Ilmastopsykoosi -ketju

Kerrotko miten sähköautoilen kun työmatkani vaihtelee 50km-150km joka työpäivä ja asun kerrostalossa jossa ei ole kuin muutama autopaikka. Kerrotko vielä sen mistä saan rahat 40k sähkö autoon kun vanhakin asuntolainakin painaa päälle. Ja en ole valmis lataamaan autoa huoltoasemalla paria tuntia joka päivä..

Lataus kadunvarsipysäköinnissä on todellinen ongelma joka vaatinee vielä hyvien ratkaisujen keksimistä.

Tämän päivän hitailla pikalatureilla 100km matkan lisääminen vaatii noin 15 minuutin pysähdyksen. Teslan pikalaturilla se vaatii noin 5-7 minuutin pysähdyksen. Suomen nopeimmalla laturilla se menee jo alle viiteen minuuttiin, nämä yleistyy lähivuosina ympäri maata. Toisin sanoen, jos käyt työmatkan aikana kusella, saat sinä aikana päivittäisen energiatarpeesi.

Mistä rahat? No mistä sä saat rahat nykyiseen autoon? Ei sun ole pakko ostaa 40k sähköautoa. Ostat vaikka 20k sähköauton sitten kymmenen vuoden päästä. Tai nettiautosta viiden tonnin sähköauton. Jos ajat 100km päivässä eli työajoja 22tkm vuoteen, säästät ainakin satasen kuussa polttoaineesta. Siihen omat ajot päälle niin vuodessa pari tonnia helposti. Kyllä silläkin vähän lainaa lyhentelee.
 
Liikenteen sähköistäminen on yksi keinoista millä meille kaikille haitallisia päästöjä vähennetään.

Meitä fiksumpien tiedemiesten konsensus on että CO2 päästöt aiheuttaa osaltaan ilmaston lämpenemistä. Näiden päästöjen vähentäminen parantaa meidän elämänlaatua vähän ku tupakointikielto ravintoloissa, lämpenemisen hidastaminen taas jeesii niitä jääkarhuja ja pingviinejä. Merkel onneksi eläköityy joka tapauksessa, en tosin ymmärrä miten se nainen tähän liittyy.

Sähköntuotannon lisäyksen keinoja avasin jo edellisissä viesteissä. Vaikuttaa tosin ettet niitä juuri lue, tai niissä esiintyviä linkkejä. Osaltaan helpotusta tuo öljynjalostuksen loppuminen. Ne pari jalostamoa syö jo kolme terawattituntia, se on 750 000 sähköauton tarve.

Akkujen, kuten kaiken muunkin tuotanto saastuttaa. Kuitenkin auton keskimääräisen elinkaaren aikana polttomoottoriauton kokonaispäästöt ovat noin kaksinkertaiset sähköautoon verrattuna. Akkujen teko on siis pienempi paha.

Mitkä suuret autonvalmistajamaat eivät ole sitoutuneet sähköautoilun kehittämiseen? Saksalaiset ovat ilmoittaneet kymmenien miljardien investoinneista. Kiina on määrännyt että 10% kaikista myytävistä autoista on oltava sähköautoja ihan kohta. Maailman suurin sähköautovalmistaja on Yhdysvalloista. Maailman myydyin sähköautomalli on Japanista.

Köyhät ja keskiluokka ei ole mitään kokeilua maksamassa, tämä on joku sinun kuvitelma. Ihmiset ostaa parempia tuotteita ja huonommat jää historiaan, vähän ku lennätin ja höyrylaivat.

Mitkä ne vaikutukset on ja miksi maa autioituu? Eikö sinne yläperälle tule sähköä?

Maahanmuutosta en tiedä enkä tajua miten se tähän liittyy. Vain persut osaa liittää maahanmuuton kaikkeen, ja koska en ole persu, en osaa vastata.

En myöskään ymmärrä miten kansallisvaltio tähän liittyy. Taitaa taas olla näitä persujuttuja. Onko kansallisvaltioissa myös kuvaputkitelkkareita ja taulutelkkarit on sitten bolshevikkien vehkeitä?

Hienosti vedät Persut, bolshevikit ja kuvaputkitelevisiot kehiin mutta et vastaa mihinkään.

