Ilmatorjunta

Olisi kiintoisaa nähdä dataa siitä, mikä todennäköisyys kopterilla on pudota, vaikka taistelukärki ei sisältäisikään onteloa. Onko paljonkin MANPAD:n osumasta selvinneitä helikoptereita? Toki uudemmasta kalustosta on vähemmän kokemusta, mutta kai esim. Apachea on ammuttu vähän kaikenlaisella maailman sotatantereilla?

Toki jos pelkällä taistelukärjen designilla voidaan kasvattaa tuhoamistodennäköisyyttä esim. 70 prosentista 90 prosenttiin, niin se on isommassa sodassa jo aika merkittävä juttu.
No se todennäköisyys tietysti riippuu osumapaikasta. Tuskin modernia dataa on saatavilla. Se on selvää että kevytkin ohjus on yhtä tai kahta it-tykin ammusta tehokkaampi, jos puhutaan sirpalekranaateista. Hekot on perinteisesti suunniteltu kestämään 23mm tai jopa 30 mm suoriakin tykin osumia tiettyihin paikkoihin.

Esimerkiksi Stinger tunkeutuu moottoriin ja räjähtää turbiinin vieressä. Se tarkoittaa että taistelukone tai heko on aika pitkään pois palveluksesta jos selviää kotiin. Sitten taas suoraan kabiiniin tuleva puikko mach 2 nopeudella ei pysähdy panssarilasiin, kuten ammus. Ka-52 istuinjärjestyksellä ei ole enää merkitystä tuossa tilanteessa. Molemmat miehistönjäsenet ovat jauhelihaa.
 
Mutta toisaalta, mahtaako sen Javelinin koulutus olla niin vaikea ilman tälläistä järjestelyä?
Eiköhän tässä päde sama kuin muissakin välineissä.
Jos sinut on Jo koulutettu jonkin vastaavanlaisen välineen käyttöön niin "tyyppikoulutus" uuteen on melko nopea homma.
Koskee niin sorvia, moottorisahaa, kivääriä kuin panssarintorjuntaohjustakin.
 
No se todennäköisyys tietysti riippuu osumapaikasta. Tuskin modernia dataa on saatavilla. Se on selvää että kevytkin ohjus on yhtä tai kahta it-tykin ammusta tehokkaampi, jos puhutaan sirpalekranaateista. Hekot on perinteisesti suunniteltu kestämään 23mm tai jopa 30 mm suoriakin tykin osumia tiettyihin paikkoihin.

Esimerkiksi Stinger tunkeutuu moottoriin ja räjähtää turbiinin vieressä. Se tarkoittaa että taistelukone tai heko on aika pitkään pois palveluksesta jos selviää kotiin. Sitten taas suoraan kabiiniin tuleva puikko mach 2 nopeudella ei pysähdy panssarilasiin, kuten ammus. Ka-52 istuinjärjestyksellä ei ole enää merkitystä tuossa tilanteessa. Molemmat miehistönjäsenet ovat jauhelihaa.

Hyvä, kun mainitsit nuo tykinosumat! :)

Tutkin asiaa, ja ilmeisesti 23 mm projektiili painaa tuollaiset 175 grammaa, 30x173 mm taas n. 360 grammaa. Jos olkapääohjuksen taistelukärki on n. 1 kg luokkaa, niin on se kyllä jo aika jytky noihin verrattuna, varsinkin jos käytettävät materiaalit ovat tehokkaampia (siis räjähde tehokkaampaa kuin TNT ja sirpaleet volframia teräksen sijaan). Luulisi tulevan tonttiin erittäin isolla todennäköisyydellä, vaikka kyseessä ei edes olisi Bolide ontelokärjellään.

Tosin... Irakin sodassa pudotettiin ohjuksella Little Bird ja sen miehistö tekisi onnistuneen pakkolaskun. Jos tarinaan uskotaan, niin lentäjä tappoi vähän myöhemmin miehen, joka oli ampunut ohjuksen hänen kopteriinsa. Kuulostaa kyllä jo vähän enemmän Remeksen dekkarilta kuin sotapäiväkirjalta, mutta kaikkihan on mahdollista. :cool:

Eli siinä mielessä ei ehkä ihan turha tuo Boliden ontelo. Jos pikkulintu menestyi noin hyvin, niin ehkäpä jokin raskaammin panssaroitu helikopteri olisi voinut selvitä putoamatta.
 
Hyvä, kun mainitsit nuo tykinosumat! :)

Tutkin asiaa, ja ilmeisesti 23 mm projektiili painaa tuollaiset 175 grammaa, 30x173 mm taas n. 360 grammaa. Jos olkapääohjuksen taistelukärki on n. 1 kg luokkaa, niin on se kyllä jo aika jytky noihin verrattuna, varsinkin jos käytettävät materiaalit ovat tehokkaampia (siis räjähde tehokkaampaa kuin TNT ja sirpaleet volframia teräksen sijaan). Luulisi tulevan tonttiin erittäin isolla todennäköisyydellä, vaikka kyseessä ei edes olisi Bolide ontelokärjellään.

