Ilmatorjunta

Miten olisi tällainen suunnitelma:

1) Marksman-tyyppiset tutkaohjatut ammusaseet Suomen merkittävien asutuskeskusten ympärille rinkiin. Pääkaupunkiseudulla rinki voisi muodustua Kehä III:n mukaisesti. Kehä III on 46 km pitkä ja olettaen, että yksi ase kattaa n. 5 km ympyrän, niin tarvittaisiin n. 10 vaunua sulkemaan rinki maan puolelta. Samanlaiset ringit Tampereen, Turun, Oulun, Jyväskylän, Kuopion ympärille. Siihen 50 vaunua lisää eli yhteensä 60 vaunua.

2) 36 kpl Super Tucanoa metsästämään drooneja muualla Suomessa, lähempänä itärajaa, meren yllä.

3) Ammuspohjainen aseistus uusille Pohjanmaa-luokan aluksille ja niillä torjutaan drooneja merellä Helsingin edustalla.

Mitähän nämä sitten maksaisivat... Portugali osti 12 kpl Nato-standardin mukaista Super Tucanoa ja maksoi niistä 200m€. Eli 36 kpl maksaisi 600 miljoonaa euroa. Saksan Skyranger 30 on kyllä hävyttömän kallis n. 30m€ kpl. Niitä 60 kpl maksaakin sitten 1,8 miljardia euroa. Nämä siis 2,4 mrd. Mutta eihän se kai paljoa ole, jos tästä eteenpäin on asebudjetti 6 mrd euroa vuodessa enemmän kuin aiemmin.

Mielenkiinnolla odotan, mitä hankintoja tulee, mutta jos ei suurta panostusta kohtuuhintaiseen IT:hen tule, niin ihmetellä täytyy. Ei mitään hyötyä kalliista korkeatorjuntaohjuksista, kun ei Ryssä lentokoneilla uskalla tulla kuitenkaan ja ballistisia tuskin mikään kunnolla torjuu.
Super-Tucanoja ei toistaiseksi tarvita. Miksiköhän ei?
 
Hornet on jopa hiukan liian järeä vehje tähän.

Kyllä nuo jahdataan yhtä hyvin ja paremmin BAe Hawkilla kuin uudella konetyypillä. Aden-tykki paikoilleen ja kevyet ohjukset, ehkä jotain uutta R-60:sen tilalle. Homma hoituu.
Muuten hyvä mutta kuinka pimeässä dronet löytyy?
Tarvitaan kai jokin EO sensori tai pieni tutka.
 
Muuten hyvä mutta kuinka pimeässä dronet löytyy?
Tarvitaan kai jokin EO sensori tai pieni tutka.
Helpointa on asentaa jonkinlainen EO-podi ko koneeseen ja integroida se sitten nykyisin siinä olevaan "lasiohjaamoon". Ei ihan halpa homma, mutta halvempi kuin uusien koneiden hankinta. LIsäksi tarvitaan data-linkki, mutta jonkinlainen kevytlinkki lieneekin jo käytössä. Sen tosin pitäisi olla Link-16 kelpoinen kun AWACSilta ne maalit kuitenkin sitten tulee. Mutta nykykalustosta saa kyllä näillä budjeteilla, mikä on nykyään on käytössä, kelpo pelin tähän hommaan. Eiköhän varastossa ole yhteensä yli 40 Hawkia? Toivottavasti niitä, mitä ei koulutuskäytössä nyt tarvita ole menty meille tyypilliseen idioottitapaan romuttamaan? Mutta kaikille koneille tämä modi ja meillä on tehokas dronentuhoajalaivue siinä. Riittää koneita kahteen tärkeään suuntaan etelässä ja yhteen pohjoisessa.
 
Juuri näin.
Muistatteko miten kävi Ranskan kun DeGaullen panssaridivisioonien 500 vaunua levitettiin koko rintaman leveydelle "tulppa-asemiksi"? Ihan sama homma.

Ei hevosmiehiä enää armeijan johtoon, eihän?
De Gaulle tosin halusi keskittää vaunut kolmeen panssaridivisioonaan ja laittaa ne samaan armeijakuntaan.
Maurice Gamelin oli tuolloin ylipäällikkönä.
 
