Ilmatilaloukkaus

Vonka

Supreme Leader
Keräsin vähän taustoitusta ja lisään nettiprikaatiemme valmiutta :) Minulla on haave, että jatkossa lyömme joka ministeriön viskaalit sekä nopeudessa että päättelykyvyssä. Pitää vain osata analysoida sähköjä oikein.

Suomen ja Viron välillä kansainvälinen ilmatila on leveimmillään 30:n ja kapeimmillaan kymmenen kilometrin levyinen. Lähellä rajaa lentänyt saattaa aiheuttaa tunnistuslennon myös. Ei tarvitse olla rajaoukkaus. NATOn ensimmäinen tunnistuslento tehtiin vuonna 2004, ja silloinkin Suomen Hornetit olivat jo käyneet kurkkaamassa. Kone oli Il-18. Liettuasta kahdelta F-16-hävittäjältä kesti hälytys + nousu + lentoaika 15 minuuttia. Mitähän tuo tekisi yhteensä? NATOn Baltian ilmavalvonnan mukaan harhautumisia ei ole ollut syvälle, kesto on alle minuutin ja koneet ovat olleet yleensä aseistamattomia kuljetuskoneita.

Suomen ilmatilaa loukattiin pelkästään aikavälillä joulukuu 2004-toukokuu 2005 yksitoista kertaa. Tuolloin päätettiin julkistaa tästedes kaikki. Konetyyppejä ei aina julkisteta eikä niistä aina edes ole täyttä varmuutta, mutta yhdeksän tunnistettiin varmuudella. Ahvenanmaalla tavattiin A-50, joka on taistelunjohto- ja tutkavalvontakone. Suurin osa lennoista kuitenkin ns. viivalentoa rajaa pitkin jollain An-72:lla tai TU-134:lla.

Tässä viimeisimmässä oli siis kaksi matkalaista kolmena eri aikana. Ensimmäinen oli Il-20 signaalitiedustelukone klo 16. Se ei myöskään näkynyt missään Internetin tutkaseurantapalveluissa - eikä näy. Tiedon Il-20:n liikkumisesta Itämerellä tiistaina iltapäivällä sai kuitenkin tuoreeltaan BalticSigintistä, joka seuraa Itämeren radioliikennettä.

BalticSigintin mukaan myös Baltian NATO-hävittäjät olivat liikkeellä oletettavasti juuri neljän aikaan.

Toinen loukkaus tapahtui klo 18:07. Kone oli Venäjän merivoimien TU-154, ja se kävi kävi Pellingin edustalla. Tiistai-iltana äänihavaintoihin perustuen oletetaan, että Hornetit kävivät Porvoossa jälleen klo 22:15.

Ilmatilaloukkauksia ovat tehneet myös ruotsalaiset ja amerikkalaiset useinkin ja yksittäiset ranskalaiset ja belgialaiset koneet löytyvät myös kirjoista.

Pieniä huomioita:

Il-20 Itämerellä vuonna 2013 ranskalaisten kuvaamana. Vierellä seuraa Mirage.





Tu-154-kone ei lähettänyt itse sijaintiaan tarkkana ADS-B-datana. Flightradar on epätarkempi T-MLAT-laskentaan ja koneen omaan transponderiin perustuva. Sillä sentään oli transponderi päällä.

Mitätön (?) pikkuseikka, joka saa ymmärtämään Suomen ilmapuolustuksen merkittävyyden alueella:

