Ilmastopsykoosi -ketju

näin Kepulaisena eunukkina voin todeta, että mun pankkitili ei kestä sähköauton ostamista ;) Sen tietämiseen en tarvi tyyppien ottamista Teslalla tai e-golffilla. :D

Elinkaarikustannuksissa sähkis alkaa olla jo kilpailukykyinen, varsinkin jos ajaa enemmän kuin keskimääräisen 18tkm/vuosi.

Tästä kun katsotaan 5-10 vuotta eteenpäin, on nähtävissä että akkujen hinta kilowattituntia kohden tippuu huomattavasti.

Kymmenen vuotta sitten suomalaisilla oli varaa ostaa noin 32 tuuman telkkari. Nyt myydyin telkkari lienee 55 tuumainen johon 2008 vain harvoilla oli varaa. Sama on edessä sähköautoilla.
 
Jaha, Lurker on ottanut maljan? :) Kiinan hiilellä ne sinun sähköautosi ja niihin akut tehdään. Niin kyllä monet polttomoottoriautotkin. Globaaleja ratkaisuja pitää tulla tai ei ole varsinaisia ratkaisuja ollenkaan. Kiinan 13 miljoonaa ekvivalenttitonnia vs Suomen 50 000 ekvivalenttitonnia kertovat suhteet. Länsi kokoaa osan voitoista, Kiinassa tehdään.

Teknistä tietämystä täällä on parilla ihmisellä ehkäpä enemmän kuin arvaisi. Tässä yritetään laskea kapasiteetteja.

Tuossa on ihan hauska artikkeli. Mukavaa muuten monella tavalla, mutta toimittajalta menee kahdeksan tuntia Helsingistä Joensuuhun, kun on sellainen auto (Huyndai) vielä, jota pitää latailla talvella aika usein. Sisätilan lämmittäminen nimittäin vie sähköä.

Minulle tulee mieleeni, että kaupunki- ja työmatkaautoksi sopisi pieni sähköauto. Minulla menisi päivässä 25 km. Kotona lataisi. Mutta kaupungissa pääsee kyllä muutenkin liikkumaan. Julkisilla, polkupyörällä, skootterilla, mp:lla. Maallehan se juttu pitää rakentaa.

https://www.suomenmaa.fi/uutiset/sa...n-kovimmissa-pakkasissa-6.3.360230.a867b95aee

Nykyinen auto on tehty Ruhrin hiilellä. Liekö yhtään puhtaampaa.

Tuo Hyundai Ioniq on sellainen auto etten itse ostaisi, suorituskyky on kovin vaatimaton. Jos saman firman tuotteet kiinnostaa, juuri kauppaan tulleella Konalla ajaa tuon välin yhdellä 42 minuuttia kestävällä stopilla. Muita huomioita:

- kyseinen latauspiste on ilmainen, eli matkalla ei ole energiakuluja ollenkaan. 6l/100km kuluttavaan autoon verrattuna säästö on noin 40 euroa. Tuntipalkoille siis pääsee.
- nolla (0) euroa kilahtaa Vladimirin kassaan.
 
Sähkömoottori vs. polttomoottori

* Vääntömomentti nollasta alkaen
* Mekaaninen yksinkertaisuus
* Minimaaliset huoltokustannukset
* Pitkät takuuajat (Tesla Semi:n "Million mile powertrain"-konsepti, etc)
* Korkea hyötysuhde
* Pieni koko
* Pienet valmistuskustannukset

Ihan vittuuksillaan niitä varmaan käytetään esim. kiskokäytössä dieselin sijasta. :rolleyes: Kuten sanoin, akut hidastavat yleistymistä.

edit: Tesla 3, takuu.
Auto: 4 vuotta, 80 000 km
Akku ja voimansiirtoyksikkö: 8 vuotta, 192 000 km. :cool:

Joo, kiskoliikenne vedetty mukaan. Meinasitko ajolangat vetää teille? Ihanko kantateille myös?

Bensiini sisältää yli 50 kertaa enemmän energiaa per kilo, kuin parhaat akut.
Akkujen elinikä on maksimi 8- 9 vuotta.
Niin pitkään kun akkuteknologia on 1800- lukulaista, sähköauto ei toimi kaupunkien ulkopuolella.

Melko turhaa propagoida valmistajien mainosvideoilla, minä haluaisin nähdä käyttötestin Kuusamo- Rovaniemi välillä tammikuussa vaikkapa n. 3 vuotta vanhalla sähköautolla (tai yli 70000 km ajetuilla akuilla), 4 henkilöä kyydissä ja 5 cm lunta tiellä (syrjäseuduilla aurausraja 7 cm lunta).

