Ilmastopsykoosi -ketju

Kohta se on lämmitysöljykin kortilla :rolleyes: . Keräillään sitten jätyneitä mummoja mökeistään
Mutta ainahan niitä voi polttaa. Ainakin Ruotsissa muistaakseni johdetaan jossain krematorion hukkalämpö kaukolämpöverkkoon.

Tarkistin. Halmstadissa. Ja näköjään kyllä muuallakin, mikä tietysti järkevää on (tiedetään, tiedetään etteivät ne mummot siellä polttoaineena ole. Mutta voisivat olla.)
 
Jean Francois Steinerin kirjassa "Treblinka" kuvataan, miten mummojen poltto oli lähes tiedettä tälle hullulle https://en.wikipedia.org/wiki/Herbert_Floss

On muuten kirja, joka jättää jäljen mieleen, samaan tapaan kuin Rudolf Hössin muistelma "Auschwitzin komendantti".
 
Onko jollain esittää tilastotietoa siitä, kuinka monta uutta ydinvoimalaa Suomeen tarvitaan että polttomoottoriliikenne saadaan sähköistettyä? Vai kävisikö kuitenkin niin, että sähkö joudutaan tuomaan ulkomailta, jossa se tuotetaan milloin milläkin polttoaineella?
Kuinka paljon sähköautojen akuston koboltin tuottaminen tuottaa hiilidioksidipäästöjä vs polttomoottoriauton tuottaminen. Montako vuotta akusto kestää ja mikä on akuston uusimisen kustannus/hiilijalanjälki?

Kuten vasemmistolle on tyypillistä ja kuten Rinne on ääneen kehunutkin, mennään taas täysin idealismi edellä todellisuudesta välittämättä. Perseelleen menee niinkuin Stalinin 5-vuotissuunnitelmat a Maon kulttuurivallankumous. Toivottavasti Suomea ei kuitenkaan kohtaa nälänhätä.
 
Tuossahan ei tulisi kiintiöitä kilometreille vaan fossiilipohjaisille polttoaineille.

Katsokaa asian hyvää puolta. Venäläiset eivät voi katkaista öljyn tuontia Suomeen jos olemme jo tehneet sen itse. :D

Mitenkäs PV:n kalusto? Anomassa löpöä, kuin aikoinaan ammuksia Viipurin Rautakorven luolasta?
 
Mitenkäs PV:n kalusto? Anomassa löpöä, kuin aikoinaan ammuksia Viipurin Rautakorven luolasta?
PV:n polttoaine kustannukset nousisivat siinä samalla mutta toisaalta raha palautuisi valtiolle vähän kuten Senaatti kiinteistölläkin leikattiin budjettia.
Riippuen tietysti korvike polttoaineen tuotannon kehittymisestä.
 
Aikoinaan Kalevassa ilmestynyt artikkeli erään visionääri Juha Sipilän ratkaisusta tähän ongelmaan: Häkäpönttöauto kulkee puupilkkeellä

Lakeuden katsastus Oy:n Pasi Pellikka (oik.) kertasi kymmeniä lakipykäliä ja soitti useita kertoja Ajoneuvohallintokeskukseen ennen kuin otti Juha Sipilän (vas.) häkäpönttöauton katsastettavaksi. Pellikalle häkäpönttöauton muutoskatsastus oli ensimmäinen laatuaan.



Lakeuden katsastus Oy:n Pasi Pellikka (oik.) kertasi kymmeniä lakipykäliä ja soitti useita kertoja Ajoneuvohallintokeskukseen ennen kuin otti Juha Sipilän (vas.) häkäpönttöauton katsastettavaksi. Pellikalle häkäpönttöauton muutoskatsastus oli ensimmäinen laatuaan.




Lakeuden katsastus Oy:n Pasi Pellikka (oik.) kertasi kymmeniä lakipykäliä ja soitti useita kertoja Ajoneuvohallintokeskukseen ennen kuin otti Juha Sipilän (vas.) häkäpönttöauton katsastettavaksi. Pellikalle häkäpönttöauton muutoskatsastus oli ensimmäinen laatuaan.