Miksi? Miksi meidän tulisi siirtyä 1800- luvun teknologiaan?
Miksi?
Jos sähköauto on niin ylivertainen niin markkinataloudessa se voittaa.
Miksi pitää pakottaa lainsäädännöllä?
Ja pelkästään öljynjalostuksen lopettaminen ei riitä sähköntuotannossa.
Muukin teollisuus on ajettava alas.
Miksi valehtelet ja vääristelet koko ajan?
Maksaako Vlad vai Sergei?
Ei helvetti mitä meininkiä täällä, en ymmärrä.

Joko hullu federalisti, tai Putinin poikarakastaja olet, kumpikin yhtä perseestä.

Edelleen, mitä hyötyä, et ole vastannut.
 
Ihan turha vihjailla Teboilista tai Putinista, mm. Yhdysvallat on suurempi öljyntuottaja kuin Venäjä. Saudi-Arabia ja muut musulmaanit lisäksi.
Myös Norja tuottaa öljyä, oletko havainnut?
Edelleen, miksi Suomen, ja suomalaisen keskiluokan ja köyhien pitää korjata maailman ilmasto?
Onko sinne Helssinkiin kantautunut tietoja että Suomen hiilidioksidi päästöt on liikenteessä promillen osia globaalisti?
Vaikka kaikki suomalaiset ammuttaisiin huomenna, ei sillä ole mitään merkitystä päästöihin, ja Suomen kokonaispäästöistä peräti 9 prosenttia muodostuu liikenteestä.

Edelleen, miksi sähköauto pakotus?
Kenen agenda, miksi?
Minun lapset ja kenenkään muunkaan lapset eivät elä sekuntiakaan pidempään vaikka sähköautounelma toteutuisikin.

Miksi pakottaa ideologiaa, joka tuhoaa enemmän kuin siitä on hyötyä?

Kotitalouksien velkaantumisesta olivat vasta kovin huolissaan, kuinka tässä kävisi?
Ja edelleen, mitä hyötyä?
Akut on 1800- luvun tuotteita, joita tehdään kehitysmaissa. Kuinka se pelastaa meidän lapset?
Kukahan se täällä se trolli on?

Paljon ees maksavat sulle?

Suomen öljystä 95% tulee Venäjältä. Nesteen jalostamot on rakennettu jalostamaan venäläistä öljyä. Aina kun me tankataan, kopeekat kilahtaa Vladimirin taskuun, se on vaan fakta.

Luulen vähän että meidän kaikkien pitää muuttaa toimintatapoja. Voihan ne kiinalaisetkin jakautua 5 miljoonan porukoihin ja sanoa että ei meidän tarvi tehdä mitään ku meitä on niin vähän. Suomalaisten pitää tehdä oma osuus, henkeä kohti me päästellään aika paljon taivaalle.

En tiedä mitä tietoja Helssingissä on ku en asu siellä enkä ees lähelläkään.

Edelleen, maailman väestöä ei oikein voi jakaa 5 miljoonan palasiin joista jokanen sanoo että tehkööt muut, ei meidän tartte ku meitä on niin vähän.

Liikenne on vain yksi osa, voihan sen jakaa vaikka yhtä pakoputkea tai savupiippua kohti ja taas nostetaan kädet pystyyn eikä tehdä mitään.

Minä luulen että minun jälkikasvu elää pitempään ku ei tartte pakokaasun käryä haistella tai tupakinsavua esson baarissa.

Mikä ideologia tuhoaa enemmän?

En ymmärrä miten kotitalouksien velkaantuminen liikenteen sähköistymisen myötä muuttuu.

Nykyiset sähköautojen akut ovat kovin kaukana 1800-luvun tuotteista, ihan kuten nykyiset polttomoottoritkin on kaukana 1800-luvun moottoreista.

Kuka se trolli täällä on, sulla on ainakin kova tarve nimitellä. Taitaa olla se joka toisia sormella osottelee.

Mulla on vapaapäivä niin ei kukaan maksa. Kuka sulle maksaa?
 