Ja tietysti tämä kaikki on ihanan halpaa, infra, itse autot. Ja tietysti pakottamalla, verovelvollinen maksaa.
Ja sähkö tulee töpselistä tietysti, ja siirto on halpaa kuin saippua.

Jos kerran täällä saa haihatella, niin minäkin suosittelen ja voin suunnitella fissioreaktoriin perustuvan ajoneuvon. Reaktorin tuottama höyrynpaine käyttää 8 sylinteristä ajomoottoria ja lauhduttimen jälkeen vesi kiertää pattereissa lämmittäen kabiinia.
Yhdellä tankkauksella 2 vuotta, ilman kilometrirajoituksia! Ei päästöjä, jääkarhut & Afrikka kiittää! Myös pingviinit ja Merkel taputtaa!
Voin suunnitella, jos saan apurahat, onko vapaaehtoisia, vai täytyisikö tääkin hoitaa verottamalla?
 
Joo, kiskoliikenne vedetty mukaan. Meinasitko ajolangat vetää teille? Ihanko kantateille myös?

Bensiini sisältää yli 50 kertaa enemmän energiaa per kilo, kuin parhaat akut.
Akkujen elinikä on maksimi 8- 9 vuotta.
Niin pitkään kun akkuteknologia on 1800- lukulaista, sähköauto ei toimi kaupunkien ulkopuolella.


Melko turhaa propagoida valmistajien mainosvideoilla, minä haluaisin nähdä käyttötestin Kuusamo- Rovaniemi välillä tammikuussa vaikkapa n. 3 vuotta vanhalla sähköautolla (tai yli 70000 km ajetuilla akuilla), 4 henkilöä kyydissä ja 5 cm lunta tiellä (syrjäseuduilla aurausraja 7 cm lunta).

Ja tietysti tämä kaikki on ihanan halpaa, infra, itse autot. Ja tietysti pakottamalla, verovelvollinen maksaa.
Ja sähkö tulee töpselistä tietysti, ja siirto on halpaa kuin saippua.

Jos kerran täällä saa haihatella, niin minäkin suosittelen ja voin suunnitella fissioreaktoriin perustuvan ajoneuvon. Reaktorin tuottama höyrynpaine käyttää 8 sylinteristä ajomoottoria ja lauhduttimen jälkeen vesi kiertää pattereissa lämmittäen kabiinia.
Yhdellä tankkauksella 2 vuotta, ilman kilometrirajoituksia! Ei päästöjä, jääkarhut & Afrikka kiittää! Myös pingviinit ja Merkel taputtaa!
Voin suunnitella, jos saan apurahat, onko vapaaehtoisia, vai täytyisikö tääkin hoitaa verottamalla?

Noin vanhat akut on vähän vähissä kun tuotanto on polkaistu käyntiin laajamittaisesti tällä vuosikymmenellä. Mikään evidenssi ei kuitenkaan tue väitettäsi että akut kestäisi 8-9 vuotta. Kaikki viittaa siihen että nykyisten sähköautojen akut kestävät vähintään auton muiden komponenttien elinajan. Kylmä ilmasto itse asiassa edesauttaa elinkaaren jatkumista.

Kilometreinä mitattuna sähköautot ovat huomattavasti polttomoottoriautoja kestävämpiä, koska liikkuvia osia on niin paljon vähemmän. Ei kytkintä, vaihdelaatikkoa, laturia, moniurahihnoja, venttiileitä, kampiakseleita, kiertokankia, suuttimia, jakohihnoja tai nokka-akseleita. Alla linkki amerikassa vajaa 700 tkm kiertäneestä ja toinen Suomessa 400 tkm ajetusta taksista.

https://insideevs.com/highest-mileage-tesla-now-has-over-420000-miles/

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...-ajetuista-koko-maailmassa/6546344#gs.ayWAtqc

Sitten kun itse auto on pehmennyt paalauskuntoon, akku voidaan jatkokäyttää kiinteistöissä tuottamaan sähköä katkojen aikana tai kun pörssisähkön hinta on huipussaan.

Käyttötesti Kuusamo Rovaniemi välillä? Ei mikään ongelma. Kyllä Lapissa on sähköautolla ajettu jo vuosia.

