Sähkö- ja polttomoottoriautojen vertailussa vähäpäästöisimmän valinta on vaikeaa faktapohjalta.
Liikenne- ja viestintäministeriö esitti alkuviikosta bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen myynnin kieltämistä viimeistään vuoteen 2045 mennessä osana ilmastonmuutoksen vastaista kamppailua.
Se tarkoittaa, että polttomoottoriautoista siirrytään sähköautoihin. Sähköautojen ympäristöystävällisyys on kuitenkin monimutkainen asia, VTT:n johtava tutkija
Juhani Laurikko korostaa.
– Sähköautotkaan eivät ole lähelläkään päästöttömyyttä, Laurikko sanoo.
Laurikon mukaan sähköauton elinkaaren aikana syntyvät päästöt voivat olla suuremmat kuin esimerkiksi dieselauton vastaavat. Päästötaakka syntyy auton valmistuksesta ja sähkön tuotannosta.
Sähköautojen ympäristövaikutuksia voidaan analysoida vain ottamalla huomioon sen koko elinkaari, johon kuuluvat tuotanto, käyttö ja kierrätys, ja vertaamalla näitä perinteisiin ajoneuvoihin.
Sähköauton ekologisesti heikoin lenkki on valmistus. Siihen kuluu Laurikon mukaan noin kolmannes enemmän energiaa kuin vaikkapa dieselauton valmistukseen.
– Jos ajattelee ympäristövaikutuksia, sähköauto lähtee polttomoottoriautoihin verrattuna ikään kuin takamatkalta sen takia, että sen valmistukseen kulutetaan todella paljon enemmän materiaalia ja energiaa jo ennen kuin se on edes ajettu ulos tehtaasta, hän kertoo.
Sähköauto on liikenteessä toki muita vaihtoehtoja vähäpäästöisempi. Sähköautojen ympäristöystävällisyyteen vaikuttaa pitkälti se, millä tuotettua sähköä auto käyttää.
Esimerkiksi Keski-Euroopassa sähköä tuotetaan kivihiilellä, mikä kasvattaa sähköauton päästöjä. Suomessa sähkö taas on puhtaampaa.
Keskimääräisillä eurooppalaisilla päästölaskelmilla sähköauto ajaa vastaavan dieselauton ympäristöystävällisyydessään kiinni noin 50 000–70 000 kilometrin jälkeen.
– Vastaavaa, Suomen oloihin suhteutettua kilometrilaskelmaa on hyvin vaikea tehdä. Laskelmassa on paljon liikkuvia osia. Pitää tietää muun muassa se, minkä kokoinen akku on kyseessä, missä se on valmistettu ja millaista akkukemiaa valmistuksessa on käytetty, Laurikko sanoo.
Yksittäisistä valmistusvaiheista eniten energiaa kuluu juuri akun valmistamiseen.
Voiko sähköauton ja polttomoottoriauton kokonaispäästöjä sitten ylipäätään vertailla?
– Kyllä voi, mutta yksinkertaista se ei missään tapauksessa ole. Pitää muistaa esimerkiksi se, että sähköautossa akku on osa energiaa ja ikään kuin auton polttoaine, ja silloin se pitää laskea mukaan polttoaineenkulutukseen, Laurikko sanoo.
Ympäristön kannalta vanhasta autosta sähköautoon vaihtaminen ei kuitenkaan kannata: jos omistaa vanhan auton, jolla ajaa vain vähän, sen aiheuttamat päästöt tulevat vain kertyvästä ajosta, sillä auton valmistukseen käytetty energia on jo kuitattu aikoja sitten.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005933510.html