Ilmatorjunta

Käytettyjä GDF-003 ja GDF-005 (35ITK88) -tykkejä on maailma täynnä. Nämä pitäisi modernisoida GDF-007 -tasolle, jotta air-burst -ammuksia voi käyttää, tykkilaskin pitäisi vaihtaa ja patterille tarvittaisiin sopiva tutka, esimerkiksi Giraffe-1A. Työtä tuossa olisi, mutta ei mitään poikkeuksellisen ihmeellistä. Kustannustehokkuudeltaan tuo voisi olla ihan järkevää ja modernisoiduilla käytetyillä tykeillä voisi korvata osan Sergeistä.

35ITK:n ongelma on sen huono liikkuvuus. Tykki itsessään on järkyttävä rohjo *) ja tykit liittyvät tulenjohtokeskukseen kaapeleilla. Onko GDF-007 -tykeissä jo tykkikohtainen voimalaite? Vanhemmat versiothan vaativat myös sähkökaapelit patterikohtaiseen voimakeskukseen.

*) kerran Sveitsissä kapealla alppitiellä meinasin tehdä liiankin läheistä tuttavuutta harjoituksiin matkalla olleen GDF-005 -tykin kanssa. Tuolloin huomasin, että tykki on kooltaan varsin kunnioitusta herättävä!
Minä olen ollut siinä käsityksessä, että meilläkin olisi aikanaan modernisoinnissa lisätty tykkikohtaiset voimalaitteet. Mut en tunne vehkeitä sen paremmin, joten en ala vängätä.

Joka tapauksessa tykkikalusto on droneaikana kokenut uuden tulemisen. Ei ole ratkaisu kaikkeen, mutta ylivoimainen silloin, kun tuhottavia maaleja on paljon. Kehitys varmaan kehittyy ja muitakin edullisia ratkaisuja alkaa löytyä.

Minä olen ollut siinä käsityksessä, että meilläkin olisi aikanaan modernisoinnissa lisätty tykkikohtaiset voimalaitteet. Mut en tunne vehkeitä sen paremmin, joten en ala vängätä.

Joka tapauksessa tykkikalusto on droneaikana kokenut uuden tulemisen. Ei ole ratkaisu kaikkeen, mutta ylivoimainen silloin, kun tuhottavia maaleja on paljon. Kehitys varmaan kehittyy ja muitakin edullisia ratkaisuja alkaa löytyä.
GDF-005:stä en ole varma eikä pv:n kuvistakaan asia selvinnyt. GDF-003 vaati ainakin kytkennän keskusvoimalaitteeseen.

Viimeksi muokattu:
Saab Finland sai passiivisensorille myyntiluvan Yhdysvaltoihin. Sirius Compact -passiivisensoria voidaan käyttää ilma-aluksissa ilmavalvonnassa tai ilmatorjunnassa.

Oon miettinyt...
Kumpi on parempi, yksi 35mm tykki vai kaksi 30mm tykkiä molemmat airburst ominaisuudella.
Jos muuten olis samanlaiset sensorit, tutkat yms. laskimet.

Oon miettinyt...
Kumpi on parempi, yksi 35mm tykki vai kaksi 30mm tykkiä molemmat airburst ominaisuudella.
Jos muuten olis samanlaiset sensorit, tutkat yms. laskimet.
Yksi 35 mm. Pidempi kantama, yhden älykranaatin tuhoamistodennäköisyys on suurempi, periaatteessa halvempi hankkia ja käyttää. Jos kuitenkin tulevat eri valmistajilta, tämä ei välttämättä päde. Kahdella 30 mm on ainoastaan suurempi tulinopeus, mikä älykranaatteja käytettäessä ei ole merkittävä tekijä.

Yksi 35 mm. Pidempi kantama, yhden älykranaatin tuhoamistodennäköisyys on suurempi, periaatteessa halvempi hankkia ja käyttää. Jos kuitenkin tulevat eri valmistajilta, tämä ei välttämättä päde. Kahdella 30 mm on ainoastaan suurempi tulinopeus, mikä älykranaatteja käytettäessä ei ole merkittävä tekijä.
Kyllä tulinopeudella on merkitystä käytettiinpä mitä kranaatteja tahansa. Ne saapuvat maalin luo kuitenkin kaaressa hiukan ylhäältä päin. Kuvitelkaa, että ne saapuvat 20 metrin välein ja sirpeleiden vaikuttava etäisyys on on 6 m. Tällöin jää 8 metrin alue, jossa maali (pieni, kuten ohjus tai lennokki) mahtuu olemaan juuri sillä ajan hetkellä. Se siis pääsee läpi torjunnasta vaikka tuli on peittävää.

Jos taas tulinopeus on samassa skenaariossa kaksinkertainen, kranaatit saapuu 10 m välein maalin nopausvektorille. Kun sirpaleiden vaikutusetäisyys oli 6 m se peittää nyt toisensa eikä maali selviä ehjänä.

Tämän takia ei esim 2 x 550 ls/min (Sergei) riitä esim aluksen ohjustorjunnan tulinopeudeksi vaan tarvitaan 4500 ls/min ampuva Phalanx CIWS (vaikka siinä ei hommaa tehdä sirpaleilla, mutta periaate on sama).

Back