Ilmastopsykoosi -ketju

Olisin tyytyväisempi, jos joka neljäs euro menisi ilmastonmuutoksen seurauksien torjuntaan, esimerkiksi inframme vahvistamiseen yms. Pelkään pahoin, että tuossa Junckerin jutussa rahamme valuvat pääosiltaan Kankkulan kaivoon.
 
Olisi mielenkiintoista tietää tausta tästä Gretasta. En pysty uskomaan että hän yksin pystyisi tekemään noin ison vaikutuksen. Jokin taustalla kummittelee. Ja tähän foliohattu.

PS: Täällä Thaimaassa edelleen. Loisteputki paloi, kysyin mitä tehdään sille. Roskikseen oli vastaus. Mennään kauppaan, joku jää autoon, ilmastointi päällä ja moottori tyhjäkäynnillä kolmelitraisessa dieselissä jopa tunninkin.

Ja kaikki täällä toimii noin. Ei taida suomalaisten itsekuritus pelastaa palloamme.
 
Viimeksi muokattu:
Olisin tyytyväisempi, jos joka neljäs euro menisi ilmastonmuutoksen seurauksien torjuntaan, esimerkiksi inframme vahvistamiseen yms. Pelkään pahoin, että tuossa Junckerin jutussa rahamme valuvat pääosiltaan Kankkulan kaivoon.

Luin esimerkin seurauksista. Lintujen paluumuuton päivä on aikaistunut prosentin verran 60 vuoden aikana.

Muuton puolivälin muutosten perusteella keskimääräisen linnun kevätmuuton ajoitus on aikaistunut hieman yli viikon 1950-luvun lopulta, kertoo Aleksi Lehikoinen Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta, joka on osa Helsingin Yliopistoa.
 
PS: Täällä Thaimaassa edelleen. Loisteputki paloi, kysyin mitä tehdään sille. Roskikseen oli vastaus. Mennään kauppaan, joku jää autoon, ilmastointi päällä ja moottori tyhjäkäynnillä kolmelitraisessa dieselissä jopa tunninkin.

Moi täältä suomesta. Täällä on 10 astetta pakkasta. Mahtaa sua vituttaa siellä kuumuudessa.

Mitäs luulet, että meikäläiset kaukolämpölaitokset tekee tällä hetkellä? Tehoja näissä on kymmenistä satoihin megawatteihin per pannu. Ei sieltä ihan kukkasia piipusta tule.

edit: Tästä ja monista muista asioista seuraa se, että suomessa päästetään 2-3 kertaa enemmän CO2:sta per capita verrattuna Thaimaahan.

Ja kaikki täällä toimii noin. Ei taida suomalaisten itsekuritus pelastaa palloamme.

Niin, kun me ollaan vain 5 miljoonan kokoinen kansa, niin ei tarvi tehdä mitään. Meillä on se kuuluisa "vapaudut ilmastoteoista"-kortti, koska ollaan niin pieniä. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
En tarkoita etteikö meidän pitäisi tehdä mitään, mutta ihan turha nähdä mitään suurempaa tuskaa asiasta. Näitä ei kiinnosta pätkääkään täällä aasiassa vaikka me säästettäisiin itsemme kuoliaaksi.

Syksyllä tulee heitettyä kompostiin vino pino omenoita. En minä mitään maailmantuskaa ota siitäkään, että niillä olisi joku Afrikkalainen kylä elänyt viikon.
 
En tarkoita etteikö meidän pitäisi tehdä mitään, mutta ihan turha nähdä mitään suurempaa tuskaa asiasta. Näitä ei kiinnosta pätkääkään täällä aasiassa vaikka me säästettäisiin itsemme kuoliaaksi.

Miksi Thaimaalaista kadunkulkijaa pitäisi yleensäkään kiinnostaa suomalaisten ilmastopolitiikka? Tai toisinpäin. Oman maan ilmastopolitiikka on sitten eria asia. Se on päättäjien murhe saada homma pelaamaan kansainvälisissä yhteistyöelimissä - globaalilla tasolla - siihen malliin, että elinolot pysyy inhimillisinä.
 
