Noin vanhat akut on vähän vähissä kun tuotanto on polkaistu käyntiin laajamittaisesti tällä vuosikymmenellä. Mikään evidenssi ei kuitenkaan tue väitettäsi että akut kestäisi 8-9 vuotta. Kaikki viittaa siihen että nykyisten sähköautojen akut kestävät vähintään auton muiden komponenttien elinajan. Kylmä ilmasto itse asiassa edesauttaa elinkaaren jatkumista.
Kilometreinä mitattuna sähköautot ovat huomattavasti polttomoottoriautoja kestävämpiä, koska liikkuvia osia on niin paljon vähemmän. Ei kytkintä, vaihdelaatikkoa, laturia, moniurahihnoja, venttiileitä, kampiakseleita, kiertokankia, suuttimia, jakohihnoja tai nokka-akseleita. Alla linkki amerikassa vajaa 700 tkm kiertäneestä ja toinen Suomessa 400 tkm ajetusta taksista.
https://insideevs.com/highest-mileage-tesla-now-has-over-420000-miles/
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...-ajetuista-koko-maailmassa/6546344#gs.ayWAtqc
Sitten kun itse auto on pehmennyt paalauskuntoon, akku voidaan jatkokäyttää kiinteistöissä tuottamaan sähköä katkojen aikana tai kun pörssisähkön hinta on huipussaan.
Käyttötesti Kuusamo Rovaniemi välillä? Ei mikään ongelma. Kyllä Lapissa on sähköautolla ajettu jo vuosia.
Infra? Sähkiksen hienoja puolia on se että infran tarve on todella vähäinen. Jos kotiin tulee sähkö, saa sillä ladattua helposti päivittäiset ajot. Sitten kun mennään mökille tai mummolaan, löytyy pikalatureita isojen teiden varsilta. Huoltoasemat tulee kaupungeista todennäköisesti häviämään kokonaan, ei vain ole mitään tarvetta sellaisille. Pikalatureiden määrää voi katsella täältä ( niitä on jo lähemmäs pari tuhatta ja lisää tulee kiihtyvällä tahdilla)
https://www.plugshare.com
Sähkö ainakin meillä tulee töpselistä ja on halpaa kun saippua. Sähköauto kuluttaa mallista ja kelistä riippuen 15-30 kWh/100km. Euroina kahdesta neljään. Mun V6 syö satasella kymmenen litraa, euroina 15.
Mene nyt vaan kokeilemaan sellaista niin ei tarvi ihan päättömyyksiä höpötellä täällä.