Ilmatilaloukkaus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kiitos @scip10! Eli lentänyt kenties transponderi poissa päältä, mutta näkynyt vasta tuossa kohtaa tutkassa ja siksi näkyy flightradarissa? Miten hitossa ruotsalaiset eivät ole huomanneet sitä aiemmin?
No ei niillä mitään tutkadataa Suomesta ainakaan ole. "Transponderi" on ollut päällä oli se sitten mitä tekniikkaa hyvänsä. Miksi kertoisivat maailmalle että täällä me lennellään jos olisivat tuolla luvatta?
 
Jos oikein ymmärsin niin twiitin mukaan tieto on peräisin MLAT:ista, eli transponderin signaalista on tunnistettu.

MLAT
In some regions with coverage from several FR24-receivers we also calculate positions of non-ADS-B equipped aircraft with the help of Multilateration (MLAT), by using a method known as Time Difference of Arrival (TDOA). By measuring the the time it takes to receive the signal from aircraft with an older ModeS-transponder, it's possible to calculate the position of these aircraft. Four FR24-receivers or more, receiving signals from the same aircraft, are needed to make MLAT work. MLAT coverage can only be achieved above about 3,000-10,000 feet as the probability that four or more receivers can receive the transponder signal increases with increased altitude.
 
No ei niillä mitään tutkadataa Suomesta ainakaan ole. "Transponderi" on ollut päällä oli se sitten mitä tekniikkaa hyvänsä. Miksi kertoisivat maailmalle että täällä me lennellään jos olisivat tuolla luvatta?
Aivan, kiitoksia korjauksesta. Minähän aivan innostuin täällä :D. Väärä hälytys siis varmaan? Tod.näk. ihan luvalla yli lentävät?


Miksi kone nousee Ruotsin puolelta? Oliko kenties siellä ihan maassa asti?
 
Mielenkiintoista kyseinen lento ilmaantuu kuin tyhjästä flightradariin Ruotsin Lapissa ja sen jälkeen se näkyy flightradarissa aina Moskovan alueelle saakka, joka on koneen viimeinen tunnettu sijainti flightradarissa:

Katso liite: 8986

Ilmeisesti kone on lentänyt siviilitutkille "näkymättömänä" Ruotsin Lappiin saakka ja tuolloin kytkenyt transponderin päälle ja näin kone muuttui näkyväksi siviililiikenteen tutkille - mielenkiintoista onkin tietää, että milloin kone on havaittu Ruotsissa tai Suomessa puolutusvoimien ilmavalvontatutkissa. Toinen kiinnostava seikka on lennon tarkoitus, konetta on käytetty ennen geofysikaalisten mittausten tekemiseen mutta muistelen lukeneeni jokunen viikko sitten Venäjän ilmavoimien aloittavan tiedustelulennot M-55:lla - kuuluuko tämä lento tällaisiin lentoihin?

vlad

Sitten lento vasta meneekin mielenkiintoiseksi, jos kone on lentänyt Norjan tai muiden NATO-maiden yli. Onko meillä tietoa mikä on tuon koneen tukikohta, ts. mistä se on todennäköisesti lähtenyt reissulleen?

Lisäys: Wikin mukaan koneella pääsee taittamaan noin 5 000 km lentomatkan.
 
Viimeksi muokattu:
Aivan, kiitoksia korjauksesta. Minähän aivan innostuin täällä. Väärä hälytys siis varmaan? Tod.näk. ihan luvalla yli lentävät?


Miksi kone nousee Ruotsin puolelta? Oliko kenties siellä ihan maassa asti?

Sitä onkin ihmetelty, että miksi kone ilmestyy tyhjästä Ruotsiin - ainakaan vielä ei ole tullut infoa, että olisi aloittanut lennon Ruotsista. Sisältyikö lentoon sitten mahdollisesti Norjan ilmatilassa käynti ja suunnitelman mukaan transponderi kytkettiin sitten päälle kyseisellä alueella ja näin kone muuttui näkyväksi, tällöin todennäköisesti Suomelta olisi hankittu lupa ylilentoon. Yksi mahdollisuus on se, että kyseessä on ollut ns. tiedelento (geofysikaalisia mittauksia tms.) ja sillä on lupa tällaiseen lentoon alueella.

vlad
 
Sweden%2BAirports%2BMap.png


Ainakin Gällivaressa, aivan lennon alkusijainnin lähistöllä, olisi lentokenttä josta kone olisi voinut nousta jos tosiaan oli aivan laskeutuneena ruotsissa.

