Ilmastopsykoosi -ketju

@Sarek1 100kWh akulla Tesla Model S kulkee 539km (EPA). Peräkärryjä saa vetää joillain malleilla. Sähköautoja löytyy jo tänäkin päivänä jokaiseen kokoluokkaan.

edit: 75kWh akulla Tesla model 3 kulkee 544km (WLTP) tai 476-513 (EPA). Kolmosen akusto on tällä hetkellä kuuminta hottia mitä markkinoilta löytyy.

Jos ajelee hissukseen, niin 1000km rajakin on rikottu, mutta vaatii kikkailua.

Teslalla akkutakuu on 8 vuotta Model 3:lla, joten siitä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä kestosta. Kova pakkanen (-40C) syö about kolmasosan akkukapasiteetista ja ajomatkasta.

Jos asuu pohjoisessa ja pakkanen on arkipäivää, lämmönvaihtimilla varustettu akusto (Tesla) on harkinnan arvoinen juttu. Onnistuu lämmitys (pakkanen) ja jäähdytys (esim. rata-ajo) näppärästi.

https://insideevs.com/tesla-model-3-battery-transfer-twice-heat-model-s/
https://electrek.co/2017/12/19/tesla-battery-pre-heating-feature-maximize-efficiency-cold-climates/
4-veto sähköautoja 20cm maavaralla löytyy jo, mutta työvälineiks niistä ei kyllä vielä ole. Pitää odotella.

Nuo ovat testisyklien mukaisia tuloksia ja heikkenevät akkujen vanhetessa. Jos pakkanen nakertaa kolmasosan toimintamatkasta, niin täytyy katsella energiamittaria tarkkaan. Kuinka lämmin tuollainen sähköauto on pakkasella ja lyhentääkö lämmitys toimintamatkaa? Vanha keppivaihteinen V70 kirnuaa sen 1200 km millä laillisella nopeudella tahansa täällä kotimaassa. Myös pakkasella. Tämä on lähes 15v aikana tullut kokeiltua muutaman ;) kerran.

Nyykähtääkö sähkötesla, jos lätkäisen telikärryyn kivituhkaa sen verran, että jouset ovat pohjassa?. En uskalla arvioida painoa.

Model S ei käy. Väärä korimalli, eihän tuonne mahdu oikeaa tavaraa mukaan. Luottokorttimatkustajat ovat oma lukunsa. En tarkoita siis koppimopoja, kynnyshöyliä ja egobuustereita, vaan suurehkoa myös tavaratiloiltaan selkeää perheautoa, jota käyttävät ”miehet, jotka tekevät ja näkevät”. Ja ”vetävät väkevät”. No, en ole kiskonut norttia enää lähes neljännesvuosisataan, mutta käytetään kielikuvaa. 4-5 ihmisen romut ja roinat pitää saada kelkottua mukana ja kaikki muu materia myös. Kikkailematta.

Maavara, josta veli @Woodsman mainitsee yllä, olisi hyvä olla nykytiestön hoidolla reilun puoleinen. Rata-ajomoodia ei meikäläinen tarvitse, vaikka lähistöllä onkin ”paskakaupunni-zone” eli moottoriurheilukeskus. Olen tavallinen kuski, jonka taidot eivät riitä formulointiin.

Ei sähköauto paha ole, teknologia on vain vielä keskeneräistä. Niin, se ja rikkiviisaat kaveribisneskahva edellä driftaavat pontevat päätöksentekijämme ovat muutoksen suurin ongelma. Bisnes hyväilee ja lämmittää.

Biodiesel, biokaasu ja vety? Kehittämistä on kaikessa, mutta erilaisten teknologioiden monipuolista hyödyntämistä kannattaa kyllä tutkia ja kokeilla. Euro6 dieselhybridi olisi allekirjoittaneelle ehkä sellainen välivaiheen toivekapistus. Sellaisia ei kuitenkaan tullut liiemmälti markkinoille.

Jännä juttu, kuinka meillä Suomessa erityisesti juostaan putkinäköisinä kuin ravihevoset laput silmillä, eikä nähdä asioissa kuin yksiä totuuksia. Ja halutaan olla kaikessa kympin tyttöjä ja lipatella opea. Saako siitä pisteitä vai saako joku mukavan vihreän oksan Euroopan Unionin Ytimestä...