Virolla, Latvialla ja Liettualla ei ole omia taistelukoneita, vaan vetovastuu on aina jonkin muun. Viime vuoden lopussa Liettuan Siauliaissa Baltian ilmatilaa suojasi pari hassua belgialaista F-16-hävittäjää. Tammikuusta vetovastuun otti kokonaiset neljä Yhdysvaltain F-15 Eaglea + 150 henkilön tukijoukko maassa. Koska pesti oli neljä kuukautta, he lienevät juuri poistuneet eli rotaation uusi jakso oli alkanut. En tiedä, vaikuttaako se "vilkkauteen". En myöskään tiedä, keneltä nyt hirmuiset 2-4 hävittäjää olivat kolmen Baltian maan ja Itämeren turvana, mutta mahdollisia maita ovat edellä mainittujen lisäksi Tanska, Tsekki, Englanti, Norja, Hollanti, Espanja, Portugali, Ranska, Romania, Turkki tai Saksa. Tammikuun alussa oli puhetta, että myös Italia ja Unkari ovat liittymässä.

Kun pääsiäisenä 2013 Ruotsi yllätettiin housut kintuissa, Liettuasta lähti kaksi Baltian puolustusvalmiudessa ollutta Tanskan F-16-hävittäjää, mutta eivät ne ehtineet saada edes näköyhteyttä.

Toivottavasti analyysi auttaa ja tuottaa lämpimiä ajatuksia Itämeren tilasta ja saa kansalaiset arvostamaan myös Suomen ilmavoimia. Uskoisin, että kymmenen vuoden aikana se on hoitanut tonttinsa, sen mikä sille itsenäisessä ja riippumattomassa isänmaassa kuuluu. Mölyä pitämättä. Mitä nyt joskus äänivalli murtuu. :)
 
Viimeksi muokattu:

Slammer

Kenraali
Viime vuoden lopussa Liettuan Siauliaissa Baltian ilmatilaa suojasi pari hassua belgialaista F-16-hävittäjää. Tammikuusta vetovastuun otti kokonaiset neljä Yhdysvaltain F-15 Eaglea + 150 henkilön tukijoukko maassa. Koska pesti oli neljä kuukautta, he lienevät juuri poistuneet eli rotaation uusi jakso oli alkanut. En tiedä, vaikuttaako se "vilkkauteen". En myöskään tiedä, keneltä nyt hirmuiset 2-4 hävittäjää olivat kolmen Baltian maan ja Itämeren turvana, mutta mahdollisia maita ovat edellä mainittujen lisäksi Tanska, Tsekki, Englanti, Norja, Hollanti, Espanja, Portugali, Ranska, Romania, Turkki tai Saksa. Tammikuun alussa oli puhetta, että myös Italia ja Unkari ovat liittymässä.
Korostit tässä kovasti koneiden määrää, mutta on syytä muistaa, että eivät koneet ole siellä sodan varalta, vaan valvomassa maiden ilmatilaan. Siihen pari konetta riittää oikein hyvin.
 

Vonka

Supreme Leader
Korostit tässä kovasti koneiden määrää, mutta on syytä muistaa, että eivät koneet ole siellä sodan varalta, vaan valvomassa maiden ilmatilaan. Siihen pari konetta riittää oikein hyvin.
Juu juu. Ja sinä et taas kiinnittänyt huomiota mihinkään muuhun. Kiusaan siksi vähän. Nyt koneita nouseekin yhtaikaa Levasovosta, Montsegorskista, Smuravjevosta, Siverskistä, Pesoutsasta, Lotinanpellosta, Taitsysta, Savatijasta, Poljarnyista ja Severomorskista. Tulee pirusti valvontatehtäviä. Täytyy laittaa jonoon. :D
 

Museo

Eversti
Näissä ilmatilanloukkauksissa on erotettava kaksi tyyppiä:

1.) Kaliningradiin pitkin kapeaa kansainvälistä ilmatilaa lentävät ja reitiltään joskus muutaman kilometrin naapurin ilmatilaan eksyvät koneet

Nämä rajaloukkaukset loppuisivat jos venäläiset lentäisivät Kaliningradiin Suomen ja Baltian maiden siviililentöväylien kautta. Tämä ei ilmeisesti sovi Venäjälle koska hehän eivät pienemmiltään lupia alennu kyselemään eikä toisaalta ilmeisesti sovi myöskään Baltian maille koska ovat sen verran venäläisvastaisia tietyistä ilmeisistä historiallisista syistä.

