Ilmastopsykoosi -ketju

Ei pidä ”erityisen hyvin” paikkaansa. Haja-asutusalueella muualla kuin maatiloilla ja koneyrittäjien halleilla tavallista kotitalosliittymää (3x25A) suuremmat liittymät ovat kuitenkin harvinaisia. Sama juttu se on taajama-alueiden ja kaupunkien pientaloalueilla. Voimavirtaa ja pistokkeita on harvemmin vielä tarjolla myöskään kerrostalojen parkkipaikoilla.

Suuremman liittymän hankkiminen on tietysti mahdollista, kun pistää tarpeeksi dineroa jonoon. Rahastahan tässä vain on kyse. Niin, ja siitä, mistä se sähkö tulee.

No sehän tekee rapiat 5kW+ per vaihe. Tollahan lataa 100 kWh akun täyteen reilussa 6h:ssa. Yleensä aikaa on enemmän kuin 6h, joten ihan tappiin asti kotikiinteistön liittymää ei ole tarpeen, eikä kannata, vetää.

Maaseudun taajama-aluelle, aika pienillekin, on alkanut ilmestymään latauspisteitä. Tuskinpa tilanne muutaman vuoden näkövinkkelistä ainakaan huonompaan suuntaan on menossa.
 
Kerrankin se en ollut minä, joka vetää Hitler-kortin esiin tällä palstalla. :cool:
Ihan samalla tyylillä...ei saksalaisiltakaan varmaankaan kysytty, että laitetaanko uunit tulille ennen mandaatin saamista.
(Huono vertaus ja kytkentä)

Lähinnä en ymmärrä sitä kiimaa, miksi suomen pitää olla kaikessa se 10:n tyttö, vaikka muut kairaa kuivana kakkoseen?
 
Lähinnä en ymmärrä sitä kiimaa, miksi suomen pitää olla kaikessa se 10:n tyttö, vaikka muut kairaa kuivana kakkoseen

Pariisin ilmastosopimus:
As of 13 July 2018, the countries yet to formally ratify the agreement were Angola, Equatorial Guinea, Eritrea, Guinea-Bissau, Iran, Iraq, Kyrgyzstan, Lebanon, Liberia, Libya, Nicaragua, Oman, Russia, San Marino, South Sudan, Suriname, Syria, Turkey, Uzbekistan, and Yemen.

Noista osa on allekirjoittanut sopimuksen mutta ratifiointi kesken.

Sitten on tietysti "vakaan neron" joukot, jotka ovat sanomansa mukaan tekemässä lähtöä sopparista. Tiedä häntä.

Hienoon viiteryhmään olisit maata ajamassa.
 
No sehän tekee rapiat 5kW+ per vaihe. Tollahan lataa 100 kWh akun täyteen reilussa 6h:ssa. Yleensä aikaa on enemmän kuin 6h, joten ihan tappiin asti kotikiinteistön liittymää ei ole tarpeen, eikä kannata, vetää.

Maaseudun taajama-aluelle, aika pienillekin, on alkanut ilmestymään latauspisteitä. Tuskinpa tilanne muutaman vuoden näkövinkkelistä ainakaan huonompaan suuntaan on menossa.

100kWh akulla pääsee - kuinka pitkälle? Ajoneuvon pitäisi olla Messerscmittin koppimopoa suurempi ja sillä pitäisi pystyä vetämään myös kuormaa kesällä ja talvella. 4kk vaille 15v dieselkirnu on kuljettanut tähän mennessä reilusti +400 tkm keskimäärin 5-5,5l/100km kulutuksella. Kun tankkaa täyteen, autolla pääsee aina yli 1200 km.

Sähköä käytetään kotitalouksissa luonnollisesti myös muuhun tarpeeseen. Suora sähkölämmitys on hiipuvaa teknologiaa (onneksi), aikanaan ei vm. -98 aikanaan kaupunkiasuntona olleesta suorasähkölämmitteisestä 78m2 rivitalokolmiosta olisi tuota 5kW/vaihe riittänyt kovilla pakkasilla. Taloyhtiön autokatoksessakin olisi elektronien värähtely jäänyt liian vähäiseksi.

Latauspisteitä tulee hiljalleen. Täällä pidempien etäisyyksien pohjoisessa pelkkä sähkövoima on toistaiseksi melko epäkäytännöllinen auton liikuttamiskeino. Toki sähköautojen teknologia kehittyy, akkuteknologia tässä on kylläkin se koetinkivi. Kun akkujen valmistamiseen tarvitaan litiumia ja kobolttia, niin entä sitten kun akku pitää joidenkin vuosien jälkeen vaihtaa? Riittävätkö raaka-aineet ja miten nuo akut kierrätetään? Paljonko uusi akku maksaa vai meneekö pirssi paaliin? Nämähän ne askarruttavat sen lisäksi, että matkat ovat pitkiä ja pakkasellakin pitää pärjätä.

