Ilmavoimien Hawk syöksyi maahan


ILMAVOIMIEN Hawk-suihkuharjoituskone on maanantaina syöksynyt maahan Keuruulla. Lentäjät ovat pelastautuneet heittoistuimella, kertoo Ilmavoimat Twitterissä.

Sisä-Suomen poliisi puolestaan kertoo Twitterissä, että tilannetta onnettomuusalueella johtaa pelastustoimi, ja poliisi ohjaa alueella liikennettä.

Keski-Suomen pelastuslaitos sai hälytyksen ilmaliikenneonnettomuudesta Keuruun Heinäsentielle kello 14.15. Heinäsentie sijaitsee aivan Mänttä-Vilppulan ja Keski-Suomen rajan läheisyydessä. Ilmoituksen mukaan paikalle on lähtenyt useita Keski-Suomen pelastuslaitoksen yksiköitä.

Suur-Keuruun toimittaja Markku Piilemä kertoi tapahtumapaikalta kello 14.40, että Heinäsentien aluetta kiertää puolustusvoimain kone ja poliisi on katkaissut liikenteen.
Päivystävä päällikkö Juha Saario Keski-Suomen pelastuslaitokselta kertoo Ylelle, että kyse on mahdollisesti pienkoneen putoamisesta.

Päivystävä palomestari Mika Huuskola kertoo Suur-Keuruulle, että kaksi lentäjää on hypännyt koneesta suoalueelle. Molemmat lentäjät ovat tajuissaan, ja ensihoitajat tutkivat heitä. Heidät viedään vielä lääkärintarkastukseen.

Kone kuuluu Puolustusvoimille ja paikalliset silminnäkijät ovat nähneet kahden henkilön hyppäävän laskuvarjolla. Sivulliset on pyydetty poistumaan alueelta.
 
Yksi Hawk vähemmän. Toivottavasti ei ollut matalatuntinen Mk 66, vaan vanhempia 51:iä.
 
Mietin ihan samaa. Voisko olla alkuperäinen 51? 51A toki sekin reilusti lennetty, mutta kymmenen vuotta tuoreempi..

On alkuperäinen, jos yläpuolinen tieto pitää paikkansa. Eli teknistä vikaa voisi veikata tältä pohjalta. Tai ehkä sitten imaistiin jotakin moottoriin matalalennossa, vrt. Sallan tapaus joskus 20 vuotta sitten.
 
Tärinää. Rakennevika?


Ilmavoimien kaikki Hawk-koneet lentokieltoon – lentäjät havaitsivat lennolla "poikkeuksellista tärinää" ennen turmaa​


64622984e4b0a6c789647be3-1684154758013
2:29

Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskone on syöksynyt maahan Keuruulla – näin Ilmasotakoulun johtaja kertoi turmasta tuoreeltaan.

Luetuimmat​



  1. Ilmavoimien kaikki Hawk-koneet lentokieltoon – lentäjät havaitsivat lennolla "poikkeuksellista tärinää" ennen turmaa
Antti Lindtmanin, 40, ja Kaija Stormbomin, 60, suurin haave toteutui tyttären syntymän myötä – perheuutisen jakaminen jännitti yhden asian takia
Anneli näki Pielisjärvessä todellisen pikauimarin ja hämmästyi: "Jumankekka!"
Kisaopas MM-turisteille Tampereelle: Tshekkiläisten älynväläyksellä voi säästää olutkustannuksissa
Brittitiedustelu: Ukraina hyökkäsi Venäjän lentotukikohtaan

Näytä lisää


Julkaistu 6 minuuttia sitten



Kaikki Ilmavoimien 32 Hawk-harjoitussuihkukonetta on toistaiseksi lentokiellossa Keuruun onnettomuuden takia.