2.) Tiedustelukoneiden tahalliset ja testimielessä tehdyt tunkeutumiset Suomen ilmatilaan

Nämä ovat niitä vakavia tapauksia joista pitääkin olla huolissaan. Minun puolestani noiden vuoksi saavat hornetit paukutella äänivalleja mantereen päällä jatkossakin.
 

Vonka

Supreme Leader
Näissä ilmatilanloukkauksissa on erotettava kaksi tyyppiä:

1.) Kaliningradiin pitkin kapeaa kansainvälistä ilmatilaa lentävät ja reitiltään joskus muutaman kilometrin naapurin ilmatilaan eksyvät koneet

Nämä rajaloukkaukset loppuisivat jos venäläiset lentäisivät Kaliningradiin Suomen ja Baltian maiden siviililentöväylien kautta. Tämä ei ilmeisesti sovi Venäjälle koska hehän eivät pienemmiltään lupia alennu kyselemään eikä toisaalta ilmeisesti sovi myöskään Baltian maille koska ovat sen verran venäläisvastaisia tietyistä ilmeisistä historiallisista syistä.

2.) Tiedustelukoneiden tahalliset ja testimielessä tehdyt tunkeutumiset Suomen ilmatilaan

Nämä ovat niitä vakavia tapauksia joista pitääkin olla huolissaan. Minun puolestani noiden vuoksi saavat hornetit paukutella äänivalleja mantereen päällä jatkossakin.
Tämä on kyllä hyvä tiivistys asiasta.
 

Vonka

Supreme Leader
Aamutelkussa Puheloinen juuri nyt: ei tarvitse liioitella tapahtumia. Tutkinnassa selviää, mistä on tällä kertaa ollut kysymys. Maltillinen ja vakuuttava, rauhallinen esiintyminen.

Itselleni tuli mieleen, että oliko viisasta lähteä näitä alun alkaenkaan julkistamaan. Lehdet kiljuvat viikon ja me täälllä netissä perässä.
 

Myrskyhiiri

Kenraali
Aamutelkussa Puheloinen juuri nyt: ei tarvitse liioitella tapahtumia. Tutkinnassa selviää, mistä on tällä kertaa ollut kysymys. Maltillinen ja vakuuttava, rauhallinen esiintyminen.

Itselleni tuli mieleen, että oliko viisasta lähteä näitä alun alkaenkaan julkistamaan. Lehdet kiljuvat viikon ja me täälllä netissä perässä.
Kansa täytyy pelotella NATO:eek:n. Koska puolustuksemme kestää vain viikon ja meillä ei ole mitään mahdollisuuksia. Housut vaan nilkkoihin ja polvilleen.
 

yrjö

Ylipäällikkö
Kansalla on oikeus tietää.

Voitte nimitellä sitä ihan miksi huvittaa.
 

Vonka

Supreme Leader
Kansa täytyy pelotella NATO:eek:n. Koska puolustuksemme kestää vain viikon ja meillä ei ole mitään mahdollisuuksia. Housut vaan nilkkoihin ja polvilleen.
Ei tässä siitä ole kysymys, vaan avoimen yhteiskunnan läpinäkyvyydestä ja sen suhteesta luottamukseen. Ärsyttää vain iltapulujen rahastus ja suurentelu.

Naoon kansaa ei pelotella. Enemmänkin keskustelu siitä pitäisi saada objektiiviselle ja laaja-alaiselle raiteelle, joka johtaa muuhunkin kuin puolesta ja vastaan -inttämiseen jonkin yhden yksityiskohdan ja osa-alueen kanssa. Puheloinen savoi hyvin: ulkopoliittiset, turvallisuuspoliittiset ja yhteiskunnalliset vaikutukset kokonaan tarkasteluun.
 