Mennääs vuoteen 2005, ei huolettanut ilmasto koska se ei ollut silloin muotia:
http://arkisto.vihrealanka.fi/2005/16/sisallys.shtml
Ydinvoima ja hallitus on vihreille vaikea yhtälö

Puheenjohtajaehdokkaat eivät lähtisi ydinvoimahallitukseen – ainakaan kovin helpolla.

Eikä 2010:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...e-keskustajohdon-ydinvoimakritiikista/1849284
Vihreiden puheenjohtaja Anni Sinnemäki iloitsee Mari Kiviniemen valinnasta keskustan puheenjohtajaksi, kertoo Vihreä Lanka. Erityisesti Sinnemäkeä ilahduttavat keskustan varapuheenjohtajavalinnat. Valittu kolmikko vastustaa vihreiden tapaan ydinvoiman lisärakentamista.

En lähtenyt kaivelemaan mitä mieltä professori Pekka Haavisto on ollut asiasta.
 
Itse olen sitä mieltä, ettei suomalaisen tarvitse maapallon pelastamisesta yöuniaan menettää eikä alistua vihervasemmiston itseruoskintaan. Mutta myöskään ei pidä lähteä sille linjalle että ei kuulu mulle, tehköön joku muu ensin jotain. Jokainen pystyy kuitenkin ihan pienillä arjen valinnoillaan vaikuttamaan, eikä edes ole hankalaa. Voisiko thaimaan reissun sijaan tehdä kotimaan matkan tai laadukkaan risteilyn, pystyykö edes joskus pitämään kasvisruokapäivän, onko pakko tilata krääsää kiinasta, onko asunnon lämmitysratkaisu optimaalinen, voisiko auton kulutuksesta nipistää desin tai pari ajotapaa kehittämällä jne. Kyllä jokainen löytää vaikutuskeinoja omasta elämästään ja silti pysytään mukavuusalueella.
 
Suomen ilmastopaneeli esitti syksyllä polttomoottoriautojen tuonnin lopettamista 2025. Myynti loppuisi pari vuotta myöhemmin. Puolueista Sdp ja vihreät tarttuivat ajatukseen hanakimmin. Sdp vaati selväsanaisesti polttomoottoriautojen kieltämistä ja aikataulu pitäisi luoda lukkoon jo ensi vaalikaudella. Vihreät ottivat vieläkin tiukemman kannan. Polttomoottoriautot kiellettäisiin jo 2020-luvulla.

Selkänojaa kieltopuheet saivat liikenneministeriön raportista, jossa ennustettiin suomalaisten intoutuvan lähivuosina ostamaan sähköautoja hurjaan tahtiin. Raportissa uskottiin, että vuonna 2030 sähköautoja olisi jo 670 000.

SDP nosti riman vielä korkeammalle linjaamalla sähkö- tai muuten päästöttömäksi määriteltyjen autojen tavoitemääräksi 750 000 vuosikymmenen kuluttua. Se on aika paljon, sillä viime vuonna koko maailmassa valmistettiin 780 000 sähköautoa. Tilastokeskuksen tuoreimman tilaston mukaan 2017 Suomessa rekisteröitiin 502 sähköautoa.

Yhteiskunnan hallintoeliitti patistelee kansalaisia siirtymään polttomoottoriautoista sähköautoihin, mutta millaisia ajatuksia polttomoottorikielto herättää autoa arjessaan tarvitsevien parissa?

https://www.is.fi/autot/art-2000006006341.html
 
Suomen ilmastopaneeli esitti syksyllä polttomoottoriautojen tuonnin lopettamista 2025. Myynti loppuisi pari vuotta myöhemmin. Puolueista Sdp ja vihreät tarttuivat ajatukseen hanakimmin. Sdp vaati selväsanaisesti polttomoottoriautojen kieltämistä ja aikataulu pitäisi luoda lukkoon jo ensi vaalikaudella. Vihreät ottivat vieläkin tiukemman kannan. Polttomoottoriautot kiellettäisiin jo 2020-luvulla.

Selkänojaa kieltopuheet saivat liikenneministeriön raportista, jossa ennustettiin suomalaisten intoutuvan lähivuosina ostamaan sähköautoja hurjaan tahtiin. Raportissa uskottiin, että vuonna 2030 sähköautoja olisi jo 670 000.

