Ilmastopsykoosi -ketju

Kannattaa muistaa, että ilmastonmuutoksen torjunta ei ole sähköautojen ainoa etu. Eräs sähköautojen etu on kaupunkien ilmanlaadun paraneminen. Jos toimintasäde riittää, niin kyllä varmasti moni perinteinen automies kelpuuttaisi itselleen vaikka Teslan.

COTW-Electric-Cars.jpg
 
Mietitään vähän tuota sähkö/hybridiautoilua autojen valmistamisen ekologisuuteen peilaten.
Kuinkas kävisi (bio)diesel hybridi suola-akulla? Suola-akku ei ole ihan vielä todellisuutta arjessa, mutta tutkimustyötä tehdään uutterasti.

Kaasuturbiinin haittapuolena ajoneuvoissa on ollut suurehko polttoaineenkulutus. Mitsubishi on kuitenkin tehnyt kokeellisen konseptimobiilin, jossa polttoaineeksi käy diesel, kerosiini tai vaikkapa korpikuusen kyynel.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...uppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi
 
Mukaan alle 14kwh sataselle. Kertoo sähkön hinnalla 14 senttiä kwh antaa alle puolitoista euroa sataselle. Tuo oli tosin eri golf.
Edit. Vertasin vähän ajettuja n. 2015 malleja keskenään ja hintaa sähköversiolla oli aika lailla enemmän. Monta vuotta saa ajella hintaeron kuittaamiseksi.
 
Olen täysin samaa mieltä sähköautoilun kohdalla. Poliittista ohjausta ei tarvita kun tekniikka, hinta ja ihmisten tarpeet kohtaavat.

Ei tarvita ei, ja siksi minä olenkin kummastellut öyhkäämistä sen suhteen että vain osalla ihmisistä olisi oikeus liikkua bensa-autoillaan tämän siirtymävaiheen ajan - ja että nyt alettaisiin vielä jopa säännöstellä bensanmyyntiä sotkien siirtymävaihetta kuten tilatuilta tutkijoilta saadussa esityksessä esitettiin. Tekninen kehitys voi hyvinkin hoitaa bensaongelmat. Kun kerran sähköautot ovat niin ylivoimaisia niin miksi ei luoteta tekniikan kehitykseen ja vapaisiin markkinoihin? Liian monessa tutkijassa asuu pieni marxisti? Ja sitten nämä iltapäivälehtien kolumnistien möykkäämiset - kerta kaikkiaan vastenmielisiä ja vastenmielistä trollaamista.

Esimerkiksi kännykät, haavoittuvampihan kännykkäverkko on kuin vanhan ajan lankaverkko. Sama juttu sähköautot vs. bensalla kulkevat, siihen asti kunnes autoja voi ladata edes osassa kotitalouksissa niin että kotitalous tuottaa sähkön itse - tai edes niin että sähköä tuotetaan paikallisesti. Mutta harva kaipaa lankapuhelimia, etenkin kun kehitys eteni vapaaehtoisesti ja markkinoiden toimesta. Saavutetut edut olivat hyvin paljon suuremmat kuin mahdolliset haitat.

p.s. ja aina kun valtio sotkeutuu markkinoihin niin on niitä jotka ajattelevat tilanteesta hyötyvänsä, mennäänkö siinä jo lähelle korruptiota?
 
Viimeksi muokattu:
Liikenteen päästöjen vähentäminen puoleen 2030 mennessä tulee sen verran nopeasti vastaan, että todelliset maksajat näissä talkoissa ovat vanhoja autoja käyttävät yksityishenkilöt.

Raskaan kaluston päästöjä ei tulla 10 vuodessa puolittamaan, koska rahdin pitää kulkea ja dieseliä ei tässä kohtaa saada korvattua ajoissa. Sama pätee ainakin pitkän matkan busseihin ja todennäköisesti suureen osaan paikalliskalustostakin. Leasing- ja vuokra-autot tulevat sähköistymään tai hybridisöitymään pikavauhtia ja parempi keskiluokka hommaa käytettyjä ekoautoja Saksan ja Ruotsin tuonteina. Jäljelle jäävät ne, jotka nyt ajavat alle 5000 euron autoilla. Ehkä 10 vuoden päästä 5000 eurolla saa jo alle 60g/km auton tai sitten ei. Nyt nettiautossa on tarjolla 4 hybridiä alle 5000 hintaan ja kaikissa päästöt yli 100g/km. Mobile.de näyttää myös ei oota alle 100g/km alle 5000 hintaluokassa.
 
Viimeksi muokattu:
^^Minä olen hieman huono matikassa, laittaisitko mallin kaavasta näkyville millä ajelet n.2€ / 100km.

Kiitos jo etukäteen.

15kWh/100km * 13c/kWh = n.2€/100km. Kaupunkiajossa kulutus on lähempänä 10kWh/100km mutta minun ajoni on lähinnä motaria.

Yksi asia mikä laskuissa saattaa jäädä huomioimatta on huoltokulut. Sähkäreiden huollossa ei ole polttonestesuodatinta, sytytystulppia, öljyä, ilmansuodatinta eikä varsinkaan jakohihnaa, joka näköjään volkkarin dieseleissä maksaa lähemmäs 700€ 6v välein.

