Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nää on minun omia pähkäilyjä, ilman minkäänlaista tietoo ilmatorjunnasta, valitettavasti en muista, enkä löydä lähdettä, mistä nuo määrät olen muistiini saanut.@Jopuni Minulla on hieman erilainen käsitys olemassaolevista NASAMS-pattereiden järjestelmien lukumääristä ja käyttötavasta. Eli ihan tuolla kaavalla sinne ei saada lisää alueellista kattavuutta.
Muutenkin rahoitus lienee sellainen, että saat yhden noista esittämästäsi kolmesta osasta.
Ei tarvita kolmatta järjestelmää alueelliseen puolustukseen, nykyisiä päivitetään ja varovasti laajennetaan. Kyllä se toinen David's Sling patteri tarvittas jotta saatas kaakkois- suomi niiden vaikutuksen alle.Luulisi, että ensimmäisenä on unohdettava kolmannen erillisen alueellisen järjestelmän hankinta. Eli IRIS-T ja Spyder unholaan. AMRAAM-ER ja lisää lavettia olisi se kaksi ja puoli. Davidia tuskin ostetaan enempää kuin optioon asti, sillä jos sen toimeksianto on pks niin luulisi ettei vastaavaa toista tarvetta ole. Ei ollut viimeksikään Bukien kanssa... ja siihenkin oli varaa vain vahingossa.
Joukkojen mukana liikkuva on hieman eri asia. Siellä on niin monta, että joku on uusittava. Crotalen ja Boliden sijalle yksi uusi?
Tuo voisi olla varteen otettava ehdokas korvaamaan niitä Crolaten järjestelmiä. Tuleekohan pyöräalustaista versiota
Henkilökohtaisesti en pidä parhaana vaihtoehtona ilmataisteluohjuksen käyttämistä ilmatorjuntaohjuksena. Ilmataisteluohjuksella ilmatorjuntakäytössä on tyypillisesti painoonsa nähden lyhyt kantama ja ne ovat kalliimpia kuin varsinaiset ilmatorjuntaohjukset. Esimerkkinä AIM-9X:n hintaa ja painoa lisäävä sekä työntövoimaa heikentävä kääntyvä suihkusuutin on käytännössä turha NOMADS:ista ammuttaessa. Ammuntageometria ja ohjuksen alkunopeus ovat sellaisia, että ohjuksen ei (yleensä) tarvitse tehdä 30G:n käännöksiä lentonsa ensimmäisten sekunttien aikana kun rakettimoottori vielä toimii.
Suomen sääoloissa kallistuisin myös enemmän sumussa ja pilvessä toimivaan järjestelmään.
F/A-18F Tomcat II
4 x AIM-174
4 x AIM-120
2 x AIM-9
1 x 300 gal fuel + IRST
1 x M61A2