Infra? Sähkiksen hienoja puolia on se että infran tarve on todella vähäinen. Jos kotiin tulee sähkö, saa sillä ladattua helposti päivittäiset ajot. Sitten kun mennään mökille tai mummolaan, löytyy pikalatureita isojen teiden varsilta. Huoltoasemat tulee kaupungeista todennäköisesti häviämään kokonaan, ei vain ole mitään tarvetta sellaisille. Pikalatureiden määrää voi katsella täältä ( niitä on jo lähemmäs pari tuhatta ja lisää tulee kiihtyvällä tahdilla)

https://www.plugshare.com

Sähkö ainakin meillä tulee töpselistä ja on halpaa kun saippua. Sähköauto kuluttaa mallista ja kelistä riippuen 15-30 kWh/100km. Euroina kahdesta neljään. Mun V6 syö satasella kymmenen litraa, euroina 15.

Mene nyt vaan kokeilemaan sellaista niin ei tarvi ihan päättömyyksiä höpötellä täällä.
 
Noin vanhat akut on vähän vähissä kun tuotanto on polkaistu käyntiin laajamittaisesti tällä vuosikymmenellä. Mikään evidenssi ei kuitenkaan tue väitettäsi että akut kestäisi 8-9 vuotta. Kaikki viittaa siihen että nykyisten sähköautojen akut kestävät vähintään auton muiden komponenttien elinajan. Kylmä ilmasto itse asiassa edesauttaa elinkaaren jatkumista.

Kilometreinä mitattuna sähköautot ovat huomattavasti polttomoottoriautoja kestävämpiä, koska liikkuvia osia on niin paljon vähemmän. Ei kytkintä, vaihdelaatikkoa, laturia, moniurahihnoja, venttiileitä, kampiakseleita, kiertokankia, suuttimia, jakohihnoja tai nokka-akseleita. Alla linkki amerikassa vajaa 700 tkm kiertäneestä ja toinen Suomessa 400 tkm ajetusta taksista.

https://insideevs.com/highest-mileage-tesla-now-has-over-420000-miles/

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...-ajetuista-koko-maailmassa/6546344#gs.ayWAtqc

Sitten kun itse auto on pehmennyt paalauskuntoon, akku voidaan jatkokäyttää kiinteistöissä tuottamaan sähköä katkojen aikana tai kun pörssisähkön hinta on huipussaan.

Käyttötesti Kuusamo Rovaniemi välillä? Ei mikään ongelma. Kyllä Lapissa on sähköautolla ajettu jo vuosia.

Infra? Sähkiksen hienoja puolia on se että infran tarve on todella vähäinen. Jos kotiin tulee sähkö, saa sillä ladattua helposti päivittäiset ajot. Sitten kun mennään mökille tai mummolaan, löytyy pikalatureita isojen teiden varsilta. Huoltoasemat tulee kaupungeista todennäköisesti häviämään kokonaan, ei vain ole mitään tarvetta sellaisille. Pikalatureiden määrää voi katsella täältä ( niitä on jo lähemmäs pari tuhatta ja lisää tulee kiihtyvällä tahdilla)

https://www.plugshare.com

Sähkö ainakin meillä tulee töpselistä ja on halpaa kun saippua. Sähköauto kuluttaa mallista ja kelistä riippuen 15-30 kWh/100km. Euroina kahdesta neljään. Mun V6 syö satasella kymmenen litraa, euroina 15.

Mene nyt vaan kokeilemaan sellaista niin ei tarvi ihan päättömyyksiä höpötellä täällä.

Ootko selvinpäin ihan, vai maksaako sulle tästä joku?
Voin väittää että olen perehtynyt tuohon sähköön ja akkuteknologiaan ihan töidenkin kautta.
Vai infra riittää ihan kun kotona töpseli tuottaa sähköä? Kun tästä vaikka miljoona sähköautoa polkaistaan pystyyn (verovelvollinen maksaa kulut) ja nykyinen infrastruktuuri on riittävä? Putinilta halpaa sähköä?
Ja edelleen, jos Rovis- Kuusamo ei käy, niin vaikka Muonio- Kilpisjärvi. Eikä mitään mutuiluja että "ei varmaan ole ongelmia".
Reilu 30 pakkasta niin käytetyn akun kapasiteetti on varmasti parasta, ihanaa ja hienoa!
Kun voisi ajaa polttomoottorilla ilman huolia ja ilman MITÄÄN vaikutusta ilmastoon tai mihinkään muuhun hullutukseen.
Joo en jaksa enempää, ole vahva uskossasi ja Bernerin siunausta!
 
