Ilmastopsykoosi -ketju

Minkähänlainen bensageneraattori pitäisi olla jotta saisi auton akut ladattua, mahtaisiko mahtua takaluukkuun?
Yksi vaihtoehto vuodelta 2011.

https://www.iltalehti.fi/autot/a/2011072714079537

"Ampera liikkuu aina sähköllä

...
”Laajennetun toimintasäteen sähköauto” kulkee yhdellä latauksella 40–80 kilometriä. Latauksen laskiessa bensiinimoottori alkaa ladata akkuja, mikä kasvattaa Amperan toimintasädettä noin 500 kilometriä.
...
Amperan tapaiselle autolle ei ole Euroopassa hyväksyttyä kulutusnormia, mikä tuottaa veroista päättäville tahoille päänvaivaa. Yhden normin mukaan Amperan kulutus on alle 1,6 l/100 km ja CO2-päästöt alle 40 g/km. GM:n edustajan mukaan Amperan keskikulutus on ecoFLEX-Astran luokkaa (n. 4 l/100 km), kun autolla liikutaan akkuja ladaten.

....
Bensiinimoottori (lataus):

Sylinteritilavuus cm3: 1 398

Vääntö Nm/rpm: 130/4 250

Teho kW/hv/rpm: 63/86/4 800"
 
Yksi vaihtoehto vuodelta 2011.

https://www.iltalehti.fi/autot/a/2011072714079537

"Ampera liikkuu aina sähköllä

...
”Laajennetun toimintasäteen sähköauto” kulkee yhdellä latauksella 40–80 kilometriä. Latauksen laskiessa bensiinimoottori alkaa ladata akkuja, mikä kasvattaa Amperan toimintasädettä noin 500 kilometriä.
...
Amperan tapaiselle autolle ei ole Euroopassa hyväksyttyä kulutusnormia, mikä tuottaa veroista päättäville tahoille päänvaivaa. Yhden normin mukaan Amperan kulutus on alle 1,6 l/100 km ja CO2-päästöt alle 40 g/km. GM:n edustajan mukaan Amperan keskikulutus on ecoFLEX-Astran luokkaa (n. 4 l/100 km), kun autolla liikutaan akkuja ladaten.

....
Bensiinimoottori (lataus):

Sylinteritilavuus cm3: 1 398

Vääntö Nm/rpm: 130/4 250

Teho kW/hv/rpm: 63/86/4 800"
Tuttavalla tuollainen on ja onhan se hyvä systeemi, kun asuu taajamassa eikä ole tarvetta isommalle autolle.
 
Tuskin ensimmäisenä, mutta eiköhän ne hieman investoi kylmienkin paikkojen ihmisiä varten.

muutamien automerkkien ovenkahvat nähneenä, enkä tarkoita pelkästään T:llä alkavaa, on tullut mieleen että ei ole pakkasissa testattu päivääkään. Ehkä kevätlumilla.
 
En edelleenkään tätä ketjua sen öyhötysprosentin takia seuraa, mutta tästä uutisesta voisi irrota teillekin jotain.

Exxon’s ‘Excellent Scientists’ Knew Back in 1982 Exactly How Bad Climate Change Would Be Now
A former Exxon scientist just spilled the truth to Congress.

By Alex Lubben
Oct 23 2019, 11:54pm
ShareTweetSnap

A former Exxon scientist just testified before Congress that, not only did Exxon know that the fossil fuels it was selling would torch the world, the company knew back in 1982 exactly how bad climate change would be in 2019.
“We were excellent scientists,” the former employee, Martin Hoffert, told lawmakers Wednesday.
The hearing before the House Oversight Committee was brought together to assess the extent to which Exxon knew decades ago that the core of its business — extracting and selling fossil fuels — was making the world hotter.

