Näin mä tulkitsen tosin enemmän vielä siksi ettei sopimuksen toista osapuolta enää ollut olemassa.Eli BMP-2:n osalta modauskielto loppui YYA-sopimuksen mukana?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Näin mä tulkitsen tosin enemmän vielä siksi ettei sopimuksen toista osapuolta enää ollut olemassa.Eli BMP-2:n osalta modauskielto loppui YYA-sopimuksen mukana?
Mun mielestä ehto liittyi YYA-sopimukseen. Ei siis ollut tämän poliittisen sopimuksen osa vaan kauppasopimuksiin tuli tämä ehto, koska ainakin myyjän mielestä olimme tiukassa sotilasliitossa heidän kanssaan.
Eli onkohan näitä enää 1990-luvun kaupoissa ollutkaan. BMP-2 modauksessa tarjousta pyydettiin myös Venäjältä. Eivät kuitenkaan tarjonneet, koska heidän mielestään ei vaunua kohti varatulla rahamäärällä mitään modausta voi tehdä.
Enhän mä niin väittänytkään vaan että YYA:n johdosta myyjä vaati ehtoja kauppasopimuksiin. Modernisoitu T55 oli 1990-luvun tuote ja 1980-luvulla maahan tulleet it-patterit olivat ajoneuvojen rekkareita myöten kuin suoraan Nl:n varikoista.Itse YYA-sopimushan ei tuollaisia vaadi.
Ja YYA-sopimuksen aikanahan Suomessa muokattiin Migejä, It-ohjuksien laitteita, T-55 jne
Enhän mä niin väittänytkään vaan että YYA:n johdosta myyjä vaati ehtoja kauppasopimuksiin. Modernisoitu T55 oli 1990-luvun tuote ja 1980-luvulla maahan tulleet it-patterit olivat ajoneuvojen rekkareita myöten kuin suoraan Nl:n varikoista.
Enhän mä niin väittänytkään vaan että YYA:n johdosta myyjä vaati ehtoja kauppasopimuksiin. Modernisoitu T55 oli 1990-luvun tuote ja 1980-luvulla maahan tulleet it-patterit olivat ajoneuvojen rekkareita myöten kuin suoraan Nl:n varikoista.
Keskustelu YYA-sopimuksen vaikutuksista sopinee varmaan paremmin johonkin historialankaan.
Jos palataan nykyaikaan niin miten Barak 8 ja CAMM-ER sopisivat maasta laukaistavina osaksi Suomen NASAMS-järjestelmiä? Nuo ne vaihtoehdot ESSM-perheen ohjusten lisäksi varmaan ovat jos merivoimien kanssa halutaan sama ohjus.
Pari uutta lavettia kuorma-auton alustalla ITO12-patteria kohden ovat kuitenkin kohtuullisia kustannuksia jos ohjus täyttää vaatimukset, on halvempi ja uudet palikat voidaan integroida NASAMS-järjestelmään. Jos taas integrointikustannukset nousevat niin sitten ei kannata. Ohjuksena CAMM-ER vaikuttaa tosiaan brosyyrin perusteella aika kevyeltä ja Barak 8 aika hitaalta. Kuitenkin molemmat ovat kait kuitenkin suorituskyvyltään parampia ohjuksia kun AMRAAM.
Eipä sillä kantamalla tee mitään, jos ohjus ei joko löydä maalia, tai on helppo häiritä. Mieluummin tosiaan vähän vähemmän kantamaa, kunhan se oikeasti tappaa kohteensa kantamansa sisällä, eikä vain lennä terveisiä vierestä.Suorituskyky =/= kantama
...
Suorituskyky =/= kantama. Etenkin meiltä kuolevaisilta jää paljon pimentoon mm. hakupääteknologian osalta. Voisin esimerkiksi väittää, että CAMM on pienempi ja hakupäälle on siinä vähemmän tilaa kuin AMRAAM-/ESSM-sukuisissa aseissa. Joku toinen taas voisi heittää, että CAMM on uusin ja siksi parhain. Ei näistä tiedetä juuri mitään.
Jostain syystä noi 40mm ei vakuuta. Niissä tuntuu että yritetään korvata elektroniikalla tulinopeutta.
Skyshieldin kohdalla ongelmalliseksi kerrottiin joskus kranaatissa olevien pellettien vähyys ja toisaalta keveys. 40mm:n mahtuu enemmän pellettejä ja niistä saadaan raskaampia jolloin läpäisy teho paranee ja toisaalt asuman ei tarvise olla niin lähellä. Mutta joo 35mm on yleisempi ja tuo syshield ja siitä se mobiilimpi skyranger ovat varmasti päteviä vehkeitä. Italiaanoillahan on se oma (Draco) järjestelmänsä jota ei ole vielä ainakaan ulospäin myyty. 70mm tykki jollaJostain syystä noi 40mm ei vakuuta. Niissä tuntuu että yritetään korvata elektroniikalla tulinopeutta.
Ja jostain syystä 35mm on silti se yleisin. Joko Oerlikon vanhempi tupla 35mm tai sit uudempi revolveri yksi putkinen 35mm järjestelmä.
Skyshieldin kohdalla ongelmalliseksi kerrottiin joskus kranaatissa olevien pellettien vähyys ja toisaalta keveys. 40mm:n mahtuu enemmän pellettejä ja niistä saadaan raskaampia jolloin läpäisy teho paranee ja toisaalt asuman ei tarvise olla niin lähellä. Mutta joo 35mm on yleisempi ja tuo syshield ja siitä se mobiilimpi skyranger ovat varmasti päteviä vehkeitä. Italiaanoillahan on se oma (Draco) järjestelmänsä jota ei ole vielä ainakaan ulospäin myyty. 70mm tykki jolla
riittää kantamaa ja sirpaletta.