SDP nosti riman vielä korkeammalle linjaamalla sähkö- tai muuten päästöttömäksi määriteltyjen autojen tavoitemääräksi 750 000 vuosikymmenen kuluttua. Se on aika paljon, sillä viime vuonna koko maailmassa valmistettiin 780 000 sähköautoa. Tilastokeskuksen tuoreimman tilaston mukaan 2017 Suomessa rekisteröitiin 502 sähköautoa.

Yhteiskunnan hallintoeliitti patistelee kansalaisia siirtymään polttomoottoriautoista sähköautoihin, mutta millaisia ajatuksia polttomoottorikielto herättää autoa arjessaan tarvitsevien parissa?

https://www.is.fi/autot/art-2000006006341.html
Moraaliposeerauskilpailun finaali lähestyy. Vielä ennättää ennen vaaleja nokittaa lisää.
 
Suomesta löytyy polttoaine, joka voisi ratkaista koko maan diesel-päästöjen ongelman ja olisi jopa sähköautoja puhtaampaa
24.2.201910:17päivitetty 24.2.201910:17
b9c16669-5f80-5d59-a4c1-25977b9f9a54

Nesteen biopolttoaineita.KUVA: TIINA SOMERPURO/KL

Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin. Miksi sen käyttäminen ei ole koko Suomen asia?

Neste toi markkinoille uuden sataprosenttisesti tähteistä ja jätteistä tehdyn dieselin. jonka käyttö laskisi hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan 90 prosenttia, vaihteluvälin ollessa 50–90 prosenttia, verrattuna fossiilisen dieselin käyttämiseen. Miksi tästä Nesteen keksimästä 100 prosenttisesta biodieselistä eli Mydieselistä ei ole tullut meidän kaikkien asia?

Suomi on pitkä ja harvaan asuttu maa ja siksi liikenteestä on tullut jo nyt Suomen ilmastopolitiikasta elämääkin suurempi kysymys. Liikenteen päästöt ovat Suomen noin 56 miljoonan tonnin kasvihuonekaasupäästöistä noin viidennes eli hieman päälle 11 miljoonaa tonnia. Tieliikenne tuottaa päästöistä valtaosan eli noin 9,5 miljoonaa tonnia. Tieliikenteen päästöt jakautuvat kahtia siten, että henkilöautoliikenne tuottaa päästöistä noin viisi ja raskas liikenne 4,5 miljoonaa tonnia.
Mitä tekemistä Nesteen Mydieselillä on asian kanssa? Paljonkin.

Neste lupaa, että tähteistä ja jätteistä valmistettavan Mydieselin "elinkaaren aikaiset" päästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin perinteisen dieselin aiheuttamat päästöt. Elinkaaren aikaisilla päästöillä tarkoitetaan sitä päästömäärää, joka syntyy raaka-aineen hankinnasta, kuljetuksesta, jalostuksesta, varsinaisen polttoaineen kuljetuksesta ja polttoaineen käytöstä eli ajamisen aikana syntyneistä päästöistä.
Neste laskee, että eläinrasvajätteestä valmistettu diesel on päästöiltään puhtaampaa kuin jopa sähköauton aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt, kun otetaan huomioon Suomen sähköntuotannon tämän hetken tuotantomixi.

Mutta ei jäädä kiinni tähän väitteeseen, vaan lasketaan, mitä tapahtuisi, jos Suomen dieselautokanta lähtisi käyttämään Mydieseliä fossiilisen dieselin sijaan.
Neste valmistaa Mydieseliä Porvoossa, Rotterdamissa ja Singaporessa tällä hetkellä noin kolme miljardia litraa vuodessa. Suomen kaikkien diesel-autojen yhteinen kulutus on myös noin kolme miljardia litraa, joten Nesteen koko tuotannon ohjaaminen Suomeen ratkaisisi periaatteessa kerralla dieseleiden kasvihuonekaasupäästöt.

Mutta rajataan asia nyt henkilöautoihin, koska Mydieselin tuotantomäärään vaikuttaa raaka-aineiden saanti ratkaisevasti, vaikka Neste aikookin nostaa tuotantoa uuden Singaporeen tehtävän jalostamon avulla.
Suomessa on liikennekäytössä nyt 750 603 diesel-henkilöautoja.

