Ilmatilaloukkaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ja voin väittää ettei mitään uutisointia tapahdu jos näin ei haluta.

Voit toki, mutta kun linjaksi on valittu, että kaikista ilmoitetaan niin on hiukan vaikea nähdä miksi otettaisiin riski isosta peittelyskandaalista tai mitä peittelyllä ylipäänsä saavutettaisiin kun linja on nyt ollut päinvastainen ja Venäjän touhuja on pikemminkin nostettu esiin. Lisäksi Kajaani ei vaikuta ihan kaikkein todennäköisimmältä reitiltä tunnistuslennolle.
Joka tapauksessa yliäänilentoja tehdään ihan säännöllisesti ja niistä tulee korvausvaatimuksia säännöllisesti. Ei yksittäinen tapaus tarkoita, että sille kannattaisi lähteä etsimään mitään erityisen jännää selitystä. Ja voihan se olla tunnistuslentokin, mutta ei siinäkään ole mitään erityisen jännää.
 
Koodauksen nerot. Anonymous ja sen surullisen kuuluisa suomalainen siipi, eli Anonymousfinland sai usean päivän joukkojensa kokoamisen ja koodamisen jälkeen ilmoille tällaisen tuotoksen liittyen sotalaivan ahdisteluu :


13012756_499584513567366_5287929661609817714_n.jpg


Anonymous edusti joskus hyvin samaistuttavaa kapinaa. Onko siitäkin tullut Putlerin työkalu.
On, eikä edes ole mitenkään uusi asia että Anonymous levittää Kremlin propagandaa.
 
Voit toki, mutta kun linjaksi on valittu, että kaikista ilmoitetaan niin on hiukan vaikea nähdä miksi otettaisiin riski isosta peittelyskandaalista tai mitä peittelyllä ylipäänsä saavutettaisiin kun linja on nyt ollut päinvastainen ja Venäjän touhuja on pikemminkin nostettu esiin. Lisäksi Kajaani ei vaikuta ihan kaikkein todennäköisimmältä reitiltä tunnistuslennolle.
Joka tapauksessa yliäänilentoja tehdään ihan säännöllisesti ja niistä tulee korvausvaatimuksia säännöllisesti. Ei yksittäinen tapaus tarkoita, että sille kannattaisi lähteä etsimään mitään erityisen jännää selitystä. Ja voihan se olla tunnistuslentokin, mutta ei siinäkään ole mitään erityisen jännää.
Itse asiassa oletin, että tapahtumapaikka oli matkalla merelle. Eihän silloin ole mitään ilmoitettavaa jos rajarikkomusta ei tapahdu. Aktiviteettia lähellä rajaa jolloin kone/koneet nousee valmiiksi ilmaan. Ilmassa tulee tieto, että maalit kääntymässä takaisin kotiin.
 
Itse asiassa oletin, että tapahtumapaikka oli matkalla merelle. Eihän silloin ole mitään ilmoitettavaa jos rajarikkomusta ei tapahdu. Aktiviteettia lähellä rajaa jolloin kone/koneet nousee valmiiksi ilmaan. Ilmassa tulee tieto, että maalit kääntymässä takaisin kotiin.

Hain lähinnä sitä, että Kajaani ei oikein osu millekään mieleen tulevalle matkalle. Rovaniemeltä on pitkä matka tunnistamaan eikä suorin reitti silloinkaan kulje Kajaanin yli.
 
Hain lähinnä sitä, että Kajaani ei oikein osu millekään mieleen tulevalle matkalle. Rovaniemeltä on pitkä matka tunnistamaan eikä suorin reitti silloinkaan kulje Kajaanin yli.

Kajaanin korkeudella itärajalla? Lentää se naapuri muuallakin kuin Suomenlahdella.
 
Kajaanin korkeudella itärajalla? Lentää se naapuri muuallakin kuin Suomenlahdella.
Eihän ne pilootit koskaan mitään totuutta kerro mutta kysäsinhän kuitenkin lentonäytöksessä.
Paljonko rajarikkomuksia on itärajalla.
Vastaus oli että niitä ei käytännössä ole. Tiedänhän itsekin lukeneeni helikopterien joskus eksyneen sieltäkin mutta nyt puhuttiin lentokoneista.
 