Muuten olen sitä mieltä, että ihmisen elinympäristön elinkelpoisuuden turvaaminen on tärkeämpi asia kuin hiilidioksidipiruetti anekauppoineen. Suomalaisten tuottama CO2 on vain yksi pieni hiekanjyvänen suurella hiekkarannalla. Maailmassa on liikaa ihmisiä ja suurimmat ongelmat ovat siellä, missä väkeä on eniten ja missä eletään kuin läävässä välittämättä ympäristöstä pätkääkään. Jos kaikkialla osallistuttaisiin edes vähän ympäristötalkoisiin ja suitsittaisiin sotkemista edes sille tasolle kuten meillä nyt, ongelmia olisi paljon vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Eivät missään määrin vastaa tarpeeseen.
Aivan. Mulla ei ole koskaan ollut tuon tyylisiä autoja. Voi tietysti olla, että olen fakkiintunut kiinni näihin isoihin Volvon farkkuihin/maastureihin (isolla dieseliil tai bensalla) tai sit kunnollinen iso nelipotku lava-auto. Hybridi on sellanen, minkä voisin ostaa taikka kaasu, mutta tosiasia on se, että ei vaan massi/kiinnostus riitä uusiin autoihin. Auto on aina lähtökohtaisesti paska sijoitus ja jos otetaan mukaan vielä uusi teknologia, niin tod näk uuden teknologian autojen hinta romahtaa vielä komeammin. Eli ajelen edelleen tyyväisesti 2,4l turbodieselillä, vaimo 2,4l bensaturbolla ja rönttäajot 2,2l turbodieseliillä :) Enkä oikeastaan edes jaksa kiinnostua kuinka olevinaan raiskaan ilmastoa, voin vielä pirusillani eliminoida hiukkassuodattimet noista dieseleistä, että naapurissa asuva ituhippi saa astmakohtauksen ;)
 
Nuo ovat testisyklien mukaisia tuloksia ja heikkenevät akkujen vanhetessa. Jos pakkanen nakertaa kolmasosan toimintamatkasta, niin täytyy katsella energiamittaria tarkkaan. Kuinka lämmin tuollainen sähköauto on pakkasella ja lyhentääkö lämmitys toimintamatkaa? Vanha keppivaihteinen V70 kirnuaa sen 1200 km millä laillisella nopeudella tahansa täällä kotimaassa. Myös pakkasella. Tämä on lähes 15v aikana tullut kokeiltua muutaman ;) kerran.

Nyykähtääkö sähkötesla, jos lätkäisen telikärryyn kivituhkaa sen verran, että jouset ovat pohjassa?. En uskalla arvioida painoa.

Model S ei käy. Väärä korimalli, eihän tuonne mahdu oikeaa tavaraa mukaan. Luottokorttimatkustajat ovat oma lukunsa. En tarkoita siis koppimopoja, kynnyshöyliä ja egobuustereita, vaan suurehkoa myös tavaratiloiltaan selkeää perheautoa, jota käyttävät ”miehet, jotka tekevät ja näkevät”. Ja ”vetävät väkevät”. No, en ole kiskonut norttia enää lähes neljännesvuosisataan, mutta käytetään kielikuvaa. 4-5 ihmisen romut ja roinat pitää saada kelkottua mukana ja kaikki muu materia myös. Kikkailematta.

Maavara, josta veli @Woodsman mainitsee yllä, olisi hyvä olla nykytiestön hoidolla reilun puoleinen. Rata-ajomoodia ei meikäläinen tarvitse, vaikka lähistöllä onkin ”paskakaupunni-zone” eli moottoriurheilukeskus. Olen tavallinen kuski, jonka taidot eivät riitä formulointiin.

Ei sähköauto paha ole, teknologia on vain vielä keskeneräistä. Niin, se ja rikkiviisaat kaveribisneskahva edellä driftaavat pontevat päätöksentekijämme ovat muutoksen suurin ongelma. Biodiesel, biokaasu ja vety? Kehittämistä on kaikessa, mutta erilaisten teknologioiden monipuolista hyödyntämistä kannattaa kyllä tutkia ja kokeilla. Euro6 dieselhybridi olisi allekirjoittaneelle ehkä sellainen välivaiheen toivekapistus. Sellaisia ei kuitenkaan tullut liiemmälti markkinoille.

Jännä juttu, kuinka meillä Suomessa erityisesti juostaan putkinäköisinä kuin ravihevoset laput silmillä, eikä nähdä asioissa kuin yksiä totuuksia. Ja halutaan olla kaikessa kympin tyttöjä ja lipatella opea. Saako siitä pisteitä vai saako joku mukavan vihreän oksan Euroopan Unionin Ytimestä...

Muuten olen sitä mieltä, että ihmisen elinympäristön elinkelpoisuuden turvaaminen on tärkeämpi asia kuin hiilidioksidipiruetti anekauppoineen. Suomalaisten tuottama CO2 on vain yksi pieni hiekanjyvänen suurella hiekkarannalla. Maailmassa on liikaa ihmisiä ja suurimmat ongelmat ovat siellä, missä väkeä on eniten ja missä eletään kuin läävässä välittämättä ympäristöstä pätkääkään. Jos kaikkialla osallistuttaisiin edes vähän ympäristötalkoisiin ja suitsittaisiin sotkemista edes sille tasolle kuten meillä nyt, ongelmia olisi paljon vähemmän.
Tehokkain ilmastoteko olisi opettaa kortonkin käyttöä etelänmaissa..
 