Asiaa sivuten... Täällä lounaisrannikolla tärähti oikein kunnolla tiistai-iltapäivällä. Yritin silloin haeskella meedioista tietoa ilmavoimien harjoituslennoista ym. Ja pikku viiveellä todennäköinen selitys tulikin.

Joten suattaapi olla että herhiläinen lähti suoraan harjoituslennolta, tosin sopivalla kelillä nuo jyrähdykset kantanevat melekoisen pitkälle.
 

setämies

Kenraali
Mod
@Harri_matti :Keskustelu on tähän mennessä ollut kohtuu asiallista ja koitetaan pysyä sillä linjalla. Yöllinen sivuhuomautusten teko ei vie keskustelua eteenpäin.

-setämies-
 

RPG83

Soome Majori
Itselleni tuli mieleen, että oliko viisasta lähteä näitä alun alkaenkaan julkistamaan. Lehdet kiljuvat viikon ja me täälllä netissä perässä.
Kansalla on oikeus tietää.

Voitte nimitellä sitä ihan miksi huvittaa.
Viranomaisten on parempi tiedottaa julkisesti kuin odottaa, että Facebookissa ruvetaan ihmettelemään, mitä siellä Flightradarissa oikein näkyi. Suurelta yleisöltä menisi loppukin luottamus puolustusvoimiin, jos edes suuta ei kyettäisi avaamaan.
 

ajs178

Ylipäällikkö
Keräsin vähän taustoitusta ja lisään nettiprikaatiemme valmiutta :) Minulla on haave, että jatkossa lyömme joka ministeriön viskaalit sekä nopeudessa että päättelykyvyssä. Pitää vain osata analysoida sähköjä oikein.

Suomen ja Viron välillä kansainvälinen ilmatila on leveimmillään 30:n ja kapeimmillaan kymmenen kilometrin levyinen. Lähellä rajaa lentänyt saattaa aiheuttaa tunnistuslennon myös. Ei tarvitse olla rajaoukkaus. NATOn ensimmäinen tunnistuslento tehtiin vuonna 2004, ja silloinkin Suomen Hornetit olivat jo käyneet kurkkaamassa. Kone oli Il-18. Liettuasta kahdelta F-16-hävittäjältä kesti hälytys + nousu + lentoaika 15 minuuttia. Mitähän tuo tekisi yhteensä? NATOn Baltian ilmavalvonnan mukaan harhautumisia ei ole ollut syvälle, kesto on alle minuutin ja koneet ovat olleet yleensä aseistamattomia kuljetuskoneita.

Suomen ilmatilaa loukattiin pelkästään aikavälillä joulukuu 2004-toukokuu 2005 yksitoista kertaa. Tuolloin päätettiin julkistaa tästedes kaikki. Konetyyppejä ei aina julkisteta eikä niistä aina edes ole täyttä varmuutta, mutta yhdeksän tunnistettiin varmuudella. Ahvenanmaalla tavattiin A-50, joka on taistelunjohto- ja tutkavalvontakone. Suurin osa lennoista kuitenkin ns. viivalentoa rajaa pitkin jollain An-72:lla tai TU-134:lla.

Tässä viimeisimmässä oli siis kaksi matkalaista kolmena eri aikana. Ensimmäinen oli Il-20 signaalitiedustelukone klo 16. Se ei myöskään näkynyt missään Internetin tutkaseurantapalveluissa - eikä näy. Tiedon Il-20:n liikkumisesta Itämerellä tiistaina iltapäivällä sai kuitenkin tuoreeltaan BalticSigintistä, joka seuraa Itämeren radioliikennettä.

BalticSigintin mukaan myös Baltian NATO-hävittäjät olivat liikkeellä oletettavasti juuri neljän aikaan.

