Ilmatilaloukkaus

Vonka

Supreme Leader


Venäläiskoneen epäillään loukanneen Suomen ilmatilaa Helsingin itäpuolella tiistaina iltapäivällä.


Puolustusministeriön tiedotteen mukaan venäläisen valtionilma-aluksen epäilty ilmatilaloukkaus tapahtui noin kello 18.07 Porvoon eteläpuolella.

- Epäilymme mukaan ilmatilan loukkaus on kestänyt lyhyehkön aikaa, puolustusministeriön viestintäjohtaja Max Arhippainen toteaa.

Hän on asian suhteen muuten vaitonainen, eikä kommentoi yksityiskohtaisia tietoja. Rajavartiolaitos selvittää ilmatilaloukkausta.

Arhippaisen mukaan Suomen ilmatilaa loukataan "vuosittain joitakin muutamia kertoja."

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288691173912.html
 
Flightradar24.com+lentoreitti.jpg


http://yle.fi/uutiset/rajavartiolaitos_selvittaa_myos_toista_ilmatilaloukkausta/7253400
 
Tekee kyllä omituisen selkeän koukkauksen Pellingin rantaan asti. Ja mikäli olen vanhemmat uutiset oikein muistanut, noilla main noita koukkauksia tekevät ihan säännönmukaisesti. Mikähän ihme siellä oikein kiinnostaa?
 
Tekee kyllä omituisen selkeän koukkauksen Pellingin rantaan asti. Ja mikäli olen vanhemmat uutiset oikein muistanut, noilla main noita koukkauksia tekevät ihan säännönmukaisesti. Mikähän ihme siellä oikein kiinnostaa?
Suomenvaltiolla lienee alueella jotain toimintaa, jota ei virallisissa kartoissa näy, mutta jonka venäläiset näkevät satelliiteilla ja lentokoneilla. Vai liekkö siellä vain ruattalainen sukellusvene vakoilukeikalla, jota sitten käydään hätistelemässä kauemmas?
 
Suomenvaltiolla lienee alueella jotain toimintaa, jota ei virallisissa kartoissa näy, mutta jonka venäläiset näkevät satelliiteilla ja lentokoneilla. Vai liekkö siellä vain ruattalainen sukellusvene vakoilukeikalla, jota sitten käydään hätistelemässä kauemmas?

Ei.
 
Toisin kuin Ruotsin ilmavoimissa, taidettiin käydä osoittamassa valmiutta tunnistuslennon muodossa kun oli uutisointia äänivallin rikkoutumisesta.
 

Paljastaisi moisen toiminnan, jos sitä oli, tulleen havaituksi. Uudemmissa uutisissa mainitaan esim. ukkosrintaman kiertämisen olleen aikaisemmin vastaavien koukkausten taustalla.
 
Yleensähän noita loukkauksia tekevät Kaliningradiin matkalla olevat kuljetuskoneet jotka eivät pysy Suomenlahden kapeassa kv. ilmakäytävässä. Saapa onko tässäkin kyse siitä.

Tapahtuma-aika 1807. Hyvä tietää että Suomen ilmavoimat sentään vastaa puhelimeen virka-ajan ulkopuolellakin!
 
Yksi kerta ei ilmeisesti riittänyt.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288691319618.html?pos=ok-trm-uutk

Hesarin laajempi uutinen aiheesta:

http://www.hs.fi/kotimaa/Tutkija+Ve...ointia+ilmatilan+loukkauksilla/a1400663876419

Kaksi venäläistä lentokonetta loukkasi eilen tiistaina Suomen ilmatilaa kahden tunnin väliajoin.

Puolustusvoimien viestintäjohtaja Max Arhippaisen mukaan loukkauksia ei voi pitää tavanomaisina, koska tavallisesti Suomen ilmatilaa loukataan vain muutaman kerran vuodessa.

Suomen ilmatilassa lensi mahdollisesti venäläinen Iljushin-20 tiedustelukone. Puolustusvoimat ei kuitenkaan halua kommentoida, mistä lentokoneesta oli kyse.