Moottori 21.9.2007 0:00

Arkisto

Timo Sipilä





Katsastusmiehillä riitti ihmeteltävää, kun Lakeuden katsastus Oy:n pihalle ilmestyi häkäpönttöauto. Ratin takana istui kempeleläinen puuhamies Juha Sipilä, joka rakensi vuoden 1987 Chervolet El Caminosta puukaasulla käyvän "El Kaminan".
"Ajatus auton rakentamisesta syntyi jo vuonna 1998, kun mietin, miten voisin päästä henkilökohtaiseen öljyttömään talouteen. Rakensin mökille tuulimyllyperusteisen sähköntuotannon ja puuhakkeella toimivan lämmityksen. Kysymykseksi jäi, miten auton voisi saada toimimaan ilman bensiiniä", Sipilä taustoittaa.
Häkäpönttöauto onekologinen kulkuneuvo. Puu on sitonut kasvunsa aikana saman verran hiilidioksidia, mitä sen poltossa vapautuu. Auton voi ottaa muutoskatsastuksen jälkeen normaaliin tieliikennekäyttöön.




"Puukaasulla käyvästä autosta ei mene polttoainemaksua eikä ajoneuvoveroa. Sain myös aivan tavallisen vakuutuksen, jopa palovakuutus tuli ilman lisäkysymyksiä", Sipilä selvittää.
Yhdellä tankillisella ajaa reilut 200 kilometriä, mutta jos lavan pilkevaraston täyttää lähtiessä, on auton toimintasäde yli 800 kilometriä. Tankissa palaa parhaiten nyrkinkokoinen koivupilke.
"Ajossa puukaasu palaa kyllä puhtaasti ja päästöt ovat nykyautojen tasolla, mutta käynnistyksessä tietysti tulee vähän enemmän savua. En ehkä parkkeeraa sitä parkkihalleihin, sillä kyllä sen vierellä on semmoinen savusaunan tuoksu", hän mainitsee.
Häkäpönttöjen myötäauton paino kasvoi 350 kiloa, joten kaikki ylimääräinen paino oli poistettava. Sipilä teki muun muassa alkuperäisten puskurien tilalle 45 kiloa kevyemmät lasikuitupuskurit. Myös auton jousitusta täytyi vahvistaa.
"Ensimmäinen iso yllätys oli se, että itse autossa oli niin paljon korjattavaa. Autoksi piti hankkia yli 20 vuotta vanha auto, koska EU ei tunne sellaista polttoainetta kuin puukaasu eikä sille ole päästömääräyksiä. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi ostaa ennen EU-määräysten voimaantuloa käyttöönotettu auto ja muuttaa se häkäpönttöautoksi", Sipilä kertoo.
Ekoauto valmistuivajaassa vuodessa. Alusta loppuun saakka käsityönä tehty projekti koetteli välillä rakentajansa kekseliäisyyttä. "Esimerkiksi käynnistystuulettimen kotelon tein emännän pottukattilasta", Sipilä naurahtaa.
Auton aihio sen sijaan piti valita tarkkaan, sillä minkä tahansa auton lavalle ei voi rakentaa häkäpönttöjä.
"Suomessa lava-autot ovat verotuksellisista syistä rekisteröity pakettiautoiksi, mutta häkäpönttöjen asentamisen jälkeen auto ei olisi enää täyttänyt pakettiauton lavan minimikokovaatimuksia. Helpointa oli tuoda henkilöautoksi katsastettu lava-auto Ruotsista, jonka lavalle sai rakentaa pöntöt."
Suomessa on Sipilän auton myötä 15 henkilöautoksi rekisteröityä häkäpönttöautoa. Sota-aikana puulla käyvät kulkuneuvot olivat huomattavasti yleisempiä, sillä vuosina 1939-1944 valmistettiin peräti 43 028 puukaasutinta.
 
Onko jollain esittää tilastotietoa siitä, kuinka monta uutta ydinvoimalaa Suomeen tarvitaan että polttomoottoriliikenne saadaan sähköistettyä? Vai kävisikö kuitenkin niin, että sähkö joudutaan tuomaan ulkomailta, jossa se tuotetaan milloin milläkin polttoaineella?
Kuinka paljon sähköautojen akuston koboltin tuottaminen tuottaa hiilidioksidipäästöjä vs polttomoottoriauton tuottaminen. Montako vuotta akusto kestää ja mikä on akuston uusimisen kustannus/hiilijalanjälki?

Kuten vasemmistolle on tyypillistä ja kuten Rinne on ääneen kehunutkin, mennään taas täysin idealismi edellä todellisuudesta välittämättä. Perseelleen menee niinkuin Stalinin 5-vuotissuunnitelmat a Maon kulttuurivallankumous. Toivottavasti Suomea ei kuitenkaan kohtaa nälänhätä.

