Rinteen hallitus käynnisti yhteiskunnassa melkoisen aivomyrskyn, toinen toistaan luovempia ideoita tursuaa eetteriin ja toteuttamiskelvottomuus ei haittaa mitään, kunhan idea on vain hyvä. Jotain sukua, anteeksi vain, sille entiselle NLlle. Siellähän määräävä tekijä ei ollut todellisuus vaan se, miten asioiden olisi pitänyt olla ja se määrittikin todellisuuden. Hyvin meni.
Juha Sipilän hallitus otti tavoitteeksi liikenteen päästöjen puolittamisen vuoteen 2030 mennessä. Rinteen hallitus jatkaa Sipilän hallituksen linjalla. Kepulaisten messias Juha Sipilää mukaillakseni: ei pidä vatuloida vaan pitää ryhtyä toimiin.
Huvittavaa, että mainitset Neuvostoliiton.
Kylmän sodan aikana tälläistä päästölupajärjestelmää kyllä käytettiin liikenteen päästöjen vähentämiseen. Valtio, jossa tämä järjestelmä oli käytössä, ei kyllä ollut Neuvostoliitto. Itseasiassa aivan päinvastoin, sillä kyseinen valtio oli Neuvostoliiton arkkivihollinen. Nimittäin Yhdysvallat. Hyvin on kieltämättä mennyt: Yhdysvallat voitti kylmän sodan ja on maailman ylivoimaisesti vaikutusvaltaisin valtio. Eipä ole yksityisautoilukaan Amerikan Yhdysvalloissa loppunut.
Tämä mainittiin Ylen jutussakin.
Tietääkseni Neuvostoliitossa ei mitään päästökauppajärjestelmää ollut käytössä. Ylipäätään päästökauppajärjestelmä on järjestelmänä lähempänä markkinataloutta kuin suunnitelmataloutta, joten sikäli ei yllätä, että Yhdysvalloissa tälläistä käytettiin.
Päästölupajärjestelmä on hyvinkin toteuttamiskelpoinen järjestelmä, kuten Yhdysvaltojenkin esimerkki osoittaa. Myös EU:ssa on käytössä päästökauppajärjestelmä. Kyseessä ei ole mitenkään toteuttamiskelvoton järjestelmä.
Nykyinen hallitus kyllä nostaa polttoaineveroa, mutta se ei ole yhtä hyvä keino.
Tuetaan vähäpäästöisten ajoneuvojen hankkimista porkkanalla. Tämänkin työryhmän lopputulos oli pelkkää keppiä ihmisille, joilla ei ole nyt realistisia vaihtoehtoja.
Muutamat porkkanat ensihätään:
- Käyttövoima- ja ajoneuvovero kokonaan pois 50mg päästäviltä tai alle ajoneuvoilta (myös moottoripyörät yms.)
- Ei ole realistista olettaa, että kaikki hankkivat sähköauton
- Lautaustolppia jokaiselle levähdysalueelle, torille jne.
- Tässä esim. Baltian maat jo Suomea edellä
- Konversiokitit maakaasun ja biopolttoaineiden käyttöön mahdollisimman edullisiksi
- Tässä about koko Itä-Eurooppa ja Euraasia Suomea edellä
- Mahdollisimman laajat liityntäpysäköinnit reiluilla hinnoilla
Porkkanat maksaa, ja rahaa ei ole loputtomiin. Sähköautoilun tukeminen ei kuitenkaan ideana ole hulluimmasta päästä. Nuo tavat eivät kuitenkaan välttämättä johda haluttuun tavoitteeseen. Päästölupajärjestelmä voidaan toki yhdistää esim. sähköautoilun tukemiseen.