Helpointa on asentaa jonkinlainen EO-podi ko koneeseen ja integroida se sitten nykyisin siinä olevaan "lasiohjaamoon". Ei ihan halpa homma, mutta halvempi kuin uusien koneiden hankinta. LIsäksi tarvitaan data-linkki, mutta jonkinlainen kevytlinkki lieneekin jo käytössä. Sen tosin pitäisi olla Link-16 kelpoinen kun AWACSilta ne maalit kuitenkin sitten tulee. Mutta nykykalustosta saa kyllä näillä budjeteilla, mikä on nykyään on käytössä, kelpo pelin tähän hommaan. Eiköhän varastossa ole yhteensä yli 40 Hawkia? Toivottavasti niitä, mitä ei koulutuskäytössä nyt tarvita ole menty meille tyypilliseen idioottitapaan romuttamaan? Mutta kaikille koneille tämä modi ja meillä on tehokas dronentuhoajalaivue siinä. Riittää koneita kahteen tärkeään suuntaan etelässä ja yhteen pohjoisessa.
Eikös Link-16 laitteita ole jo yksi vapaana siitä tutkimuksiin purkuun menneestä Hornetista.
Mie jo ehottelin sitä Hawk T2:n nokkakartiota siinä on FLIR ja jotain muuta, tai sitten se Hornettien Litening AT podi runkoon tykin paikalle.
 
Eikös Link-16 laitteita ole jo yksi vapaana siitä tutkimuksiin purkuun menneestä Hornetista.
Mie jo ehottelin sitä Hawk T2:n nokkakartiota siinä on FLIR ja jotain muuta, tai sitten se Hornettien Litening AT podi runkoon tykin paikalle.
Oikean terminaalin integrointi Hawkiin voi olla vaikea rasti. Ehkä joku lentotekniikkamies voisi arvioida tätä tässä paremmin.
Litening-podi on melko iso Hawkille, eikähän nykyisen saisi jonkun kompaktimman laitteen. Muista, että Hawk on sileänä ja kevyenä aika peto, mutta kun siihen laittaa kamaa niin... En halua enempää sanoa.
 
Oikean terminaalin integrointi Hawkiin voi olla vaikea rasti. Ehkä joku lentotekniikkamies voisi arvioida tätä tässä paremmin.
Litening-podi on melko iso Hawkille, eikähän nykyisen saisi jonkun kompaktimman laitteen. Muista, että Hawk on sileänä ja kevyenä aika peto, mutta kun siihen laittaa kamaa niin... En halua enempää sanoa.
Veikkaanpa, että kun siinä toisessa sinivalkoisessa maassa ovat aika paljon tuollaisten laitteiden kanssa näpertäneet, niin heikäläisiltä voisi toiminnallisuudet ostaa, mahdollisuuksien (fyysinen koko, sähkönkulutus, jäähdytyskyky y.m.) rajoissa. Liteningkin on heidän käsialaansa (Rafael), ja IAI on tehnyt mitä erikoisimpia modernisointeja jos jonkinmoisiin koneisiin.

Siinä on sitten taas se, että taalaa saa lyödä pöytään eikä sitä tule nytkään täysin avoimella šekillä, ja nykyisessä ilmapiirissä voipi olla liian hapokasta tilata Israelista. Ja PV:han ei ole ollut mitenkään innokas proprietäärivirityksiin, tosin Hawkit alkavat kai nykymuodossaan olla aika lailla kotimaisia proprietäärirakennelmia muutenkin, perusmekaniikkaa lukuunottamatta.

Lisäksi päästään siihen kysymykseen, että kannattaisiko sotavarustelluilla koneilla lentää ylipäätään täyttä koulutuslento-ohjelmaa, vai kunnostaa olemassaolevia säästettyjä runkoja koulutukseen ja säästellä sotavarusteltuja. Monenmoista kustannuskysymystä kerrakseen, onneksi siitä päättävät meitä (ainakin foorumin maallikoita) viisaammat ihmiset.
 