Toinen loukkaus tapahtui klo 18:07. Kone oli Venäjän merivoimien TU-154, ja se kävi kävi Pellingin edustalla. Tiistai-iltana äänihavaintoihin perustuen oletetaan, että Hornetit kävivät Porvoossa jälleen klo 22:15.

Ilmatilaloukkauksia ovat tehneet myös ruotsalaiset ja amerikkalaiset useinkin ja yksittäiset ranskalaiset ja belgialaiset koneet löytyvät myös kirjoista.

Pieniä huomioita:

Il-20 Itämerellä vuonna 2013 ranskalaisten kuvaamana. Vierellä seuraa Mirage.





Tu-154-kone ei lähettänyt itse sijaintiaan tarkkana ADS-B-datana. Flightradar on epätarkempi T-MLAT-laskentaan ja koneen omaan transponderiin perustuva. Sillä sentään oli transponderi päällä.

Mitätön (?) pikkuseikka, joka saa ymmärtämään Suomen ilmapuolustuksen merkittävyyden alueella:

Virolla, Latvialla ja Liettualla ei ole omia taistelukoneita, vaan vetovastuu on aina jonkin muun. Viime vuoden lopussa Liettuan Siauliaissa Baltian ilmatilaa suojasi pari hassua belgialaista F-16-hävittäjää. Tammikuusta vetovastuun otti kokonaiset neljä Yhdysvaltain F-15 Eaglea + 150 henkilön tukijoukko maassa. Koska pesti oli neljä kuukautta, he lienevät juuri poistuneet eli rotaation uusi jakso oli alkanut. En tiedä, vaikuttaako se "vilkkauteen". En myöskään tiedä, keneltä nyt hirmuiset 2-4 hävittäjää olivat kolmen Baltian maan ja Itämeren turvana, mutta mahdollisia maita ovat edellä mainittujen lisäksi Tanska, Tsekki, Englanti, Norja, Hollanti, Espanja, Portugali, Ranska, Romania, Turkki tai Saksa. Tammikuun alussa oli puhetta, että myös Italia ja Unkari ovat liittymässä.

Kun pääsiäisenä 2013 Ruotsi yllätettiin housut kintuissa, Liettuasta lähti kaksi Baltian puolustusvalmiudessa ollutta Tanskan F-16-hävittäjää, mutta eivät ne ehtineet saada edes näköyhteyttä.


Toivottavasti analyysi auttaa ja tuottaa lämpimiä ajatuksia Itämeren tilasta ja saa kansalaiset arvostamaan myös Suomen ilmavoimia. Uskoisin, että kymmenen vuoden aikana se on hoitanut tonttinsa, sen mikä sille itsenäisessä ja riippumattomassa isänmaassa kuuluu. Mölyä pitämättä. Mitä nyt joskus äänivalli murtuu. :)

Näistä luvuista voidaan päätellä mihin suomea pyydettäisiin vastuulliseksi jos liitymme natoon. Baltian ilmatila olisi aika hyvin meidän vastuulla.
 

Slammer

Kenraali
En ole täysin vakuuttunut kun tietojen lähteestä ei kerrota yhtään mitään. Lisäksi SK:llä on selvästi jokin oma agenda, ei nimittäin ole ensimmäinen kerta kun kirjoitellaan kyvyiltään ylivoimaisesti venäläisistä hävittäjistä ja annetaan kuva, että täällä ollaan täysin avuttomia.
 

baikal

Supreme Leader
Kansalla on oikeus tietää.

Voitte nimitellä sitä ihan miksi huvittaa.
Toivottavasti tämä mainio vaatimus kansan oikeudesta TIETÄÄ läpäisee joskus VALIKOIMATTA koko repertuaarin. Joskus tulee vääjäämättä mieleen, että valtaapitävät ovat kovasti avoimia aina silloin, kun se sopii agendaan tai pirtaan.

Tämä nimenomainen tapaus hoidettiin ymmärtääkseni tyylikkäästi.
 
Top