Ilmatilaloukkaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
http://yle.fi/uutiset/puolustusvoim...t_aanivallin__lehdet_varisivat_puista/7483630 Mainitaan alue Mikkelistä Kouvolaan. Olisi kiva tietää kuinka paljon "valehyökkäyksiä" itärajan suunnalla tapahtuu. Veikkaisin sen olevan meidän kannaltamme tärkeämpi kuin Suomenlahti. Niistä ei tarvitse mainita kun eivät johda ilmatilaloukkaukseen.

Huvittavaa, kun lehdessä kerrotaan, kun koneen shokkiaalto aiheuttaa jymähdyksen? Lapsena muistelen kuulleeni sen todella usein.
 
Uutisissa mainituista pisteistä pystyy jo päättelemään lennon alkupisteen ja tehtäväalueen melko hyvällä todennäköisyydellä. Epävarmuutta tuo lähinnä se, että tehtävään on voitukin käskeä joku jo harjoituslennolla ollut parikin.
 
Huvittavaa, kun lehdessä kerrotaan, kun koneen shokkiaalto aiheuttaa jymähdyksen? Lapsena muistelen kuulleeni sen todella usein.

Suuri osa kansaa säikähtää jos orava tiputtaa kävyn viereen puusta, sen vuoksi suurin kohu. Itsekkin muistan lapsuudesta näitä äänivallin rikkomisia, varsinkin tuolla rovaniemen seudulla isovanhempien luona.

Mutta mikä motiivi venäläisillä on toimia näin? Hakemalla haetaan konfliktia mutta miksi?
 
Moni varmaan pelästyy jo hävittäjän ääntä ilman yliäänennopeudesta johtuvaa pamaustakin eikä siinä mitään erikoista olekkaan. Ne jotka ovat asuneet alueella jossa ilmavoimien harjoitusalueet sijaitsee ovat varmaan tottuneet niihin, mutta esim pääkaupunkiseudulla jo Hornetin näkeminenkin on todella harvinaista. Nykyään ei taideta harjoituslentoja lentää yliäänennopeudella kuin merialueilla ja mitään tarvettakaan ei pitäisi olla.
 
Ja varmaan vielä sekin että lukemattomilla yksittäisillä pienillä tökkäyksillä pidetään pientä painetta yllä koko tsuhnamaassa jotta pysyisi kurissa ja pelossa. Lentotoimintakin osana yleispoliittista "kansanrintama"-strategiaa... Ei välttämättä tarkkoja tavoitteita, enemmänkin ylimalkaista olotilan ylläpitoa. Rauhanvaltion peruskauraa naapureille...
 

Viittasi varmaan siihen, että Hornet pyritään saamaan seuraamaan etäisyyden päästä sitä mahdollisesti ilmatilaloukkaukseen syyllistyvää ilma-alusta jo ennalta eikä vasta siinä vaiheessa, kun ilmatilaloukkaus on jo tapahtunut tai välittömästi tapahtumassa.
 
Viittasi varmaan siihen, että Hornet pyritään saamaan seuraamaan etäisyyden päästä sitä mahdollisesti ilmatilaloukkaukseen syyllistyvää ilma-alusta jo ennalta eikä vasta siinä vaiheessa, kun ilmatilaloukkaus on jo tapahtunut tai välittömästi tapahtumassa.

Ei sellaiseen riitä kenekään resurssit. Silloinhan pitää päivystää ilmassa koko ajan ja saattaa kaikki ilma-alukset esimerkiksi jo Itämeren käytävällä.
 
Ei sellaiseen riitä kenekään resurssit. Silloinhan pitää päivystää ilmassa koko ajan ja saattaa kaikki ilma-alukset esimerkiksi jo Itämeren käytävällä.

Vonka, varmaan koneitakin voi profiloida? Se suomalaisessa rekisterissä oleva C-172 tuskin on suurin uhka...

Haluan tarkentaa sen verran, että viittasin kohotettuun valmiuteen. Syvässä rauhantilassa kuvaamani toiminta ei tietenkään ole mahdollista.

Venäläiskoneiden lentoreitit Kaliningradista Itämeren poikki ovat etukäteen tiedossa. Suomi on jatkuvien ilmatilanrikkomusten takia lisännyt tunnistuslentotoimintaa, ja Helsinki-Vantaalle on siirretty Horneteja päivystyslentoja varten, jos venäläiskone sattuisi taas tulemaan Suomen puolelle.

- Niiden koneiden reitit tiedetään luonnollisesti jo etukäteen, jotka ovat jättäneet lentosuunnitelman, Puolustusvoimien viestintäjohtaja Mika Kalliomaa kertoi.

Suuri sotasalaisuus ei ole, että Hornet voi olla tarkkailemassa sitä, pysyykö venäläiskone ilmoitetulla reitillään.

- Kyllä me käskytämme koneita tilanteen mukaan ylös ja ottamaan osaa valvontaan. Silloin kun aluevalvonnan johto ajattelee, että on tarve saada kone seuraamistehtävään, otetaan ennakoiden kone ilmaan ja paikan päälle, Kalliomaa kertoi.

Venäläiskoneilla on nyt siis melkoinen todennäköisyys päätyä kuvaan, jos ne sattuivivat loukkaamaan Suomen ilmatilaa lennoillaan Kaliningradiin ja takaisin.

- Etukäteen on laskettu, että kauanko koneen lento kestää ja ollaan riittävän ajoissa paikalla, Kalliomaa totesi.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288731655546.html
 

Jos kone on jo ilmassa niinkuin joku aikaisemmin arvioi (itse en usko että harjoituslennolla ollutta konetta käytettäisiin tunnistukseen) lentoaika tunnistettavan koneen luokse on huomattavasti lyhyempi (lentäjän siirtyminen koneelle, rullaus, lentoonlähtö, nousu optimi lentokorkeudelle) joten yliäänennopeuteen ei ole tarvetta. Ilmavoimathan itsekin toitottaa jatkuvasti että yliäänennopeudella ei lennetä kuin tietyissä harjoitustilanteissa merialueella ja tunnistuslennoilla niinkuin nämä pari viimeistä joissa ilmatilaloukkaus on tapahtunut "tunnistetun" koneen toimesta yhtäkkiä.
 
Venäjän pojat taas käyny rajalla huutamassa kuinka paskat ilmat meillä täällä on.
 
Back
Top