Tosin... Irakin sodassa pudotettiin ohjuksella Little Bird ja sen miehistö tekisi onnistuneen pakkolaskun. Jos tarinaan uskotaan, niin lentäjä tappoi vähän myöhemmin miehen, joka oli ampunut ohjuksen hänen kopteriinsa. Kuulostaa kyllä jo vähän enemmän Remeksen dekkarilta kuin sotapäiväkirjalta, mutta kaikkihan on mahdollista. :cool:

Eli siinä mielessä ei ehkä ihan turha tuo Boliden ontelo. Jos pikkulintu menestyi noin hyvin, niin ehkäpä jokin raskaammin panssaroitu helikopteri olisi voinut selvitä putoamatta.
Eikös Bolidea voida käyttää myös maamaaleja vastaan, jolloin tuo ontelo tehoaa panssaroituihin ajoneuvoihin.
 
Tykissä tietty pitää olla monenlaista ammustarviketta, 35 mm alikaliberiammus menee läpi aikamoisesta panssarista. Kauniilla rosopinnalla oli reikä 50 mm teräslevyssä ja sinistynyt 12...15 cm ympyränä osumakohdan ympäriltä.
 
Useimmat kopterit ei lennä kovin hyvin yhdellä moottorilla: ennemmin miehistö tulee rotaatiolla hallitusti tonttiin siinä tapauksessa.
Ei kannata uskoa SS:n mutuilua, kaikki edes semimodernit 2-moottoriset helikopterit lentävät ihan hyvin ja ilman aikarajoituksia yhdellä moottorilla. Syy on ihan fysikaalinen: tehontarve 60-70 solmun nopeudessa on suuruusluokkaa puolet lentoonlähtöön vaadittavasta tehosta. Tämä siis silloin kun koneella on riittävästi ilmanopeutta toisen moottorin pettäessä.

Melko erikoinen tilanne pitäisi myös olla, että yksimoottorilaskun sijaan tehtäisiin autorotaatio.
 
NSV on kuulemma varustettu norjalaisella heijastintähtäimellä ja ilmeisesti sillä pitäisi saada jotakin aikaan torjuttaessa helikoptereita, kunhan aseita on riittävästi. Sergeitä puolestaan on haukuttu huonosta liikkuvuudesta (pl. ajoneuvoasennus) ja pidetty täysin vanhentuneena.

Kun NSV jossakin vaiheessa väistämättä kuluu, niin mitä vaihtoehtoja sille on? Venäläinen Kord ei ilmeisistä syistä ole vaihtoehto näkyvissä olevassa tulevaisuudessa. Vaan mitä muuta jää jäljelle? M2 Browning? Puolalainen NSV-kopio NATO-kaliberisena? Olisiko jokin suuren tulinopeuden ase (Minigun?) realistinen vaihtoehto vai ovatko ne automaattisesti liian kalliita "Pasien" päälle asennettaviksi?

Entä tähtäimet, onko ilma-ammuntaan soveltuvia tähtäimiä kehitetty viime aikoina? Mikä olisi hyvä valinta aseen päälle?
 
Ei kannata uskoa SS:n mutuilua, kaikki edes semimodernit 2-moottoriset helikopterit lentävät ihan hyvin ja ilman aikarajoituksia yhdellä moottorilla. Syy on ihan fysikaalinen: tehontarve 60-70 solmun nopeudessa on suuruusluokkaa puolet lentoonlähtöön vaadittavasta tehosta. Tämä siis silloin kun koneella on riittävästi ilmanopeutta toisen moottorin pettäessä.

Melko erikoinen tilanne pitäisi myös olla, että yksimoottorilaskun sijaan tehtäisiin autorotaatio.

Fair enough, hyvin harvoin kyllä tulee luettua tapauksista joissa kopteri olisi lentänyt takaisin kotitukikohtaan kun toinen moottori on ammuttu mäsäksi: yleensä on tultu tonttiin enemmän tai vähemmän hallitusti. Koptereissa kyllä usein särkyy muutakin kuin moottori, jos sille alueelle osumaa tulee.


Kun NSV jossakin vaiheessa väistämättä kuluu, niin mitä vaihtoehtoja sille on? Venäläinen Kord ei ilmeisistä syistä ole vaihtoehto näkyvissä olevassa tulevaisuudessa. Vaan mitä muuta jää jäljelle? M2 Browning? Puolalainen NSV-kopio NATO-kaliberisena? Olisiko jokin suuren tulinopeuden ase (Minigun?) realistinen vaihtoehto vai ovatko ne automaattisesti liian kalliita "Pasien" päälle asennettaviksi?

M2 taitaa olla jo muinaismuisto. Minigunit tarvii sähköä, elektrisiteettiin ei ole luottamista sanoi jo isovaari.
Wikipedian mukaan Serbia valmistaa NSV-kloonia. Kaipa korvaavia aseita saa jos se siitä on kiinni.

Joskus houreissani olen visioinut 338 Lapua Magnum (tai vastaavasta) 'keskiraskaasta' konekivääristä korvaamaan vanhempaa 50cal-asekantaa ajoneuvoissa. Jossain tällainen taisi olla jo olemassakin.
 