Ootko selvinpäin ihan, vai maksaako sulle tästä joku?
Voin väittää että olen perehtynyt tuohon sähköön ja akkuteknologiaan ihan töidenkin kautta.
Vai infra riittää ihan kun kotona töpseli tuottaa sähköä? Kun tästä vaikka miljoona sähköautoa polkaistaan pystyyn (verovelvollinen maksaa kulut) ja nykyinen infrastruktuuri on riittävä? Putinilta halpaa sähköä?
Ja edelleen, jos Rovis- Kuusamo ei käy, niin vaikka Muonio- Kilpisjärvi. Eikä mitään mutuiluja että "ei varmaan ole ongelmia".
Reilu 30 pakkasta niin käytetyn akun kapasiteetti on varmasti parasta, ihanaa ja hienoa!
Kun voisi ajaa polttomoottorilla ilman huolia ja ilman MITÄÄN vaikutusta ilmastoon tai mihinkään muuhun hullutukseen.
Joo en jaksa enempää, ole vahva uskossasi ja Bernerin siunausta!

Taitaa rahaa tulla jollekkin muulle ja selvästä päästä tässä ollaan.

Sähköautoa voi ladata ihan kotosalla kotoisasta schuko-pistokkeesta. Jos löytyy karavaanaritöpseli tai vielä parempana voimavirtatöpsykkä niin latausnopeus tietysti kasvaa kovasti kun voi ottaa kolmivaiheisena. Jos ei ja schukon antama noin 100 km yössä ei riitä, niin tonnilla saa asennettuna latausaseman talon seinään. Itse tuskin tarvisin koska mulla auto seisoo noin 23h vuorokaudessa.

No mihin sitä infraa sitten tarvitaan? Ei ainakaan kantaverkkoon tai tuotantolaitoksiin. Ohessa aiheesta pari artikkelia:


Fingridin Jäppinen sanoo, että sähköjärjestelmän kannalta 250 000 sähköauton energiankulutus ei ole iso ongelma.
– Sähkönkulutuksen lisäys olisi vuodessa noin yksi terawattitunti. Kahdeksan viime vuoden aikana Suomen sähkönkulutus on laskenut noin kahdeksan terawattituntia, joten vaikka Suomen kaikki noin 2,5 miljoonaa henkilöautoa olisivat yhtäkkiä sähkökäyttöisiä, sähköä kuluisi suurin piirtein saman verran kuin huippuvuonna 2007.

https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/

https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html

Sähköverkko kestää hyvin muutaman sadan tuhannen kiukaan päällelaiton lauantaisin tai joulukinkkujen yhtäaikaisen paiston tai lohkolämmittimien käytön, silloin se kestää myös sähköauton lataamisen.

Justhan sanoin että ROI-KMO on ihan ok. Entäs sitten se Muonio-Kilpisjärvi? Ei siinäkään mitään ongelmaa. Edelleenkin Lapissakin on ajettu sähkiksillä jo vuosia. Tässä nyt vaikka yhden omistajan kokemuksia:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...tikeskus/b20ea09f-a0ff-37a2-9855-179d1bc636df

Paukkupakkasetkin pistävät välillä Tesla Model S P85 D:n todelliselle koetukselle, kun mittari hipoo neljääkymmentä. Kestin mukaan silloin virtaa riittää kertalatauksella noin 270 kilometrin ajoon, kun kesäkelillä lukema on 370-400 kilometriä.

Asiaa tuntemattomille kerrottakoon että Muoniosta Kilpparille on karvan alle 200km ja silläkin välillä om jo 2 pikalaturia, jos vaikka joutuu vajaalla akulla lähtemään reissuun ja pakkasta on -40.

Käytetyn akun kapasiteetti? Vuosien ja kilometrien kertyessä akun kapasiteetti heikkenee, se on tosiasia. Paljon ajetuissa, lämmönhallinnalla varustetuissa akuissa sen voi odottaa heikkenevän puolen miljoonan kilsan aikana noin 70%:iin alkuperäisestä. Edelleen tuo Muonio-Kilpisjärvi onnistuu -40 keleillä mutta viisas tekee ehkä varttitunnin pit stopin.

Siunauksista en ateistina välitä ja Berneristä en paljoa perusta, mutta voimia sullekin. Käytät varmaan vielä näppäinpuhelimia ja putkitelkkareita, Breznevin siunausta!
 
Heh, valmistaja kehuu tuotteitaan. Kerroppa maksutrollina, laittaisitko lapsesi hengittämään tuonlaisen auton pakokaasuja putken päästä?