Ilmavoimat on kertonut lisätietoa tänään Keuruulla sattuneesta lento-onnettomuudesta, jossa maahan syöksyi Hawk-suihkukone.
Lennolla olleet kaksi lentäjää, oppilas ja opettaja, pelastautuivat heittoistuimella noin 500 metrin korkeudella maasta.
Alkuillan tiedotustilaisuudessa kerrottiin, että lentäjät olivat havainneet lennon aikana "poikkeavaa tärinää". Lentäjät ehtivät tehdä mayday-hätätilanneilmoituksen ennen pelastautumistaan.
Lento-oppilaalla oli takana sata lentotuntia ja hänen opettajallaan 700 tuntia.

Lue myös: Ilmavoimien Hawk-suihkuharjoituskone syöksynyt maahan Keuruulla – lentäjät ulos heittoistuimella: "Molemmat ovat kävelleet ambulanssiin"

Koneiden turvallisuus selvitetään​

Onnettomuuden vuoksi kaikki Ilmavoimien 32 Hawk-konetta on niin sanotusti maadoitettu eli niillä ei lennetä, kunnes saadaan varmuus niiden turvallisuudesta.
Turmapaikka on eristetty ja onnettomuustutkinnassa selvitetään onnettomuuden syytä.
Brittiläinen Hawk on ollut Suomen ilmavoimien harjoituskäytössä 1980-luvun alusta lähtien. Se on yksimoottorinen ja kaksipaikkainen suihkuharjoituskone. Vuodesta 2020 alkaen käytössä on ollut yhteensä 32 konetta, joihin kaikkiin on suoritettu ohjaamon modernisointityö.
Ennen Keuruun onnettomuutta Ilmavoimien Hawk-koneille on tapahtunut Suomessa 11 onnettomuutta. Niissä on menehtynyt kaikkiaan viisi ihmistä. Viimeisin ihmishengen vaatinut onnettomuus tapahtui kymmenen vuotta sitten.
 
Jaha, samalle koneyksilölle sattuu ja tapahtuu.


Liittyisiköhän onnettomuus tuohon aiempaan haveriin vai paljastuiko nyt yleisemminkin fleetissä oleva heikko kohta? Mikäli jälkimmäinen eikä kustannustehokasta korjausratkaisua ole, niin joudutaankohan tässä vielä aloittamaan Hawkin korvaaminen etuajassa?
 
Jaha, samalle koneyksilölle sattuu ja tapahtuu.



Liittyisiköhän onnettomuus tuohon aiempaan haveriin vai paljastuiko nyt yleisemminkin fleetissä oleva heikko kohta? Mikäli jälkimmäinen eikä kustannustehokasta korjausratkaisua ole, niin joudutaankohan tässä vielä aloittamaan Hawkin korvaaminen etuajassa?
Ehkä ongelma olisi tullut esiin 35 vuodessa jos tuo haveri olisi vaikuttanut.

Voisihan tuossa olla syynä siiven tai siivekkeen pettänyt kiinnitys. En tiedä miten nuo moottorit värisee, mutta jos esim. kannake antautuisi ja resonointi pääsee sopivasti kertautumaan, siinä lähtee varmasti paikatkin hampaista - tai jotain muuta pettää.
 
Ehkä ongelma olisi tullut esiin 35 vuodessa jos tuo haveri olisi vaikuttanut.

Mahdotontahan sitä on sanoa tietämättä syntyneitä vaurioita ja käytettyjä korjaustapoja. Mutta 35 vuotta on pitkä aika ja mitä määräyksiä, menetelmiä ja tietotaitoa tuohon aikaan on mahtanut olla käytössä...

Vertaisin kolarikorjattuun autoon - jos vain umpio hajoaa, niin uuden umpion vaihtamalla auto on yhtä hyvä kuin ennenkin. Mutta jos myös runko vääntyy, niin tyypillisillä työmenetelmillä autosta ei enää koskaan tule alkuperäiskuntoista, vaikka se saataisiinkin oiottua leimakuntoiseksi. Korjattu runko ei yksinkertaisesti kestä rasitusta alkuperäisen lailla.