Flightradarin historiassa selasin koneen mallin ja rekisteritunnuksen nimellä, eikä historiaa tuosta koneesta löytynyt kuin sen yhden lennon verran. Sinänsä mielenkiintoista, että lentänyt sitten ainakin yleensä transponderi poissa päältä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt en kyllä usko tuohon. Koska tollanen kone olisi saanut sellasen saattueen, että siellä olisi ollut aikamoinen ruuhka.
Ettei olisi joku hakkerointi yms yritys Flight Radarin sivuille. Tai sit se oli ihan ilmoitettu normaalilento. Ei kaikki venäläiset lennot sisällä oligarkkeja, spetznakkuleita tai yms.
 
http://survincity.com/2010/07/high-altitude-aircraft-m-55-geophysics/

"There are high-altitude aircraft on account of the M-55 "Geophysics" and flights to the tropics (a series of tests based at the Seychelles in 1999), and the expedition to the Arctic (flights from areas in Sweden and Finland in the year 1996-1997 and 2003, respectively). Plane except for the role in modern scientific research work was involved in the establishment of many of the global aviation records."

Eli eivät ole alueella ensimmäistä kertaa. Olisiko taas ollut arktisten alueiden tutkimuslentoja.

http://www.geophysica-eeig.eu/10ym55/khattatov.pdf

Löytyy ihan karttoja lennoista 90-luvulla. Suomen aluettakin on "loukattu" rajusti noissa. :D
 
Ei 17km ole vielä riittävä turvaetäisyys, jos Hornet pääsee 15km ilmoitettu korkeuteen.
Tosin kun Soumi on kyseessä, niin voi olla myös noku..... kyseessä.
 
Nyt en kyllä usko tuohon. Koska tollanen kone olisi saanut sellasen saattueen, että siellä olisi ollut aikamoinen ruuhka.
Ettei olisi joku hakkerointi yms yritys Flight Radarin sivuille. Tai sit se oli ihan ilmoitettu normaalilento. Ei kaikki venäläiset
lennot sisällä oligarkkeja, spetznakkuleita tai yms.

Niin, siis meinasin, et jos lentokone kävi laskeutumassa Ruotsin puolella, niin silloinhan ainakin on pakko olla kyseessä ihan luvallinen lento. Hakkerointi se ei myöskään voi olla.
 
Tuo lentohan on lähtenyt justiinsa siltä kentältä Ruotsissa (jos transponderi on ollut päällä alusta asti, kuten uskon), josta sitä käytettiin 90-luvulla ja 2003 arktisten alueiden tutkimuslentoihin. Eli ainakin itselle vaikuttaa ihan normilennolta, varmaan hakivat koneen sieltä johonkin uuteen hommaan tai huoltoon tms.
 
Tuo lentohan on lähtenyt justiinsa siltä kentältä Ruotsissa (jos transponderi on ollut päällä alusta asti, kuten uskon), josta sitä käytettiin 90-luvulla ja 2003 arktisten alueiden tutkimuslentoihin. Eli ainakin itselle vaikuttaa ihan normilennolta, varmaan hakivat koneen sieltä johonkin uuteen hommaan tai huoltoon tms.

Tämä on todennäköisin skenaario, yritin selvittää mitä lentoja tänään kyseiseltä kentältä on lähtenyt, mutta en löytänyt muita kuin kentältä lähteneet reittilennot - todennäköisesti muutakin liikennettä on ollut päivän aikana (ja tässä joukossa on todennäköisesti ollut Rf-55204 eli kyseinen M-55).

