Sarek1
Ylipäällikkö
@Sarek1 100kWh akulla Tesla Model S kulkee 539km (EPA). Peräkärryjä saa vetää joillain malleilla. Sähköautoja löytyy jo tänäkin päivänä jokaiseen kokoluokkaan.
edit: 75kWh akulla Tesla model 3 kulkee 544km (WLTP) tai 476-513 (EPA). Kolmosen akusto on tällä hetkellä kuuminta hottia mitä markkinoilta löytyy.
Jos ajelee hissukseen, niin 1000km rajakin on rikottu, mutta vaatii kikkailua.
Teslalla akkutakuu on 8 vuotta Model 3:lla, joten siitä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä kestosta. Kova pakkanen (-40C) syö about kolmasosan akkukapasiteetista ja ajomatkasta.
Jos asuu pohjoisessa ja pakkanen on arkipäivää, lämmönvaihtimilla varustettu akusto (Tesla) on harkinnan arvoinen juttu. Onnistuu lämmitys (pakkanen) ja jäähdytys (esim. rata-ajo) näppärästi.
https://insideevs.com/tesla-model-3-battery-transfer-twice-heat-model-s/
https://electrek.co/2017/12/19/tesla-battery-pre-heating-feature-maximize-efficiency-cold-climates/
4-veto sähköautoja 20cm maavaralla löytyy jo, mutta työvälineiks niistä ei kyllä vielä ole. Pitää odotella.
Nuo ovat testisyklien mukaisia tuloksia ja heikkenevät akkujen vanhetessa. Jos pakkanen nakertaa kolmasosan toimintamatkasta, niin täytyy katsella energiamittaria tarkkaan. Kuinka lämmin tuollainen sähköauto on pakkasella ja lyhentääkö lämmitys toimintamatkaa? Vanha keppivaihteinen V70 kirnuaa sen 1200 km millä laillisella nopeudella tahansa täällä kotimaassa. Myös pakkasella. Tämä on lähes 15v aikana tullut kokeiltua muutaman kerran.
Nyykähtääkö sähkötesla, jos lätkäisen telikärryyn kivituhkaa sen verran, että jouset ovat pohjassa?. En uskalla arvioida painoa.
Model S ei käy. Väärä korimalli, eihän tuonne mahdu oikeaa tavaraa mukaan. Luottokorttimatkustajat ovat oma lukunsa. En tarkoita siis koppimopoja, kynnyshöyliä ja egobuustereita, vaan suurehkoa myös tavaratiloiltaan selkeää perheautoa, jota käyttävät ”miehet, jotka tekevät ja näkevät”. Ja ”vetävät väkevät”. No, en ole kiskonut norttia enää lähes neljännesvuosisataan, mutta käytetään kielikuvaa. 4-5 ihmisen romut ja roinat pitää saada kelkottua mukana ja kaikki muu materia myös. Kikkailematta.
Maavara, josta veli @Woodsman mainitsee yllä, olisi hyvä olla nykytiestön hoidolla reilun puoleinen. Rata-ajomoodia ei meikäläinen tarvitse, vaikka lähistöllä onkin ”paskakaupunni-zone” eli moottoriurheilukeskus. Olen tavallinen kuski, jonka taidot eivät riitä formulointiin.
Ei sähköauto paha ole, teknologia on vain vielä keskeneräistä. Niin, se ja rikkiviisaat kaveribisneskahva edellä driftaavat pontevat päätöksentekijämme ovat muutoksen suurin ongelma. Bisnes hyväilee ja lämmittää.
Biodiesel, biokaasu ja vety? Kehittämistä on kaikessa, mutta erilaisten teknologioiden monipuolista hyödyntämistä kannattaa kyllä tutkia ja kokeilla. Euro6 dieselhybridi olisi allekirjoittaneelle ehkä sellainen välivaiheen toivekapistus. Sellaisia ei kuitenkaan tullut liiemmälti markkinoille.
Jännä juttu, kuinka meillä Suomessa erityisesti juostaan putkinäköisinä kuin ravihevoset laput silmillä, eikä nähdä asioissa kuin yksiä totuuksia. Ja halutaan olla kaikessa kympin tyttöjä ja lipatella opea. Saako siitä pisteitä vai saako joku mukavan vihreän oksan Euroopan Unionin Ytimestä...
Muuten olen sitä mieltä, että ihmisen elinympäristön elinkelpoisuuden turvaaminen on tärkeämpi asia kuin hiilidioksidipiruetti anekauppoineen. Suomalaisten tuottama CO2 on vain yksi pieni hiekanjyvänen suurella hiekkarannalla. Maailmassa on liikaa ihmisiä ja suurimmat ongelmat ovat siellä, missä väkeä on eniten ja missä eletään kuin läävässä välittämättä ympäristöstä pätkääkään. Jos kaikkialla osallistuttaisiin edes vähän ympäristötalkoisiin ja suitsittaisiin sotkemista edes sille tasolle kuten meillä nyt, ongelmia olisi paljon vähemmän.
Viimeksi muokattu: