Mainittakoon muuten, että tässä nyt tätä ideaa makusteltuani, niin noiden MLRS alustoiden käyttö IT-käytössä kuulostaa ihan hyvältä, etenkin jos siihen tehtävään voitaisiin valjastaa niitä vaunu yksilöitä joita ei ole modernisoitu. Tai sitten alustoja voitaisiin käyttää kumpaankin tehtävään, eli toisessa podissa olisi GPS ohjattua ja toisessa IT ohjuksia.
En pidä tälläistä käyttöä erityisen todennäköisenä, mutta viedään asiaa vieläkin pidemmälle, eli olisikohan mahdollista mahduttaa podiin kahden AMRAAM:n sijaan vaikkapa yksi AMRAAM (-ER?) ja sitten muita lyhemmän kantaman ohjuksia? Sidewinder ei kuulosta oikein sopivalta, kun sen siivekkeet vievät paljon tilaa, mutta ehkä jokin muu saman toimintakyvyn omaava ohjus. Ja sitten jos lisäksi saisi vaikka kimpun Stinger:n LOAL mallia, niin siinä olisi itsepuolustusta varten useampi kerros puolustusta. Eikä jätetä ideointia tähänkään, vaan miten olisi jos MLRS lavetille asentaisi jonkinlaisen IRST sensorin, niin systeemi kykenisi johtamaan omaa tultaan yhtä maalia vastaan? Tällöin lavetti olisi itsenäinen yksikkö, eikä sidottuna NASAMS:iin ja se vastatykistötutka voisi väistää huoletta kun sillä ei ole varsinaista ilmavalvonta tehtävää.
Kuten sanottua, en pidä tälläistä kaksoiskäyttöä todennäköisenä, mutta toisaalta tuossa olisi tela-alusta joka kykenee kulkemaan hyökkäyksen mukana ja kuljettamaan mukanaan IT ohjuksia joissa on parempi kantama kuin missään muussa IT ohjuksessa mitä meillä on käytössä.
En hahmota tällaisen virittelyn hyötyjä ollenkaan. NASAMS-lavetti voidaan nostaa minkä tahansa koukkunostimella varustetun kuorma-auton kyytiin, tarvittaessa vaikka 8*8 maastokuorma-atuton. Lavetin pystyy kuljettamaan tuolla liikkuvuudella kaikkialle, minne sillä on tarve päästä. Ei NASAMSia tarvitse viedä jonnekin täysin tiettömään korpeen.
MLRS:n viritäminen AMRAAM:ja ampuvaksi kuulostaa juuri sellaiselta Pelle Peloton -toiminnalta, johon ei olisi mitään järkeä uhrata resursseja. MLRS:n ampumatietokone pitäisi päivittää AMRAAMin vaatimilla softilla tai vaihtoehtoisesti lavettiin tulisi hoitaa NASAM-lavetin ohjauspääte, jolloin herää kysymys, miksi ei suoraan käytetä NASAMS-lavettia. MLRS tulisi liittää osaksi sopivaa IT:n johtokeskusta ja jälleen luontevin vaihtoehto olisi NASAMSin johtokeskus, mutta integroinnin järkevyys on taas kyseenalainen.
MLRS-IT-patteri tarvitsisi maalinosoitustutkat. Kaikkein oudoin idea on käyttää harvalukuisia ELTA-tutkia siihen käyttöön. Vastatykistötutkat on hankittu tiettyä käyttötarkoitusta varten eikä niitä varmasti ole liikaa Suomessa. MLRS-pattereille tutka löytyisi luontaisasti jälleen NASAMSin Sentinel-tutkista, mutta mitä järkeä olisi toteuttaa uusi integraatio, kun NASAMS on jo käytössä? Eikä niitä Sentinelejäkään ole ylimääräisiä.
MLRS-IT-hybridipatterin johtaminen muodostaisi mielenkiintoisen haasteen. Vaunujen tulisi olla liitetty sekä tykistön että IT:n radioverkkoihin ja tulitoiminnan johtaminen olisi käytännössä hankalaa. Henkilökunta varmasti voitaiiin täydennyskouluttaa niin, että nykyiset raketinheitinpatteriden upseerit olisivat perillä myös ilmatorjunnasta, mutta tämä koulutus olisi poissa raketinheitintehtävien opiskelusta. Toinen vaihtoehto olisi varustaa patterit sekä raketinheitin- että IT-osaajilla, mutta silloin katoaa viimeinenkin homman järkevyys. Miten hybripatterien tulitoiminnan johto järjestettäisiin? Kuka priorisoisi tulenkäyttöä vaikkapa tilanteessa, jossa raketinheitinpatteri on suorittamassa maa-ammuntoja samalla kun vihollinen aloittaa ilmahyökkäyksen? Onko optimaalinen raketinheitintehtävän tuliasema sopiva myös IT-tehtävälle? Todennäköisesti ei olisi, vaan lavetti ajaisi tulitehtävän saatuaan ensin sopivaan IT-tuliasemaan. Jälleen herää kysymys, olisiko tässä mitään järkeä?
Lisäksi tulee muistaa, että MLRS:t on hankittu erittäin tärkeään tehtävään maavoimien tulitukeen, eikä niitä ole ylimääräisiä. Päinvastoin, hankittu määrä on Suomen oloihin varsin suuri. Puheet siitä, että osa vaunuista on pelkästään ajoharjoitteluvaunuja ovat vastaavia kuin merivoimien varastoista löytyneet 122 H:t. (Tämä on oma päätelmäni hankittujen lavettien määrän ja hankintamaiden perusteella. Selvää on, ettei ajoharjoitteluun tarvita kymmeniä vaunuja, koska sellaista tarvetta ei ole ollut minkään muunkaan telakaluston osalta). Hankittujen rakettien määrät eivät ole julkisia, mutta viimeistään GMLRS:n myötä ampumamenetelmät muuttuvat kohti yksittäisten / muutamien rakettien ampumista, ei kokonaisten patterisarjojen.
Jos jostain syystä AMRAAM haluttaisiin telalavetille, helpoin ratkaisu olisi ostaa käytettyjä M548-kuljetuspanssarivaunuja, asentaa siihen koukkunosturi ja kuljettaa päällä NASAMS-lavettia. Tällainen muutostyö maksaisi luokkaa 150-300 k€ ml. alusta. M548:n alusta on sama kuin MLRS:ssä, joten ylimääräistä huoltokuormaakaan ei aiheutuisi,
Edelleen olen sitä mieltä, että järkevin tapa kehittää ilmatorjuntaa on ostaa lisää NASAMS-pattereita ja hankkia niihin myös AMRAAM-ER:iä.