Kaksi lasta on, en minä niille pakaria suuhun työnnä, kuten ehkä teillä pitää.
Jos eivät autotallissa työkseen asu kun autoa korjaan niin tuskin tuosta kovin suurta häiriöitä on vaikka matkustavat välillä diesel, välillä bensiini auton kyydissä.
Näkyy maksutrollit laittavan sähköauto mainoksia niin sillä laitoin minäkin linkin.
Joo sähkö riittää, kun ulkomailta sitä ostetaan. Jos tietysti loppukin teollisuus ajetaan alas niin voidaan tuottaa sähköpirssin sähkö. Siis tuo Jäppinen juuri sanoo että verkko kestää ei sitä kuka sähkön tuottaa. Miksi edelleen ostamme sitä Venäjältä jos ei oo pakko?
Ja miksi? Oi kerro miksi pitää pakottaa sähköautoja?
Jaa meille jumalallinen viisaus, mitä köyhällä ja ryhmällä insinöörillä ei ole.
Oi Sahib, saanko nuolla varpaitanne?
Mikä estää minun polttomoottoriautoilun?
 
Taitaa rahaa tulla jollekkin muulle ja selvästä päästä tässä ollaan.

Sähköautoa voi ladata ihan kotosalla kotoisasta schuko-pistokkeesta. Jos löytyy karavaanaritöpseli tai vielä parempana voimavirtatöpsykkä niin latausnopeus tietysti kasvaa kovasti kun voi ottaa kolmivaiheisena. Jos ei ja schukon antama noin 100 km yössä ei riitä, niin tonnilla saa asennettuna latausaseman talon seinään. Itse tuskin tarvisin koska mulla auto seisoo noin 23h vuorokaudessa.

No mihin sitä infraa sitten tarvitaan? Ei ainakaan kantaverkkoon tai tuotantolaitoksiin. Ohessa aiheesta pari artikkelia:


Fingridin Jäppinen sanoo, että sähköjärjestelmän kannalta 250 000 sähköauton energiankulutus ei ole iso ongelma.


https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/

https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html

Sähköverkko kestää hyvin muutaman sadan tuhannen kiukaan päällelaiton lauantaisin tai joulukinkkujen yhtäaikaisen paiston tai lohkolämmittimien käytön, silloin se kestää myös sähköauton lataamisen.

Justhan sanoin että ROI-KMO on ihan ok. Entäs sitten se Muonio-Kilpisjärvi? Ei siinäkään mitään ongelmaa. Edelleenkin Lapissakin on ajettu sähkiksillä jo vuosia. Tässä nyt vaikka yhden omistajan kokemuksia:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...tikeskus/b20ea09f-a0ff-37a2-9855-179d1bc636df



Asiaa tuntemattomille kerrottakoon että Muoniosta Kilpparille on karvan alle 200km ja silläkin välillä om jo 2 pikalaturia, jos vaikka joutuu vajaalla akulla lähtemään reissuun ja pakkasta on -40.

Käytetyn akun kapasiteetti? Vuosien ja kilometrien kertyessä akun kapasiteetti heikkenee, se on tosiasia. Paljon ajetuissa, lämmönhallinnalla varustetuissa akuissa sen voi odottaa heikkenevän puolen miljoonan kilsan aikana noin 70%:iin alkuperäisestä. Edelleen tuo Muonio-Kilpisjärvi onnistuu -40 keleillä mutta viisas tekee ehkä varttitunnin pit stopin.

Siunauksista en ateistina välitä ja Berneristä en paljoa perusta, mutta voimia sullekin. Käytät varmaan vielä näppäinpuhelimia ja putkitelkkareita, Breznevin siunausta!

Heh, ja edelleen väitteesi on "musta tuntuu", ja "ei varmaan" tasolla!
Elä naurata, isä jos eläs sanos että "Perkheleh, elä saatana valehtele!"
 
Edelleen, kuinka sähköautoilu pelastaa tämän maan ( ja jääkarhut, Merkelin, ja pingviinit)?
Kuinka sähköautojen vaatima energiantuotannon lisäys suoritetaan?
Miksi emme välitä akkujen tuotannossa tapahtuvasta saastuttamisesta?
Miksi sitoudumme ehdoitta teknologiaan mihin edes suuret autonvalmistajamaat eivät ole sitoutuneet?
Miksi köyhien ja keskiluokan on maksettava tämä kokeilu (joka ei tule toimimaan, akkuteknologia on edelleen 1800- luvulla)?
Sosiaaliset, taloudelliset vaikutukset aivan käsittämättömän suuret.
Maa autioituu.
Mikä tän pakotuksen, samoin kun massiivisen maahanmuuttovyöryn tarkoitus on?
Onko tavoitteena oikeasti tuhota kansallisvaltio nimeltä Suomi pikavauhtia?
Ja kuka mahtaa olla trolli, täälläkin?
 