Oikeasti on vähän hedelmätöntä pyörittää täällä juuri minun käyttöprofiilini sopivan auton valintaa ja kulutuksia. Jokainen tehköön vertailut itse sen mukaan miten ja missä ajaa ja millä autolla haluaisi ajaa. Aina se sähkö ei ole järkevin eikä edes mahdollinen. Minulle se oli joten tällä mennään.
 
15kWh/100km * 13c/kWh = n.2€/100km. Kaupunkiajossa kulutus on lähempänä 10kWh/100km mutta minun ajoni on lähinnä motaria.

Yksi asia mikä laskuissa saattaa jäädä huomioimatta on huoltokulut. Sähkäreiden huollossa ei ole polttonestesuodatinta, sytytystulppia, öljyä, ilmansuodatinta eikä varsinkaan jakohihnaa, joka näköjään volkkarin dieseleissä maksaa lähemmäs 700€ 6v välein.

Oikeasti on vähän hedelmätöntä pyörittää täällä juuri minun käyttöprofiilini sopivan auton valintaa ja kulutuksia. Jokainen tehköön vertailut itse sen mukaan miten ja missä ajaa ja millä autolla haluaisi ajaa. Aina se sähkö ei ole järkevin eikä edes mahdollinen. Minulle se oli joten tällä mennään.
Olet oikeassa, jokaiselle on se oma paras vaihtoehto.

Jakohihnasta sen verran, että täyssähköautoissa tulee eteen akustonvaihto, tällä hetkellä n. 8-10 vuoden välein ja tämän hetken tasolla tuollainen muutaman €-tonnin paukku.
 
Olet oikeassa, jokaiselle on se oma paras vaihtoehto.

Jakohihnasta sen verran, että täyssähköautoissa tulee eteen akustonvaihto, tällä hetkellä n. 8-10 vuoden välein ja tämän hetken tasolla tuollainen muutaman €-tonnin paukku.

Lähde tälle että täyssähköjen akusto vaihdetaan 8-10v välein? Tarkottaisi sitä että akku pitää vaihtaa kun sen takuu on päättynyt. Tämän hetkinen data esim tesloista ei tue tuota väitettä ollenkaan. Oman autoni akku on tuon väittämäsi mukaan elinkaaren puolivälissä mutta todellisuudessa en ole huomannut mitään kulumisen merkkejä.
 
Jokainen tehköön vertailut itse sen mukaan miten ja missä ajaa ja millä autolla haluaisi ajaa. Aina se sähkö ei ole järkevin eikä edes mahdollinen. Minulle se oli joten tällä mennään.

Juuri näin. Ja nyt näyttää siltä, että kymmenen vuoden sisällä aika moni ajaa sähköllä. Kyllähän tässä mennään myös autoteollisuuden edut huomioden. Autoteollisuuden investoinnit ovat valtavia ja ne on pakko huomioida poliittisessa päätöksenteossa. Euroopassa on melkoisesti valtaa esim. volkkarilla, bemarilla tai mersulla.

Mulle hlökoht. auton voimanlähde on se ja sama. Haluan autolta halpaa hintaa, kohtuullista turvallisuutta ja käyttömukavuutta, hallinnassa pysyviä käyttökuluja ja empä juuri muuta. Ajan autot ns. loppuun asti ja niin ollen niiden vaihtoarvo on olematon ja myynnistä ei tarvitse puhuakaan.

Jos laajemmin katsotaan vielä tätä liikenteen sähköistymistä, niin onhan siinä toisaalta taas yksi seikka lisää siihen nippuun, joka on riippuvainen sitten sähköstä piste. Eli jos sieltä töpselistä ei lataussähköä tule, niin kalusto seisoo.

No, autoteollisuudella on varmasti tässä enemmän näppinsä pelissä kuin millään muulla. Jonkun volkkarin pääjohtajan tuskin tarvitsee eurooppalaisessa todellisuudessa anoa ja rukoilla pääsyä ytimien ytimeen kertomaan viestiään. Raadollisimmillaan asia voi olla niin, että poliitikkojen tehtäväksi jääkin valmistaa yhteiskunnalliset alustat vastaanottaa uusi tuotanto. Ja autotehtaat syytävät tavaraa kuluttajille, olokkeepa hyvät ja maksakaa. Autoteollisuudella on rahoituskapasiteettia vaikka luotottaa uustuotantonsa kuluttajille, ainakin nyt miinuskorkoisina aikoina ja saapi se raha mennä plussallekin ja manttaalissa löytyy.
 
Jonkun turvelöpön hinta ilman veroja olisi luokkaa 70 c/l nyt inflaatiotarkistettuna.

Tämä turvekortti taisi jäädä meillä lopullisesti ja kirjaimellisesti suohon. No, ompahan malliksi joku energiavara takataskussa, jos niikseen tulee. Ihmisen toimet kun eivät ihan aina etene ihan niinkuin Riihimäen juna. Mikä näyttää nyt selvältä, voi osoittautua mutkikkaaksi ja turvepatja voi olla silloin arvokkaampi hopeaa.
 
Back
Top