Joskus houreissani olen visioinut 338 Lapua Magnum (tai vastaavasta) 'keskiraskaasta' konekivääristä korvaamaan vanhempaa 50cal-asekantaa ajoneuvoissa. Jossain tällainen taisi olla jo olemassakin.

Kuulemma erikoisjoukoilla on vastaavia houreita.

 
Joo, tuota muistelin, ja joku toinenkin vastaava projekti oli.
Itse ajattelin kuitenkin ajoneuvoasenteista asetta. Eli perusteena suurempi tulinopeus ja enemmän patruunoita kuin .50cal, ja kuitenkin sen painoinen että sen voisi tarvittaessa ottaa ajoneuvosta mukaan lyhyitä matkoja (tai evakuoida jos kärry ottaa osumaa) ja pistää asemiin. 7.62mm kalipeereihin verrattuna taas asutuskeskustaistelussa parempi läpäisy ja kantama, ja toimisi myös ilmamaaleja ja ajoneuvoja vastaan paremmin. Helikoptereissa voisi olla myös toimiva esim. oviaseeksi.
Mutta, suht kallishan se voisi olla hyötyyn nähden.
 
Joo, tuota muistelin, ja joku toinenkin vastaava projekti oli.
Itse ajattelin kuitenkin ajoneuvoasenteista asetta. Eli perusteena suurempi tulinopeus ja enemmän patruunoita kuin .50cal, ja kuitenkin sen painoinen että sen voisi tarvittaessa ottaa ajoneuvosta mukaan lyhyitä matkoja (tai evakuoida jos kärry ottaa osumaa) ja pistää asemiin. 7.62mm kalipeereihin verrattuna taas asutuskeskustaistelussa parempi läpäisy ja kantama, ja toimisi myös ilmamaaleja ja ajoneuvoja vastaan paremmin. Helikoptereissa voisi olla myös toimiva esim. oviaseeksi.
Mutta, suht kallishan se voisi olla hyötyyn nähden.

Jokin ITKK:n korvaaja/seuraaja kuitenkin tarvitaan. Näköjään Minigunista tutulla Dillon Aerolla on kehitelty .338 kaliberinen gatling-konekivääri. Tuollainen olisi aika päheä ilmamaalin torjuja.

Norma Magnum on kyllä mielestäni väärä kaliberi. Pitäisi olla Lapua Magnum, koska isänmaa. Mutta ehkäpä sen voisi hienosäätää lapualaiselle.

 
Jokin ITKK:n korvaaja/seuraaja kuitenkin tarvitaan. Näköjään Minigunista tutulla Dillon Aerolla on kehitelty .338 kaliberinen gatling-konekivääri. Tuollainen olisi aika päheä ilmamaalin torjuja.

Norma Magnum on kyllä mielestäni väärä kaliberi. Pitäisi olla Lapua Magnum, koska isänmaa. Mutta ehkäpä sen voisi hienosäätää lapualaiselle.

Miksei sitten suoraan tehokkaampi versio?
https://en.wikipedia.org/wiki/GAU-19

338 Norma kaliberinen kk on erikoisiin olosuhteisiin tarkoittu erikoisase. Jos käytössä on ajoneuvo, ei paino ole iso ongelma ja jos patruunoita ei mahdu kyytiin paljon, ei pidä valita gatling kk:ta lainkaan.
 
Näen jo miten huolto huutaa tuskissaan kun pitäisi rahdata tuhansia ja taas tuhansia ammuksia miniguneille.
 
Miksei sitten suoraan tehokkaampi versio?
https://en.wikipedia.org/wiki/GAU-19

338 Norma kaliberinen kk on erikoisiin olosuhteisiin tarkoittu erikoisase. Jos käytössä on ajoneuvo, ei paino ole iso ongelma ja jos patruunoita ei mahdu kyytiin paljon, ei pidä valita gatling kk:ta lainkaan.

Samaa voisi kysyä, miksi NH90:ssä on 7.62 Minigun eikä tehokkaampi. Nämä ovat aina kompromisseja painon, rekyylin, patruunavarannon, kustannusten, tehon jne. välillä. Mutta ehkä nämä sähkökäyttöiset gatlingit ovat joka tapauksessa turhan hienoja ja kustannustehottomia pelejä miehistönkuljetusvaunujen omasuojaksi, ostetaan suosiolla jokin hieman perinteisempi konekivääri.
 

Siis tuo Kalkkuna, joka osti S-400 -järjestelmiä Venäjältä, on nyt hankkimassa länsijärjestelmääkin yhteistyössä Ranskan ja Italian kanssa? Anna mun kaikki kestää. :mad:
 
Olisko niin että Venäjältä ei välttämättä ole helppo ostaa lisää kalustoa lähivuosina?
Nyt käynnissä olevan näytöksen jälkeen sitä voi olla myös hankala myydä. Enää ei voi mennä sen taakse että huippuvehkeitä ne on mutta arabit ja muut apinat ei vaan osaa käyttää niitä.

Tankkien aika on yleensäkin ohi. Tulevaisuus on traktorien. Meilläkin on onneksi oltu hereillä tämän asian kanssa.
 
Back
Top