Ilmastopsykoosi -ketju

Sähköautot nyt ovat vaan p*rseestä ja sopivat sellaisille ihmisille jotka oikeasti eivät autoa tarvitse...

Vau, viiltävä analyysi. Täytyy varmaan myydä oma sähköauto pois kun en sitä selvästikään tarvitse ja ajaa vuotuiset 30tkm ajomääräni monta kertaa kalliimmalla dieselillä.

Mutta ei siinä mitään, olihan ne matkapuhelimetkin monien mielestä tarpeettomia ja kalliita tiiliskiviä jotka eivät ikinä tule yleistymään.
 
Kuinka paljon diiseliä olisit saanut autojen hintaerolla? Oletan että sähköautosi on huomattavasti kalliimpi kuin edellinen.

Ero hankintahinnassa vastaavilla varusteilla ja kilometreillä olevaan dieseliin oli muutama tonni. Se ero on kuolletettu noin puolentoista vuoden kohdalla. Minun tapauksessani säästöä verrattuna dieselillä ajamiseen tulee noin pari tonnia vuodessa.
 
Ero hankintahinnassa vastaavilla varusteilla ja kilometreillä olevaan dieseliin oli muutama tonni. Se ero on kuolletettu noin puolentoista vuoden kohdalla. Minun tapauksessani säästöä verrattuna dieselillä ajamiseen tulee noin pari tonnia vuodessa.

laittaisitko automallit joita vertailit? monet muutkin haluaisivat säästää samalla tavalla.

p.s. matkapuhelimet yleistyvät markkinoiden vetäminä, eivät pakolla ja politikoimalla.
 
Viimeksi muokattu:
Sähköauto jonka ostin, on ensimmäisen sukupolven e-golf, joka oli ostohetkellä 3v vanha ja ajettu 30tkm. Maksoin siitä 24k€ ja rapiat. Hintaero saman ikäiseen ja yhtä vähän ajettuun TDI+DSG golfiin vastaavan tasoisella varustuksella oli muutama tonni. Tämän päivän hintoja en ole tarkastanut mutta veikkaan että ekoja e-golfeja saa nyt alkaen 20k€ ja facelift mallit isommalla akulla ovat alkaen 30k€.

Jos joku on valmis ajamaan Nissan Leafilla niin niitä saa jo samaan hintaan kuin vastaavan kategorian polttomoottorisia.

Sähköauto uutena on toki kallis mutta käytetyissä ensimmäisten sukupolven autojen hinnat alkavat jo olemaan ihan järkevällä tasolla. Eihän niillä Lappiin lähdetä mutta jos oma käyttöprofiili sopii muuten kohdilleen niin ajaminen on halpaa kuin saippua.
 
Sähköauto jonka ostin, on ensimmäisen sukupolven e-golf, joka oli ostohetkellä 3v vanha ja ajettu 30tkm. Maksoin siitä 24k€ ja rapiat. Hintaero saman ikäiseen ja yhtä vähän ajettuun TDI+DSG golfiin vastaavan tasoisella varustuksella oli muutama tonni. Tämän päivän hintoja en ole tarkastanut mutta veikkaan että ekoja e-golfeja saa nyt alkaen 20k€ ja facelift mallit isommalla akulla ovat alkaen 30k€.

Jos joku on valmis ajamaan Nissan Leafilla niin niitä saa jo samaan hintaan kuin vastaavan kategorian polttomoottorisia.

Sähköauto uutena on toki kallis mutta käytetyissä ensimmäisten sukupolven autojen hinnat alkavat jo olemaan ihan järkevällä tasolla. Eihän niillä Lappiin lähdetä mutta jos oma käyttöprofiili sopii muuten kohdilleen niin ajaminen on halpaa kuin saippua.
Toimintasäde alle 200km..30t vuodessa ajava on pistokkeen orja..
 
En ole tuontisähkön kannattaja mutta vielä vähemmän olen tuontiöljyn kannattaja. Omaa sähköntuotantoa voimme lisätä poliittisilla päätöksillä mutta öljylähdettä emme pysty rakentamaan.