Eihän ne pilootit koskaan mitään totuutta kerro mutta kysäsinhän kuitenkin lentonäytöksessä.
Paljonko rajarikkomuksia on itärajalla.
Vastaus oli että niitä ei käytännössä ole. Tiedänhän itsekin lukeneeni helikopterien joskus eksyneen sieltäkin mutta nyt puhuttiin lentokoneista.

Joo, ei varmaan siellä tyypillisesti. Kyllä niitä hälytyslähtöjä pohjoisessakin on, mutta ei varsinaisesti rikkomuksia. Suomenlahden kapeassa käytävässä tapahtuu helpommin, vahingossa tai "vahingossa".
 
Eihän sen tarvikkaan osua reitille. Jos venäläiskone varta vasten lentelee kohti rajaa tai rajan lähistöllä. Valmiuden testaamistahan se voi olla, katotaan missä vaiheessa ilmestyy hornetti lähelle jos ilmestyy.
 
Se ero itärajan ja Suomenlahden välillä on että itärajalla valmistaudutaan vain ilmatilaloukkauksiin. Suomenlahdelle taas lähdetään ilmeisesti aina kun kansainvälisessä ilmatilassa lentää tunnistamaton kone ja tarkoituksena visuaalinen tunnistus, tämä onnistuu varmaankin hyvin harvoin itärajalla. Eli tarvetta lennoille ei ole jos toisen osapuolen lentotoiminta vaikuttaa vähemmän uhkaavalta.
 
Typerintä on ollut kun tunnistuskone on lähtenyt Rovaniemeltä etelään. Tästäkin on uutisoitu viime vuosina.
 
Naapuri taas poukkoilee. Taitaa olla kevättä rinnassa.

2127.jpg

Onko tuossa IL76ssa taka-ampuja vai käytetäänkö sitä ilmatankkaukseen?

British fighter jets were scrambled to intercept three Russian aircraft approaching the Baltic skies in the first such intervention as part of their latest mission to keep airspace there secure, the defence ministry has said.

The RAF Typhoons were launched from Amari air base in Estonia on Thursday afternoon when the Russian military transport aircraft did not transmit a recognised identification code and appeared to be unresponsive.

Britain’s defence secretary, Michael Fallon, described it as an “act of Russian aggression”.
http://www.theguardian.com/uk-news/...ssian-planes-that-committed-act-of-aggression
 
Onko tuossa IL76ssa taka-ampuja vai käytetäänkö sitä ilmatankkaukseen?

Eiköhän se ole sekä että. 23mm kaksoistykki siinä ollee. (huomaa potentiaalin preesens lauseessani) :rolleyes:
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Venäläinen Mjasištšev M-55 tiedustelukone on iltapäivällä lentänyt ensin syvällä Ruotsin ilmatilassa ja tämän jälkeen lentänyt poikki Suomen luode-kaakko-suuntaisesti 57 000 jalassa (n. 17,37 km):


vlad
Lehti: Ruotsi käännytti vakoilusta epäillyn venäläiskoneen
Venäläiskone oli Ruotsissa osana EU:n rahoittamaa ilmastontutkimusprojektia. Se rikkoi diplomaattisääntöjä useiden vuorokausien ajan.

Venäläinen M-55 Geophysica -lentokone. Kuva: Eduardo Abad / EPA


Venäläinen kone loukkasi Ruotsin aluetta huhtikuussa useiden vuorokausien ajan, kertoo sanomalehti Dagens Nyheter. Entisen Neuvostoliiton vakoilukone M-55 Geopshysica laskeutui Kiirunaan perjantaina huhtikuun puolivälissä.

Sen oli määrä osallistua Kiirunassa EU:n rahoittamaan ilmastontutkimusprojektiin. Venäläiskoneelle oli myönnetty diplomaattinen lupa laskeutua Ruotsiin, mutta kolmeksi viikoksi myönnetty lupa umpeutui samana päivänä, kun kone saapui Kiirunaan.

Venäjän suurlähetystö oli anonut uutta diplomaattista lupaa huhtikuun loppuun, mutta anomus oli evätty. Dagens Nyheterin mukaan syynä oli, että Ruotsin puolustusviranomaiset epäilivät sitä vakoiluriskiksi.