Akkuihin olisi hyvä olla jokin yleinen koko- ja muotostandardi, jotta vaihtaminen olisi järkevää. Itse asiassa vaihdettava akkumoduli olisi hyvä keksintö ja voisi nopeuttaa ”lataamista”. Raskaan liikenteen sähkövisioissa muistelen tällaisen konseptin nähneeni.
 
Maaseudun taajama-aluelle, aika pienillekin, on alkanut ilmestymään latauspisteitä. Tuskinpa tilanne muutaman vuoden näkövinkkelistä ainakaan huonompaan suuntaan on menossa.

Kyllä, tuossa olet oikeassa. Normaalin uudisrakentamisen ja peruskorjaamisen yhteydessä asennetaan nykyään lähes kaikkiin kiinteistöihin latauspisteitä, tai ainakin varaudutaan niiden asentamiseen tulevaisuudessa. Latausverkoston kattavuus paranee siis hiljalleen "itsestään". Henkilökohtaisesti olen valmis vaihtamaan dieselin sähköautoon heti, kun omalta kannaltani katson sähköauton edullisemmaksi hinnan ja käytettävyyden suhteen. Edullisuus taas riippuu poliittisista päättäjistämme. Seuraava hallituskausi on tärkeä tässäkin, eli ollaanpa kaikki keväällä tarkkana äänestyskopissa, miltä listalta se numero poimitaan.

Nyt täytyy lähteä kiidättämään tenavaa hoploppiin, dieselillä tietysti ;)
 
@Sarek1 100kWh akulla Tesla Model S kulkee 539km (EPA). Peräkärryjä saa vetää joillain malleilla. Sähköautoja löytyy jo tänäkin päivänä jokaiseen kokoluokkaan.

edit: 75kWh akulla Tesla model 3 kulkee 544km (WLTP) tai 476-513 (EPA). Kolmosen akusto on tällä hetkellä kuuminta hottia mitä markkinoilta löytyy.

Jos ajelee hissukseen, niin 1000km rajakin on rikottu, mutta vaatii kikkailua.

Teslalla akkutakuu on 8 vuotta Model 3:lla, joten siitä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä kestosta. Kova pakkanen (-40C) syö about kolmasosan akkukapasiteetista ja ajomatkasta.

Jos asuu pohjoisessa ja pakkanen on arkipäivää, lämmönvaihtimilla varustettu akusto (Tesla) on harkinnan arvoinen juttu. Onnistuu lämmitys (pakkanen) ja jäähdytys (esim. rata-ajo) näppärästi.

https://insideevs.com/tesla-model-3-battery-transfer-twice-heat-model-s/
https://electrek.co/2017/12/19/tesla-battery-pre-heating-feature-maximize-efficiency-cold-climates/
 
Viimeksi muokattu:
@Sarek1 100kWh akulla Tesla Model S kulkee 539km (EPA). Peräkärryjä saa vetää joillain malleilla. Sähköautoja löytyy jo tänäkin päivänä jokaiseen kokoluokkaan.

Teslalla akkutakuu on 8 vuotta Model 3:lla, joten siitä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä kestosta. Kova pakkanen (-40C) syö about kolmasosan akkukapasiteetista ja ajomatkasta.

Jos asuu pohjoisessa ja pakkanen on arkipäivää, lämmönvaihtimilla varustettu akusto (Tesla) on harkinnan arvoinen juttu. Onnistuu lämmitys (pakkanen) ja jäähdytys (esim. rata-ajo) näppärästi.

https://insideevs.com/tesla-model-3-battery-transfer-twice-heat-model-s/
https://electrek.co/2017/12/19/tesla-battery-pre-heating-feature-maximize-efficiency-cold-climates/

No mulle ainakin ongelma on se, että siellä missä itse ajelen, niin Teslalla tms kaupunkiin/motarille tarkoitetulla autolla ei tee yhtään mitää. Tietysti sitä etuspoileria voi hetken käyttää lumiaurana. Eli odottelen rauhassa kunnollista korkean maavaran nelipotkua mikä on tarkoitettu työvälineeksi eikä oman egon korostamiseen.
 
"Ilmasto-hihhulien" uskon kilpi on suuri..ihan niinkuin EU ja vihersosialistienkin usko... ei sitä tervejärki läpäise...
 
Pariisin ilmastosopimus:
As of 13 July 2018, the countries yet to formally ratify the agreement were Angola, Equatorial Guinea, Eritrea, Guinea-Bissau, Iran, Iraq, Kyrgyzstan, Lebanon, Liberia, Libya, Nicaragua, Oman, Russia, San Marino, South Sudan, Suriname, Syria, Turkey, Uzbekistan, and Yemen.