Tämä voi liittyä venäläislähteiden ilmoituksiin ottaa käyttöön M-55 uudelleen, nyt on mahdollisesti suoritettu tutkimuslento. Myasishcheveillä ei ole kovinkaan paljon lentoja lennetty viimeisimpien vuosien aikana, suurimman osan nämä M-55:det ovat olleet "maastoutettuina", (koneita on 5 kpl).

vlad
 
Tuo lentohan on lähtenyt justiinsa siltä kentältä Ruotsissa (jos transponderi on ollut päällä alusta asti, kuten uskon), josta sitä käytettiin 90-luvulla ja 2003 arktisten alueiden tutkimuslentoihin. Eli ainakin itselle vaikuttaa ihan normilennolta, varmaan hakivat koneen sieltä johonkin uuteen hommaan tai huoltoon tms.

No pienoinen rikkomus tähän tapaukseen kuitenkin liittyy, mutta kyse ei ole mistään "brutaalista" ilmatilan rikkomisesta - kehnohkolla ruotsintaidolla päätelty, että kyse oli ymmärrykseni mukaan jonkin sortin lupamenettelyn virheestä ja kone poistui alueelta luvatta tjsp:

"HÖGKVARTERET

Ett ryskt statsluftfartyg har brutit mot bestämmelserna i tillträdesförordningen.


Den 15 april flög ett ryskt statsluftfartyg med giltigt diplomatiskt tillstånd in på svenskt territorium. Planet, som är av typen M-55 Geophysica, var inhyrt av ett tyskt forskningsteam som genomför verksamhet i Sverige inom ramen för ett EU-projekt. Tillståndet löpte ut samma dag och en dialog har förts med ryska ambassaden, varvid det meddelades att ansökan om nytt tillstånd avslagits. Samtidigt gavs det ryska statsluftfartyget tid till och med den 17 april för att lämna svenskt territorium – en frist som senare förlängdes till den 18 april. Så skedde inte och därmed bröt det ryska statsluftfartyget mot bestämmelserna i tillträdesförordningen. Statsluftfartyget har nu lämnat svenskt territorium.

Försvarsmakten har lämnat över en rapport om händelsen till regeringskansliet
."

lähde: http://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...e-av-bestammelserna-i-tilltradesforordningen/

vlad
 
No venäläisethän suhtautuu tietysti sääntöihin ja määräyksiin aika suurpiirteisesti... :P :D
 
Vpk-news:in juttu syyskuulta 2015, jossa kerrotaan aikomuksesta testata modernisoitua M-55:sta vuoden 2016 alussa Kiirunassa. Varsinainen projektin StratoClimin lennot on tarkoitus lentää Intiassa heinä-elokuussa 2016.

"According to him, the modernization of the M-55 "Geophysics" held within the framework of the contract EMZ them. Myasishcheva with the German Institute of Alfred Wagner on the use of this machine in a European research project StratoClim."

"It is reported that in early 2016 test testing advanced aircraft M-55 "Geophysics" scheduled to take place in Sweden (Caron=Kiiruna). Later, in Sicily (Italy) will be carried out the installation of scientific equipment and instruments. "Basic research missions in the framework of a scientific expedition will be carried out in July-August 2016 in India" - a spokesman said."

http://vpk-news.ru/news/27116
 
Iso lauma nautoja säikähti kovaa pamausta ja karkasi – osa loukkaantunut, osa kateissa
KOTIMAA JULKAISTU 04.05.2016 17:16 (PÄIVITETTY 04.05.2016 18:47)
9

Osa vauhkoontuneista naudoista on saatu kiinni. Yhdeksän eläintä on kuitenkin vielä teillä tietymättömillä.


Maatilan yllä tapahtunut voimakas pamahdus on aiheuttanut surua ja harmia Kajaanissa. Paikallinen karjankasvattaja arvelee, että maatilan yllä äänivallin rikkonut hävittäjä säikäytti osan tilan naudoista niin, että ne karkasivat aitauksestaan.

Viime torstaina kuulunut kovaääninen pamaus säikäytti yhteensä 19 hiehoa, eli poikimatonta naarasnautaa pahanpäiväisesti.

– Eivät ne normaalisti säiky, mutta tuo oli sen verran raju pamaus, karjatilan omistaja kertoo.