Koko homma haisee paskalle. Muutamia vuosia sitten kansalaisia kehoitettiin ostamaan dieselautoja.
No kansa osti. Nyt sitten kehoitetaan ostamaan sähköautoja, millä ei tee edes sitä hirvireissua. Saati,
että sinne mahtuisi edes reissuun vaadittavat romut kyytiin. Aikoinaan maasturit saivat verohelpoituksen.
Niitä sitten ihmiset hankkivat. No hetken päästä loppui veronkevennykset niissä. Jos asuisin alueella,
missä vallesmanniin ei olisi riski törmätä, niin en todellakaan maksaisi ajoneuvosta ostohinnan jälkeen
euroakaan mitään ylimääräistä valtiolle. Tämä maa on muutenkin noiduttu kiinteistöveroineen kaikkineen.
Vuosi vuodelta vahvistuu ajatus muuttaa eläkepäiviä viettämään jonnekin muualle. Ja vaikka siellä jossain
olisi verotus yhtä vittumaista, niin ainakin aurinko paistaisi.
 
Käsi ylös, kuka uskoo ettei sähkäauton käyttöä aleta verottamaan jollain kurimusverolla
sen jälkeen, kun autokanta on vaihdettu. Jos nyt autoilu tuo n. 8 miljardia verotuloja valtiolle,
josta 1 miljardi palautuu tienhoitoon yms. niin mistäköhän tuo summa tulevaisuudessa revitään?
Herääkö joku siihen, että hyysäämisen aika on ohi? Ei todellakaan herää. Tulevaisuudessa entistä
pienempi porukka kustantaa muiden makoilut...
 
Ja muuten mielummin kävelen, kuin ajan riisipussilla.
 
Ei tarvitse sähköpätevyys 1:stä.
Sähköpätevyys 1 -todistus oikeuttaa sinua toimimaan sähkötöiden johtajan ja käytön johtajan tehtävissä kaikissa sähkötöissä lukuun ottamatta hissitöitä.

Pätevyys 2 piisaa. Tämä on "normi" pätevyys

Sähköpätevyys 2 -todistus oikeuttaa sinua toimimaan sähkötöiden johtajan ja käytön johtajan tehtävissä nimellisjännitteeltään enintään 1 kV vaihtojännitteisten ja 1,5 kV tasajännitteisten sähkölaitteistojen sähkötöissä, lukuun ottamatta hissitöitä.

https://www.seti.fi/sahsahkopatevyydet


Määritteet.



pienoisjännite
jännite, joka johtimien välillä tai johtimen ja maan välillä ei normaalisti ylitä 50 V vaihtojännitettä (a.c.) tai 120 V sykkeetöntä tasajännitettä (d.c.)
Selite Pienoisjännitettä käytetään esim. SELV-, PELV- ja FELV-järjestelmissä

pienjännite
jännite, joka normaalisti ei ylitä 1000 V vaihtojännitettä (a.c.) tai 1500 V tasajännitettä (d.c.)

suurjännite
jännite, joka normaalisti ylittää 1000 V vaihtojännitettä (a.c.) tai 1500 V tasajännitettä (d.c.

Hyvä. Näitä tarvitaan kuitenkin lisää. Fakta on se, että tuntemassani ammattiopistossa autolinjan pojat ovat kolmatta vuota hommissa eivätkä ole kajonneet sähköautoon.
 
@PM04 Fiksuinta on lähteä liikeelle siitä, että ostaa omiin resursseihinsa ja tarpeisiinsa nähden sopivan kulkineen. Valtio verottaa sitten miten verottaa; turha murehtia, koska verotuksen muutoksia on aika hankala ennustaa.
 
Koko homma haisee paskalle. Muutamia vuosia sitten kansalaisia kehoitettiin ostamaan dieselautoja.
No kansa osti. Nyt sitten kehoitetaan ostamaan sähköautoja, millä ei tee edes sitä hirvireissua. Saati,
että sinne mahtuisi edes reissuun vaadittavat romut kyytiin. Aikoinaan maasturit saivat verohelpoituksen.
Niitä sitten ihmiset hankkivat. No hetken päästä loppui veronkevennykset niissä. Jos asuisin alueella,
missä vallesmanniin ei olisi riski törmätä, niin en todellakaan maksaisi ajoneuvosta ostohinnan jälkeen
euroakaan mitään ylimääräistä valtiolle. Tämä maa on muutenkin noiduttu kiinteistöveroineen kaikkineen.
Vuosi vuodelta vahvistuu ajatus muuttaa eläkepäiviä viettämään jonnekin muualle. Ja vaikka siellä jossain
olisi verotus yhtä vittumaista, niin ainakin aurinko paistaisi.

Ihan silkkaa politiikkaa, ei sen kummempaa. Tässä painavat Fortumin ja Carunan edut. Käykää katsomassa vanhoja Fennovoima-ketjuja. Siellä ehkäpä sama lobbari höyryää Fennovoiman ja Rosatomin puolesta kuin tässä ketjussa sähköauton puolesta.
 
Back
Top