Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oletko laskenut koti- ja työlataustesi kustannuksia ? Esim. per 100km
Dieselversion vastaava noin vitosen sataselle. Tonnin säästö polttoaineissa 33 000 vuodessa ajavalle. Lisäksi eroa dieselin verojen kautta jokunen satku. Pariin tonniin en aivan päässyt. Mitä unohdin?Noin 2€ per 100km.
Mikäs osuus Fortumin tuloksesta tulikaan...?Fortum kannattaa päästökauppaa kaikille aloille | Verkkouutiset
Fortum kannattaa päästökauppaa kaikille aloille | Verkkouutisetwww.verkkouutiset.fi
Olen täysin samaa mieltä sähköautoilun kohdalla. Poliittista ohjausta ei tarvita kun tekniikka, hinta ja ihmisten tarpeet kohtaavat.
^^Minä olen hieman huono matikassa, laittaisitko mallin kaavasta näkyville millä ajelet n.2€ / 100km.
Kiitos jo etukäteen.
Olet oikeassa, jokaiselle on se oma paras vaihtoehto.15kWh/100km * 13c/kWh = n.2€/100km. Kaupunkiajossa kulutus on lähempänä 10kWh/100km mutta minun ajoni on lähinnä motaria.
Yksi asia mikä laskuissa saattaa jäädä huomioimatta on huoltokulut. Sähkäreiden huollossa ei ole polttonestesuodatinta, sytytystulppia, öljyä, ilmansuodatinta eikä varsinkaan jakohihnaa, joka näköjään volkkarin dieseleissä maksaa lähemmäs 700€ 6v välein.
Oikeasti on vähän hedelmätöntä pyörittää täällä juuri minun käyttöprofiilini sopivan auton valintaa ja kulutuksia. Jokainen tehköön vertailut itse sen mukaan miten ja missä ajaa ja millä autolla haluaisi ajaa. Aina se sähkö ei ole järkevin eikä edes mahdollinen. Minulle se oli joten tällä mennään.
Olet oikeassa, jokaiselle on se oma paras vaihtoehto.
Jakohihnasta sen verran, että täyssähköautoissa tulee eteen akustonvaihto, tällä hetkellä n. 8-10 vuoden välein ja tämän hetken tasolla tuollainen muutaman €-tonnin paukku.
Jokainen tehköön vertailut itse sen mukaan miten ja missä ajaa ja millä autolla haluaisi ajaa. Aina se sähkö ei ole järkevin eikä edes mahdollinen. Minulle se oli joten tällä mennään.
Jonkun turvelöpön hinta ilman veroja olisi luokkaa 70 c/l nyt inflaatiotarkistettuna.
Noin 2€ per 100km.