"Lentäjän asussa tekninen ongelma"
Diplomaattisääntöjen mukaan koneen olisi pitänyt poistua Ruotsista 48 tunnin sisällä eli sunnuntaiaamuun 17. huhtikuuta mennessä. Lauantaina Venäjän suurlähetystö kuitenkin ilmoitti, että kone ei voisi poistua Ruotsin alueelta puolustusvoimien päätöksen mukaan.

Suurlähetystön mukaan lentäjän lentoasussa oli tekninen ongelma, jota pitäisi testata korkealla ilmassa. Ruotsin puolustusvoimat myönsi koneelle luvan jäädä maahan maanantaiaamuun 18. huhtikuuta asti.

Kun kone ei poistunut, Ruotsin puolustusvoimat pyysi Venäjältä selvitystä. Se myös kyseenalaisti, miksi lentäjän asua pitäisi testata korkealla Ruotsin ilmatilassa. Venäjälle tarjottiin teknistä apua.

Erityinen avustaja ratkomaan ongelmaa
Venäjän suurlähetystön mukaan ongelman ratkaisu vaati sitä, että erityinen tekninen avustaja matkustaisi Tukholmasta Kiirunaan pukemaan lentoasun lentäjän päälle. Oli maanantai-ilta.

Ruotsin puolustusvoimien kärsivällisyys loppui tiistaina lounasaikaan mennessä. Konetta kehotettiin poistumaan maasta välittömästi. Venäjän suurlähetystö vastasi, että kone voisi poistua vasta perjantaina 22. huhtikuuta. Lopulta se poistui päivää aiemmin.

– Alueella oli ruotsalaista toimintaa, emmekä silloin halunneet ilmatilaan ulkomaisia lentokoneita, kertoo nimettömänä pysyttelevä lähde Dagens Nyheterille.

Ruotsin oli määrä tehdä ohjuskokeita
Lehden mukaan Ruotsi ja muut maat testasivat kehittyneitä asejärjestelmiä alueella. Sen lähteiden mukaan alueella oli tarkoitus tehdä huippusalaisia ohjuskokeita juuri niiden viikkojen aikana, joille Venäjä anoi M-55 Geopshysicalle diplomaattista lupaa Ruotsiin. Kokeita ei kuitenkaan tehty.

Ilmavoimien Jokkmokkin sotilastukikohdassa toteutettiin samaan aikaan harvinainen sotilasharjoitus. Jokkmokk sijaitsee venäläiskoneen anoman lentoreitin varrella.
 
Tämä samainen kone lensi suoraan suomen läpi sen jälkeen kun se oli karkoitettu.
 
Oulunsalo-Haapajärvi-Haapavesi-Pyhäsalmi-Kivijärvi-Jyväskylä-Mikkeli-Lappeenranta

Noiden kautta näyttäisi suunilleen lentävän. Ja nuita paikkoja yhdistää lentokentät. Liekkö kerätty päivitettyä matskua paluumatkalla. Oliko kuin pilvinen ilma silloin?
 
Oulunsalo-Haapajärvi-Haapavesi-Pyhäsalmi-Kivijärvi-Jyväskylä-Mikkeli-Lappeenranta

Noiden kautta näyttäisi suunilleen lentävän. Ja nuita paikkoja yhdistää lentokentät. Liekkö kerätty päivitettyä matskua paluumatkalla. Oliko kuin pilvinen ilma silloin?
Jostain syystä mieleeni tuli Venäjän vuosia sitten tekemä Open Sky valvontalento, joka lensi tarkasti viestikoelaitoksen asemaverkoston yli. Jyväskylässä se viestikoelaitos (nyk. tiedustelulaitos) sijaitsee.
 
Jostain syystä mieleeni tuli Venäjän vuosia sitten tekemä Open Sky valvontalento, joka lensi tarkasti viestikoelaitoksen asemaverkoston yli. Jyväskylässä se viestikoelaitos (nyk. tiedustelulaitos) sijaitsee.
Ovatko nämä asemaverkorkostot julkisia? Luulin ettei ole.
 
Back
Top