It’s long been known that Exxon knew, as early as the late 1970s, that fossil fuels were contributing to climate change. The company also actively made an effort to try to get the public to think fossil fuels weren’t contributing to climate change through elaborate and expensive PR campaigns.
By the early 1980s, scientists there had developed predictions for how much carbon would be in the atmosphere, if fossil fuels continued to burn, and how hot that would make the world — and they were accurate.
“Dr. Hoffert, your work with Exxon was focused on the carbon cycle and on climate modelling,” Rep. Alexandria Ocasio-Cortez said. She then pointed to a graph, displayed on a screen on the wall of the hearing room, that Exxon scientists had drawn up in 1982.
“What it shows is a projection into the future of carbon dioxide levels and climate change associated with those carbon dioxide levels, coming from fossil fuels,” Hoffert explained. “It’s a very accurate representation of what today’s climate change actually is.”
“So in 1982 — seven years before I was even born — Exxon accurately predicted that by this year, 2019, the Earth would hit a carbon dioxide concentration of 415 parts per million and a temperature increase of 1 degree Celsius,” Ocasio-Cortez said. “Dr. Hoffert, is that correct?”
It was.
Exxon is now facing additional scrutiny for how it accounted for climate change. A high-profile case, brought by the New York State Attorney General’s office, accuses the company of defrauding is investors by misleading them on the projected cost of climate change regulations. The trial was unfolding in a Manhattan courtroom on Wednesday, at the same time as the hearing on the hill.




Hommahan liittyy siis jenkeissä käynnissä olevaan lakijuttuun, joss Exxon mobilia syytetään toimintansa ilmastovaikutusten systemaattisesta peittelystä.

 
Eivät vihreätkään tienneet, kun niin kiivaasti ydinvoimaakin vielä 10-20 vuotta sitten vastustivat ja
peittelivät se hyviä puolia. Olivat kuin ilmastomuutosta ei olisi ollut olemassakaan.

Aika järjetöntä kaivella syyllisiä 40 vuoden takaa.

Mutta tuo on varmaan alkua.
 
Viimeksi muokattu:
15kWh/100km * 13c/kWh = n.2€/100km. Kaupunkiajossa kulutus on lähempänä 10kWh/100km mutta minun ajoni on lähinnä motaria.

Yksi asia mikä laskuissa saattaa jäädä huomioimatta on huoltokulut. Sähkäreiden huollossa ei ole polttonestesuodatinta, sytytystulppia, öljyä, ilmansuodatinta eikä varsinkaan jakohihnaa, joka näköjään volkkarin dieseleissä maksaa lähemmäs 700€ 6v välein.

Oikeasti on vähän hedelmätöntä pyörittää täällä juuri minun käyttöprofiilini sopivan auton valintaa ja kulutuksia. Jokainen tehköön vertailut itse sen mukaan miten ja missä ajaa ja millä autolla haluaisi ajaa. Aina se sähkö ei ole järkevin eikä edes mahdollinen. Minulle se oli joten tällä mennään.
Laskelmanne lienee oikein ja Volkkarin tapauksessa huoltokulujen eroa lisää vielä mm. hajoavat vauhtipyörät, DSG-vaihteistot ja moottorit.

Kuitenkin, kokonaisuuden kannalta et maksa sähköautoilustasi riittävästi veroja:
Viime vuonna valtio keräsi tieliikenteestä noin 8,3 miljardia euroa verotuloja. Tieliikenteen osuus valtion kaikista verotuloista oli viime vuonna lähes viidennes. Tieliikenteestä kerätään lähes yhtä paljon veroja kuin valtio kerää ansio- ja pääomatuloveroja, joiden määrä oli viime vuonna noin 9,1 miljardia euroa, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...iljardin/5452f970-f077-3100-a042-f5f20b112599

Sähköautoilu on verotuksen puolesta rankasti tuettua tällä hetkellä. Mitenkään ei olisi mahdollista, että suuri enemmistö siirtyisi sähköautoihin nykyisellä verotussysteemillä. Koska ihmisten ostovoima ei tule näillä näkymin paranemaan merkittävästi, sähköautojen (lähinnä valmistus) kustannusten pitäisi alentua samalle tasolle kuin vastaavien polttomoottoriautojen. Muutoin sähköautoista ei saataisi perittyä vastaavaa verokertymää kuin nykyisestä autokannasta. Nykyisen kaltainen verokohtelu sähköautoille laajemmassa mittakaavassa olisi massiivinen tulonsiirto suomalaisesta yhteiskunnasta ulkomaisille autonvalmistajille.
 
