krd
Ylipäällikkö
Ihmettelin aiemmin noita litiumin riittävyyksiä. Katsoin luvun tarkemmin: "World Resources: Owing to continuing exploration, lithium resources have increased substantially worldwide and total more than 53 million tons" (USGS, 2018)
Näinollen määrä on riittää noin kymmenen vuoden sähköautokannalle (Tesla S, arvio litiumin määrästä alla / akusto).
"It is estimated that there’s about 63 kg of lithium in a 70 kWh Tesla Model S battery pack, which weighs over 1,000 lbs (~453 kg). " https://electrek.co/2016/11/01/breakdown-raw-materials-tesla-batteries-possible-bottleneck/
Riittävyyden näkökulmasta aika lähelle keski-ikäistä autoa (ainakin EUssa) siis, joten toinen puoli voi ajaa edelleen autoilla ja toinen ei. Saa nähdä mitä toinen puoli tykkää. Se toinen puoli ei välttämättä ole EU/USA/Japani, joiden autokantaan tuo määrä riittää helposti. Hintakin tietysti vaikuttaa. Ei keskimäärin 11-vuotiaalla autolla ajava hanki hinnaltaan kymmenkertaista e-golffia. Enkä usko valtion tukevan hankintaa 90% osuudella. Mielenkiintoista on nähdä kuinka suhdannevaihtelut esimerkiksi litiumin hinnan osalta tulevat näyttäytymään autojen hinnassa ja hinnastoissa. Hintavaihtelu on kuitenkin melko suurta, alkuvuodesta esim. litiumin hinta oli yli 24000$/t ja muutamaa kuukautta myöhemmin enää 13000$/t. Akuston hintaan muutosta yli 700 taalaa muutamassa kuukaudessa. Tuota summaa ei aivan hetkessä heitetä kuluttajien vuosihinnastoon.
Toki uudet akustotyypit hoitavat ongelman osittain.
Näinollen määrä on riittää noin kymmenen vuoden sähköautokannalle (Tesla S, arvio litiumin määrästä alla / akusto).
"It is estimated that there’s about 63 kg of lithium in a 70 kWh Tesla Model S battery pack, which weighs over 1,000 lbs (~453 kg). " https://electrek.co/2016/11/01/breakdown-raw-materials-tesla-batteries-possible-bottleneck/
Riittävyyden näkökulmasta aika lähelle keski-ikäistä autoa (ainakin EUssa) siis, joten toinen puoli voi ajaa edelleen autoilla ja toinen ei. Saa nähdä mitä toinen puoli tykkää. Se toinen puoli ei välttämättä ole EU/USA/Japani, joiden autokantaan tuo määrä riittää helposti. Hintakin tietysti vaikuttaa. Ei keskimäärin 11-vuotiaalla autolla ajava hanki hinnaltaan kymmenkertaista e-golffia. Enkä usko valtion tukevan hankintaa 90% osuudella. Mielenkiintoista on nähdä kuinka suhdannevaihtelut esimerkiksi litiumin hinnan osalta tulevat näyttäytymään autojen hinnassa ja hinnastoissa. Hintavaihtelu on kuitenkin melko suurta, alkuvuodesta esim. litiumin hinta oli yli 24000$/t ja muutamaa kuukautta myöhemmin enää 13000$/t. Akuston hintaan muutosta yli 700 taalaa muutamassa kuukaudessa. Tuota summaa ei aivan hetkessä heitetä kuluttajien vuosihinnastoon.
Toki uudet akustotyypit hoitavat ongelman osittain.