Ilmastopsykoosi -ketju

Nuo ovat testisyklien mukaisia tuloksia ja heikkenevät akkujen vanhetessa. Jos pakkanen nakertaa kolmasosan toimintamatkasta, niin täytyy katsella energiamittaria tarkkaan. Kuinka lämmin tuollainen sähköauto on pakkasella ja lyhentääkö lämmitys toimintamatkaa? Vanha keppivaihteinen V70 kirnuaa sen 1200 km millä laillisella nopeudella tahansa täällä kotimaassa. Myös pakkasella. Tämä on lähes 15v aikana tullut kokeiltua muutaman ;) kerran.

Nyykähtääkö sähkötesla, jos lätkäisen telikärryyn kivituhkaa sen verran, että jouset ovat pohjassa?. En uskalla arvioida painoa.

Model S ei käy. Väärä korimalli, eihän tuonne mahdu oikeaa tavaraa mukaan. Luottokorttimatkustajat ovat oma lukunsa. En tarkoita siis koppimopoja, kynnyshöyliä ja egobuustereita, vaan suurehkoa myös tavaratiloiltaan selkeää perheautoa, jota käyttävät ”miehet, jotka tekevät ja näkevät”. Ja ”vetävät väkevät”. No, en ole kiskonut norttia enää lähes neljännesvuosisataan, mutta käytetään kielikuvaa. 4-5 ihmisen romut ja roinat pitää saada kelkottua mukana ja kaikki muu materia myös. Kikkailematta.

Maavara, josta veli @Woodsman mainitsee yllä, olisi hyvä olla nykytiestön hoidolla reilun puoleinen. Rata-ajomoodia ei meikäläinen tarvitse, vaikka lähistöllä onkin ”paskakaupunni-zone” eli moottoriurheilukeskus. Olen tavallinen kuski, jonka taidot eivät riitä formulointiin.

Ei sähköauto paha ole, teknologia on vain vielä keskeneräistä. Niin, se ja rikkiviisaat kaveribisneskahva edellä driftaavat pontevat päätöksentekijämme ovat muutoksen suurin ongelma. Bisnes hyväilee ja lämmittää.

Biodiesel, biokaasu ja vety? Kehittämistä on kaikessa, mutta erilaisten teknologioiden monipuolista hyödyntämistä kannattaa kyllä tutkia ja kokeilla. Euro6 dieselhybridi olisi allekirjoittaneelle ehkä sellainen välivaiheen toivekapistus. Sellaisia ei kuitenkaan tullut liiemmälti markkinoille.

Jännä juttu, kuinka meillä Suomessa erityisesti juostaan putkinäköisinä kuin ravihevoset laput silmillä, eikä nähdä asioissa kuin yksiä totuuksia. Ja halutaan olla kaikessa kympin tyttöjä ja lipatella opea. Saako siitä pisteitä vai saako joku mukavan vihreän oksan Euroopan Unionin Ytimestä...

Muuten olen sitä mieltä, että ihmisen elinympäristön elinkelpoisuuden turvaaminen on tärkeämpi asia kuin hiilidioksidipiruetti anekauppoineen. Suomalaisten tuottama CO2 on vain yksi pieni hiekanjyvänen suurella hiekkarannalla. Maailmassa on liikaa ihmisiä ja suurimmat ongelmat ovat siellä, missä väkeä on eniten ja missä eletään kuin läävässä välittämättä ympäristöstä pätkääkään. Jos kaikkialla osallistuttaisiin edes vähän ympäristötalkoisiin ja suitsittaisiin sotkemista edes sille tasolle kuten meillä nyt, ongelmia olisi paljon vähemmän.
Filter Strong! Ennen Fremenin aikaa kyllä, vaikka hinnoiteltaisiin litroittain luovutusverenä toi paketti...

 
Reserviläisveli @baikal sai näköisensä topan aikoinaan... häiritsee jonkinverran tuo majurin ulottuva koura tuossa, mitähän perkelettä sillä on taas syvälle reserville koitettu viestittää..? Onko se pannahinen nyt tarjoamassa, vai takavarikoimassa?!?



ps. nämä liittyvät ilmastonmuutokseen integraalisesti.
 
Täyssähköisiä maastureita saadaan varmaan odotella vielä jonkin aikaa, mutta on jännä ettei kunnollisia työkäyttöön suunniteltuja hybridimaastureita/pickuppeja ole markkinoilla vielä ainuttakaan. Sähkömoottoreilla kun saisi sitä vetohommissa ja mutaisilla metsäpoluilla tarvittavaa alakierrosten vääntöä mukavasti lisää. Eikä kulutuksenkaan väheneminen varmaan montaa isäntää harmittaisi...

Jaguarilla taitais olla olikos se I-pace. Mutta ei sekään ihan maasturi ole.
 
Hyvä. Näitä tarvitaan kuitenkin lisää. Fakta on se, että tuntemassani ammattiopistossa autolinjan pojat ovat kolmatta vuota hommissa eivätkä ole kajonneet sähköautoon.

99.9% huolloista ja korjauksista koskee muita kuin sähköautoja..kuvittelisin kuitenkin sähköautotekniikkaa opetettavan?
 