Ulkopoliittisen instituutin tutkijan Charly Salonius-Pasternakin mukaan ilmatilan loukkausten taustalla voi olla Suomen reagoinnin testaus.

"Jos on tiedusteluun kykeneviä koneita, niitä käytetään tiedusteluun. Se on täysin normaalia. Se on jopa täysin normaalia, että pyritään selvittämään, miten joku toinen valtio reagoi, jos lennetään vähän – vahingossa tai ei – ilmatilan läpi", Salonius-Pasternak sanoo.

"Samalla venäläiset tutkivat, milloin suomalaiset havaitsevat heidät ja kuinka kauan kestää, ennen kuin viestit menevät perille. Lisäksi tutkitaan, miten kauan kestää, ennen kuin Hornetit nousevat ilmaan."

Kaikki saadut tiedot lisätään venäläisten laajoihin tietokantoihin.

Yksi mahdollinen syy Suomen ilmatilan loukkaamiselle voi olla myös venäläiskoneiden miehistön koulutus.

"Ehkä on ollut tarvetta kouluttaa uutta väkeä ja on katsottu, että tämä voisi olla viimeinen koe. Samalla on voitu lähettää poliittinen viesti ja katsoa miten Suomessa reagoidaan. Saadaan näin useampi kärpänen yhdellä iskulla", Salonius-Pasternak sanoo.

"On kuitenkin vaikea, mikä on tärkein syy tällaiseen toimintaan."

Salonius-Pasternakin mukaan Suomi on helppo kohde, sillä Suomi ei ärähdä voimakkaasti Moskovan suuntaan, kun venäläiskone käy rajojen sisäpuolella.

Jos Venäjä loukkaisi Nato-maan ilmatilaa, joutuisi Nato reagoimaan asiaan jyrkemmin sanakääntein.

"Mielenkiintoista, että kun venäläiskoneet lentävät Skotlannin pohjoispuolelta tai lähellä Alaskaa, niin silloin ei tapahdu navigointivirheitä. Yhteistä vastapuolella on Suomea suuremmat asevoimat, erilainen maantieteellinen positio ja Nato-jäsenyys", Salonius-Pasternak sanoo.

"Loukkaukset härnäävät meitä, mutta Venäjä ei oleta, että me ammumme heidät alas. Loukkaukset eivät maksa heille mitään, päinvastoin. He voivat hyötyä siitä monella tavoin. Asia olisi aivan toinen, jos venäläiset lentäisivät Skotlannin ilmatilaan.
 
"Ehkä on ollut tarvetta kouluttaa uutta väkeä ja on katsottu, että tämä voisi olla viimeinen koe. Samalla on voitu lähettää poliittinen viesti ja katsoa miten Suomessa reagoidaan. Saadaan näin useampi kärpänen yhdellä iskulla", Salonius-Pasternak sanoo.

"On kuitenkin vaikea, mikä on tärkein syy tällaiseen toimintaan."

Salonius-Pasternakin mukaan Suomi on helppo kohde, sillä Suomi ei ärähdä voimakkaasti Moskovan suuntaan, kun venäläiskone käy rajojen sisäpuolella.

Jos Venäjä loukkaisi Nato-maan ilmatilaa, joutuisi Nato reagoimaan asiaan jyrkemmin sanakääntein.

"Mielenkiintoista, että kun venäläiskoneet lentävät Skotlannin pohjoispuolelta tai lähellä Alaskaa, niin silloin ei tapahdu navigointivirheitä. Yhteistä vastapuolella on Suomea suuremmat asevoimat, erilainen maantieteellinen positio ja Nato-jäsenyys", Salonius-Pasternak sanoo.

"Loukkaukset härnäävät meitä, mutta Venäjä ei oleta, että me ammumme heidät alas. Loukkaukset eivät maksa heille mitään, päinvastoin. He voivat hyötyä siitä monella tavoin. Asia olisi aivan toinen, jos venäläiset lentäisivät Skotlannin ilmatilaan.