Juu kyllä nyt eletään verottajan ja sähköautoilijan välillä ihanan aurinkoista seurusteluvaihetta. Jossain vaiheessa kun parisuhde on vakiintunut, alkaa kurinpalautus. Valtiolla ei ole aikomusta menettää autoilusta saatavia tulojaan pitkällä tähtäimellä.
 
Heipähei sähköttömästä talosta,ollaan taas irti valtakunnan verkosta,toinen päivä menossa,kahtellaan miten pitkään taas menee ennenkuin käännän virrat tölliin,Moskun kanssa maataan takan valossa :) rentouttavaa,propagandaa tulee survival radiosta,hyvvee iliman pilluu viikonloppua vuan kaekille:giggle:
 
Heipähei sähköttömästä talosta,ollaan taas irti valtakunnan verkosta,toinen päivä menossa,kahtellaan miten pitkään taas menee ennenkuin käännän virrat tölliin,Moskun kanssa maataan takan valossa :) rentouttavaa,propagandaa tulee survival radiosta,hyvvee iliman pilluu viikonloppua vuan kaekille:giggle:
Tulis myrsky ja pimentäis verkot..
 
Noniin,asensin kuivakäymälän tupaan,kysessä siis erotteleva kuivakäymälä,laitoin 12v tuulettimella olevan mallin,100 Ah akulla ja lataus tulee hoitumaan aurinkokennon suosiollisella avustuksella kunhan se mollikka vain joskus näyttäytyy,näin jää taas yksi pakollinen rahareikä pois kun ei tarvitse enää umpisäiliötä tyhjennyttää,pasanen kompostoidaan ja sen saa levittää sitten peltoon/puutarhaan,kus tarvitsee kuukauden säilytyksen kanisterissa ja sen jälkeen saa käyttää myös lannoitteena,nyt Justin ottaa asennus kaljat ja saunan jälkeen skoolaa ilmaston pelastumiselle :cool: lasissa Renault..
 
Hyvin toimii kuivakäymälä,aamuistunto suoritettu,eikä vessaan jää hajuja,päätettiin hommata vielä uusi kompostori,Biolan 220 eco,sekä ympäristöystävälliset/eco pesuaineet,eiköhän nämä toimet riitä yhden perheen osalta,sanoista tekoihin..
 
Rantaloma kupolissa
Myllykoskelta ja monelta muulta paikkakunnalta löytyy paperitehtaiden tyhjilleen jääneitä kiinteistöjä. Niiden hyödyntäminen kaukolomailun korvikkeena olisi resurssiviisasta kiertotaloutta parhaimmillaan, kirjoittaa kolumnissaan Marko Junkkari.
f69a062fddbd460eb33616535149df68.jpg

(KUVA: MATTI PIKKUJÄMSÄ)
Marko Junkkari HS
Julkaistu: 27.10. 2:00 , Päivitetty: 27.10. 7:47


VESILIUKUMÄKI oli jyrkkä, mutta vauhtini hidastui silti kesken laskun. Uimahousujeni kankaan materiaali ei vain oikein liukunut. Sitten vauhti tyssäsi täysin.


Marko Junkkari (KUVA: KALLE KERVINEN)
Tässä sitä nyt oltiin. Jumissa saksalaisessa vesiliukumäessä. Yritin kiskoa kourun reunasta lisää vauhtia, mutta ei liukunut ei. Kohta joku laskisi selkääni. Tällaisina tukalina hetkinä tulee helposti miettineeksi ilmastonmuutosta ja kulttuurista appropriaatiota.

VIETIMME viime viikolla lasten syyslomaa Berliinissä. Viimeisenä lomapäivänä päätimme käydä Tropical Island -vesipuistossa. Rasittaviahan vesipuistot ovat, mutta menimme silti. Lasten ehdoilla kun matkaillaan.