Vaikka minulla olisi rahaa ostaa uusi sähköauto huomenna, niin välttämättä ei kaikilla onnistu.
Suomen autokannan keskihinta on alle 4000 eetä.
Ja edelleen, miksi?
Miksi paluu 1800- luvulle, miksi?
Helssinkistä jos vois edes siihen vastata että miksi?
 
Hienosti vedät Persut, bolshevikit ja kuvaputkitelevisiot kehiin mutta et vastaa mihinkään.

Miksi? Miksi meidän tulisi siirtyä 1800- luvun teknologiaan?
Miksi?
Jos sähköauto on niin ylivertainen niin markkinataloudessa se voittaa.
Miksi pitää pakottaa lainsäädännöllä?
Ja pelkästään öljynjalostuksen lopettaminen ei riitä sähköntuotannossa.
Muukin teollisuus on ajettava alas.
Miksi valehtelet ja vääristelet koko ajan?
Maksaako Vlad vai Sergei?
Ei helvetti mitä meininkiä täällä, en ymmärrä.

Joko hullu federalisti, tai Putinin poikarakastaja olet, kumpikin yhtä perseestä.

Edelleen, mitä hyötyä, et ole vastannut.

Olen vastannut tiettävästi kaikkiin kysymyksiisi, enkä ole valehdellut mistään. Sinähän tässä Vladimirin etuja eli öljyn myynnin jatkumista olet ajamassa, ehkä se kopeekka sieltä kirstuun kilahtaa?

Hullu federalistikin vielä. Jaa mentiin maahanmuutosta Merkelin kautta nyt sitten federalismiin? Olet vain yksi osoitus siitä porukasta jokainen ei kykene edes autoista puhumaan ilman että pitää mölistä mamuista ja EU:sta ja kansallisvaltioista. Kuinka siellä porohommissa, onko ne porotki mamufederalisteja ku laukkovat rajojen yli?
 
Vaikka minulla olisi rahaa ostaa uusi sähköauto huomenna, niin välttämättä ei kaikilla onnistu.
Suomen autokannan keskihinta on alle 4000 eetä.
Ja edelleen, miksi?
Miksi paluu 1800- luvulle, miksi?
Helssinkistä jos vois edes siihen vastata että miksi?

Miksi? Lueppa internetistä sellasests tämän keskustelun otsikon aiheesta ku ilmastonmuutos.

Kaikilla ei ole rahaa mihinkään. Kyllä niissä sähköautoissaki hinnat tippuu vuosien mittaan ja nettiautosta ja Kamuxilts niitä voi sitte käytettynä ostaa 4 tonnilla. Ei luulis olevan vaikea käsittää. Ei huomenna oo pakko mennä autokauppaan, kukaan ei käske.

Mikä helvetin paluu 1800-luvulle?

Miksi Helssinki? Kysy helssinkiläisiltä?
 
Suomen öljystä 95% tulee Venäjältä. Nesteen jalostamot on rakennettu jalostamaan venäläistä öljyä. Aina kun me tankataan, kopeekat kilahtaa Vladimirin taskuun, se on vaan fakta.

Luulen vähän että meidän kaikkien pitää muuttaa toimintatapoja. Voihan ne kiinalaisetkin jakautua 5 miljoonan porukoihin ja sanoa että ei meidän tarvi tehdä mitään ku meitä on niin vähän. Suomalaisten pitää tehdä oma osuus, henkeä kohti me päästellään aika paljon taivaalle.

En tiedä mitä tietoja Helssingissä on ku en asu siellä enkä ees lähelläkään.

Edelleen, maailman väestöä ei oikein voi jakaa 5 miljoonan palasiin joista jokanen sanoo että tehkööt muut, ei meidän tartte ku meitä on niin vähän.

Liikenne on vain yksi osa, voihan sen jakaa vaikka yhtä pakoputkea tai savupiippua kohti ja taas nostetaan kädet pystyyn eikä tehdä mitään.

Minä luulen että minun jälkikasvu elää pitempään ku ei tartte pakokaasun käryä haistella tai tupakinsavua esson baarissa.

Mikä ideologia tuhoaa enemmän?

En ymmärrä miten kotitalouksien velkaantuminen liikenteen sähköistymisen myötä muuttuu.

Nykyiset sähköautojen akut ovat kovin kaukana 1800-luvun tuotteista, ihan kuten nykyiset polttomoottoritkin on kaukana 1800-luvun moottoreista.