Kaksi lasta on, en minä niille pakaria suuhun työnnä, kuten ehkä teillä pitää.
Jos eivät autotallissa työkseen asu kun autoa korjaan niin tuskin tuosta kovin suurta häiriöitä on vaikka matkustavat välillä diesel, välillä bensiini auton kyydissä.

Näkyy maksutrollit laittavan sähköauto mainoksia niin sillä laitoin minäkin linkin.
Joo sähkö riittää, kun ulkomailta sitä ostetaan. Jos tietysti loppukin teollisuus ajetaan alas niin voidaan tuottaa sähköpirssin sähkö. Siis tuo Jäppinen juuri sanoo että verkko kestää ei sitä kuka sähkön tuottaa. Miksi edelleen ostamme sitä Venäjältä jos ei oo pakko?
Ja miksi? Oi kerro miksi pitää pakottaa sähköautoja?
Jaa meille jumalallinen viisaus, mitä köyhällä ja ryhmällä insinöörillä ei ole.
Oi Sahib, saanko nuolla varpaitanne?
Mikä estää minun polttomoottoriautoilun?

Jos lasta ei kannata laittaa hengittämään pakokaasua, ehkä se ei olekaan niin kovin puhdasta. Ehkä parempi olisi olla päästämättä sitä ilmakehään mitä me kaikki hengitetään.

Yhtään sähköautomainosta en ole vielä tässä ketjussa nähnyt. Näyttäisitkö sellaisen?

Sähkön tuotannosta. Totta on että kotimaista tuotantoa pitää lisätä. Se on vielä onneksi tehtävissä. Uutta ydinvoimalaa nousee, tuulisähköstä on myös avuksi nyt kun siitä on vihdoin saatu elinkelpoista ilman tukiaisia. Jotenkin sitä selvittiin vuodesta 2007, vaikka sähköä kului paljon enemmän kuin nyt. Jos liikenne sähköistetään, palataan sinne vuoden 2007 tasolle.

Sekin on päästöjen kannalta parempi jos öljy poltetaan voimalassa ja sillä tehdään sähköä. Miksi näin? Koska auton moottorin hyötysuhde on niin huono. Joks litrasta 7 desiä muuttuu lämmöksi ja moottorin kitkojen voittamiseen.

Sitä öljyä me ei täältä saada. Se tulee iivanalta kaikki. Jos iivanasta kovasti tykkää, ei muuta ku Teboilille tankkaamaan.

Miksi pitää pakottaa sähköautoja? Onko sinne yläperälle kantautunut tällainen ilmastonmuutosjuttu? Se on oikiasti paska homma ja kaikki kivet on kaivettava että sitä hillitään. Tämä on yksi temppu monien joukossa.

Sinun polttomoottoriautoilua ei kukaan ole estämässä. Aja menemään vaan. Uusien polttisten tarjonta aluksi kapenee ja hiipuu siitä entisestään, ei niitä kohta ihmiset halua. Käy niinku filmikameroille ja kirjotuskoneille.
 
Isoin ongelma sähköautoille on pakkaskausi, jo aiemminkin Suomi on ollut lähellä käyttörajoituksia. Kun se 200 000 autoa laitetaan latautumaan samaan aikaan niin taitaa useampi tehdas mennä kiinni...
https://www.fingrid.fi/-/custom/sahkojarjestelman-tila-169/

Montako tehdasta Suomessa menee kiinni kun talvella laitetaan Defan piuha kiinni? Montako tehdasta menee kiinni kun 200 000 kiuasta tai hellaa laitetaan päälle? Ootkos kuullu sellasesta keksinnöstä kuin ajastus?
 
Taitaa rahaa tulla jollekkin muulle ja selvästä päästä tässä ollaan.

Sähköautoa voi ladata ihan kotosalla kotoisasta schuko-pistokkeesta. Jos löytyy karavaanaritöpseli tai vielä parempana voimavirtatöpsykkä niin latausnopeus tietysti kasvaa kovasti kun voi ottaa kolmivaiheisena. Jos ei ja schukon antama noin 100 km yössä ei riitä, niin tonnilla saa asennettuna latausaseman talon seinään. Itse tuskin tarvisin koska mulla auto seisoo noin 23h vuorokaudessa.