Tropical Island sijaitsee noin 70 kilometriä Berliinistä pienellä Halbe-nimisellä paikkakunnalla. Puisto on hätkähdyttävä näky.

Keskellä maaseutua kohoaa valtava hopeanhohtoinen halli. Se on 360 metriä pitkä, 210 metriä leveä ja 107 metriä korkea. Halli on niin iso, että sen sisällä voi lentää kuumailmapallolla.

Superlatiiveja riittää: Maailman suurin kupolirakennus, jossa ei ole erillisiä tukirakenteita. Maailman suurin sisätiloihin rakennettu vesipuisto – vaikka kyseessä ei ole pelkkä vesipuisto vaan ”trooppinen teemapuisto”. Siellä on myös maailman suurin sisätiloissa oleva sademetsä.

Niin, sademetsä. Hallin kosteassa ja lämpimässä mikroilmastossa kasvaa sademetsä, jonka siimeksestä löytyy kilpikonnia, flamingoja ja muita otuksia. Hallin katossa on kalvo, joka päästää läpi auringon säteilyn. Siellä pystyy siis ruskettumaan melkein kuin ulkonakin. Hallin lämpötila on 27 astetta. Aina. Yötä päivää.

Hallista löytyy hiekkaranta, ravintoloita, baareja, mökkejä, leikkipaikkoja, isoja uima-altaita, vesiputouksia, minigolf ja tietysti niitä vesiliukumäkiä, joista yhdessä minä yritin lykkiä itseäni eteenpäin.

Tunnelma Tropical Islandissa oli kuin missä tahansa etelän rantalomakohteessa: lapset kirkuivat, ruoka oli keskinkertaista, ja saksalaisia turisteja oli liikaa. Mutta sen sijaan, että olisi pitänyt istua yli kymmenen tuntia Thaimaan-koneessa, tänne pääsi Berliinin Alexanderplatzilta paikallisjunalla alle tunnissa.

Junassa kerroin lapsille Tropical Islandin historiaa. Vuonna 1938 natsi-Saksa rakensi Halbeen Luftwaffenin käyttöön Brand-Briesenin sotilaslentokentän. Puna-armeija valtasi kentän vuonna 1945, minkä jälkeen se oli Neuvostoliiton sotilastukikohta. Vuonna 1992 Venäjä palautti kentän yhdistyneelle Saksalle.

Cargolifter-yhtiö osti kentän ja rakensi sinne valtavan lentokonehallin. Yhtiön tarkoitus oli kehittää heliumtäytteinen ilmalaiva, zeppeliini, jota voitaisiin käyttää raskaiden esineiden kuljetukseen esimerkiksi öljylautoilla. Vuonna 2002 Cargolifter ajautui konkurssiin. Sen jälkeen malesialainen Tanjong-yhtiö rakensi halliin trooppisen teemapuiston.

Tropical Island on kulttuurisesti hämmentävä paikka. Alueella on kopioita thaimaalaisista, borneolaisista ja samoalaisista rakennuksista. Siellä on balilaisen temppelin portti ja Buddha-patsaita. Ulkoallasalue on nimeltään Amazonia.

Mikä on aitoa ja mikä ei, mietiskelin nytkytellessäni eteenpäin liukumäessä. No, ainakin minä olen ihan aidosti jumissa täällä vesiliukumäessä.

Jos kulttuurinen appropriaatio eli omiminen vedetään niin överiksi kuin Tropical Islandissa, kyse ei ehkä enää olekaan vaikutteiden varastamisesta vaan jonkin uuden luomisesta. Etenkin kun Tropical Islandin kulttuuriseen sekametelisoppaan yhdistyvät vielä saksalaiset saunatavat, joissa miehet ja naiset kekkaloivat nakuina yhteissaunassa.

Tropical Island lienee kutakuinkin yhtä aito kokemus kuin se, jonka saa all inclusive -rantalomalla Phuketin hotellikompleksin uima-altailla.

MALESIALAISYHTIÖ perusteli aikoinaan Tropical Islandin perustamista sillä, että sen myötä vähävaraisillakin olisi mahdollisuus nauttia kaukomaiden rantalomista.