Tuntuu oudolta vastustaa sähköautoja sillä verukkeella, että joudutaan ostamaan sähköä venäjältä. Samaan aikaan jalostamme polttoainetta öljystä joka on myös tuotu venäjältä.
Me nimenomaan pystyisimme rakentamaan helposti sen öljylähteen, vieläpä ehtymättömän. Esim. turpeesta saisimme polttonesteitä ja luokkaa 5% vuosikasvusta riittäisi. Sitten puunjalostuoteollisuuden sivuvirrat, jätteet jne. Sähköautossa ei nykyisella akkutekniikalla ole paljon järkeä koska akut maksavat niin paljon mutta biopolttonesteissä paljonkin. Jonkun turvelöpön hinta ilman veroja olisi luokkaa 70 c/l nyt inflaatiotarkistettuna.

Tämä ei vain palvele johtavia virkaloisia ja Vastuullisia poliitikkoja kuten ei mikään muukaan ongelmien ratkaisu.

Ties vaikka hallintokarja alkaisi miettiä mitä kaikkea muuta on valehdeltu viimeisten vuosikymmenten aika. Muistellaan nyt vaikka sitä 50 vuotta vanhaa ennustusta että öljy loppuu kabitalistisista maista 40 vuoden kuluessa, tai paljon uudempaa siantuntija-arvioita että öljy maksaa aivan helvetisti 20 - luvun lähetessä.
 
p.s. matkapuhelimet yleistyvät markkinoiden vetäminä, eivät pakolla ja politikoimalla.

Olen täysin samaa mieltä sähköautoilun kohdalla. Poliittista ohjausta ei tarvita kun tekniikka, hinta ja ihmisten tarpeet kohtaavat. Kehitys menee vauhdilla eteenpäin ja tänään voi ostaa auton, jolla pääsee 2x pidemmälle kuin 5v sitten vastaavan hintaisella. Suuret autotehtaat ovat julkaisemassa viimeiset polttomoottorinsa ja pumppaavat miljardeja akkuteknologiaan ja latausinfraan. Nyt jo on maita, joissa sähköautoja myydään enemmän kuin polttiksia. Tämä on se suunta mihin mennään halusitte tai ette.

Kenenkään ei toki ole pakko sähköautoa ostaa. Kuten ei sitä matkapuhelintakaan.
 
Toimintasäde alle 200km..30t vuodessa ajava on pistokkeen orja..
Ei juma......mitä sitä autolla tekee jolla pääsee vain 200km lataamatta! :eek:
Lataus yöllä kotona, aamulla täydellä akulla 80km töihin. Töissä auto lataukseen ja täydellä akulla takaisin kotiin. Missä orjuus? Vaivattomampaa tämä on kuin kurvata kerran viikossa tankkaamaan.

Talvisin muuten suurin osa autoilijoista laittaa autonsa töpseliin pari kertaa päivässä muutenkin.
 
Lataus yöllä kotona, aamulla täydellä akulla 80km töihin. Töissä auto lataukseen ja täydellä akulla takaisin kotiin. Missä orjuus? Vaivattomampaa tämä on kuin kurvata kerran viikossa tankkaamaan.

Talvisin muuten suurin osa autoilijoista laittaa autonsa töpseliin pari kertaa päivässä muutenkin.
Maksatko latauksen työpaikalla?
 
Kauppalehden keskustelusta pongattu. :)

KL 22.8.2019:
"Norjan sähköautohypetys on synnyttänyt maan pohjoisosiin huutavan pulan vetokykyisistä diesel-farmareista – siis autoista, jolla hoituvat välttämättömät ajot niissä olosuhteissa. Pohjoisnorjalaiset käyvät ostamassa tällaisia autoja meidän toimipisteistämme, tai toimitamme autot heille”, Kalliokoski sanoo, ja kertoo samalla Kamuxin vakuutus-, rahoitus- ja toimituspalveluista."
 
Ihan oikeasti tarvitset tälle lähteen vaikka ilmiö on nähtävissä kun pitää silmät auki ja seuraa mitä tapahtuu?

No hyvä on:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...sa-ja-dieselautoja-yhteensa/7572536#gs.c5xqy4



https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6dc9319f-d1a3-4944-aee7-cca52276ace1
Mikä on akkukrapula?

 
Back
Top