No mihin sitä infraa sitten tarvitaan? Ei ainakaan kantaverkkoon tai tuotantolaitoksiin. Ohessa aiheesta pari artikkelia:


Fingridin Jäppinen sanoo, että sähköjärjestelmän kannalta 250 000 sähköauton energiankulutus ei ole iso ongelma.


https://www.fingridlehti.fi/250-000-sahkoautoa-tulee-kaatuuko-kantaverkko/

https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html

Sähköverkko kestää hyvin muutaman sadan tuhannen kiukaan päällelaiton lauantaisin tai joulukinkkujen yhtäaikaisen paiston tai lohkolämmittimien käytön, silloin se kestää myös sähköauton lataamisen.

Justhan sanoin että ROI-KMO on ihan ok. Entäs sitten se Muonio-Kilpisjärvi? Ei siinäkään mitään ongelmaa. Edelleenkin Lapissakin on ajettu sähkiksillä jo vuosia. Tässä nyt vaikka yhden omistajan kokemuksia:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...tikeskus/b20ea09f-a0ff-37a2-9855-179d1bc636df



Asiaa tuntemattomille kerrottakoon että Muoniosta Kilpparille on karvan alle 200km ja silläkin välillä om jo 2 pikalaturia, jos vaikka joutuu vajaalla akulla lähtemään reissuun ja pakkasta on -40.

Käytetyn akun kapasiteetti? Vuosien ja kilometrien kertyessä akun kapasiteetti heikkenee, se on tosiasia. Paljon ajetuissa, lämmönhallinnalla varustetuissa akuissa sen voi odottaa heikkenevän puolen miljoonan kilsan aikana noin 70%:iin alkuperäisestä. Edelleen tuo Muonio-Kilpisjärvi onnistuu -40 keleillä mutta viisas tekee ehkä varttitunnin pit stopin.

Siunauksista en ateistina välitä ja Berneristä en paljoa perusta, mutta voimia sullekin. Käytät varmaan vielä näppäinpuhelimia ja putkitelkkareita, Breznevin siunausta!


Kerrotko miten sähköautoilen kun työmatkani vaihtelee 50km-150km joka työpäivä ja asun kerrostalossa jossa ei ole kuin muutama autopaikka. Kerrotko vielä sen mistä saan rahat 40k sähkö autoon kun vanhakin asuntolainakin painaa päälle. Ja en ole valmis lataamaan autoa huoltoasemalla paria tuntia joka päivä..
 
Edelleen, kuinka sähköautoilu pelastaa tämän maan ( ja jääkarhut, Merkelin, ja pingviinit)?
Kuinka sähköautojen vaatima energiantuotannon lisäys suoritetaan?
Miksi emme välitä akkujen tuotannossa tapahtuvasta saastuttamisesta?
Miksi sitoudumme ehdoitta teknologiaan mihin edes suuret autonvalmistajamaat eivät ole sitoutuneet?
Miksi köyhien ja keskiluokan on maksettava tämä kokeilu (joka ei tule toimimaan, akkuteknologia on edelleen 1800- luvulla)?
Sosiaaliset, taloudelliset vaikutukset aivan käsittämättömän suuret.
Maa autioituu.
Mikä tän pakotuksen, samoin kun massiivisen maahanmuuttovyöryn tarkoitus on?
Onko tavoitteena oikeasti tuhota kansallisvaltio nimeltä Suomi pikavauhtia?
Ja kuka mahtaa olla trolli, täälläkin?

Liikenteen sähköistäminen on yksi keinoista millä meille kaikille haitallisia päästöjä vähennetään.

Meitä fiksumpien tiedemiesten konsensus on että CO2 päästöt aiheuttaa osaltaan ilmaston lämpenemistä. Näiden päästöjen vähentäminen parantaa meidän elämänlaatua vähän ku tupakointikielto ravintoloissa, lämpenemisen hidastaminen taas jeesii niitä jääkarhuja ja pingviinejä. Merkel onneksi eläköityy joka tapauksessa, en tosin ymmärrä miten se nainen tähän liittyy.

Sähköntuotannon lisäyksen keinoja avasin jo edellisissä viesteissä. Vaikuttaa tosin ettet niitä juuri lue, tai niissä esiintyviä linkkejä. Osaltaan helpotusta tuo öljynjalostuksen loppuminen. Ne pari jalostamoa syö jo kolme terawattituntia, se on 750 000 sähköauton tarve.

Akkujen, kuten kaiken muunkin tuotanto saastuttaa. Kuitenkin auton keskimääräisen elinkaaren aikana polttomoottoriauton kokonaispäästöt ovat noin kaksinkertaiset sähköautoon verrattuna. Akkujen teko on siis pienempi paha.