Mutta onko niihin kohta enää kellään varaa?

Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat noin kaksi prosenttia kaikista ihmisen toiminnan aiheuttamista päästöistä. Logistiikan päästöjä selvittävän järjestön, ICCT:n, tuoreen tilaston mukaan asukasta kohden laskien suomalaisten lentopäästöt ovat toiseksi korkeimmat maailmassa.

Eihän tiedostava ihminen kehtaa enää julkaista Phuketin-kuvia Instagramissakaan, sillä lentämisestä on näinä Greta Thunberg -aikoina tullut noloa. Siksi olisikin siistiä, jos Suomessakin olisi Tropical Island.

HSL:n AB-vyöhykelipulla toki pääsee Vantaalle Flamingon vesipuistoon, mutta vaikka miten pinnistelisi mielikuvitustaan, se ei ole Phuket.

Voisiko ratkaisu olla Jyrki Katainen?

Katainen aloittaa pian Sitran yliasiamiehenä, ja Sitralla jos jollain on rahaa – ja myös vahva missio ilmastonmuutoksen torjumiseen. Mitäpä jos Katainen käyttäisi Sitran miljoonat hulppean sisärantalomakeskuksen rakentamiseen?

Suomesta ei löydy valmiina jättihallia, mutta Myllykoskelta ja monelta muulta paikkakunnalta löytyy paperitehtaiden tyhjilleen jääneitä kiinteistöjä. Niiden hyödyntäminen kaukolomailun korvikkeena olisi resurssiviisasta kiertotaloutta parhaimmillaan.

Finnairin nettisivujen laskurin mukaan nelihenkisen perheen Phuketin-lennon hiilidioksidipäästöt ovat 4 665 kiloa. Samalla päästömäärällä ajaisi autolla 28 300 kilometriä eli yli 200 kertaa Helsingistä trooppiselle rantalomalle Myllykoskelle.

Ja sitten joku poika laski selkääni – ”entschuldigung” – ja liike-energia tyrkkäsi minut liukumäen loppuun.

Uudestaan, huusi kahdeksanvuotias tyttäreni. Ja hetkeä myöhemmin olin taas jumissa.

 
Arvioidaan rakennuksen mitat (korkeus on huippukorkeus) 200*300*100 metriä. Siitä kuutiot. Kouvolan ylin vuorokauden keskilämpötila on heinäkuun 17,5. Alin on helmikuun -7. Yksi kilowatti nostaa ilmakuution lämpötilaa asteella 1.2 sekunnissa. Ruvetaan laskemaan pelkkiä lämmityskustan.... Eikä ruveta.

Ihan minkä vaan paskaidean pohjalle sutattu lehtijuttu menee läpi kunhan on vaan ilmastomuutos ja hiilijalanjälki.
 
Ruvetaan laskemaan pelkkiä lämmityskustan.... Eikä ruveta.

Ja rakennukselle vaadittavia lumikuormalaskelmiakaan ei voitane unohtaa, vaikka kyseessä onkin fantastinen idea, jolla taas maailma pelastuu. Viimeiset viikot ovat uutistuotannossa olleet sellaisia, että parodiahorisontissa häämöttävät maalitolpat ovat siirtyneet taas vain kauemmaksi.

Suomessa on riittävän suuria rakennuskomplekseja, uusia ei tarvita:

1572161807180.png
 
Ja rakennukselle vaadittavia lumikuormalaskelmiakaan ei voitane unohtaa, vaikka kyseessä onkin fantastinen idea, jolla taas maailma pelastuu. Viimeiset viikot ovat uutistuotannossa olleet sellaisia, että parodiahorisontissa häämöttävät maalitolpat ovat siirtyneet taas vain kauemmaksi.

Suomessa on riittävän suuria rakennuskomplekseja, uusia ei tarvita:

Katso liite: 34016
Ennen noista tulijoiden rasva tirisi, tulevaisuudessa noihin menijöiden ihrat kypsyvät UV-lamppujen alla. Lietealtaista poreammeita!
 
Back
Top