Miksi näitä samoja kysymyksiä tarvitsee veivata kerta toisensa perään?

Ei tarvita yhtään uutta ydinvoimalaa vaan nykyisetkin riittää.

https://www.fingridlehti.fi/sahkoautot-uhka-vai-mahdollisuus/

Akuston valmistaminen tuottaa tällä hetkellä enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton valmistaminen mutta päästöt laskevat koko ajan valmistusteknologian parantuessa ja tehtaiden siirtyessä käyttämään uusiutuvaa energiaa. Sähköauton "puhtaus" tulee polttoaineesta, joka suomessa tuotetaan jo 80% hiilidioksidivapaasti. Tilanne paranee vielä entisestään kun OL3 lopultakin käynnistyy ensi vuonna.

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/

Ja miksi sähköautojen kohdalla ollaan kovin huolissaan jos täytyisi tuoda ulkomailta sähköä? Montako öljylähdettä suomella on? Niinpä, kaikki polttomoottoriautojen öljy tuodaan ulkomailta poislukien marginaalinen kotimainen biopolttoaineen tuotanto.

Akustojen takuut ovat yleisimmillään 8 tai 10 vuotta, mutta löytyypä nettiautosta vaikka kuinka paljon 15v ikäisiä ensimmäisen sukupolven priuksia, jossa alkuperäinen ja toimiva akusto. Akkuhan ei ole vaihtokunnossa silloin kun sen takuu päättyy.

Vastauksia löytyy kun vähän jaksaa asiaan perehtyä, mutta voi toki jatkaa huuteluakin että perseelleen menee.
 
Miksi näitä samoja kysymyksiä tarvitsee veivata kerta toisensa perään?

Ei tarvita yhtään uutta ydinvoimalaa vaan nykyisetkin riittää.

https://www.fingridlehti.fi/sahkoautot-uhka-vai-mahdollisuus/

Akuston valmistaminen tuottaa tällä hetkellä enemmän päästöjä kuin polttomoottoriauton valmistaminen mutta päästöt laskevat koko ajan valmistusteknologian parantuessa ja tehtaiden siirtyessä käyttämään uusiutuvaa energiaa. Sähköauton "puhtaus" tulee polttoaineesta, joka suomessa tuotetaan jo 80% hiilidioksidivapaasti. Tilanne paranee vielä entisestään kun OL3 lopultakin käynnistyy ensi vuonna.

https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/

Ja miksi sähköautojen kohdalla ollaan kovin huolissaan jos täytyisi tuoda ulkomailta sähköä? Montako öljylähdettä suomella on? Niinpä, kaikki polttomoottoriautojen öljy tuodaan ulkomailta poislukien marginaalinen kotimainen biopolttoaineen tuotanto.

Akustojen takuut ovat yleisimmillään 8 tai 10 vuotta, mutta löytyypä nettiautosta vaikka kuinka paljon 15v ikäisiä ensimmäisen sukupolven priuksia, jossa alkuperäinen ja toimiva akusto. Akkuhan ei ole vaihtokunnossa silloin kun sen takuu päättyy.

Vastauksia löytyy kun vähän jaksaa asiaan perehtyä, mutta voi toki jatkaa huuteluakin että perseelleen menee.
Ydinvoimallahan tuotetaan nyt joku 30%sähköstä.Loppu koostuu monennäköisestä tuotannosta. Tammikuun kysyntäpiikissä vesivoima ja tuulivoima ovat melko huono konsti. Kivihiili ym.kun tiputetaan pois ja laitetaan joka Hermannille sähköauto lataukseen, niin aika punaisena on langat Venäjällä "puhtaasti" tuotetusta tuontisähköstä. Onko siinä sitte järkeä itse vetää viimeisen päälle ilmastoystävällisesti ja ostaa naapurista sähköä?
 
Kuten vasemmistolle on tyypillistä ja kuten Rinne on ääneen kehunutkin, mennään taas täysin idealismi edellä todellisuudesta välittämättä. Perseelleen menee niinkuin Stalinin 5-vuotissuunnitelmat a Maon kulttuurivallankumous. Toivottavasti Suomea ei kuitenkaan kohtaa nälänhätä.