Mitkä suuret autonvalmistajamaat eivät ole sitoutuneet sähköautoilun kehittämiseen? Saksalaiset ovat ilmoittaneet kymmenien miljardien investoinneista. Kiina on määrännyt että 10% kaikista myytävistä autoista on oltava sähköautoja ihan kohta. Maailman suurin sähköautovalmistaja on Yhdysvalloista. Maailman myydyin sähköautomalli on Japanista.

Köyhät ja keskiluokka ei ole mitään kokeilua maksamassa, tämä on joku sinun kuvitelma. Ihmiset ostaa parempia tuotteita ja huonommat jää historiaan, vähän ku lennätin ja höyrylaivat.

Mitkä ne vaikutukset on ja miksi maa autioituu? Eikö sinne yläperälle tule sähköä?

Maahanmuutosta en tiedä enkä tajua miten se tähän liittyy. Vain persut osaa liittää maahanmuuton kaikkeen, ja koska en ole persu, en osaa vastata.

En myöskään ymmärrä miten kansallisvaltio tähän liittyy. Taitaa taas olla näitä persujuttuja. Onko kansallisvaltioissa myös kuvaputkitelkkareita ja taulutelkkarit on sitten bolshevikkien vehkeitä?
 
Jos lasta ei kannata laittaa hengittämään pakokaasua, ehkä se ei olekaan niin kovin puhdasta. Ehkä parempi olisi olla päästämättä sitä ilmakehään mitä me kaikki hengitetään.

Yhtään sähköautomainosta en ole vielä tässä ketjussa nähnyt. Näyttäisitkö sellaisen?

Sähkön tuotannosta. Totta on että kotimaista tuotantoa pitää lisätä. Se on vielä onneksi tehtävissä. Uutta ydinvoimalaa nousee, tuulisähköstä on myös avuksi nyt kun siitä on vihdoin saatu elinkelpoista ilman tukiaisia. Jotenkin sitä selvittiin vuodesta 2007, vaikka sähköä kului paljon enemmän kuin nyt. Jos liikenne sähköistetään, palataan sinne vuoden 2007 tasolle.

Sekin on päästöjen kannalta parempi jos öljy poltetaan voimalassa ja sillä tehdään sähköä. Miksi näin? Koska auton moottorin hyötysuhde on niin huono. Joks litrasta 7 desiä muuttuu lämmöksi ja moottorin kitkojen voittamiseen.

Sitä öljyä me ei täältä saada. Se tulee iivanalta kaikki. Jos iivanasta kovasti tykkää, ei muuta ku Teboilille tankkaamaan.

Miksi pitää pakottaa sähköautoja? Onko sinne yläperälle kantautunut tällainen ilmastonmuutosjuttu? Se on oikiasti paska homma ja kaikki kivet on kaivettava että sitä hillitään. Tämä on yksi temppu monien joukossa.

Sinun polttomoottoriautoilua ei kukaan ole estämässä. Aja menemään vaan. Uusien polttisten tarjonta aluksi kapenee ja hiipuu siitä entisestään, ei niitä kohta ihmiset halua. Käy niinku filmikameroille ja kirjotuskoneille.

Ihan turha vihjailla Teboilista tai Putinista, mm. Yhdysvallat on suurempi öljyntuottaja kuin Venäjä. Saudi-Arabia ja muut musulmaanit lisäksi.
Myös Norja tuottaa öljyä, oletko havainnut?
Edelleen, miksi Suomen, ja suomalaisen keskiluokan ja köyhien pitää korjata maailman ilmasto?
Onko sinne Helssinkiin kantautunut tietoja että Suomen hiilidioksidi päästöt on liikenteessä promillen osia globaalisti?
Vaikka kaikki suomalaiset ammuttaisiin huomenna, ei sillä ole mitään merkitystä päästöihin, ja Suomen kokonaispäästöistä peräti 9 prosenttia muodostuu liikenteestä.

Edelleen, miksi sähköauto pakotus?
Kenen agenda, miksi?
Minun lapset ja kenenkään muunkaan lapset eivät elä sekuntiakaan pidempään vaikka sähköautounelma toteutuisikin.

Miksi pakottaa ideologiaa, joka tuhoaa enemmän kuin siitä on hyötyä?

Kotitalouksien velkaantumisesta olivat vasta kovin huolissaan, kuinka tässä kävisi?
Ja edelleen, mitä hyötyä?
Akut on 1800- luvun tuotteita, joita tehdään kehitysmaissa. Kuinka se pelastaa meidän lapset?
Kukahan se täällä se trolli on?

Paljon ees maksavat sulle?
 
Back
Top