Salonius-Palsternakka puhuu palturia. Alaskan tai Skotlannin ilmatilaa lähestyvät koneet näkyvät yleensä satojen kilometrien päässä ennenkuin ne lähestyvät ilmatilaa ja ellei ilmapuolustuksessa vallan nukuta (niinkin on toki käynyt) niin tunnistuskoneet ottavat tulijan kiinni ADIZ-vyöhykkeellä kauan ennen kuin ne pääsevät varsinaisen ilmatilan lähelle. Tilanne jossain Suomenlahden lyhyillä etäisyyksillä on aivan eri.

Venäläiset ovat lennelleet Balttien ilmatilassa ihan yhtä lailla kuin Suomenkin, eikä siitä ole sen kummempia sanktioita seurannut vaikka ao. maat ovat Natossa.

Mielenkiintoinen kysymys on, miksi Ruotsin sotilaskoneet ja -kopterit loukkaavat Suomen ilmatilaa yhtä useasti kuin venäläiset, vaikka heillä ei ole edes Kaliningrad-lentoja vastaavaa tekosyytä.
 
http://yle.fi/uutiset/soini_venalai...en_sisapuolella_-_aarimmaisen_vakavaa/7256140

Soini: Venäläiskone 30 km Suomen rajojen sisäpuolella - "äärimmäisen vakavaa"
Soini kehuu ulkoministeriön toimintaa loukkauksiin puuttumisessa.

Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja Timo Soini (ps.) pitää toissailtaisia ilmatilanloukkauksia vakavina.

Eduskunnan ulkoasianvaliokunta sai selvityksen ilmatilan loukkauksista eilen. Ilmatilaa loukanneita koneita oli kaksi, joista toinen kävi Soinin mukaan kilometrin verran ja toinen kolmekymmentä kilometriä Suomen rajojen sisällä.

Soini pitää hyvänä, että ulkoministeriö on välittömästi puuttunut asiaan.

– On hyvä, että ulkoministeriö on heti puhutellut Venäjän osapuolet. On selvää, että kahta yhtäaikaista tällaista ei ole tapahtunut aikapäiviin, Soini sanoi torstaina Yle Radio 1:n Ykkösaamussa.

Soinin mukaan pienikin loukkaus on merkittävä, joskin se voi olla vahinko, mutta etenkin toinen loukkauksista on "äärimmäisen vakava".

Soinin mukaan loukkaukset ovat kiistattomia, ja puolustusvoimat on reagoinut niihin hänen mukaansa asianmukaisesti lähettäessään Hornetit tunnistamaan koneet.
 
Samasta syystä kuin venäläisetkin? Vasteajat ja signaalitiedustelu?

Aivan, niistä tiedoista tulee olemaan hyötyä sitten kun Operaatio Finlandia alkaa.

Anyhoo, vaikuttaa nyt aika selvältä että koneet ovat väistäneet ukkosta. Juuri noihin aikoihin (tiistaina klo 18) Virosta saapui voimakas ukkosrintama Etelä-Suomeen. tässä iltasella Kotkasta otettu kuva.

Kohkailu signaalitiedustelusta ja provosoinneista tulee näyttämään melko nololta jälkikäteen. Sitä en tiedä ovatko venäläiskoneet sitten rikkoneet jotain protokollaa, luulisi että tällaisiin tilanteisiin sellainenkin on.
 
Toinenkin epäilty ilmatilaloukkaus tiistaina - yliäänipamaus myöhemmin Porvoossa
21.05.2014 - 09:46
(päivittynyt 14.15) Puolustusministeriö tiedotti eilen 20. toukokuuta epäillystä ilmatilaloukkauksesta. Ministeriön mukaan Rajavartiolaitos selvittää nyt myös toista tiistaina tapahtunutta ilmatilaloukkausta.

Keskiviikkoisen tiedotteen mukaan venäläisen valtionilma-aluksen epäillään loukanneen lyhyen aikaa Suomen ilmatilaa 20. toukokuuta Suomenlahdella noin kello 16.00. Aiemmin eilen tiistaina kerrottiin toisesta epäillystä ilmatilaloukkauksesta, joka tapahtui noin kello 18.07.