Helpointa on asentaa jonkinlainen EO-podi ko koneeseen ja integroida se sitten nykyisin siinä olevaan "lasiohjaamoon". Ei ihan halpa homma, mutta halvempi kuin uusien koneiden hankinta. LIsäksi tarvitaan data-linkki, mutta jonkinlainen kevytlinkki lieneekin jo käytössä. Sen tosin pitäisi olla Link-16 kelpoinen kun AWACSilta ne maalit kuitenkin sitten tulee. Mutta nykykalustosta saa kyllä näillä budjeteilla, mikä on nykyään on käytössä, kelpo pelin tähän hommaan. Eiköhän varastossa ole yhteensä yli 40 Hawkia? Toivottavasti niitä, mitä ei koulutuskäytössä nyt tarvita ole menty meille tyypilliseen idioottitapaan romuttamaan? Mutta kaikille koneille tämä modi ja meillä on tehokas dronentuhoajalaivue siinä. Riittää koneita kahteen tärkeään suuntaan etelässä ja yhteen pohjoisessa.
Kaippa tuo ilmatilannekuva välittyy ihan riittävän reaaliaikaisesti AWACS -> link 16 -> Ilmavoimien tilannekuvajärjestelmä -> Hawk Link -> Hawk. Niinhän sitä tilannekuvaa kansallisella linkilläkin jaetaan/jaettiin. Tietoturvasyistä harjoituskäyttöön tehdyn linkin yli Hawkille ei luultavasti voi jakaa koko tilannekuvaa, mutta esim. taistelunjohdon määrittämän maali voisi onnistua.
 
Varmasti toimii hyvin.
Suomessa vastaavat on tietenkin "poistettu käytöstä" ja sulatettu...

Jälkiviisastelu on helppoa. Noita tykkejä oli käsittääkseni käytössä suhteellisen pieni määrä ja ampumatarvikkeetkin taisivat hapantua. Toki lisääkin olisi saanut tilattua, mutta uhkakuvat olivat silloisen ajan mukaisia ja niin budjettikin.

Ihan jokaista legacy-järjestelmää ei voi säilyttää sen takia, että niille saattaa löytyä neljännesvuosisadan päästä joku uusi käyttötapaus.
 
Jälkiviisastelu on helppoa. Noita tykkejä oli käsittääkseni käytössä suhteellisen pieni määrä ja ampumatarvikkeetkin taisivat hapantua. Toki lisääkin olisi saanut tilattua, mutta uhkakuvat olivat silloisen ajan mukaisia ja niin budjettikin.

Ihan jokaista legacy-järjestelmää ei voi säilyttää sen takia, että niille saattaa löytyä neljännesvuosisadan päästä joku uusi käyttötapaus.
Oli niitä ihan kohtuullinen määrä. 12 patteria, eli käsittääkseni 48kpl. Mikään ilmatorjunnan syömähammas kyseinen ase ei ollut edes silloin, kun se meille 70-luvulla käytettynä hankittiin. Muodollisesti nuo kaiketi korvasivat 88mm it-tykit.

Tutkaohjausta muistan jonkun irvailleen, että patterilla ei ollut mahdollista osua ilmamaaliin teoriassa eikä käytännössä. Liittyi jotenkin ampumamenetelmään. It-miehet korjatkoon. Käsipelillä suunnaten varmasti puree mikäli osuu.

Mut joo. Jos jotain vuosituhannen vaihteessa kannatti säilyttää, niin juuri 35mm Oerlikonit. Se meni ihan oikein. Maalien määrä ja haastavuus on sittemmin muuttunut niin paljon, että reliikitkin näyttäytyvät soivina peleinä. Tykeissä on taas tulevaisuus.
 
Jälkiviisastelu on helppoa. Noita tykkejä oli käsittääkseni käytössä suhteellisen pieni määrä ja ampumatarvikkeetkin taisivat hapantua. Toki lisääkin olisi saanut tilattua, mutta uhkakuvat olivat silloisen ajan mukaisia ja niin budjettikin.

Ihan jokaista legacy-järjestelmää ei voi säilyttää sen takia, että niille saattaa löytyä neljännesvuosisadan päästä joku uusi käyttötapaus.
Jännä kun nyt on päntiönä ilmaantunut niitä käyttötarpeita. Ukraina olisi takuulla ottanut vaikka T-55:setkin jos vain ne olisi olleet jäljellä. Vaikka niillä ei olisi voinut taisteluvaunuja vastaan lähteäkään, mutta hyökkääviä mopoja/skoottereita olisi voinut sotkea vaikka teloihin. Jos ei muuta. Kyllä ne rk:n luodit kestää.. jne jne...
 