Kuka se trolli täällä on, sulla on ainakin kova tarve nimitellä. Taitaa olla se joka toisia sormella osottelee.

Mulla on vapaapäivä niin ei kukaan maksa. Kuka sulle maksaa?

Joo mullakin vapaata joulun yli, joten joutaa tässä kirjoittelemaan.

Mutta silti miksi?
Öljyä saa kyllä muualtakin kuin Venäjältä, käsittääkseni Fortum osti Saudi-Arabiasta jonkun tuotantokentän kun se möi osuutensa Shtokmanin öljykentästä Jäämerellä.
Muutenkin, en ymmärrä sähköauto pakotusta mitenkään.
Olen vastannut tiettävästi kaikkiin kysymyksiisi, enkä ole valehdellut mistään. Sinähän tässä Vladimirin etuja eli öljyn myynnin jatkumista olet ajamassa, ehkä se kopeekka sieltä kirstuun kilahtaa?

Hullu federalistikin vielä. Jaa mentiin maahanmuutosta Merkelin kautta nyt sitten federalismiin? Olet vain yksi osoitus siitä porukasta jokainen ei kykene edes autoista puhumaan ilman että pitää mölistä mamuista ja EU:sta ja kansallisvaltioista. Kuinka siellä porohommissa, onko ne porotki mamufederalisteja ku laukkovat rajojen yli?

Ha, arvasin notta porovittuilu jostain aina kehiin! Hyvää settiä kun muuta ei ole.
Muut ei oikeen uponnu, siun täytyy vielä harjoitella.
Edelleen miksi?
Ilmastonmuutokseen vetoaminen on aivan turhaa, koska kuten kerroin jo ei vaikuta vitun vertaa mihinkään vaikka kaikki suomalaiset ammuttaisiin huomenna.
Alle promille jne.
Sinun eikä minun lapset elä sekuntiakaan pidempään vaikka autonrenkaita polttasin pihassa ja kaikki ajaisi raskaalla polttoöljyllä.
Jotain arviota mittakaavasta ja suhteellisuudentajua toivon.
Joo ja ihan palkallinen vapaa uuteenvuoteen asti, kiitos kysymästä.
Jotenkin vain toivon että ymmärtäisit taloudelliset vaikutukset, vaikka se on varmasti haastavaa.
Kannattaa opiskella insinööriksi, oppii ainakin suhteellisuudentajua ja laskemaan mikä on mahdollista ja mikä ei.

Terveisiä jänkhältä, edelleen kysyn miksi, terv. Epätietoinen.

Miksi?
 
Joo mullakin vapaata joulun yli, joten joutaa tässä kirjoittelemaan.

Mutta silti miksi?
Öljyä saa kyllä muualtakin kuin Venäjältä, käsittääkseni Fortum osti Saudi-Arabiasta jonkun tuotantokentän kun se möi osuutensa Shtokmanin öljykentästä Jäämerellä.
Muutenkin, en ymmärrä sähköauto pakotusta mitenkään.


Ha, arvasin notta porovittuilu jostain aina kehiin! Hyvää settiä kun muuta ei ole.
Muut ei oikeen uponnu, siun täytyy vielä harjoitella.
Edelleen miksi?
Ilmastonmuutokseen vetoaminen on aivan turhaa, koska kuten kerroin jo ei vaikuta vitun vertaa mihinkään vaikka kaikki suomalaiset ammuttaisiin huomenna.
Alle promille jne.
Sinun eikä minun lapset elä sekuntiakaan pidempään vaikka autonrenkaita polttasin pihassa ja kaikki ajaisi raskaalla polttoöljyllä.
Jotain arviota mittakaavasta ja suhteellisuudentajua toivon.
Joo ja ihan palkallinen vapaa uuteenvuoteen asti, kiitos kysymästä.
Jotenkin vain toivon että ymmärtäisit taloudelliset vaikutukset, vaikka se on varmasti haastavaa.
Kannattaa opiskella insinööriksi, oppii ainakin suhteellisuudentajua ja laskemaan mikä on mahdollista ja mikä ei.

Terveisiä jänkhältä, edelleen kysyn miksi, terv. Epätietoinen.