99.9% huolloista ja korjauksista koskee muita kuin sähköautoja..kuvittelisin kuitenkin sähköautotekniikkaa opetettavan?

Juuri eilen kysyin kolmannen vuoden opiskelijalta, joka siis valmistuu keväällä: ovat purkaneet atomeiksi ja kasanneet polttomoottoriautoja moniaita kertoja mutta sähköautoon eivät ole koskeneet eikä ole annettu koskea. Yksi sähköauto on aidattuna hallissa ja siinä lukee: ei saa koskea.
 
@PM04 Fiksuinta on lähteä liikeelle siitä, että ostaa omiin resursseihinsa ja tarpeisiinsa nähden sopivan kulkineen. Valtio verottaa sitten miten verottaa; turha murehtia, koska verotuksen muutoksia on aika hankala ennustaa.

Valitettavasti pitää ostovaiheessa miettiä myös jälleenmyyntiarvoa, jonka arvioimiseksi markkinat on saatettu täysin sekaisin ja menevät varmasti vielä enenevässä määrin tulevaisuudessa.
 
Juuri eilen kysyin kolmannen vuoden opiskelijalta, joka siis valmistuu keväällä: ovat purkaneet atomeiksi ja kasanneet polttomoottoriautoja moniaita kertoja mutta sähköautoon eivät ole koskeneet eikä ole annettu koskea. Yksi sähköauto on aidattuna hallissa ja siinä lukee: ei saa koskea.
Tarkoitin sähköautotekniikan opetusta en käytännön rassaamista.
 
99.9% huolloista ja korjauksista koskee muita kuin sähköautoja..kuvittelisin kuitenkin sähköautotekniikkaa opetettavan?

Paljonko siinä on opetettavaa? Nehän on täysin "mustia laatikoita", joiden sisälle ei kannata mennä käpistelemään jos ei tiedä mitä tekee. Ja se tieto haetaan yliopistotasolta.

Moottoriohjain, moottori, akku. Välissä piuhat. Asentaja voi tsekata, että ne on hyvin kiinni. Sitten on kasa sensoreita, jotka löytyy jo polttisautoistakin.

edit: No, ehkä niitä sensorivikoja voi sitten yrittää metsästää. Tämä lienee tuttua jo muutenkin.
 
Tajusin kyllä lukiessani tuota poliittista selittelyä, miksi niin monta kertaa tässä maassa tehdään läskipäisiä ja todella kalliita päätöksiä. Koska poliitikot aina "lähtevät siitä että", mikä taas on pelkkien lobbaajien alulle panemaa ja sitten he pitävät kiinni visiosta vaikka kaikki menisi kärpän munille. Sitten sanotaan, että "emme voineet silloin aavistaa että". Eivät niin tosiaan. Vaikka kuka tahansa, jonka ÄO on suurempi kuin marsun, pystyy näkemään, mihin homma menee.

Fortumin kantaverkon myyminen, Fennovoima ja nyt tämä sähköautohullutus kuuluvat samaan rapaan. Ja kaikki keulivat.
 
Jaguarilla taitais olla olikos se I-pace. Mutta ei sekään ihan maasturi ole.

Joo, lähinnä tarkoitin työkäyttöön soveltuvia ns. aitoja maastoautoja, en katumaastureita. Ihan mielenkiintoinen lanseeraus tuokin on, tiedä sitten kuinka paljon kysyntää löytyy.
 
Tajusin kyllä lukiessani tuota poliittista selittelyä, miksi niin monta kertaa tässä maassa tehdään läskipäisiä ja todella kalliita päätöksiä. Koska poliitikot aina "lähtevät siitä että", mikä taas on pelkkien lobbaajien alulle panemaa ja sitten he pitävät kiinni visiosta vaikka kaikki menisi kärpän munille. Sitten sanotaan, että "emme voineet silloin aavistaa että". Eivät niin tosiaan. Vaikka kuka tahansa, jonka ÄO on suurempi kuin marsun, pystyy näkemään, mihin homma menee.

Fortumin kantaverkon myyminen, Fennovoima ja nyt tämä sähköautohullutus kuuluvat samaan rapaan. Ja kaikki keulivat.
Äänestäjän osa on toimia maksajana. Aivan sama mitä äänestää, lopputulos on samaa perseilyä.
Äänestä kokoomusta, myyvät kaikki myytävissä olevat ja yllättäen myydyistä kohteista muodostuu Sampoja ostajilleen. Valtiolla ne oli ongelma.
Äänestä Vihreitä, niin loppuu liikkuminen ja lihasyönti.
Äänestä demareita, verotus nousee.
Äänestä keskustaa, kaikki yllä oleva toteutuu
Muut ovat marginaalissa..
 
Äänestäjän osa on toimia maksajana. Aivan sama mitä äänestää, lopputulos on samaa perseilyä.
Äänestä kokoomusta, myyvät kaikki myytävissä olevat ja yllättäen myydyistä kohteista muodostuu Sampoja ostajilleen. Valtiolla ne oli ongelma.
Äänestä Vihreitä, niin loppuu liikkuminen ja lihasyönti.
Äänestä demareita, verotus nousee.
Äänestä keskustaa, kaikki yllä oleva toteutuu
Muut ovat marginaalissa..
Me KEPUlaiset ollaan moniosaajia :cool:
 
Back
Top