Tilastokeskuksen mukaan henkilöautoilla ajetaan Suomessa noin 14 000 kilometriä vuodessa. Dieselautot ostetaan lähes aina suurempaan ajotarpeeseen, jolloin voi arvioida, että niiden ajomäärät ovat noin 25 000 kilometrin luokkaa vuodessa.
Tällä ajomäärällä perinteisellä dieselillä syntyy Nesteen laskelmissa 4 400 kilogrammaa hiilidioksidia vuodessa, mutta Mydieselillä vain noin 440 kilogrammaa.

Kun nämä lukemat kertoo Suomen 750 000 diesel-henkilöautolla, niin niiden kokonaispäätöt olisivat perinteisellä dieselillä 3,3 miljardia kiloa eli 3,3 miljoonaa tonnia hiilidioksidia vuodessa. Mydieselillä päästömäärä putoaisi 330 miljoonaan kiloon eli 0,3 miljoonaan tonniin.
Eikö tämä olisi tavoittelemisen arvoinen asia? Autoala ja valtio tekivät viime syksynä niin sanotun green dealin, jonka tavoitteena on puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.
Silloin(kin) keskustelussa oli huikea määrä lisää sähköautoja, erilaisia hybridejä ja kaasuautoja. Ja silloinkaan valtio ei luvannut suoraan lisää rahaa autokannan nopeaan uusimiseen, koska se vaatisi miljardien eurojen panostusta ensi vuosikymmenen aikana. Sen sijaan ministeriöt sitoutuvat edistämään "käytettävissä olevin keinoin autokannan uudistamista"
Mihin green dealissa unohtui suomalaisen valtionyhtiön, joka toki on pörssissä, tekemät innovaatiot.

Ongelma pumpulla on nyt se, että Mydiesel maksaa noin 19 senttiä litralta enemmän kuin tavallinen fossiilidiesel. Kuten tunnettua polttoaineen hintaa määritetään eniten valtiovarainministeriössä, joka käytännössä määrittää polttoaineilta kerättävät valmisteverot. Mydieselin valmistevero on toki tälläkin hetkellä alempi kuin fossiilisen dieselin, mutta se voisi olla vielä sen verran alempi, että tuo 19 sentin hintaero tulisi hoidettua myös pumpulla.
Valtion verotulojen menetys olisi suurimmillaan ehkä 200–250 miljoonan euron luokkaa, jos Suomen kaikki diesel-henkilöautot käyttäisivät Mydieseliä, joka on toki teoriaa. Vero-ongelmakin korjaantuisi ajan myötä, koska volyymien kasvaessa myös hinta aika usein halpenee.

Suomen autokannan päästöjen vähentämisessä tämä olisi joka tapauksessa nopein tapa vaikuttaa päästöihin. Se on tietenkin selvää, että pörssiyhtiö myy tuotettaan siellä mistä se saa parhaan hinnan. Mutta jotain vaateita voi yhtiön suurin omistajakin sille esittää, minne yhtiö tuotteitaan eniten suuntaa.

Tämä toki sillä edellytyksellä, että green dealin kaltaiset vetoomukset eivät ole vain puhetta puheen päälle, vaan valtio oikeasti haluaa tehdä jotain konkreettista liikenteen päästöjen vähentämiseksi.

Poliittisesti tämä olisi selvästi myös helpompi ratkaisu, kuin jatkuvat uhkailut polttoaineiden verojen korotuksesta tai vaatimukset autoilun vähentämisestä. Linja-autoliikenteen vapautus osoittaa jo nyt harvinaisen konkreettisesti, miten ristiriitaista on Suomen liikennepolitiikka. Linja-autot katoavat maaseudulta ja jopa pienempien kaupunkien välisestä liikenteestä, koska tulosta pystyy tekemään helpommin suurissa taajamissa. Tämä pakottaa maaseudulla ja muualla kuin kasvukeskuksissa asuvat käyttämään entistä enemmän omia autoja – eli liikennemäärä ei tule tulevaisuudessakaan oleellisesti vähenemään.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/61ff15ba-0d24-4fb3-8064-43f6a779c8e8
 
Back
Top