No niin menee. Mutta odotellaan sentään rauhassa, kunhan tämä signalointivaihe eletään läpi, katsotaan, mitä oikeasti on saatu aikaan. Veikkaan, että lähes pyöreää nollaa näyttää aikaansaatujen asioiden saldo. Onneksi.
 
Ydinvoimallahan tuotetaan nyt joku 30%sähköstä.Loppu koostuu monennäköisestä tuotannosta. Tammikuun kysyntäpiikissä vesivoima ja tuulivoima ovat melko huono konsti. Kivihiili ym.kun tiputetaan pois ja laitetaan joka Hermannille sähköauto lataukseen, niin aika punaisena on langat Venäjällä "puhtaasti" tuotetusta tuontisähköstä. Onko siinä sitte järkeä itse vetää viimeisen päälle ilmastoystävällisesti ja ostaa naapurista sähköä?

En ole tuontisähkön kannattaja mutta vielä vähemmän olen tuontiöljyn kannattaja. Omaa sähköntuotantoa voimme lisätä poliittisilla päätöksillä mutta öljylähdettä emme pysty rakentamaan.

Tuntuu oudolta vastustaa sähköautoja sillä verukkeella, että joudutaan ostamaan sähköä venäjältä. Samaan aikaan jalostamme polttoainetta öljystä joka on myös tuotu venäjältä.
 
En ole tuontisähkön kannattaja mutta vielä vähemmän olen tuontiöljyn kannattaja. Omaa sähköntuotantoa voimme lisätä poliittisilla päätöksillä mutta öljylähdettä emme pysty rakentamaan.

Tuntuu oudolta vastustaa sähköautoja sillä verukkeella, että joudutaan ostamaan sähköä venäjältä. Samaan aikaan jalostamme polttoainetta öljystä joka on myös tuotu venäjältä.
Niin, pointtini olikin että emme ole valmiita näin nopealla aikataululla ilmastoykköseksi. Joudumme likaista sähköä ostamaan.
 
Miten muuten sähköautoissa käytettävien akkujen kierrätys onnistuu? kunhan kyselen, vieläkään eivät ole vihreät, sitrat ja kaivosteollisuus saaneet minua sähköautoennakkoluuloiseksi vaan näen ne edelleenkin hajautukseksi tilanteessa jossa emme saisi fossiilisia polttoaineita. Ja sitten kun sähköautoja on suurin osa niin museoautot ovat nekin vastaava hajautus. Nykyisen sähköverkonhan saa paskaksi vartissa jonka jälkeen on kysyntää lähinnä bensasta ja ruuasta. Uusin ydinvoimalakin piti hankkia Venäjältä - miksi?

Mutta on tää hulluksi menossa, vielä 5v sitten sai pelätä että Venäjä kiristää bensa- tai kaasuruuvilla ja nyt täällä suunnitellaan että laitetaan itse bensa kortille ja synnytetään keinotekoinen "pula"? Vai voiko tuollaisen ajatella olevan harjoittelua oikean pulan varalta?

Luodaan siis säännöstelyjärjestelmä joka ulottuu alkuvaiheessa jakelijoille asti ja muutama vuosi siitä eteenpäin niin bensa on kortilla ihan tavallisilla kuluttajillakin. Ja Helsinki-Vantaalta lennellään entiseen malliin, juuri siksi että se sijaitsee Helsingin ja Vantaan suunnalla.

Miten estätte itä- tai länsirajan kautta bensan hakureissut? Pohjoisestakin pääsee Norjaan, sekä toisinpäin, ostetaan tänne tulevilta norjalaisilta bensaa. Pimeet bensamarkkinat.

Talvipakkaset, reippaasti lunta, ja polttoaine kortilla, vain koska vihreiden ilmastopsykoosi. Siinä on kansalle selittämistä. Toivottavasti on hyvät selitykset, ja ei saa valehdella samaan malliin kuin suomalaisesta maidosta.
 
Viimeksi muokattu:
En ole tuontisähkön kannattaja mutta vielä vähemmän olen tuontiöljyn kannattaja. Omaa sähköntuotantoa voimme lisätä poliittisilla päätöksillä mutta öljylähdettä emme pysty rakentamaan.

Tuntuu oudolta vastustaa sähköautoja sillä verukkeella, että joudutaan ostamaan sähköä venäjältä. Samaan aikaan jalostamme polttoainetta öljystä joka on myös tuotu venäjältä.