Olisikohan nimimerkin @Rannari arkistossa asiaa koskevaa lehtileikettä? (Jos lukee vielä foorumia.)

Voisihan tuossa olla syynä siiven tai siivekkeen pettänyt kiinnitys. En tiedä miten nuo moottorit värisee, mutta jos esim. kannake antautuisi ja resonointi pääsee sopivasti kertautumaan, siinä lähtee varmasti paikatkin hampaista - tai jotain muuta pettää.

Voiko tuollainen jäädä huomaamatta tarkistuksissa? Mutta on kai se mahdollista.

 
Mahdotontahan sitä on sanoa tietämättä syntyneitä vaurioita ja käytettyjä korjaustapoja. Mutta 35 vuotta on pitkä aika ja mitä määräyksiä, menetelmiä ja tietotaitoa tuohon aikaan on mahtanut olla käytössä...

Vertaisin kolarikorjattuun autoon - jos vain umpio hajoaa, niin uuden umpion vaihtamalla auto on yhtä hyvä kuin ennenkin. Mutta jos myös runko vääntyy, niin tyypillisillä työmenetelmillä autosta ei enää koskaan tule alkuperäiskuntoista, vaikka se saataisiinkin oiottua leimakuntoiseksi. Korjattu runko ei yksinkertaisesti kestä rasitusta alkuperäisen lailla.

Olisikohan nimimerkin @Rannari arkistossa asiaa koskevaa lehtileikettä? (Jos lukee vielä foorumia.)



Voiko tuollainen jäädä huomaamatta tarkistuksissa? Mutta on kai se mahdollista.


Josko se ois tässäkin tapauksessa se yksinkertaisin selitys eli moottori rikki, selittää tärinän. Johtuiko sitten pelikaanista vai jostain muusta selvinnee aikanaan.
 
Josko se ois tässäkin tapauksessa se yksinkertaisin selitys eli moottori rikki, selittää tärinän. Johtuiko sitten pelikaanista vai jostain muusta selvinnee aikanaan.

Moottorivika selittäisi ainakin, miksi hypättiin (jos ja kun korkeutta ei ollut riittävästi kentälle liitelyyn). Toisaalta ohjauskyvyn menettämiseen johtava rakennevika olisi sekin pätevä syy poistua koneesta pikaisesti.
 

Tästä koneyksilöstä on nyt tehty 4 heittoistuinhyppyä, lieneekö toista konetta maailmassa, josta on neljä kertaa hypätty? Tosin nyt oli viimeiset hypyt, kone mahtanee olla varsin päreinä.
 
Moottorivika selittäisi ainakin, miksi hypättiin (jos ja kun korkeutta ei ollut riittävästi kentälle liitelyyn). Toisaalta ohjauskyvyn menettämiseen johtava rakennevika olisi sekin pätevä syy poistua koneesta pikaisesti.


Tästä saa käsityksen, että moottori oli ongelma.
 

Tästä koneyksilöstä on nyt tehty 4 heittoistuinhyppyä, lieneekö toista konetta maailmassa, josta on neljä kertaa hypätty? Tosin nyt oli viimeiset hypyt, kone mahtanee olla varsin päreinä.

Neljä heittoistuinhyppyä yhdestä koneesta ei ole vielä paljon. Esim. S-3 Vikingissä kun on neljä heittoistuinta. EA-6B samaten.


Luultavasti myös näissä lähdettiin heittoistuimilla, kun kerran kone meni mereen.


Alapuolinen saattaisi olla maailmanennätys? Koneesta pelastautui 8 miestä ennen maahansyöksyä. En tosin vanno, oliko kaikki heittoistuimissa vai lähtikö osa ovesta/luukusta. (Lisäys: Ampuja hyppäsi varjo selässä, muut ilmeisesti vetivät kahvasta.)

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top