Oikean terminaalin integrointi Hawkiin voi olla vaikea rasti. Ehkä joku lentotekniikkamies voisi arvioida tätä tässä paremmin.
Litening-podi on melko iso Hawkille, eikähän nykyisen saisi jonkun kompaktimman laitteen. Muista, että Hawk on sileänä ja kevyenä aika peto, mutta kun siihen laittaa kamaa niin... En halua enempää sanoa.

Miten hyvä Litening on tuollaiseen käyttöön, kun eikö siinä ole aika kapea tarkastelusektori? Toki Hawkin takapenkillä voi matkustaa joku oto-aseupseeri skannailemassa maaleja ohjaajan keskittyessä lentämiseen.

Itse mietin, että jos Super Hornetin ASG-34A(V)1 selviäisi laivaston hankintaprosessin läpi paremmin kuin ASPJ 90-luvulla, niin siitä voisi olla myös Hawkin alle (toki pienempään säiliöön asennettuna).

 
Jännä kun nyt on päntiönä ilmaantunut niitä käyttötarpeita. Ukraina olisi takuulla ottanut vaikka T-55:setkin jos vain ne olisi olleet jäljellä. Vaikka niillä ei olisi voinut taisteluvaunuja vastaan lähteäkään, mutta hyökkääviä mopoja/skoottereita olisi voinut sotkea vaikka teloihin. Jos ei muuta. Kyllä ne rk:n luodit kestää.. jne jne...
Taistelukenttä ei olekaan ihan niin tyhjä, kuin välillä kuviteltiin. Maaleja on niin paljon, että tarvitaan valtavat määrät kohtuuhintaista tulta maahan ja ilmaan. Halvatkin ohjukset ovat droonien myötä aivan liian kallis ratkaisu. Lasereita odotellessa.
 
Mie otin tuon Litening podin esille sen vuoksi, että niitä on jo suomella, ja jäämässä kai tarpeettomaksi F-35 koneiden tullessa.
Aina olisi parempi jos tuon ASG-34A(v)1 kaltainen podin sensori toimisi paremmin, mutta ne taas maksaa paljon hankkia ja intekroida Hawk koneisiin.
Toinen mitä oon ehdotellut, on se Hawk T2 nokassa oleva FLIR sensori, vaikka en sen ominaisuuksista tiedä mitään, niin luulisin sen olevan helpompi intekroida suomen Hawk Mk 66 koneisiin, kun kyseinen laite on jo käytössä Hawk koneissa, BEA:n tehtailta sai varmaan osia edullisesti.
Miten hyvä Litening on tuollaiseen käyttöön, kun eikö siinä ole aika kapea tarkastelusektori? Toki Hawkin takapenkillä voi matkustaa joku oto-aseupseeri skannailemassa maaleja ohjaajan keskittyessä lentämiseen.

Itse mietin, että jos Super Hornetin ASG-34A(V)1 selviäisi laivaston hankintaprosessin läpi paremmin kuin ASPJ 90-luvulla, niin siitä voisi olla myös Hawkin alle (toki pienempään säiliöön asennettuna).
 
Hawkiin tarvitaan IRST ei FLIR, ovat kokonaan eri laitteita, vaikka molemmat lämpökameraan perustuvat. Jostain museosta voisi löytyä J35 XS Drakenin IRST. 🤣

(Möllykkä nokan alla)
Noiden ero on hämärtynyt, kun IRST:ssä on otettu käyttöön kuvantavia sensoreita, ja toistaalta FLIR-podeihin on tullut ilmamaalikyvykkyyksiä (ATFLIR, Liteningin uusimmat versiot). En tiedä mitä ilmasta ilmaan kyvykkyyksiä Ilmavoimien nykyisissä podeissa on, jos mitään, tai onko niihin päivitettävissä jotain. Mutta APKWS-rakettien käyttö droonien torjuntaan alkoi nimenomaan hävittäjistä podin laserointiin ampumalla.
 
Back
Top