On ihan sama onko maailmanmarkkinahintaan tuotu öljy Venäjältä tai muualta. Me voimme tuoda öljymme tarvittaessa muualta. Ja Venäjä varmasti myy tuottamansa öljynsä jonnekin, osti sitä Suomi tai ei.

Iso ero on siinä, että rakenteellisesti sitoutamme itsemme riippuvaiseksi Venäjän sähköstä. Sähköä ei voi ostaa maailman markkinahintaan sieltä mistä sitä saa halvimmalla. Emme voi tuoda sähköä muualta kuin infran sallimista paikoista.

Tiedät tämän itsekin. Siksi ennemmin öljyä, jonka toimittajan voimme vaihtaa vaikka lennosta, kuin sitoutuminen Venäjän sähköön.
 
1 hr ·

Päästövähennyksiä pitäisi tavoitella suurimman vaikuttavuuden ja parhaan hyöty-haitta-suhteen periaatteilla. Tämän vuoksi perussuomalaiset ovat esimerkiksi korostaneet, että Kiina yksin tuottaa neljänneksen maailman päästöistä ja lisää päästöjään kuukaudessa Suomen vuotuisten päästöjen verran.
Vaikka suomalaiset lopettaisivat hengittämisen, sillä ei ole globaalilla tasolla mitään vaikutusta. Lisäksi suomalainen energiantuotanto on jo niin vähäpäästöistä, että ruuvia on vaikea vääntää kireämmälle. Päästöjen vähentäminen Kiinan, Intian tai Puolan kaltaisissa suurissa kivihiilimaissa olisi sekä globaalisti vaikuttavaa että halvemmin ja helpommin toteutettavissa.
Hyöty-haitta-suhteella viittaan esimerkiksi siihen, että metsäteollisuuden alasajo Suomen kaltaisessa vastuullisen metsätalouden ja vähäpäästöisen energiantuotannon maassa johtaa tuotannon lisääntymiseen Kiinan kaltaisissa vastuuttoman metsätalouden ja suuripäästöisen energiantuotannon maissa. Nettovaikutus on ilmaston kannalta negatiivinen, puhumattakaan vaikutuksista suomalaiselle työlle, yrittämiselle ja hyvinvoinnille.
Polttoaineiden veronkorotus, ja viimeisenä älynväläyksenä bensakorttien käyttöönotto ja säännöstely, edustavat samaa kieroutunutta ajattelua. Ilmastoposeerauksen maksumiehiksi pannaan a) Kehä III:n ulkopuolella asuvat ihmiset, joille joukkoliikenne ei ole vaihtoehto; b) teollisuus ja kuljetusala, jotka ovat jo nyt vaikeassa kilpailuasemassa; ja c) lopulta suomalainen kuluttaja, koska kuljetusten kasvavat kustannukset tietysti siirtyvät kuluttajahintoihin.
Samaan aikaan lentopetrooli on verotonta. Kaikesta ilmastoöyhötyksestä huolimatta lentomatkustaminen lisääntyy räjähdysmäisesti, samoin siitä aiheutuvat päästöt. Se, että punavihreät pörräävät autoilijoiden kimpussa, johtuu tietysti siitä, että hipsterit eivät itse tarvitse autoa (paitsi taksia) eivätkä pidä autoista. Sen sijaan heillä on suuri tarve päästä halvalla Berliiniin kokemaan ja tiedostamaan.
Sitran laskelmien mukaan 95% suomalaisten lentopäästöistä syntyy ulkomaille suuntautuvista lennoista. Lentoliikenteen kokonaispäästöt ovat samalla tasolla kuin yksityisautoilun päästöt. Näissäkin laskelmissa on huomioitu ainoastaan hiilidioksidipäästöt.
Siinä, missä työmatka-autoilulle ja rekkakuljetuksille ei ole realistisia vaihtoehtoja, lentoliikenteelle usein on, varsinkin Euroopan sisällä. Matkan voi jättää tekemättä, tai sen voi tehdä junalla.
Ilmastotavoitteiden kannalta lentäminen on liian halpaa. Jos sen hinta ei nouse, lentoliikenne lisääntyy, eivätkä sen aiheuttamat päästöt vähene millään kompensaatiomaksuilla. Ilmastotalkoissa vastuu on kuitenkin jaettava sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla. Lentokustannusten yleinen nostaminen esimerkiksi petroolin verollepanolla johtaisi siihen, että tavallisella duunariperheellä olisi entistä huonommin varaa Kanarian-matkaansa kerran vuodessa tai kahdessa, mutta vihreiden lainsäädäntösihteerit suhaisivat edelleen Helsinki-Berliini-väliä muina miehinä ja naisina. Kustannuksia pitäisi nostaa nimenomaan lyhyiden etäisyyksien ulkomaanreittiliikenteessä. Koska, kuten sanottua, tällaista liikennettä on syytä vähentää, lentämiselle on vaihtoehtoja, ja tällä tavoin kohdistettuna veronkorotukset todennäköisemmin osuisivat niihin, joilla on varaa maksaa.
 