Noista osa on allekirjoittanut sopimuksen mutta ratifiointi kesken.

Sitten on tietysti "vakaan neron" joukot, jotka ovat sanomansa mukaan tekemässä lähtöä sopparista. Tiedä häntä.

Hienoon viiteryhmään olisit maata ajamassa.

Ahaa, nyt löytyikin se "syy".

Se mitä on jo tehty ja mikä on tilanne suomessa, sen voi unohtaa jotta voidaan moraalisäteillä ytimissä.
 
US Department of Energyn ennuste akkujen energiatiheydelle ja hinnalle.
20170812_FBC859_0.png

Siinä voi jokainen pyöritellä taas nyrkkiä taskussansa, mutta jos toi ennuste pitää yhtään kutinsa, niin aika selvät on sävelet.
 
US Department of Energyn ennuste akkujen energiatiheydelle ja hinnalle.
20170812_FBC859_0.png

Siinä voi jokainen pyöritellä taas nyrkkiä taskussansa, mutta jos toi ennuste pitää yhtään kutinsa, niin aika selvät on sävelet.

Olloshuoleton, siinä vaiheessa kun hinta saadaan järkeväksi, niin kyllä valtio jonkin wattiveron siihen ruuvaa kylkeen. Turha edes uskoa, että sähköautot olisivat jotain verottajalle koskemattomia kapistuksia.
 
Siitä käytettyjä Tesloja shoppaamaan:

https://www.nettiauto.com/tesla/vaihtoautot

Pakko tunnustaa, että oma perse ei kestä. Voin vaan kuvitella mitä maksaa sähköautomaasturi + sedan henkilöauto tähän talouteen.
Imekööt parsaa suunnitelmineen, tai maksakoot sitten soveltuvat käyttöautot tähän veroja maksavaan lapsettomaan talouteen.
Ihan villinä veikkauksena: Saatan olla maksumies tässäkin hommassa...
 
No mulle ainakin ongelma on se, että siellä missä itse ajelen, niin Teslalla tms kaupunkiin/motarille tarkoitetulla autolla ei tee yhtään mitää. Tietysti sitä etuspoileria voi hetken käyttää lumiaurana. Eli odottelen rauhassa kunnollista korkean maavaran nelipotkua mikä on tarkoitettu työvälineeksi eikä oman egon korostamiseen.

Täyssähköisiä maastureita saadaan varmaan odotella vielä jonkin aikaa, mutta on jännä ettei kunnollisia työkäyttöön suunniteltuja hybridimaastureita/pickuppeja ole markkinoilla vielä ainuttakaan. Sähkömoottoreilla kun saisi sitä vetohommissa ja mutaisilla metsäpoluilla tarvittavaa alakierrosten vääntöä mukavasti lisää. Eikä kulutuksenkaan väheneminen varmaan montaa isäntää harmittaisi...
 
@Sarek1 100kWh akulla Tesla Model S kulkee 539km (EPA). Peräkärryjä saa vetää joillain malleilla. Sähköautoja löytyy jo tänäkin päivänä jokaiseen kokoluokkaan.

edit: 75kWh akulla Tesla model 3 kulkee 544km (WLTP) tai 476-513 (EPA). Kolmosen akusto on tällä hetkellä kuuminta hottia mitä markkinoilta löytyy.

Jos ajelee hissukseen, niin 1000km rajakin on rikottu, mutta vaatii kikkailua.

Teslalla akkutakuu on 8 vuotta Model 3:lla, joten siitä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä kestosta. Kova pakkanen (-40C) syö about kolmasosan akkukapasiteetista ja ajomatkasta.

Jos asuu pohjoisessa ja pakkanen on arkipäivää, lämmönvaihtimilla varustettu akusto (Tesla) on harkinnan arvoinen juttu. Onnistuu lämmitys (pakkanen) ja jäähdytys (esim. rata-ajo) näppärästi.

https://insideevs.com/tesla-model-3-battery-transfer-twice-heat-model-s/
https://electrek.co/2017/12/19/tesla-battery-pre-heating-feature-maximize-efficiency-cold-climates/
Tesla S on varmasti ihan kiva ja hyvä, mutta en ymmärrä miksi sitä pidettäisiin millään mittarilla verrokkina sähköautoistumisessa.
Monacossa voisin ymmärtää, mutten täällä.
 
@PM04
@hansai

Model S:n sijaista kannattais vilkuilla Model 3:sta (sit kun tulevat käytettyjen markkinoille), e-golffia tai vaikkapa Leafia.

S-sarjalainen kilpailee siellä missä saksalainen veljensäkin, eli kalliimmissa hintaluokissa.
 
Back
Top