Miksi?

Koitappa ajatella tätä hommaa ihmiskunnan näkövinkkelistä. Ei Suomen tai Lapin tai Inarin kunnan tai Ivalon kylän, vaan ihmiskunnan silmin.

Me ihmiset törkätään taivaalle kaikenlaista paskaa mitä me sitten hengitellään. Tehtaista, liikenteestä, mistä vain. Mikä putkesta tulee ulos savuna, se ei vaan ole hyväksi meille eikä tälle pallolle.

Autoja meillä on miljardi. Siihen ku laskee päälle mopot ja moottoripyörät ja kelekat ja perämoottorit ja mönkijät ja hilavitkuttimet, niin niitä pakoputkia on aika nokko. Ruusunlehtiä ei tuu yhestäkään ulos, vaan ihmisiä tälläkin hetkellä tappavaa tavaraa.

Jotain mejän tarttee tehä. Parempia tehtaita, parempia laivoja ja lentokoneita ja joo, myös parempia autoja. Sellasia jokka ei tapa meitä.

Kenenkä pittää tehä? No kaikkien. Enontekiöläisten, pariisilaisten, kiinalaisten, kaikkien. Moni on jo meitä eellä tässä hommassa. Norjassa on jo 10% autoista sähköautoja ja uusista yli puolet. Kiinalaisekki on jo meitä eellä tässä hommassa.

Ei me suomalaiset olla mikään valittu kansa jonka ei tarvi tehä mittään. Samassa kusessa ollaan koko ihmiskunta. Ei se paska ilmakehässä kunnioita mejän keksimiä rajoja yhtään sen enempää ku porotokka joka laukkoo talvella rajan yli Ruottiin.

Noita taloudellisia vaikutuksia en tajua. Joka vuosi autoja ostetaan kaupasta ja peräpäästä menee vanhoja paaliin. Ryssälle maksetaan öljystä. Jos tulevaisuudessa autoja ostetaan ihan yhtä monta mutta ryssälle tai musuille tai ees norjalaisille ei tartte lapioida rahhaa, niin minusta aina parempi. Ostetaan sillä rahalla puhasta sähköntuotantoa mieluummin, ydinvoima on esimerkiks ihan hyvä mutta insinöörit tietää minua paremmin miten se sähkö kannattaa tehä. Yhessä linkissä minkä laitoin insinööri sano että vaikka huomenna autot sähköistyis niin 10 TWh tarttee vuodessa lisää sähköä. Nesteen jalostamot käyttää 3, jos ne häviää jäljelle jää 7. Olkiluoto 3:sta pitäis tulla noin 11-12 TWh vuodessa.

Ei se sähkömäärä ole mitenkään valtava. Yhtään tehasta ei sen takia panna kiinni. Päinvastoin jos isänmaassa on nokkelia insinöörejä niin akkutehas tänne pitäis tehä. Niillä on nimittäin paljon kysyntää ja metalleja löytyy omasta maasta.

Tuntuu että sulla on tässä vain tuntemattoman pelekoa. Turha sitä on peljätä, ei se maailma loppunu ennenkään ku tekniikka kehitty. Vanhaa bisnestä kuolee ja uutta tulee tilalle.

Sitte ymmärrän vastustuksen jos leipä tulee autojen korjaamisesta. Niistä ukoista tulee moni jäämään työttömäksi, niin paljon vähemmän on sähköautossa rikkoutuvia tai huollettavia osia. Ehkä säästyneillä rahoilla suomalaiset sitte ostaa jotaki muuta joka sitte työllistää.
 
Viimeksi muokattu:
Olen, miten se nyt tähän liittyy?

Olet huolissasi Vladimirin öljystä, mutta et ilmeisesti Vladimirin ydinvoimateollisuudesta. Sähköä tullaan tekemään myös kaasulla (polttokenno). Kaasuputkea pukkaa.

Ne unet kyllä tekisivät joskus hyvää?

Olen iloinen, jos olet aidosti ilmastonmuutoksen asialla, mutta kaikkien tuotteiden ja yksiköiden elinkaaren aikaiset päästöt laskemalla pääsään parempaan lopputulokseen. Myös Suomessa.

