Kiinan päästöt ovat EU:n päästöjä. Kun globalisaatioon laitetiin keskitetysti maailman päättäjien kesken vauhtia 1992, itsemurha oli sinetöity. Tällä hetkellä irvokkainta on se, että vapaa kauppa, vapaa liikkuvuus ja glogalisaatio ovat uskonto samoille poliitikoille, jotka tuikeina tulevat vaatimaan meiltä tiukan kurin vähennykset, koska 39% pitää vielä kiristää. Mutta eihän se koske Kiinaa tai Puolaa tai Bulgariaa. Korventakoot hiiltä, paljon suuremmat maat. Etteivät vain suutu.
Mutta emme me viattomia ole.
Euroopassa ja Suomessa myytävät ilmapatjat, puutarhasakset, suihkupäät, monet aletyökalut, varaosat, joka vuodenajan sesonkituotteet valmistetaan Kiinassa huonoissa työoloissa juuri tuolla hiilijalanjäljellä ja kuljetetaan kaukaa. Se lasketaan Kiinan hiileksi, mutta onhan se myös meidän kulutuksemme vuoksi. Tämä on juuri se globalisaatioloukku. Se poistaa köyhyyttä muualta ja samalla maapallo huutaa. Se ei tule kestämään kaikkien elintasoa. Me pesemme omatuntomme kulkemalla torilla marssimalla ilmastonmuutosta vastaan. Sitten onkin kaikki hyvin. Voimme laukoa tyhjäpäisiä poliittisia sloganeja kuin Sanni Grahn-Laasonen. "Kehitetään vähäpäästöisiä laivoja".
Koko ongelman ydin on kulutuksemme, joka kasvaa kaukomaiden halpatuotteilla ja suuryritysten tuottavuudella ja tietenkin kulutuksen kasvu kolmannessa maailmassa. Sitten kun kaikilla on suomalaisten elintaso, tarvitsemme luultavasti 16 maapalloa.
Biltema, Clas Ohlson, Fiskars... kaikilla on tai on ollut tuotantoa Kiinassa. Ostat 3D-tulostimen sylkemän vihellyspillin urheiluliikkeessä. Kiinasta se lähtee hintaan 25 senttiä ja kaupan hyllyllä se on 5,99. Kyllä kelpaa.
Kiina valmisti jo vuonna 2015 24,5 miljoonaa autoa eli 27 prosenttia maailman autotuotannosta. Chrysler, Peugeot, Volkswagen, Jeep, GM, Nissan, Citroen, Toyota, Honda, Ford, Huyndai... kaikilla näillä tuotanto on joko kokonaan tai osin Kiinassa.
Ledinauhat, himmentimet, televisiot, digitaaliset kuvakehykset, langattomat kuulokkeet, korut, kellot, kamerat. Kiina ne tekee, sinä ostat. Mutta ne ovat siis Kiinan hiiliä?
Kiinassa valmistetaan myös enemmän sähköäautoja kuin muualla yhteensä. Myös akkuteknologia nojaa itään.
Kiina on myös markkina, ei pelkkä valmistaja. Ja siihen he tukehtuvat ensimmäisenä.
Tässä yhtälössä ei ole mitään mahdollisuuksia. Ei niin mitään. Tämä on ihan matemaattinen yhtälö. Linkola on aivan oikeassa, mutta eivät hänen keinonsa ole ihmiskunnalle realistisia.
Jotain järkeä ja aikalisää touhuun voisi saada kuluttajapalautteella. Tuotanto siirtyy kyllä halpamaista takaisin Suomeen, jos se on kannattavaa. Joskus se voi syntyä isänmaallisista tai ilmastosuojelullisista syistä, mutta se vaatii sen, että maksamme hiukan enemmän ja vaadimme.
Olet
@arix ihan oikeassa. Meidän pästövähennyksemme meinaavat just sitä, että vaikka päästömme ovat 250 kertaa pienemmät kuin Kiinan, tingimme nistäkin. Jos pienistä puroista jotain tulisi. Jos me kaikki länsimaat lakkaisimme valmistamasta Kiinassa ja ostamasta sieltä yhtään mitään, se olisi valtava juttu.
Mutta kukaan ei halua lopettaa kuluttamista elintasotuotteilla, jotka länsimaat tekevät Kiinassa tai Intiassa tai vaikka Bangladeshissa. Emme halua jarruttaa kasvua, koska syteemi
perustuu kasvuun. Emme halua estää köyhiä maita vaurastumasta. Linkola taas toivoi jopa niin kovaa sotaa, että se karsisi väestön. Hän järkytti minuakin, mutta pakko on sanoa, ettei hän tyhmä ole. Hänen mielestään kaikki kehitysapu on lopetettava välittömästi eikä riisipussin kyljessä saa siittää lisää väkeä tippaakaan saati liikutella heitä. Ei se ole realistista. Me olemme kusessa ja valitettavasti jopa me ehdimme nähdä vähän enemmän viitteitä siitä, mihin kaikki päättyy.
Nämä poliittiset sloganit ja kansan pehmentäminen nielemään 39% päästötavoitteen pakkokeinot ovat vain ja ainoastaan sen vuoksi, että siihen mentiin. Mutta ei se riitä mihinkään. Tarvitaan globaaleja ratkaisuja.