On ihan sama onko maailmanmarkkinahintaan tuotu öljy Venäjältä tai muualta. Me voimme tuoda öljymme tarvittaessa muualta. Ja Venäjä varmasti myy tuottamansa öljynsä jonnekin, osti sitä Suomi tai ei.

Iso ero on siinä, että rakenteellisesti sitoutamme itsemme riippuvaiseksi Venäjän sähköstä. Sähköä ei voi ostaa maailman markkinahintaan sieltä mistä sitä saa halvimmalla. Emme voi tuoda sähköä muualta kuin infran sallimista paikoista.

Tiedät tämän itsekin. Siksi ennemmin öljyä, jonka toimittajan voimme vaihtaa vaikka lennosta, kuin sitoutuminen Venäjän sähköön.

Kun OL3 aloittaa sähköntuotannon, se tuottaa enemmän tehoa (1600MW) kuin suomen ja venäjän välinen maksimikapasiteetti (1400MW). Suomi on itseasiassa enemmän sidottu Ruotsalaiseen kuin Venäläiseen sähköön. Maksimikapasiteetti suomen ja ruotsin välillä on 2400MW.

Jos kuvitellaan kriisitilannetta niin sähköä pystymme tuottamaan omalla maaperällä niin paljon kuin on vain haluttu etukäteen asiaan varautua. Tulevat ydinvoimalat on hyvä suuntaus kohti sähköomavaraisuutta. Öljyssä olemme aina riippuvaisia tuonnista, oli se sitten Venäjältä, Norjasta tai vaikka Saudi-Arabiasta.

Ihan tosissaan luulet että liikenteen sitominen sähköön on epävarmempaa kuin sitoutuminen tuontiöljyyn? Kun riittävän iso kansainvälinen kriisi syntyy niin meille ei tule tänne tippaakaan öljyä mistään ilmansuunnasta. Kriisi voi olla hyvin sellainenkin missä Suomi ei ole osapuolena ollenkaan mutta sijaiskärsijän rooli lankeaa meille. Sähköä saamme kuitenkin omasta infrasta suurimpaan osaan tarvettamme.
 
Kriisi voi olla hyvin sellainenkin missä Suomi ei ole osapuolena ollenkaan mutta sijaiskärsijän rooli lankeaa meille. Sähköä saamme kuitenkin omasta infrasta suurimpaan osaan tarvettamme.

Mitenhän tuo on, enemmän minä näen riskejä siinä että sähköverkko on nurin. Ja mikä ikävintä sen jäljet näkyvät välittömästi. Polttoainetta oli ennen varastossa vähintään viikoiksi jopa puoleksi vuodeksi. Bensan tuontia eivät sitäpaitsi valtioista riippumattomat ryhmittymät ja valtioista ns. riippumattomat ryhmittymät saa sotkettua, kuten voivat sotkea sähköverkkoa. Siinä on vielä iso ihmettely kun joku anarkistien terroristihakkeriryhmä laittaa ensiksi sekaisin sähköautot, reikäiset kännykät, wintoosat ja lopuksi vielä sähkönjakelun. Aivan perkeleellistä netittää kaikki aivan kuin vaan osoitettaisiin sillä että "katsokaa tämä on mahdollista".

Tykkään hajautuksesta, olipa se sitten toimintojen hajautus eri puolille Suomea tai on se sitten energiantuotantoa. Autoille biokaasua, sähköä, bensaa, dieseliä, vetyä ja vaikka halkoja. Hajauttaminen maksaa mutta kyllä se tuo myös vaihtoehtoja.

Kun joku kertoo pienistä ydinvoimaloista ja jopa kotitalouksien itse
tuottamasta sähköstä niin se on juuri sitä minne pitää pyrkiä. Lisää ydinvoimaa on hyvä
asia mutta seuraavalla kerralla pitää katsoa muitakin ilmansuuntia.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top