"Kuviot" ovat virkamiesten esityksiä. Niistä puuttuu "leimat" päältä.
Suunta on kumminkin mielestäni oikea. Totta kai jokainen hallitus tulkitsee esityksiä omista lähtökohdistaan ja toteuttaa parhaimman tiedon mukaan.
Jos sähköautot eivät ota tulta allensa, eli tarkoittaa lähinnä sitä, että akkujen volumetrinen energiatiheys lopettaa kasvunsa ja hinta laskunsa, niin vittuakos tässä sitten, luiskaan vaan minunkin puolestani koko konsepti. Ei siitä tällöin ole koko kansan ajattajaksi kuin korkeintaan todella isoilla subventioilla.
Onko hallitus tietoinen, että Suomen henkilöautoliikenne on 10% kasvihuonepäästöistämme? Ja että metsämme sitovat sen yli viisinkertaisesti?
Jos sieltä pitää vielä nipsiä, katsotaan nyt, mikä on se paras ratkaisu. Kyllä sähköautot jossain määrin ottavat tuulta allensa ja lisääntyvät, mutta ihan kunnianhimoisinta visiota en vielä ole valmis jakamaan kaiken sen tiedon valossa, mikä esiin tulee. Hintaa vastaan kansalainen haluaa vastinetta: jopa 3000 euron leimatulla polttomoottoriromulla voi ajaa Helsingistä Vaasaan viidessä tunnissa. Autoilija maksaa silloin yhdensuuntaisesta matkasta rapiat viisikymppiä veroineen + auton käyttömaksut ja liikennevakuutuksen vuoden ajalta jaettuna ajopäiville. Siksi se autokanta on vanhaa.
Sähköautojen suorituskyvyn pitää löytyä kohtuulliseen hintaan, jotta niitä hankittaisiin reilusti. Keskiluokka voi jo vähän liikkua. Valtio vain tarvitsee jatkossakin rahat hallinnonaloille.
Sähköautoiluun enenevästi siirrytään, mutta tavoitteesta on tingittävä. Päästövähennyksistä tietenkään ei tingitä. Siksi pitää etsiä muitakin oikeasti purevia juttuja.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että toistaiseksi tilannetta tarkkailtaessa esimerkiksi moottoripyörien ja skootterien määrää pitäisi lisätä kesäajokaudella: ne ovat tilatehokkaita (parkit) ja ruuhkia vähentäviä (tilatehokkuus) ja niiden päästöt ovat pienemmät kuin auton, edellyttäen, että siinä on vain yksi ihminen. Ranskassa ja Britanniassa tähän mahdollisuuteen on jo tartuttu kaupunkikohtaisesti. Suomessa ratkaisu on tosin vain osavuotinen ja siitäkin ajasta voi suuri osa olla vesikeliä. Mutta jokainen skootteri on poistanut yhden isännän bensa- tai dieselauton siltä päivältä liikenteestä.
Sähkömoottoripyöriä kehitetään jo, mutta se hiljaisuus on hengelle hupaa: monesti autot ja katua ylittävät kuulevat mp:n äänen, vaikka eivät pienempikokoista ajoneuvoa havaitse. Ja niissä on vielä joitakin muitakin ongelmia. Mutta nekin tulevat.
Biopolttoaineita varmasti kehitetään edelleen.
Jos globaalisti autoteollisuus menee valtaosin täyssähköön vuosikymmenessä, asiasta ei tarvitse tietenkään edes keskustella kauaa sen jälkeen. Ehkä vuosikymmenen. Mutta jos vain meillä on latauspistokkeita ja muualla polttoainetankkeja, kannattaa jättää varmaan pitemmät autolomat sikseen.
Öljymaiden vaikutusvalta muutoksessa on varmaan suuri. Olen aika varma, että samat yhtiöt sekä suunnittelevat että panttaavat teknologiaa niin kauan kuin niillä on jossain pumpattavaa.