Mainos (uutinen jatkuu alla)
– Minä en itse ollut silloin kotona, mutta se paukaus kuului varmaan koko pitäjässä. Naapurin mökkiläinen soitti, kun hiehoja tuli pihaan, että ne ovat varmaan minun, kun siellä ei kenelläkään muulla ole sen näköisiä eläimiä, hän lisää.

Karanneista naudoista kymmenen on onnistuttu saamaan kiinni ja osan olinpaikasta on karkeita arvioita.




Osa naudoista löytyi loukkaantuneena.



– Tällä hetkellä neljästä kuuteen nautaa on noin viiden tai kuuden kilometrin alueella.

Loput vauhkoontuneista eläimistä ovat kuitenkin vielä teillä tietymättömillä. Karjankasvattaja arvioi, että osaa ei välttämättä saada kiinni. Tilanne on ikävä, sillä hiehot ovat arvokkaita eläimiä.

– Neljästä ei tiedetä, missä ne ovat. Voi olla, että menee viikkoja, että ne saadaan kiinni. Se riippuu siitä, tuleeko ilmoituksia mistään. Täällä on paljon erämaa-aluetta. Tänne kun lähtee niin täällä riittää kyllä piilopaikkoja eläimille.

– Siitä kertyy tappiota tuhansia euroja, jos niitä joutuu suden suuhun.

Myös eläinten etsimisestä koituu hiehojen omistajalle ylimääräisiä kustannuksia, sillä etsintäpartioon on jouduttu palkkaamaan apumiehiä. Karjankasvattajan mukaan puolustusvoimat ei vastannut avunpyyntöön.

– Pyysin puolustusvoimilta, että saisi joukkoja avuksi, niin ei sieltä kuulunut minkäänlaista vastausta. Tässä on ollut kyläläisiä apuna keräämässä eläimiä.

Karjalan lennostosta kerrotaan MTV Uutisille, että tapaus on kirjattu heidän järjestelmäänsä.

– Näitä sattuu silloin tällöin ja ne ovat todella valitettavia, kertoo lennoston tiedottaja Risto Hyvärinen.

– Puolustusvoimilta ei pysty suoraan pyytämään apua, mutta avunpyynnön voi tehdä poliisin kautta. Tietääkseni tästä oikeasta menettelytavasta on kerrottu myös hänelle (karjankasvattajalle).


Ensimmäistä lausetta muutettu 4.5. klo 17.35: Vielä ei ole tietoa, minkä lennoston tai harjoituksen aiheuttama mahdollinen pamahdus on ollut.
 
Onkohan itänaapuri ottanut kantaa sotaharjoitukseen suorittamalla ilmatilaloukkauksen? Tätä ei tilanteen arkuuden vuoksi kuitenkaan olla uutisoitu? Ei ne noita yliääni pamauksia turhaan tee etenkään jos alla on eläimiä.
 
Onkohan itänaapuri ottanut kantaa sotaharjoitukseen suorittamalla ilmatilaloukkauksen? Tätä ei tilanteen arkuuden vuoksi kuitenkaan olla uutisoitu? Ei ne noita yliääni pamauksia turhaan tee etenkään jos alla on eläimiä.

Kaikki ilmatilaloukkaukset julkistetaan. Tosiasia kuitenkin on, että äänennopeuden ylityksiä tapahtuu myös harjoituksissa eikä niitä aina onnistuta tekemään niin ettei kukaan häiriintyisi.
 
Kaikki ilmatilaloukkaukset julkistetaan. Tosiasia kuitenkin on, että äänennopeuden ylityksiä tapahtuu myös harjoituksissa eikä niitä aina onnistuta tekemään niin ettei kukaan häiriintyisi.
Entä jos rajaa lähestyy useampi rynnäkkökone mutta rajarikkomusta ei tapahdu. Savosta kuitenkin höökitään merelle äänivalleja rikkoen. Siinä ei muutama Mustikki tai Mansikki meinaa mitään. Ja voin väittää ettei mitään uutisointia tapahdu jos näin ei haluta.
 
Back
Top