ei olisi hankittu.
Eri tahoilla on kovia visioita sähkön tuottamiseksi tuulimyllyillä ja tuotannon muuttamiseksi sähköpolttoaineiksi. Ensimmäistä sähköpolttoainetta eli vetyä ei pysty varastoimaan eikä kuljettamaan teknistaloudellisesti järkevällä tavalla. Metanoli on yksinkertaisin helposti kuljetettava ja varastoitava sähköpolttoaine. Metanoli voidaan tuottaa missä tahansa maapallolla ja siirtää minne tahansa satamaan kustannustehokkaasti laivoilla.
Aika näyttää, että tuleeko näistä sähköpolttoaineista ikinä mitään. Jos niitä ei saada tehtyä, ihmiskunnalla on edessään ongelma ja mahdollisesti taantuminen. Jossain vaiheessa fossiiliset hiilivedyt kuitenkin loppuvat. Maapallon viljelyala ei riitä fossiilisten korvaamiseen biopolttoaineilla. Henrik Ryti (suomalainen termodynamiikan edelläkävijä, presidentin poika) on sanonut tähän tyyliin: "Polttomoottorin kehittäminen lopetti orjuuden, koska kurjinkin ruoka on kalliimpaa kuin polttoaine." Saattaa olla, että orjuuskin otetaan jälleen käyttöön, jos polttoaineista tulee kunnolla pula.
Itse ajattelen, ettei mittavia teollisia prosesseja voi rakentaa sattumalta syntyvien halvan energian tarjontajaksoihin. Täytyy ne jotenkin saada järkeistettyä käyttöasteiltaan ja toisaalta pääoman tarpeiltaan. Järjetöntä investoida valtava kapasiteetti ja pyörittää laitosta vain silloin, kun halpaa tai ilmaista sähköä on saatavilla.vetyä ei pysty varastoimaan eikä kuljettamaan teknistaloudellisesti järkevällä tavalla.