Kyseessä olivat eri ilma-alukset. Rajavartiolaitos selvittää kumpaakin tapausta normaalin käytännön mukaisesti.

Keskiviikkona tiedotettu, tiistaina kello 16 ilmatilaa loukannut kone ei ilmeisesti näkynyt netin tutkaseurantapalveluissa. Twitterissä Itämeren radioliikennettä seuraava @BalticSigint kuitenkin kertoo, että Itämerellä olisi tiistai-iltapäivänä ollut liikkeellä venäläinen Iljushin Il-20 -signaalitiedustelukone.

Twiitin mukaan Baltian ilmapuolustuksesta vastaavat NATO:n hävittäjät ja suomalaiset Hornetit olisivat käyneet tunnistamassa tiistaina lentänyttä konetta. Jos tieto pitäisi paikkansa, se saattaisi liittyä juuri epäiltyyn ilmatilaloukkaukseen noin kello 16?

Ranskan ilmavoimien julkaisemassa arkistokuvassa (yllä) NATO:n Baltic Air Policing -operaatioon osallistunut Armée de l'Airin Dassault Mirage F-1CR -hävittäjä tunnistaa Itämeren yläpuolella lentävää vastaavaa Iljushin Il-20 -signaalitiedustelukonetta vuonna 2013.

Toisessa ilmatilaloukkaustapauksessa FlightRadar24.com-sivuston mukaan kello 18 kohti Kaliningradia koodilla 85856VMF lentänyt ilma-alus lähestyi Suomen maa-aluetta mutta kääntyi takaisin vielä merialueen yllä (kartta vasemmalla).

Kyseessä oli tunnuksen perusteella ilmeisesti Venäjän merivoimien (VMF, Voenno-Morskoj Flot) Tupolev Tu-154M (RF-85856). Koneen lentämä reitti voisi mahdollisesti viitata meren päällä olleen ukkossolun kiertämiseen?

Tupolev Tu-154M on matkustaja- ja rahtikone (kuva alla). Mahdollisesti kyseessä on ollut normaali yhteyslento Kaliningradiin? Tähän viittaisi myös se, että kone käytti transponderia eli tutkavastaajaa, joka näytti Tupolevin siviililennonjohdolle ja myös mahdollisti sen reitin tallentumisen nettipalveluun.

Sama kone palasi Kaliningradista Itämerta ja Suomenlahtea pitkin tiistaina kello 22 maissa, mutta tällä kertaa tiukasti kansainvälisessä kapeassa ilmatilakäytävässä lentäen. Sen reitti näkyi jälleen FlightRadar24:ssä (ylempi kartta otsikkokuvassa).

Kone ei itse lähettänyt sijaintiaan useimpien liikennekoneiden tapaan tarkkana ADS-B-datana (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast).

Reitit perustuivat kummallakin kerralla FlightRadar24:n epätarkempaan T-MLAT-laskentaan (Test Multilateration) ilma-aluksen transponderin lähettämien signaaleiden perusteella.

YLE kertoo, että Porvoon seudulla kuultiin laajalla alueella tiistai-iltana kello 22.15 ylisoonisella nopeudella lentäneen F/A-18 Hornet -suihkuhävittäjän perässään vetämä ja maassa olijoille pamauksena tuntuva shokkiaalto.

Äänihavainnot viittannevat siihen, että Ilmavoimat olisi käynyt tunnistamassa 85856VMF:n myös sen paluulegillä kello 22? Ilmavoimat ei lennä maa-alueiden yläpuolella ääntä nopeammin kuin pakottavissa operatiivisissa tehtävissä.

Suomenlahdella on suhteellisen kapea kansainvälinen ilmatila. Venäläiset lentävät Itämeren yllä mm. huoltolentoja Liettuan ja Puolan välissä olevaan Kaliningradin enklaavin tukikohtaansa.

Itämeren yllä kansainvälisessä ilmatilassa lentää jatkuvasti myös eri valtioiden signaalitiedustelukoneita ja muita sotilasilma-aluksia.
 
Back
Top