Lisäksi tarvitaan globaalit ratkaisut, ja ensimmäinen asia on puuttua asioihin globaalisti. Sellaiseen muutokseen tarvitsemme mukaan Kiinan, Yhdysvallat ja Venäjän.
 
Globaalia tekemistä. Katowicen kokous päättyi juuri. Siellä tehtiin päätöksiä markkinamekanismin suhteen. Pätettiin että lykätään markkinamekanismipäätöksiä vuodella. :cool:

Kiinan neuvottelija eturivissä.

Pariisin sopimus pysyy jotenkin, mikä on kansalaisjärjestöjen mukaan sentään lohtu.


1544933622514.png
 
Olet huolissasi Vladimirin öljystä, mutta et ilmeisesti Vladimirin ydinvoimateollisuudesta. Sähköä tullaan tekemään myös kaasulla (polttokenno). Kaasuputkea pukkaa.

Ne unet kyllä tekisivät joskus hyvää?

Olen iloinen, jos olet aidosti ilmastonmuutoksen asialla, mutta kaikkien tuotteiden ja yksiköiden elinkaaren aikaiset päästöt laskemalla pääsään parempaan lopputulokseen. Myös Suomessa.

Lisäksi tarvitaan globaalit ratkaisut, ja ensimmäinen asia on puuttua asioihin globaalisti. Sellaiseen muutokseen tarvitsemme mukaan Kiinan, Yhdysvallat ja Venäjän.

Jos minusta ois ollut kiinni, ei Suomeen olis ikinä tullut iivanalta ydinvoimalaa. Se ei kuitenkaan ollut tämän keskustelun aihe.

Maakaasu ei juuri öljyä parempi ratkaisu ole ja sekin ainoa putki tulee väärästä suunnasta. Huoltovarmuudenkin kannalta huono tuotantomenetelmä.

Samaa mieltä että laskentaperuste pitää olla ns well to wheels ja koko elinkaaren ajalta. Sähköauto hakkaa polttomoottoriauton tässä ja reilusti, vaikka yks höpöukko klikkiotsikkolehdessä muuta sanookin. Ihan nokko on tutkimusta tehty aiheesta mutta palaan tähän myöhemmin.

Globaaleja ratkaisuja tarvitaan, yksi askel oli Pariisin soppari josta sitten The Donald päätti irtautua. Liikenteen sähköistymisasiassa me ollaan nyt tällä hetkellä jälkijunassa ja keulassa hommaa vetää yllättäen isoista maista Kiina ja pienistä Norja.

Henkilökohtaisesti mua kiinnostaa sähkiksessä ympäristöasioita enemmän raaka suorituskyky, vähäinen huollon tarve, edulliset kilsat ja riippumattomuus Vladimirista. Hyvähän se vähäpäästöisyyskin tietysti on.

Jos sähkis askarruttaa ja vaikka miten sillä pääsee mökkimatkan, kätevä väline on
https://abetterrouteplanner.com
 
Jos minusta ois ollut kiinni, ei Suomeen olis ikinä tullut iivanalta ydinvoimalaa. Se ei kuitenkaan ollut tämän keskustelun aihe.

Mainitsit Vladimirin kuitenkin öljyn suhteen. Julistit, että sähköstä Vladimir saa nolla euroa.

Tarvitsemme pian Rosatomilta toisenkin kannun ja kaasun määrää lisätään, osaksi tämän sähköbuumin vuoksi. Ei se ole mielipidekysymys vaan matematiikkaa.

Samat lobbarit ajoivat muuten Rosatomia ja samalla innolla kertoen, että "todellisuudessa se tekee meidät riippumattomammiksi Venäjästä". ;)
 
Globaalia tekemistä. Katowicen kokous päättyi juuri. Siellä tehtiin päätöksiä markkinamekanismin suhteen. Pätettiin että lykätään markkinamekanismipäätöksiä vuodella. :cool:

Kiinan neuvottelija eturivissä.

Pariisin sopimus pysyy jotenkin, mikä on kansalaisjärjestöjen mukaan sentään lohtu.


Katso liite: 26097

Ehkä on parempi lykätä markkinamekanismipäätöksiä kuin tehdä niistä huonoja. Mutta vielä ne tulevat.
 
Back
Top